Diepe zucht, het blijft toch een moeilijke keus.
Ik wil binnenkort een aanschaffen, en twijfel nu tussen de sigma 150-500 en de sigma 170-500.
De 150-500 schijnt iets scherper te zijn, misschien dankzij de ingebouwde stabilisatie-correctie.
Daarnaast heeft deze lens een snellere autofocus, wat handig kan zijn bij het fotograferen van vliegende vogels. Ik vraag me af of dat echt een groot verschil is, en of foto's van vliegende vogels echt significant lastiger is bij die 170-500.
Ik vind de 150-500 technisch gezien wel aantrekkelijker, maar het grote probleem vind ik het gewicht. De 150-500 is 1910 gram, terwijl de 170-500 met z'n 1345 gram toch echt een heel stuk lichter is. Je moet er toch maar mee rondzeulen, en dan vind ik zo'n flink lager gewicht toch een hele aantrekkelijke eigenschap. Bovendien betekent een zwaardere lens ook weer een zwaarder statief, dus ook dat voegt weer toe aan het gewicht.
Liefst zou ik ze beiden eens uitproberen. Weet iemand toevallig een fotozaak (of een andere plek) in of niet al te ver van het noorden waar je een of nog liever beide lenzen uit zou kunnen proberen??