Auteur Topic: Re: Pentax demo dag( burgers zoo op 5 april) / TC en big zoom  (gelezen 3047 keer)

Offline ishpuini

• Junior Member
  • Geslacht: Man
  • Life's Pentaxic!
Re: Pentax demo dag( burgers zoo op 5 april) / TC en big zoom
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2009, 13:32:23 »
Ach zo. Dan zal er allicht wel nog ergens een verschil zijn tss de Kenko en de Tamron... Mss moet ik gewoon eens uitkijken naar die Kenko...

Wim

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2009, 13:32:23 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Pentax demo dag( burgers zoo op 5 april)
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2009, 20:48:13 »
Hi Wim, volgens Peter (Asahiflex) lijken de Tamron 1.4 TC en Kenko 1.5 TC op elkaar als twee druppels water. Waarom de ene 1.4 is en de ander 1.5 weet hij niet. Hij zal ze allebei eens testen op een FA*300 en de resultaten op het forum plaatsen. Hij heeft geen DA* lenzen dus dat is dan even jammer.
De Kenko 1.5 TC is in staat om zowel mijn DA*300 als Sigma 120-400 HSM aan te sturen. Met mijn oude Soligor 1.7 TC sprong de K10 zo ongeveer op tilt als ik die in kombinatie met een DA* gebruikte.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline ishpuini

• Junior Member
  • Life's Pentaxic!
Re: Pentax demo dag( burgers zoo op 5 april)
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2009, 13:06:17 »
Citaat
Als je al een F*300 of FA*300 hebt is de DA*300 niet echt een upgrade, maar als je nog niks hebt dan is het goed te weten dat je nu weer een hele goede 300mm kan kopen.
Dat klopt als een bus!

Citaat
Op ebay worden maar weinig F(A)* 300 aangeboden.
Da's ooit anders geweest, en met de tweedehandse prijzen is het regelmatig op en neer gegaan... Ik denk dat de meeste F(A)*300s intss hun plaatsje lijken te hebben gevonden.

Citaat
Momenteel is de Kenko 1.5 TC een van de weinigge die Pentax SDM en Sigma HSM ondersteunt, dus die heb ik er bij gekocht.
Als je schrijft dat de Kenko SDM ondersteunt, wil je dan zeggen dat deze TC de powerzoom contacten heeft en dus de SDM motor aandrijft? Want dat doet de Tamron 1.4x TC ook.

Probleem is dat de camera met de Tamron ertusssen nooit focus lock geeft. De AF stopt wel in de buurt van het juiste AF punt, maar net niet juist. Dit testte ik bij m'n eigen DA*16-50 en DA*50-135 en ook op demo-exemplaren van de DA*200, DA*300 en DA*55. Het exemplaar van de DA*60-250/4 dat we op de demodag te zien kregen was zo teleurstellend dat ik de moeite niet nam de TC te testen... Hoe zit het bij de Kenko en de DA*'s?

Helaas ben ik tot nu altijd de enige met een TC geweest in de diverse groepjes waarmee ik DA* glas uittestte, dus blijven mijn conclusies beperkt tot de Tamron 1.4x...

tx, Wim

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2009, 11:21:37 »
Ishpuini schreef:
Citaat
De DA*300/4 is een schitterend objectief, maar eerlijk gezegd niet is de toegevoegde waarde voor FA*300/4.5 bezitters (zoals ikzelf, zie foto boven) niet zo groot. Zeker als je er een passende statiefgondel voor de Canon EF 70-200/4 L IS bij koopt (relatief goedkoop op eekbay van Chinese vendors). De extra halve stop komt met behoorlijk wat gewicht en omvang en de SDM heeft meer nadelen dan voordelen vind ik. Ik gebruik m'n FA*300/4.5 vaak op een Tamron 1.4x en dat is met de DA*300/4 vooralsnog niet mogelijk...
Als je al een F*300 of FA*300 hebt is de DA*300 niet echt een upgrade, maar als je nog niks hebt dan is het goed te weten dat je nu weer een hele goede 300mm kan kopen. Op ebay worden maar weinig F(A)* 300 aangeboden.
Momenteel is de Kenko 1.5 TC een van de weinigge die Pentax SDM en Sigma HSM ondersteunt, dus die heb ik er bij gekocht.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 10 april 2009, 08:07:07 door Harry »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm