Ben zelf al geruime tijd een (zeer) tevreden gebruiker van de Tamron 70-200. Kijk maar eens in mijn foto-bijdragen, daarstaan diverse resultaten van deze lens. Ik ben geen sport-shooter (en heb ook niet de bedoeling dat op korte termijn te worden), dus ik heb nog nooit het idee gehad dat de AF voor mij te traag was. Hij is vanwege de techniek inderdaad wat rumoeriger dan de Sigma, maar voor de situaties waarin ik 'm gebruik is dat ook geen enkele beperking. Wat mij vooral bevallen aan de Tamron zijn de scherpte, de prima kleurweergave en macro prestaties. Alleen wijdopen (2.8 ) zie je de plaatjes een heeeeeel klein beetje softer worden, maar zodra je ook maar een beetje knijpt zijn ze ragscherp.
Wat betreft de veel vernomen "kritiek" op de AF snelheid nog wel het volgende: Ik merk dat de AF dan misschien niet de snelste mag zijn (wat voor mij geen probleem is), hij is wel erg doeltreffend als 'ie wel in de buurt zit. Ik heb de Tamron gekocht als upgrade van de DA 55-300 (die ik weer als upgrade van de Tamron 70-300 had gekocht) en ik merk een duidelijk verschil in de doeltreffendeheid van de AF. Als je de AF van het ene eind van zijn bereik naar het andere stuurt dan duurt het even, maar ben je in de buurt dan vind 'ie echt heel snel zijn juiste focus, die dan ook echt de juiste is. En met AF-C volgt 'ie op een voor mij meer dan voldoende wijze bewegende voorwerpen, zelfs vliegtuigen/heli's.
Zelf vind ik de Tamron ook gewoon erg prettig in de hand liggen, zeker met de statiefgondel erop. Ik heb wel een grip onder de camera vanwege mijn wat grotere handen, alleen een body zou ik denk ik niet zo'n fijne combinatie vinden om beet te houden, maar dat is persoonlijk en volgens mij heb je bij de K30 ook die keuze niet. Maar deze lens verdient het wel dat je de combi goed in de hand moet hebben want het is wel een klasse hoger, ook qua gewicht.
Qua prijs is de Tamron nieuw de goedkoopste, maar in de Tip-rubriek staat hier een tip naar de Sigma voor ook wel een heeeel interessante prijs. Mocht je voor een tweedehands gaan, dan is het even afwachten. De Tamron komt zeer zelden voorbij (ik heb de mijne ook uit België gehaald), de Sigma ook niet vaak voor maar wel iets vaker. De oudste Sigma versie is alleen interessant als je macro of portret niet heel belangrijk vind, want die heeft een minimale focusafstand van bijna 2 meter. Iets om rekening mee te houden.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten,
J@@P