Ik heb nu een 18-55 en 50-200 van Pentax en ben redelijk tevreden met deze lenzen. Ik wil echter een beetje een allround vakantielens zodat ik niet midden in de jungle van lens hoef te wisselen en ik niet zoveel hoef mee te slepen. Aangezien ik een stap vooruit wil maken wil ik een F2.8 en dan een zo ruim mogelijk bereik vanaf groothoek. Ik heb een aantal gegadigden:
Sigma 17-70 F2.8 - 4.5
Sigma 24-70 F2.8
Tamron 24-75 F2.8
Sigma 28-105 F2.8 - F4
Ik zag ook nog de Pentax 17-70 F4 langskomen, maar die is wel flink duurder en heeft slechts F4? Is die kwalitatief dan zoveel beter dat je die hele stop en hogere prijs voor lief neemt?
Maar goed, ik ben bang dat ik met 24/28 te veel groothoek mis. Voordeel van de 24 (ik had eerst alleen de Sigma gevonden, maar las hier veel mensen voor de betere? Tamron kiezen) is 2.8 over het hele bereik. En de 28-105 heeft weer wat meer zoom, want zoom heb je nooit genoeg

. Maar dan lever je toch weer F2.8 over hele bereik in en met een goede lens kan er ook prima gecropt worden.
Groot dilemma dus. Is het verschil tussen 17 of 24 een kwestie van een stap naar achter doen? Of is het meer en is er ook duidelijk compositieverschil? En is de extra 30-35mm zoom het verlies van F2.8 over het gehele bereik het waard? Staar ik mij blind op de F2.8 en zijn er ook betere opties? Ergo, wat is de beste lens?