Ik had aangeboden om een blik te werpen in Carels minder gelukkige aankoop.
(zie dit topic
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1218555773)
Via via is de SMC pentax FA 1:4 28-70 bij mij aangekomen.
Het probleem met de lens is dat het zoom bereik maar instelbaar blijkt van 70 tot ongeveer voor 35mm, dan blokkeert de zoomring ruim voor de 28mm stand.
Eerst maar eens een externe inspectie, is er wat te zien.
1: de voorkant.

Bij de rode pijlen zijn rare deukjes te zien, en bij de blauwe een krasje.
Deze lens is slordig in elkaar gezet in Vietnam, of er is een andere reparateur me voor geweest.
Uiteindelijk heb ik de lens niet zover uit elkaar gehaald omdat dit verder geen gevolgen heeft voor de werking.
2: de achterkant.

Carel had de achterkant al losgehad, en toen maar besloten niet verder te gaan. de veertjes, contactjes en schroefjes die hier ontbreken zaten in een filmdoosje (die handige doosjes gaan we in de toekomst nog missen).
3: bayonet eraf.

Nu was nog niet te zien waar de zoomring op vastliep, dus hierna de volgende laag losgemaakt.
En meteen rolde er een onderdeel uit.
4: de zoomstand sleepcontacten.

5: en waar die echt hoort.

Nu dat is duidelijk, dit losgebroken onderdeel blokkeerde de zoomring, en is zelf ook in dat proces verbogen.
Het schroefje hoorde in het gat bij het linkerpijltje, het afgebroken stukje hield het onderdeel bij het rechtse pijltje op zijn plek.
Daar ik niet de beschikking heb over vervangende onderdelen, moet ik het bestaande spul weer in fatsoen brengen.
De contactveertjes terugbuigen ging redelijk, er brak wel een contactveertje gedeeltelijk af, helaas.
Voor het opnieuw bevestigen heb ik maar een alternatieve oplossing gekozen, tie wraps.
6: het zit weer.

De lens weer in elkaar gezet, op de k10d, en het leek allemaal te werken, alleen autofocus op de 28mm stand deed het heel traag.
Camera aangesloten op de PC, remote assistant opgestart, en dan staat rechtsonder in een window de ingestelde brandpuntsafstand.
Blijkt die 58mm aan te geven in de 28mm stand.
Hup, de lens weer uit elkaar, eens goed kijken of er sleepcontactjes geen goed contact maken etc.
De opgeplakte contactstrip blijkt een beetje bobbelig te zitten rond de 28mm stand.
7: contactstrip bij de pijl.

De sleepcontactjes die ik teruggebogen heb, maken blijkbaar niet altijd het juiste contact.
En na een paar iteraties, lens uit elkaar, voorzichtig veertjes bijbuigen, lens in elkaar, testen etc. lijkt het nu goed.
Kortom de lens is weer functioneel.
Ik zal nog wat meer testen, maar ik denk dat er verder niets mis mee is.
George