Onder de streep: een bereik verdelen over twee lenzen geeft meestal betere kwaliteit dan hetzelfde bereik in één lens.. Er zijn uitzonderingen, maar dat zie je meteen in prijs weer terug

Ik weet dat veel mensen graag een vakantiezoom willen, een alles-in-een lens. Als dat het geval is zijn er een groot aantal megazooms, waaronder de door jou genoemde.
Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld de tweede kitlens 50-200 erbij kopen. Relatief goedkoop...
Of je gaat meteen de kwaliteit wat omhoog gooien en kijken naar een 70-200 F2.8 lens. Daar wordt je vast gelukkiger van, maar hangt een prijskaartje aan.
Het wisselen valt met twee lenzen best wel mee. Meestal zal je de 70-200 erop hebben (gezien jouw onderwerpen) en binnen (makkelijk wisselen) de 18-50.
Je kan ook wachten op de 60-250mm die binnenkort uitkomt. Is wel een DA* lens met een prijskaartje van 1200 euro...
Moet ik echt tussen deze twee lenzen kiezen, dan zou ik de 55-300 nemen. Net wat meer tele en waar de 18-250 met een factor van bijna 15 zit, is de 55-300 nog geen 6. Zegt niet alles, maar toch...
Is één lens een must: dan de 18-250. Een budget oplossing is de SIGMA (of tamron) 28-300. Ik heb de sigma en vind hem zeker niet slecht.
Hoop dat dit helpt bij je keuze. Laat even weten wat het wordt...