Patrick91 had via PB mij verzocht eens te kijken of er nog wat te redden was aan dit zoomlensje.
De klacht was dat de bajonetvatting en diafragmaring los zaten.
Deze week is het lensje bij mij aangekomen.
Het lensje, een 'carl zeiss jena' 35-70 zoom, met de japanse export keur sticker, dus de herkomst is Japan en niet uit Jena.
1:

En de achterkant.
2:

Zo is er nog niets te zien, maar de diafragmaring klikt niet in op de diafragmastanden, en de bajonet zit inderdaad los.
Lens ingedrukt.
3:

Lens uitgerekt, het verschil is het beste zichtbaar bij de pijltjes.
4:

De achterkant was er zo af, het goede nieuws is dat met drie schroefjes vastzetten de lensspeling over was.
Het slechte nieuws is dat er roest zit bij de pijltjes, deze lens heeft een vochtige periode meegemaakt.
5:

Het herstellen van de diafragmaklickstops was ook vrij simpel, daar het kogeltje nog in de lens zat, en weer op het veertje gezet kon worden.
6:

De contactveertjes voor het doorgeven van de A positie waren ook wat gemangeld, maar waren nog wel terug te buigen.
Ook zijn op de foto extra contacten zichtbaar die niet in de pentax uitvoering gebruikt lijken te worden.
7:

Nadat ik de lens weer in elkaar had gezet, leek die weer te werken, alleen dacht mijn K10D soms dat het een MF lens was,
Er zit dus ergens een slecht lenscontact.
Als het contact wel goed was, dan melde remote assistent dat de brandpunts afstand liep van 35 to 63mm, vreemd, iets mis met de zoomstandcontactjes ?
8:

Nee niet echt, alleen zag ik dat de stand 70mm niet gehaald werd, en dat was gegeven de slijtsporen op de contactstrip ooit wel zo geweest.
Als ik meteen beter had gekeken, dan had ik kunnen zien dat de zoomring brandpuntsindicatie iets voor de 35mm stand starte, en stopte iets voor de 70mm stand.
De zoomring is dus iets verschoven, dus de lens maakt optisch wel de hele slag van 35-70, maar de aan de zoomring gekoppelde contactveertjes legden een verschoven traject af.
Dus maar weer open die lens, maar nu moet er dieper gekeken worden.
Ziehier de verder geopende lens, en het is meteen duidelijk uit welke fabriek deze 'Zeiss' komt.
9:

Het onderdeeltje dat verbogen is.
10:

Het onderdeeltje teruggebogen, en teruggezet.
11:

Maar hoe is de lens in deze toestand geraakt ?
Waarschijnlijk is er een vrij groot en hard vuiltje aan de voorkant in het zoommechanisme gekomen, en heeft een vorige eigenaar door fanatiek heen en eer draaien aan de (geblokkeerde?) zoomring dit weer eruit gekregen.
Zie hier de kras die het mogelijk heeft achtergelaten.
12:

Morgen maar eens een paar testopnamen maken, het lenscontact probleem treed nog wel op, maar lijkt een stuk minder.
Als dit blijft is dit denk ik een ontwerp probleem, en niet een ontstaan gebrek.
George