Auteur Topic: Nostalgie versus Techniek  (gelezen 740 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Nostalgie versus Techniek
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2007, 16:26:01 »
Beste Wim,


Aardig verhaal heb je geschreven. Ik ervaar echter de door jou beschreven terughoudenheid niet. Wel is het zo dat je overspoeld wordt met foto's: tenslotte is digitale fotografie laagdrempelig en is de productie van de digitale fotograaf enorm. Ik ken in mijn directe omgeving een groot aantal mensen die om redenen van gebruiksvriendelijkheid óf zijn gaan fotograferen, óf nadrukkelijker zijn gaan fotograferen. Al deze genoemden, zijn bijzonder enthousiast te noemen, zitten op fotoshare-sites (Flickr, Zoom) of doen mee op een forum als deze. Bovendien is een aantal actief bezig met digitale foto-albums, het afdrukken op canvas, zitten in fotobewerkingsclubs en zelfs een enkeling is gevraagd een foto aan een reklamebureau af te staan. Je leest: ik herken de terughoudend niet, integendeel, de digitale fotografie zet velen aan tot fotograferen, werkt motiverend naar elkaar toe en enthousiasmeert anderen tot de aanschaf van een geweldige camera als de K10!. En dat is een uiterst boeiende ontwikkeling!


Groet,


Wytze

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nostalgie versus Techniek
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2007, 16:26:01 »

wsnoeren

  • Gast
Nostalgie versus Techniek
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2007, 13:56:12 »
Voor mijn gevoel maak ik verdienstelijke fotos met de K10,superscherp,prachtige kleuren met een perfecte belichting en nog lang niet alle functies optimaal gebruikt om het resultaat nog meer te verbeteren.
De Pentax voert uit wat ik wil met als resultaat een plaatje wat ik in gedachten had zonder onaangenaam verrast te worden.
Nee ik heb geen enkele kritiek op de functionaliteit en resutaat van het toestel.

Wat me opvalt is, dat wanneer ik de fotos aan kennissen en famileleden wil laten zien ,ik een zekere terughoudendheid constateer om de fotos te willen bekijken.
Dit in tegenstelling tot vroeger toen ik zwart-witte vergrotingen tot 30x40 maakte waarna deze ,spontaan om gevraagd,enthousiast rouleerden op verjaardagen en partijen.

Is er niet sprake van een verzadiging omdat iedereen tegenwoordig een digitale camera veelvuldig te pas en onpas gebruikt?
Met alle opties en functies op mijn toestel is het resultaat zo voorspelbaar geworden. Door het enorme aanbod van fotos,helaas ook slechte die het vertonen niet waard zijn,is de "kijkinteresse" afgenomen.
Vroeger werd ik geprezen om het vakmanschap dat men noodzakelijk achtte om die sfeervolle foto met die geweldige uitstraling te kunnen maken.
Vakmanschap is tegenwoordig niet meer noodzakelijk,gewoon de handleiding eerst raadplegen en vervolgens de juiste knoppen indrukken ,voila een goede foto weer een van de velen!

Vraag aan u beste forumleden:

Heb ik onzin uitgekraamt,ben ik te oud geworden voor deze prachtige technieken of zit er een kern van waarheid in mijn verhaal en moet ik mijn nostalgische 6x6 weer uit de kast halen?

Wim.