Auteur Topic: Chip Foto Video en PENTAX  (gelezen 4464 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re: Chip Foto Video en PENTAX
« Reactie #41 Gepost op: 20 maart 2015, 13:52:32 »
De K3 stelt met schroef lenzen merkbaar sneller scherp dan z'n voorgangers...
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #41 Gepost op: 20 maart 2015, 13:52:32 »

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #40 Gepost op: 20 maart 2015, 09:52:14 »
:D :D
Zo heb ik ook eens meewarig staan kijken bij de Mediamarkt, waar een verkoper met stalen gezicht hetzelfde zei.
Ook toen mocht ik van mijn vrouw niets zeggen :-)

Overigens hoor ik hier dat het AF-systeem van de K-3 slecht zou zijn.
Naar mijn mening (en dat blijkt ook op diverse fora en reviews) zit hem dat meer in de combinatie met de verouderde SDM motoren in de lenzen.
Enige nadeel van de camera / AF-module is dat de scherpstelpunten zo dicht bij elkaar zitten.
Snelheid schijnt niets mis mee te zijn en zouden de beide nieuwe lenzen dus wel snel moeten zijn.

Ja, je kan niet verwachten dat een camera de snelheid van een lens opvoerd. De motor van de lens bepaald de snelheid. Als die laag is, zal zelfs een super systeem in de camera er niks aan kunnen doen. Maar hoe is snelheid van schroef? is die wel goed?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #39 Gepost op: 19 maart 2015, 22:10:30 »
Ik stond deze week bij de kassa van een witgoed-dozenschuiver en daar kocht iemand een goedkope Nikon compact.
Volgend de verkoper: "het beste op de markt, je zult nooit iets beters vinden" Hij kon het weten want hij had al jaren een Nikon.

Mijn vrouw zei alleen maar tegen mij: "hou je mond!"

:D :D
Zo heb ik ook eens meewarig staan kijken bij de Mediamarkt, waar een verkoper met stalen gezicht hetzelfde zei.
Ook toen mocht ik van mijn vrouw niets zeggen :-)

Overigens hoor ik hier dat het AF-systeem van de K-3 slecht zou zijn.
Naar mijn mening (en dat blijkt ook op diverse fora en reviews) zit hem dat meer in de combinatie met de verouderde SDM motoren in de lenzen.
Enige nadeel van de camera / AF-module is dat de scherpstelpunten zo dicht bij elkaar zitten.
Snelheid schijnt niets mis mee te zijn en zouden de beide nieuwe lenzen dus wel snel moeten zijn.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #38 Gepost op: 18 maart 2015, 16:23:18 »
Verstandige vrouw heb jij Bert! Lukte het?  ;)
Je kent me, met moeite.... :angel:

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #37 Gepost op: 18 maart 2015, 13:33:05 »
Ik stond deze week bij de kassa van een witgoed-dozenschuiver en daar kocht iemand een goedkope Nikon compact.
Volgend de verkoper: "het beste op de markt, je zult nooit iets beters vinden" Hij kon het weten want hij had al jaren een Nikon.

Verstandige vrouw heb jij Bert! Lukte het?  ;)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #36 Gepost op: 18 maart 2015, 13:12:43 »

JohnnieS

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 18 maart 2015, 11:48:28 »
Ik denk als je alles goed bekijkt, pentax al sinds de K-7 on par is met de andere merken. Ja er werdt geklaagd over het ruis niveau van de K-7. Maar dat was JPG, als men naar RAW keek, was hij gelijk aan de andee camera's. De K-5 is heel vaak (vaker wel dan niet) een beter camera gevonden dan de D7000. Dus ik denk dat pentax allang gewon meedoet (misschien niet helemaal in de AF, al moet ik zeggen dat ik zelf er geen last van heb gehad, ook niet met sport)
Maar ook in camerablad land is er een vooroordeel voor de 2 groten. Als je de tests goed doorleest zie je dat heel duidelijk (zie zoom, Pentax, 11 scherpstelpunten, ook al zijn er 9 kruis, het blijven er maar 11 dus wel weinig. Canon, 9 af punten, Canon heeft ze alle 9 kruis gemaakt, TOP). En dat is niet van de nu, ook in de analoge tijd was dat al zo. En niet alleen naar pentax toe, maar ook Minolata had er toen last van. Al bracht je zulke mooie goede innovatieve dingen aan in de camera, waardoor hij duidelijk beter was, dan alsnog waren Canikon beter om onduidelijke redenen.

Gooi de nieuwe Sony ook niet weg,hem hem even mogen proberen. geweldig leuke Camera. ::)

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #34 Gepost op: 18 maart 2015, 07:47:01 »
Ik denk dat "de bladen" vanzelf meer aandacht zullen schenken aan Pentax als Ricoh op de ingeslagen weg blijft doorgaan: kwaliteitsproducten leveren!
De K-3 is een prachtige camera en Nikon is nu pas 'on par' met de komende D7200 (afgezien van de AF-snelheid).
Yep, dit kan bij Nikon al sinds de eerste FullFrame van dat merk, de D3 (2008).

Ik denk als je alles goed bekijkt, pentax al sinds de K-7 on par is met de andere merken. Ja er werdt geklaagd over het ruis niveau van de K-7. Maar dat was JPG, als men naar RAW keek, was hij gelijk aan de andee camera's. De K-5 is heel vaak (vaker wel dan niet) een beter camera gevonden dan de D7000. Dus ik denk dat pentax alang gewon meedoet (mischien niet helemaal in de AF, al moet ik zeggen dat ik zelf er geen last van heb gehad, ook niet met sport)
Maar ook in camerablad land is er een vooroordeel voor de 2 groten. Als je de tests goed doorleest zie je dat heel duidelijk (zie zoom, Pentax, 11 scherpstelpunten, ook al zijn er 9 kruis, het blijven er maar 11 dus wel weinig. Canon, 9 af punten, Canon heeft ze alle 9 kruis gemaakt, TOP). En dat is niet van de nu, ook in de analoge tijd was dat al zo. En niet alleen naar pentax toe, maar ook Minolata had er toen last van. Al bracht je zulke mooie goede inovatieve dingen aan in de camera, waardoor hij duidelijk beter was, dan alsnog waren Canikon beter om onduidelijke redenen.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #33 Gepost op: 18 maart 2015, 00:53:22 »
Ik denk dat "de bladen" vanzelf meer aandacht zullen schenken aan Pentax als Ricoh op de ingeslagen weg blijft doorgaan: kwaliteitsproducten leveren!
De K-3 is een prachtige camera en Nikon is nu pas 'on par' met de komende D7200 (afgezien van de AF-snelheid).

[...]Ik denk dat de FF van Pentax een unieke en naar mijn idee zeer goede optie heeft: het kunnen gebruiken van APS-C lenzen op een FF camera. Naar mij bekend heeft geen enkel merk dat (tot nu toe). Daarmee maak je het dus voor huidige APS-C gebruikers mogelijk om hun bestaande lenzen arsenaal te behouden en geleidelijk aan "in te wisselen" voor FF lenzen om het volledige potentieel van FF uit je camera te gaan halen.[...]
Volgens mij kan je bij NIKON APS-C lenzen op FF gebruiken. Uiteraard wordt dan wel 'terug'geschakeld...[...]
Yep, dit kan bij Nikon al sinds de eerste FullFrame van dat merk, de D3 (2008).

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #32 Gepost op: 16 maart 2015, 17:40:53 »
De ruisprestaties van de Pentax (K5>) zijn beter dan van Canon (7DmII).
De Canon loopt daarin wel iets achter Pentax aan.
Maar vwb de autofocus is er nog een flinke stap te maken voor Pentax, tevens vind ik persoonlijk de Canon beter in de hand liggen en zeer zeker niet als plastic aanvoelen (zoals sommige vinden) maar erg degelijk, moest wel wennen aan de bediening uiteraard.
aangezien mijn main case sport is, heb ik nog geen moment spijt van mijn overstap.

Heb recent de overstap gemaakt van Pentax naar Canon voor diegene die het niet wisten.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

RonHendriks

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2015, 17:28:01 »
Nou breekt mijn .. uh... Loopt Pentax achter met ruis?? Ik dacht dat de critici juist zo lovend zijn over de ruisprestaties op hoge ISO?

Ja Pentax heeft niet zoveel ruis als Canon dus dan loop je kennelijk achter :D

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2015, 17:19:59 »
PENTAX heeft prima camera's maar ... Loopt idd op een aantal punten achter. AF, ruis en verouderd flitssysteem zijn mi de belangrijkste.
Nou breekt mijn .. uh... Loopt Pentax achter met ruis?? Ik dacht dat de critici juist zo lovend zijn over de ruisprestaties op hoge ISO?
Harry, je hebt óf je niet meer goed ingelezen de laatste tijd, of je hebt hopeloos verouderde spullen als vergelijk ( ;) ) of.... ik heb de laatste tijd zitten slapen. En Buks had ook al lovende woorden over het flitssysteem......

Maar goed, het ging eigenlijk over Chip Foto Video (én Pentax).

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2015, 15:50:56 »
Net nagekeken en idd, fout van mij. Vanaf K5 op 1/180. Bedankt voor de correctie, top!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2015, 15:36:25 »
alle Pentax DSLR's zitten op 1/180 . Tetheret shooting kan met de S2 icm smartphone volgens mij !!!

Dus ik denk beetje positiever over Pentax en over de recente ontwikkelingen. ;)
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2015, 14:31:43 »
Snelheid van de K3 wist ik niet. Wat ik begreep was Canon 1/200 en Nikon 1/250.

En dat laatste is vergeleken met de K5 II dus een stop verschil.

Blijft dat syncspeed niet het enige is... Nikon CLS is duur, maar wel mooi....

volgens mij zit de K5 II ook op 1/180

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2015, 14:17:24 »
Snelheid van de K3 wist ik niet. Wat ik begreep was Canon 1/200 en Nikon 1/250.

En dat laatste is vergeleken met de K5 II dus een stop verschil.

Blijft dat syncspeed niet het enige is... Nikon CLS is duur, maar wel mooi....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2015, 14:00:49 »

Ik werk tegenwoordig regelmatig samen met fotografen die met pro body's van nikon / canon lopen .. en dan merk je dat ze bepaalde omstandigheden waar ik met mijn K3 tekort op kom wel goed kunnen doen zoals controle vanuit de body met off camera flashes bijvoorbeeld en sommige slimmigheden voor wat betreft de focus verleggen die ik met pentax gewoon wat onhandig vind werken ....

syncspeed van 1/125ste is gewoon heel erg langzaam gebleken tijdens de laatste shoots die ik gedaan heb ..  ...  niet echt een deal breker .. maar wel een eitje in het mandje vol met wensen

volgens mij is de sync speed 1/180, en niet 1/125 bij de K-3. Veel Canikon zitten ook op 1/200, dus ook niet veel sneller

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2015, 11:53:55 »
 ;D  nog 12 nachtjes slapen......  ;D

LordBuksII

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2015, 10:59:21 »
Okee, laat ik gelijk toegeven dat het flitssysteem van Pentax dramatisch achter loopt.
Zelf heb ik over het AF-systeem niet te klagen, maar besef me dat de concurrentie daar sneller in is.
De ruisprestaties behoort nog steeds tot de beste in APS-C land.

Maar de marketing van Pentax is momenteel goed voor elkaar.
Ben nu op beurzen geweest dat er soms 3-4 popo's staan van een bepaald merk (Zal niet zeggen dat het Sony en Canon zijn), maar dat er geen apparatuur of POS materiaal is geregeld. Dus dan staan die loze mensjes daar rond een lege tafel. Kan je nog zoveel budget hebben, dit soort stunts doet meer afbreuk dan volledige afwezigheid.
Er is gelukkig meer budget van Ricoh uit, maar dit zit natuurlijk niet op het niveau van de anderen. En betwijfel of dat gaat komen.

Maar voorlopig zit er wel een goed programma in voor de Professional Imaging. De standbouwer is al bezig. Dus als je vertrouwen in het merk in deuk heeft opgelopen, kom even langs  ;)

Heb afgelopen vrijdag de 70-200, de 150-450 en de nieuwe AF-201 flitser mogen testen. Ja, ik moet toegeven dat ik bijzonder onder de indruk was.
Het waren nog pre-productie modellen. Dus eigenlijk mag ik nog niet uitgaan van snelheid en scherpte. De 70-200 was haar en haar scherp en was een stuk sneller dan wat ik van een 'witte' 70-200 gewend ben. De 150-450 was iets minder snel en ik ben die lange mm niet gewend  :(. Maar uiteindelijk ook daar een haarscherpe foto uit gekregen.
Het meest indrukwekkende was de kleine AF-201 flitser. Echt heel klein, maar alles zit erop. 2e sluitergordijn, manueel (Vol of ¼), WR constructie. En een flinke bak licht. Vond het wel een erg mooie voor in mijn fototas  ;D. Ze zijn echt goed bezig met Ricoh.  ;)

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2015, 21:27:40 »
Vanmiddag op een feest ergens in het Brabantse kreeg ik de vraag: "he? Pentax bestaat dat dan nog?"

Haha, die kennen een paar forumgenoten kennelijk niet! :D
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2015, 21:15:12 »
....Indruk die ik heb als je eenmaal in de "foto wereld zit", fotografen zich gaan "schamen" voor het feit dat ze met Pentax rondlopen en het idee hebben "er niet bij te horen met hun pruts toestelletje" en niet voor vol aangezien te worden. Maar goed, ik zit niet "in die wereld" dus kan het ook zo maar mis hebben met mijn idee daarover.

Vanmiddag op een feest ergens in het Brabantse kreeg ik de vraag: "he? Pentax bestaat dat dan nog?"

newmikey2

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2015, 18:42:18 »
Ik heb de Engelstalige versie van C'T Photography (van oorsprong een Duits blad) - uitstekend blad over alles wat met fotografie te maken heeft zowel technisch als art/conceptueel

http://www.ct-digiphoto.com/

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2015, 18:39:50 »
Toch hoor ik de laatste tijd juist steeds meer fotografen die " jaloers" zijn op wat Pentax uitbrengt. Veel mensen vinden de K3 erg goed en zijn goed op de hoogte van de voordelen van Pentax. Ook de "he Pentax!" hoor ik steeds vaker met de vraag of ze eens mogen kijken (dan heb ik een K30)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2015, 17:23:46 »
Zelf heb ik nog de Focus, maar als ik zie hoeveel ik die feitelijk lees, dan is dat marginaal.
De periodieken hebben inderdaad hun tijd gehad, zeker als je ze ook niet als digitaal bestand aanlevert.
Maar in dat geval schijnen adverteerders weer af te haken.
Er zal dus ongetwijfeld meer gaan veranderen op dat gebied de komende jaren.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2015, 17:17:22 »
Om even op de bladen terug te komen. Ik heb nog uitlopend Zoom, maar die geef ik ongelezen door aan een vriendin. Verder geen bladen meer in huis. De relevantie van die magazines in de zin van verkoop van camera's is echt wel hard achteruit gelopen. Het aantal mensen dat nog niet weet wat ze wil en voor een camera systeem aankoop zo'n rondje bladen doet is marginaal. Adverteren erin lijkt me ook nauwelijks nog rendabel. Ik ben benieuwd of er komend jaar al magazines gaan verdwijnen, want in bladenland is veel in beweging.