Auteur Topic: Erfenis oud glas...  (gelezen 805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Erfenis oud glas...
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2007, 19:19:15 »
Citaat
Bedankt in ieder geval voor de reacties, erg jammer vind ik het wel van die Nikon tele... zag hem er al helemaal aan zitten...
Opzich goede objectieven. Maar zeg nu zelf, het vloekt wel behoorlijk! Nikon op Pentax! Brrr!  :o ;D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Erfenis oud glas...
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2007, 19:19:15 »

Raymond

  • Gast
Re: Erfenis oud glas...
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2007, 18:26:50 »
Bedankt in ieder geval voor de reacties, erg jammer vind ik het wel van die Nikon tele... zag hem er al helemaal aan zitten...

We zullen de tweedehands een in de gaten houden, die 50mm schijnen wel hele mooie lenzen te zijn.

groetjes,
Raymond

wimem

  • Gast
Re: Erfenis oud glas...
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2007, 15:05:32 »
Ik ben het volledig met de vorige spreker eens. De Bajonet van nikon is anders als Pentax! PAST NIET!
En de andere meijer domiplan is hoogstwaarschijnlijk niet op oneindig scherp te stellen als er een verloopring op zit, de dikte van de body van de praktika en Pentax zijn zeer waarschijnlijk verschillend.
Dus gebruik ze maar gewoon als vergrootglas of zo, maar ga de kamera er niet aan verknallen.
Ja; ik heb het zelf geprobeerd op een oude analoge pentax! :o ;D ;D

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Erfenis oud glas...
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2007, 23:26:22 »
De Meyer zal geen probleem zijn! Prakticadraad (= M42) is wat Pentax vroeger ook gebruikte. Nodig is een converter K-mount - M42. Ik vraag me alleen af of het de moeite waard is. Erg lichtsterk (2.8) is die lens niet en over de kwaliteit van de lens is mij niets bekend. Ik ken het merk ook niet, maar dat kan ook aan mij liggen. :P Maar aangezien je voor een paar tientjes ook een Pentax M 2.0/50mm of (ietsje duurder) een M 1.7/50mm kan kopen op de 2dehandsmarkt... :-/
Ik denk niet dat je die Nikonobjectieven op een Pentax kan laten werken, de mount kan op elkaar lijken, maar het past niet! Niet proberen, dan vernagel je je mount!

« Laatst bewerkt op: 11 november 2007, 23:28:18 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Raymond

  • Gast
Erfenis oud glas...
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2007, 22:04:47 »
Tsja, lijkt me de beste plaats om dit te vragen...

Onlangs heb ik van mijn moeder haar oude camera's gekregen, zij heeft er vanaf haar jeugd met veel plezier mee gefotografeerd maar heeft inmiddels ook het analoge tijdperk verlaten...
Zij is overgestapt op een Nikon compact omdat het zij er niet meer mee wou 'zeulen'... Nu bij mij de interesse behoorlijk is aangewakkerd mocht ik het oude spul meenemen (yihaa :o).

Nu vraag ik mij ook af of de lenzen op mijn K110 te zetten zijn... zou wel een mooie uitbreiding zijn op mijn, nu nog, kale setje. Het zijn de volgende lenzen:
Meyer-Optik-Gorlitz Domiplan 2.8/50 (van een oude Practica)
Nikkor-SC Auto 1:1,4 f=50mm (volgens mij de standaard lens van een oude Nikkormat)
Nikkor QC Auto 1:2,8 f=135mm (telelens voor diezelfde Nikkormat)

Het Meyer objectief heeft schroefdraad, de beide Nikkor lensen hebben een vatting die lijkt op die van mijn Pentax. Ik ga echter niet zomaar schroeven met het risico dat ik mijn camera deze week nog naar de reparateur moet brengen, heb hier te weinig kaas van gegeten (lees: ben nogal een schijterd wat dat betreft  ;D)

Wie o wie heeft hier ervaring mee of weet of dit nog bruikbaar is of gewoon leuk is voor de vitrine...

alvast bedankt!!

groetjes,
Raymond