Tuurlijk, als je maar ver genoeg gaat staan of het diafragma dichtknijpt dan moet je niet gek kijken dat je deze 1/3 2/3 verhouding gaat zien. En dat moet je dan wel effe weten.
Maar focus charts worden juist om een kleine DOF te krijgen ( anders moet je zulek grote charts printen
) geschoten met het diafragma open en op kortere afstanden. En dan is het wel degelijk bij benadering 1:1.
1=> Het is mij gehelendal zeer bizonder onduidelijk, welk filmformaat jij toepast om
op enkele meters afstand te kunnen, let op:
kunnen gaan staan om om een scherptedieptekaart 1:1 op je film- resp. sensorvlak te krijgen?
2=> Zelfs met 5x7" film = 13x18 cm! heb ik geen meters nodig om 1:1 te fotograferen. Gebruik jij maat BillBoard ofzo?
Maar ik moet je eerlijk bekennen dat wij stervelingen zelden een goede schatting kunnen geven van de mate van FF of BF,
Nee, daar had de lieve Heer geen tijd meer voor, nadat hij hemel en aarde geschapen had. Daarom heeft hij het ontdekken en uitwerken ervan aan zijn nazaten overgelaten, die een evenbeeld zouden moeten zijn van hemzelf.
Dat ook dat niet helemaal gegaan is zoals wij idealiter graag zien, kunnen we Hem moeilijk nawijzen, als je bekijkt wat hij in 7 dagen gefikst heeft.
Een normaal mens zou al een burn-out hebben, laat staan een een evenbeeld van God zelf.

tenzij je een hele goede driepoot hebt , heel goed je apparatuur kunt uitlijnen en ook nog eens de chart optimaal tov van je camera kunt plaatsen. Op mijn werk doe ik ziets wel in een andere context maar thuis is het toch behoorlijk improviseren. Tien keer 'meten' levert 10 verschillende schattingen op. Gek genoeg werkt de praktijk dan vaak makkelijker omdat je weet hoe een foto eruit moet zien. En als dat dan bij herhaling niet lukt..
Nee logisch.....
3=> Zo'n test doe je
uiteraard vanaf statief en niet uit het losse handje.
4=> Hoe is de context van je werk? Je maakt me erg nieuwsgierig!