Ook ik ben bij Kristine (pentaxmaniaca) langs geweest.
Naast wat gekocht te hebben FA 28-105 etc. , had ze ook een berg spul waar wat mee loos was.
Hoewel ik alle kneusjes mee had kunnen krijgen, heb ik me toch beperk tot 3 lensjes met aanslag en/of schimmel.
Een daarvan is een super takumar 1:2.8 105mm, nu ontschimmeld. Helaas heeft een vorige eigenaar de frontlens vrij fanatiek gepoetst, waardoor vele heel fijne krasjes te zien zijn, en enkele wat duidelijkere, verder is de optiek puntgaaf.
Ook is het een waar genot om te zien hoe netjes zo'n jaren '60 optiekje mechanisch in elkaar zit.
Een andere was een FA 28-70 zoompje uit 'japan' en niet uit 'vietnam',
Hierin zit een rare aanslag :

Zou dit het 'lens separation' probleem zijn waar deze optiekjes een slechte reputatie door gekregen hebben ?
Na de reparatie van Vulcan's lens, dacht ik deze ook wel even uit elkaar te kunnen halen.
Daar het betreffende lensje veel dieper in het mechaniek zit, moest de lens bijna geheel uit elkaar.
Het was me bij Vulcan's lens al opgevallen dat er ruimte voor niet gemonteerde onderdelen was vrijgehouden.
Nu ik deze lens nog verder uit elkaar had, was het mij ook duidelijk waarom.
De FA28-70 is ontworpen als powerzoom !
Ziehier maar :

En dit is het stukje optiek met de uitslag die ik niet weggepoetst kreeg.

Verder viel het me op dat dit 2 elements groepje optiek niet (meer ?) gekit was, er waren newtonringen te zien.
Dat er aardig wat onderdeeltjes in de lens zitten is hier te zien :

Ik heb het lensje weer in elkaar gezet, het werkt wel maar die witte aanslag is niet echt ideaal, hoewel ik de illusie heb dat de aanslag wat minder is dan eerst.
Reserve onderdelen zullen we maar zeggen.
George