Auteur Topic: verschil van lenzen?  (gelezen 3875 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: verschil van lenzen?
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2009, 18:43:57 »
Citaat

Converters worden bijna uitsluitend op objectieven gebruikt waar met een begin lichtsterkte van 2.8 heeft,dan spelen al deze problemen niet.

Nou... de door jou genoemde problemen kloppen. Maar TC's worden echt wel met bijvoorbeeld de bigma (50-500) of mijn SIGMA 120-400 gebruikt...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2009, 18:43:57 »

Offline krien

• Full Member
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2009, 17:04:41 »
helaas, teleconverter ertussen werkt bijna niet volgen konijnenberg:
Een conventer op objectief is praktisch gezien bijna onmogelijk om mee te werken,de opgetelde lichtsterkte wordt ongeveer F 11,dan moet je eigenlijk ook nog een beetje diafragmeren voor wat meer kwaliteit,ook verlies je de Auto-focus functie,handmatig scherpstellen bij deze lichtsterkte is bijna onmogelijk.

Converters worden bijna uitsluitend op objectieven gebruikt waar met een begin lichtsterkte van 2.8 heeft,dan spelen al deze problemen niet.

Offline krien

• Full Member
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2009, 13:11:27 »
Kom toch nog een lens tegen een sigma dl zoom 75-300mm 1:4-5.6
gelukkig ook automatische focus voor 50 euro, deze maar genomen,
voorlopig even mee 'aanklooien' spaar ik nog wel 1 a 2 jaar door voor heel nieuw spulletje.
hoewel het wel kriebelt nog een teleconverter er voor te zetten of tussen dan.

Offline krien

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2009, 14:32:02 »
het is wel mijn stijl het gewoon eerlijk tegen de winkelier te zeggen en over 10 euro meer lig ik ook niet wakker, maar veel verder moet het niet gaan, ik gun de kleine ondernemer ook wel wat.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2009, 13:56:45 »
Ach, dat tientje verzendkosten verdien je al snel weer terug! De prijs van de Pentax DA 55-300mm/F4-5.8 is op dit moment bij:
Konijn......... €269
Dewinkel..... €319
CameraNu... €299

Ik denk niet dat een locale fotowinkel in de buurt van €269 zal komen...
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2009, 13:57:38 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2009, 12:50:24 »
Citaat
Harry, de fotoboer in mijn gemeente is lid van een concortium van fotokleinhandelaars. Die gebruiken vaste prijzen. Voor vaste klanten doen ze 5% korting, maar dan betaal je aan die lens nog 20% meer dan bij Konijn. Enkel mensen die gesteld zijn op goede service, kort bij huis, doen hier hun inkopen.

Wow! Dat riekt naar kartelvorming :)

Bussum en Naarden zijn geen wereldsteden, maar toch is er tussen de verschillende zaken een echt verschil. Ik heb niet het idee dat hier prijsafspraken zijn gemaakt.

Tja, dan zou ik toch naar de dichts bijzijnde grote stad gaan waar wel normale afspraken mogelijk zijn.  of dan toch maar meteen door naar Konijn :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2009, 12:17:39 »
Harry, de fotoboer in mijn gemeente is lid van een concortium van fotokleinhandelaars. Die gebruiken vaste prijzen. Voor vaste klanten doen ze 5% korting, maar dan betaal je aan die lens nog 20% meer dan bij Konijn. Enkel mensen die gesteld zijn op goede service, kort bij huis, doen hier hun inkopen.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2009, 10:48:00 »
Citaat

Dat is dan nog een meevaller. Bij de fotohandel in mijn gemeente liggen de prijzen VEEL hoger dan bij Konijn.

De standaard prijzen in mijn zaak ook. Maar even praten en open kaart spelen geeft vaak wel inzicht aan beide kanten. Een kleine zaak zal altijd iets duurder zijn, so be it. Ik heb (letterlijk) gezegd: dit zijn de konijnprijzen, je mag wat meer rekenen, maar niet zoveel dat ik er buikpijn van krijg.

En volgens mij moet dan iedereen blij zijn, want als ik wegloop en via Konijn bestel heeft hij 0,0% omzet.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2009, 10:24:28 »
Citaat
Ik betaal bij mijn kleine zaak denk ik 5 tot 10% meer dan bij Konijn.

Dat is dan nog een meevaller. Bij de fotohandel in mijn gemeente liggen de prijzen VEEL hoger dan bij Konijn.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2009, 10:02:17 »
Krien,

Zoek een goede fotozaak in de buurt en ga eens eerlijk praten. Een kleine zaak zal iets duurder zijn dan konijn, maar in ruil daarvoor heb je weinig reistijd, krijg je goed advies en is het makkelijk uitproberen...

Vertel eerlijk dat je weet wat bij Konijn kost en vraag hem om een prijs.

Wat ik minder vind is mensen die in een kleine fotozaak uren alles uitproberen en dan via ebay bestellen :(
Ik betaal bij mijn kleine zaak denk ik 5 tot 10% meer dan bij Konijn. Dat heb ik er voor over. Voor sommige dingen is hij echt veel te duur (geheugenkaartjes enz.). Dat zeg ik dan ook eerlijk... is geen probleem.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline krien

• Full Member
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2009, 22:41:55 »
zo, na anderhalve dag eindelijk weer internet hier.
hier lees ik advies waar ik zeker wat aan heb
een 200mm lens heb ik al nl: sigma 55-200mm f4-5.6.
 maar die zal kwalitatief wel een stukkie minder zijn dan die jij beschrijft.
ik denk er toch maar aan de pentax55-300 aan te schaffen, wel iets boven de begroting, maar dan heb ik ook wat, de andere lenzen misschien in de toekomst, je moet wat te wensen over houden.
alleen zal die pentax-lens zeer waarschijmlijk wel nieuw gekocht moeten worden, want 2e hands zullen die er nog wel niet zijn, jammer dat die konijnenberg zo ver weg zit, had graag even geprobeerd, misschien in de omgeving hietr bij een fotograaf, enfin we zien wel.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2009, 12:00:28 »
Ben ik dan ;)

Krien, als ik dit zo lees zou jij in eerste instantie goed uitkomen met de Pentax 50-200mm. Dit is, ruwweg, de bijpassende kitlens. Nieuw niet zo duur, en 2e hands nog veel goedkoper.

De meeste mensen hebben tot 200mm voldoende tele. Ga je echt vliegtuigspotten of vogeltjes schieten (met de camera :) ) dan ga je inderdaad al snel naar 400mm en hoger.

De kwalitatieve goede lenzen van 400mm en hoger zijn duur: erg duur.

Inderdaad staan er op marktplaats en op Ebay goedkope "teletoeters". Die zijn er in twee soorten: spiegellenzen en gewone lenzen. Voordeel van spiegel is dat ze veel kleiner en lichter zijn, nadeel dat de kwaliteit over het algemeen veel minder is. Of dat voor jou ook zo is kan je alleen maar uitproberen.

De grote gewone tele's (meestal 500mm, maar ook 600mm en 800mm worden aangeboden) hebben verschillende nadelen. Ten eerste is de kwaliteit vaak stukken minder dan een pentax/Sigma /Tamron lens. Ten tweede zijn het lenzen die met een adapter op je Pentax worden gezet. Alles is dan ook manual (ook diafragma) en natuurlijk geen AF (auto focus). En als laatste: de lichtsterkte is natuurlijk erg laag...

Het is natuurlijk zo dat je krijgt waarvoor je betaalt: een clonemerk van 100 euro zal echt niet hetzelfde bieden als een "echt" merk voor 1000 euro doet.

Kijk je niet blind op de mm's: de kans dat je met een dergelijke lens een goed (scherp) shot van een bewegend onderwerp maakt is veel kleiner dan hetzelfde shot met de 200mm AF lens...

Voor meer info over lichtsterkte en statieven verwijs ik toch graag even naar de FAQ's: http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1227681392
In Alles over belichting worden ook meteen wat cijfers op de lens verklaard en in Alles over statieven zie je dat Andre een goede tip gaf. Zonder statief ga je geen scherpefoto's maken.

De genoemde lenzen zijn overigens zeker niet verkeerd. Ik weet alleen nog niet precies wat je nu wil fotograferen en hoeveel geld je daarvoor over hebt. Klinkt bot, maar is bepalend voor het advies.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2009, 13:54:01 »
Die teletoeters die je op marktplaats ziet bieden wel meer tele, maar zijn minder in kwaliteit. Volgens mij weet Mharda mogelijk iets meer over dat soort lenzen te vertellen.
Denk er overigens wel aan dat je eigenlijk vanaf 300 mm een statief nodig hebt, minimaal een éénpoot, maar uit de hand is nog wel te doen bij sluitertijden van 1/250 of sneller. Bij die teletoeters hoort een echt stabiel statief, prijs > €200, anders staat de zaak gewoon te wiebelen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline krien

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2009, 12:17:08 »
hier kan ik in ieder geval al wat meer mee(met mijn steenkolenengels)
als ik op marktplaats zoek bij lenzen en pentax kom ik ook 800mm lenzen tegen eventueel met een teleconverter, hier kijk ik dus al hopeloos...
kost 299 en 70 euro, het enige wat ik er van begrijp is dat je wel handmatig moet scherpstellen, zijn hier nog verdere valkuilen voor een beginnende fotoenthousiasteling, voor die prijs vast wel?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2009, 12:00:55 »
Hi Krien,
op deze site kan je wat user reviews vinden over die twee lenzen(klik op de namen):
FA J 75-300
DA 55-300
Zoals je uit de beoordelingen kunt lezen wordt de DA 55-300 een stuk hoger gewaardeerd (7.6 vs 9.0) en die zou ook mijn voorkeur hebben.
De meeste zoomlenzen presteren iets minder in de uiterste zoomstanden, maar de DA 55-300 presteer ook op 300 nog boven gemiddeld. Er zitten hier verschillende leden die in het bezit zijn van deze lens en die zijn er uiterst tevreden over.
Voor het echte vogelwerk moet je overigens al richting 400 mm of nog hoger gaan, maar ddat soort lenzen zit wel in een veel hogere prijsklasse.
Ik hoop dat je hier iets mee kan, als je nog meer vragen hebt dan zie ik het wel.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2009, 12:02:51 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline krien

• Full Member
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2009, 23:07:45 »
misschien een domme vraag van me, maar ik kom er niet uit, begrijp alle kreten niet, heb geprobeerd op het forum te kijken, maar alle kretologie gaat me nu nog boven de pet...

Offline krien

• Full Member
  • *
verschil van lenzen?
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2009, 16:48:47 »
Pentax DA 55-300mm F 4.0-5.8 ED

Pentax FA J 75-300/4,5-5,6 AL 58mm

hallo, ik ben een leek wat fotografie aangaat, heb anderhalf jaar geleden een pentaxk100d aangeschaft met de gewone lens en een sigma 55-200mm f4-5.6.
nu wil ik graag nog wat verder weg kunnen fotograferen, vogeltjes etc, nu zullen bovengenoemde lenzen daar misschien ook nog niet helemaal geschikt voor zijn??
maar zou iemand me een klein beetje het verschil, behalve 114 euro uit willen leggen tussen beide bovengenoemde lenzen enne een betaalbaar iets beter alternatief misschien?