Auteur Topic: Tamron 70-200 f2.8  (gelezen 2899 keer)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Tamron 70-200 f2.8
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2013, 15:28:46 »
Jaap jij als ervaringsdeskundige......... Is de lens een beetje te hanteren? Een dikke kilo en geen stabilisatie gaat dat goed samen?
Ik zelf zit richting te toekomst ook te denken aan de 70-200mm (als update voor de 70-300mm tamron).

Ik schiet vrijwel altijd uit de hand, en ook op 200mm levert dat met alleen de SR van de body zeer scherpe platen op. OS in de lens mis ik hierbij in het geheel niet. Hierbij speelt ook het "nadeel" van een dergelijke lens in positieve zin mee: het gewicht. Door het toch vrij flinke gewicht houd je hem ook weer gemakkelijker stil. Belangrijk is gewoon dat je 'm in combinatie met de body goed in de hand hebt liggen. Een body met grip en de gondel onder de lens zijn voor mij ideaal. Verder stabilisatie heb ik niet nodig en mis ik ook zeker niet. Zelfs met mijn vorige lenzen die tot 300mm schoot ik op het uiterste bereik vaak gewoon uit de hand met nog heel behoorlijk scherpe foto's. Nu met deze lens heb je wat minder mm, dus minder behoefte aan steun, heb je een lichtsterkere lens, dus kun je kortere sluitertijden gebruiken, plus dat de lens zelf gewoon een paar klasses beter is. Al met al dus bijna gegarandeerd scherpe foto's :-).

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2013, 15:28:46 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2013, 13:47:39 »
Jaap jij als ervaringsdeskundige......... Is de lens een beetje te hanteren? Een dikke kilo en geen stabilisatie gaat dat goed samen?
Ik zelf zit richting te toekomst ook te denken aan de 70-200mm (als update voor de 70-300mm tamron).

Ik heet geen Jaap, maar toch even. Ik schiet met de 70-200 altijd uit de hand. Je hebt natuurlijk WEL stabilisatie, die in de body van de PENTAX zit. Bij meer mm's echter is stabilisatie in de lens "beter" dan in de body. Maar ja, dan zijn idd de lenzen wel een stuk duurder.
Ik heb de SIGMA, maar ook zonder stabilisatie in lens en geloof me, die maakt echt scherpe platen! En de TAMRON zal daar echt niet voor onderdoen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2013, 12:42:20 »
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2013, 12:26:08 »
De stabilisatie is voor mij niet zo'n groot punt. Pas boven de 200mm geeft dat echt enorme verschillen. Ik heb het op de 500mm en daar werkt het heerlijk. Ik heb echter nu ook een 200 lens. Ik gebruik deze zonder stabilisatie (ook in body niet) en dat hou ik prima stil. Onder deze lens gaat toch meestal een 1 been zitten  :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2013, 12:18:12 »
Het is me duidelijk allemaal   :D Ik ga voor de Tamron.
Die 400 euro haal ik uit de nieuwprijs bij mijn vaste stekkie in Urk. De Sigma is daar 999 en de Tamron 599 euro.
Nu nog even wachten tot de bankrekening gegroeid is en dan ga ik die kant op!

Van mij mag je, maar je vergelijking gaat wat mank... De SIGMA heeft in lens stabilisatie en die is beter dan de in body ... En dat heeft de TAMRON niet. Je zou dus eigenlijk de 'oude' SIGMA moeten vergelijken....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2013, 11:17:34 »
Zal ik doen. Thanks!

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2013, 08:13:05 »

Mooie keuze (weer iemand "om"gepraat :) ). Maar zonder gekheid, daar ga je t.z.t. heel veel plezier aan beleven. Houd ons maar op de hoogte als het zover is.

Groeten,
J@@P

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2013, 15:54:09 »
Die 400 euro haal ik uit de nieuwprijs bij mijn vaste stekkie in Urk. De Sigma is daar 999 en de Tamron 599 euro.
Nu nog even wachten tot de bankrekening gegroeid is en dan ga ik die kant op!

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2013, 12:17:37 »
De scherpte van de Tamron wordt altijd als een klasse beter gezien dan de Sigma en ook de Macro is gewoon beter.
Dan is de snelheid van HSM (en de stilte) en de OS optie het enige waarom je nog de Sigma zou kiezen.
Mijn versie uit Duitsland blijkt een normale prima versie, waarvan de draaibare statiefgondel icm een eenbeenstatief mij al heel blij heeft gemaakt...

Ik kom niet aan 400 euro verschil, maar dat er een leuke lens overblijft, is zeker waar.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2013, 11:44:31 »
Bedankt Jaap voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik heb inderdaad geen mogelijkheid tot een grip. Ik heb nu echter de Sigma 150-500 al en die is nog een stuk groter (en 800 gram zwaarder) en dat lukt prima. Heb vrij kleine handen dus dan heb je daar minder snel last van.
De wijzer begint voor mij steeds meer richting de Tamron te staan. Ik heb niet enorme snelheid nodig (de Sigma 150-500 is wel HSM maar zo snel vind ik dat eigenlijk niet. Het verschil vind ik in ieder geval niet enorm). Van de overgebleven 400 euro kan ik dan een macro kopen....

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2013, 10:55:26 »
Ben zelf al geruime tijd een (zeer) tevreden gebruiker van de Tamron 70-200. Kijk maar eens in mijn foto-bijdragen, daarstaan diverse resultaten van deze lens. Ik ben geen sport-shooter (en heb ook niet de bedoeling dat op korte termijn te worden), dus ik heb nog nooit het idee gehad dat de AF voor mij te traag was. Hij is vanwege de techniek inderdaad wat rumoeriger dan de Sigma, maar voor de situaties waarin ik 'm gebruik is dat ook geen enkele beperking. Wat mij vooral bevallen aan de Tamron zijn de scherpte, de prima kleurweergave en macro prestaties. Alleen wijdopen (2.8 ) zie je de plaatjes een heeeeeel klein beetje softer worden, maar zodra je ook maar een beetje knijpt zijn ze ragscherp.
Wat betreft de veel vernomen "kritiek" op de AF snelheid nog wel het volgende: Ik merk dat de AF dan misschien niet de snelste mag zijn (wat voor mij geen probleem is), hij is wel erg doeltreffend als 'ie wel in de buurt zit. Ik heb de Tamron gekocht als upgrade van de DA 55-300 (die ik weer als upgrade van de Tamron 70-300 had gekocht) en ik merk een duidelijk verschil in de doeltreffendeheid van de AF. Als je de AF van het ene eind van zijn bereik naar het andere stuurt dan duurt het even, maar ben je in de buurt dan vind 'ie echt heel snel zijn juiste focus, die dan ook echt de juiste is. En met AF-C volgt 'ie op een voor mij meer dan voldoende wijze bewegende voorwerpen, zelfs vliegtuigen/heli's.
Zelf vind ik de Tamron ook gewoon erg prettig in de hand liggen, zeker met de statiefgondel erop. Ik heb wel een grip onder de camera vanwege mijn wat grotere handen, alleen een body zou ik denk ik niet zo'n fijne combinatie vinden om beet te houden, maar dat is persoonlijk en volgens mij heb je bij de K30 ook die keuze niet. Maar deze lens verdient het wel dat je de combi goed in de hand moet hebben want het is wel een klasse hoger, ook qua gewicht.
Qua prijs is de Tamron nieuw de goedkoopste, maar in de Tip-rubriek staat hier een tip naar de Sigma voor ook wel een heeeel interessante prijs. Mocht je voor een tweedehands gaan, dan is het even afwachten. De Tamron komt zeer zelden voorbij (ik heb de mijne ook uit België gehaald), de Sigma ook niet vaak voor maar wel iets vaker. De oudste Sigma versie is alleen interessant als je macro of portret niet heel belangrijk vind, want die heeft een minimale focusafstand van bijna 2 meter. Iets om rekening mee te houden.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,
J@@P

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2013, 23:21:31 »
Ik heb zaterdag mijn eerste serieuze ervaringen opgedaan met de Sigma 70-200 en de K30 op een indoor ijsbaan.
Van 85 kinderen mocht ik een portret scoren tijdens de 100 meter sprint, dus dat was een beste test.
Ik mag iets meer dan de helft gewoon scherp noemen en zeker het gebruiken waard.
Ben nu nog bezig met het bewerken, zodat ze op de site van de ijsclub kunnen, maar zal er morgen iets van plaatsen...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2013, 22:32:44 »
Oke thanks. Ik zal eens kijken of ik binnenkort beide op de K30 kan testen.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2013, 17:09:53 »
Ik vind het wel prettig dat Tamron 5 jaar garantie geeft of zijn objectieven.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2013, 15:52:50 »
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=34585.msg312037#new
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=29484.25
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=25687.0

Het komt er in het kort op neer dat de Sigma OS de beste van beide werelden is + als extra: optische stabilisatie.
De Tamron steekt optisch qua scherpte en coma rendering beter uit de verf dan de Sigma Macro II.
En de laatst genoemde heeft als voordeel de HSM die een fractie sneller is dan schroef gestuurde AF.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2013, 15:37:52 »
Even dit topic een rotschop geven in plaats van een nieuwe openen.

Ik zit momenteel met de zelfde vraag. Het lijkt erop dat ik binnenkort 1 kan gaan kopen dus ben ik
rustig aan het kijken. Ik zoek een snelle telezoom rond de 200mm. Dit als vervanging van mijn Tamron 18-200.
De 18-200 hou ik dan voor op reis enz maar wil ik een betere kwaliteit (en vooral lichtsterkte) voor de rest van het jaar.
De snelheid van de 18-200 qua scherpstellen vind ik prima dus ik vraag me af of het verschil met de Sigma zo enorm is
dat het die 400 euro waad is..... Voor die 400 euro koop ik er ook een macrolens bij... Voor zover ik begreep zijn ze qua beeldkwaliteit eigenlijk gelijk.....

Dus... Wie heeft 1 van de lenzen en kan me wat zinnigs vertellen over hun ervaringen?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2012, 17:34:48 »
Op het grote forum kan je een uitgebreide test vindenwaarin de Tamron en Sigma 70-700 en de Pentax FA* 80-200 met elkaar worden vergeleken.
http://www.pentaxforums.com/reviews/sports-lenses-pentax-70-200mm/sigma-tamron-compare.html

suc6 met je keuze,
grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2012, 08:15:57 »
Ik heb zo maar het idee dat je voor de keus staat van SIGMA versus TAMRON 70-200mm :-)

Ook een bekend dilemma... Heb ik ook voor gestaan (net zoals bij de macrolenzen). Bij de macro werd het TAMRON vanwege de plus in scherpte, bij de 70-200mm werd het de SIGMA voor AF speed (sport shooter). Als je hem vnl voor studio portretwerk gebruikt zal de TAMRON wellicht wat beter zijn. Maar bedenk wel: nu zijn je kinderen nog klein, maar op een gegeven moment sta je langs de voetbal of hockey lijn... :-) Mijn advies: kies de meest 'multi'inzetbare lens: beter op alle vlakken een 9, dan een 8 en een 10....

Google eens op '70-200 tamron versus sigma' Geeft ook leuke youtube filmpjes inzake AF speed.

Ter geruststelling: beide lenzen zijn gewoon heel goed...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 23:07:29 »
Ik (je mag je zeggen :-)) gebruik deze lens. Kijk maar even in mijn bijdragen voor diverse fotoos. Omdat de kortste scherpstelafstand zo klein is kun je deze lens voor veel doeleinden gebruiken. Ik weet nog niet hoe deze lens op de k5II het doet, maar dat zal wel loslopen.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline tomtax

• Senior Member
  • **
Tamron 70-200 f2.8
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 22:53:42 »
Beste allemaal,

Wie van u gebruikt de 70-200 f2.8 van Tamron?
Ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit van die lens. Zou iemand gewoon eens een portretje kunnen posten die bij normale (buiten, bewolkte) omstandigheden is gemaakt?
Mooiste zou zijn een afbeelding op diafragma f2.8 en een ergen tussen de f8 en f11.

Groeten,

Tomtax