Auteur Topic: Welke foto is het nog waard om te maken?  (gelezen 2938 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Welke foto is het nog waard om te maken?
« Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2013, 14:46:41 »
5 jaar is wel lang Ron...

Ik gooi de foto van komende vrijdag wel op de zolder.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2013, 14:46:41 »

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
« Reactie #37 Gepost op: 20 augustus 2013, 09:57:17 »
Gewoon geduld hebben dus.

5 jaar is wel lang Ron...
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

RonHendriks

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 20 augustus 2013, 09:54:01 »
Ik heb heel lang terug foto's op zoom.nl gezet, kreeg gisteren een mail dat het NCR deze foto wil kopen, grappig na 5 jaar...

Was wel een heel gedoe om deze foto te maken, eerst per mail toestemming gevraagd, mocht dus, eerst even een pasje ophalen bij de beveiliging, ik bij de beveiliging een paar dagen later, geen pasje....dan maar een gast pasje, deze Bijenkorf heeft 5 etage's, en ja hoor op elke afdeling werd ik aangesproken, door de beveiliging, waar deze foto's voor zijn, enz, enz, allemaal wel vriendelijk maar een beetje communicatie kan geen kwaad.

Bijenkorf Den Haag by miegrasenberg, on Flickr

Mieg

en ze gaan de bijenkorf in den haag niet eens sluiten ;) Mooie foto. Gewoon geduld hebben dus.

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #35 Gepost op: 20 augustus 2013, 08:50:08 »
Ik heb heel lang terug foto's op zoom.nl gezet, kreeg gisteren een mail dat het NCR deze foto wil kopen, grappig na 5 jaar...

Was wel een heel gedoe om deze foto te maken, eerst per mail toestemming gevraagd, mocht dus, eerst even een pasje ophalen bij de beveiliging, ik bij de beveiliging een paar dagen later, geen pasje....dan maar een gast pasje, deze Bijenkorf heeft 5 etage's, en ja hoor op elke afdeling werd ik aangesproken, door de beveiliging, waar deze foto's voor zijn, enz, enz, allemaal wel vriendelijk maar een beetje communicatie kan geen kwaad.

Bijenkorf Den Haag by miegrasenberg, on Flickr

Mieg
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 09:47:47 door Mieg »
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #34 Gepost op: 20 augustus 2013, 08:37:47 »
Plezier in het foto's maken moet voorop staan, als je er al ooit een paar cent mee verdiend is dat mooi meegenomen.

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #33 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:30:30 »
Wat ik probeerde te zeggen is dat het lijstje in de volgorde 3, 2, 1 zou moeten zijn, zoals jij aangeeft.
Als de "fun" eruit gaat omdat het "verdienen" hoofdreden wordt, is het gezien de huidige stand van de fotografie denk ik moeilijk om er je boterham mee te verdienen.
Het is leuk als je een keer wat verkoopt, maar als het een hoofddoel wordt, is het de vraag of je daar uiteindelijk nog de "fun" in houdt.

Succes met de expositie!
Waar en wanneer?
De expositie (drie foto's van 60 bij 40 cm) is in de eetzaal van DAC/Movens (dagopvang voor (ex)psychiatrische patiënten) in Leiden vanaf medio september as (als ik terug ben van mijn vakantie).
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:22:33 »
Als ik tussen een reeks foto's die ik gemaakt heb eentje (slechts eentje is al voldoende) heb die ik mooi vind, dan vind ik het al de moeite waard om de reeks gemaakt te hebben. Dat is in Edzo's woorden een eenvoudig leven (optie 3, foto's maken voor de fun). Maar ik ben ook bezig met het invullen van een kleine expositie. Het laten uitprinten en inlijsten van deze foto's geeft een nieuwe dimensie aan mijn fotografie en zorgt wie weet voor extra uitingen van waardering (optie 2 van Edzo). Optie 1, het verkopen van een foto is waarschijnlijk een brug te ver, maar zou wel een extra bewijs van waardering zijn. Wie zegt dat het niet kan? Mijn broer is op latere leeftijd begonnen met kunstschilderen en verkoopt af en toe een schilderij en heeft op meerdere plekken exposities lopen. Zo zie je maar, als je je foto's via de oude kanalen (exposeren) niet aanbiedt, mis je wat waardering waaronder mogelijk verkoop.

Wat ik probeerde te zeggen is dat het lijstje in de volgorde 3, 2, 1 zou moeten zijn, zoals jij aangeeft.
Als de "fun" eruit gaat omdat het "verdienen" hoofdreden wordt, is het gezien de huidige stand van de fotografie denk ik moeilijk om er je boterham mee te verdienen.
Het is leuk als je een keer wat verkoopt, maar als het een hoofddoel wordt, is het de vraag of je daar uiteindelijk nog de "fun" in houdt.

Succes met de expositie!
Waar en wanneer?

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:18:03 »
Als ik tussen een reeks foto's die ik gemaakt heb eentje (slechts eentje is al voldoende) heb die ik mooi vind, dan vind ik het al de moeite waard om de reeks gemaakt te hebben. Dat is in Edzo's woorden een eenvoudig leven (optie 3, foto's maken voor de fun). Maar ik ben ook bezig met het invullen van een kleine expositie. Het laten uitprinten en inlijsten van deze foto's geeft een nieuwe dimensie aan mijn fotografie en zorgt wie weet voor extra uitingen van waardering (optie 2 van Edzo). Optie 1, het verkopen van een foto is waarschijnlijk een brug te ver, maar zou wel een extra bewijs van waardering zijn. Wie zegt dat het niet kan? Mijn broer is op latere leeftijd begonnen met kunstschilderen en verkoopt af en toe een schilderij en heeft op meerdere plekken exposities lopen. Zo zie je maar, als je je foto's via de oude kanalen (exposeren) niet aanbiedt, mis je wat waardering waaronder mogelijk verkoop.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2013, 18:07:46 »
Een complexe vraag waar geen eenduidig antwoord op is.

Bij mij thuis en ook in de familie is er altijd al gefotografeerd, we hebben hier kasten vol liggen met albums en dia's uit het analoge tijdperk allemaal voor thuisgebruik gemaakt.
Je bladert door iemand zijn historie of leven en ziet momenten waar iemand gelukkig was, de dingen die iemand gedaan en gezien heeft of de dingen die de maker mooi vond.
Het is eigenlijk niet te beschrijven wat je ziet want het is zo divers en bijna bij elke foto zit een verhaal, je kunt er zoveel dingen uit opmaken wat natuurlijk heel bijzonder is.
De emotionele waarde is hoog, het is een stuk nalatenschap (legacy) bij deze albums uit familiekringen en het is ook gewoon leuk en boeiend om die dingen door te bladeren.
Daarbovenop geven die albums ook wat tastbaars, dit gevoel krijg ik persoonlijk niet bij een foto uitvergroot op een monitor.

Nog een mooi voorbeeld is een kennis die laatst bij ons langs kwam, haar moeder was een tijdje terug overleden.
Bij het leegruimen van de woning kwam ze een doos tegen vol met foto's van haar ouders die in Nederlands-Indië gewoond hebben.
Ze was ontroerd met wat ze zag: haar ouders in klassieke kleding, familie, vrienden de landschappen etc. ze had deze foto's nog nooit gezien.
Naast de emotionele waarde kunnen de foto's na verloop van tijd ook historische waarde krijgen als ze goed bewaard worden.

Ik maak zelf ieder jaar ook een album waar iedereen thuis doorheen kan bladeren (iedereen vind het mooi :afro: ) en daar blader ik ook graag doorheen.
Voor mij is het ook een naslagwerkje om weer ideeën en inspiratie uit te halen.
Het heeft voor mij dus ook een educatieve waarde om mezelf te (blijven) verbeteren of om het de volgende keer anders te doen.

Ik denk dat de eerste 2 genoemden de grootste waarden zijn in de fotografie waar we allemaal onbewust dan wel op een bepaalde manier bewust van zijn.
Je kunt ook de filosofische kant op gaan maar daar heb je een bepaalde mind-set voor nodig die je moet ontwikkelen, je beperken tot dat ene wat jij ziet en dat proberen uit te beelden op een begrijpelijke manier.
Vooral dat laatste is ontzettend moeilijk en slechtst enkelen zijn daartoe in staat, als je het kunt dan wordt je er beroemd door en hebben je foto's een hoge geldwaarde.

Geld verdienen met foto's is leuk je inkomen ermee verdienen is lastig dit is alleen weggelegd voor een klein select kringetje.
Het rijtje van Edzo vind ik wel leuk:

Citaat
Als je foto's maakt alleen om er geld mee te verdienen, dan zou ik zeggen: acuut stoppen.
Als je foto's maakt om waardering te krijgen: veel tijd hebben om je netwerk te onderhouden.
Als je foto's maakt omdat je het gewoon leuk vindt: dan is je leven een stuk eenvoudiger  ;).

Dat eerste doe ik niet, het tweede enigszins wel alleen wil ik mij er niet toe verplichten om elke dag achter het kastje te hangen om mensen te liken en te faven.
Ik ben altijd wel een beetje kritisch (sorry) dus ik hou er ook niet zo van om korte berichtjes te plaatsen zonder de foto echt goed bekeken te hebben alleen maar om meer reacties te krijgen op mijn foto's.
No hard feelings tegen de mensen die dit wel leuk vinden om te doen, ieder zijn invulling van de hobby, want dat respecteer ik.
Het laatst genoemde overheerst bij mij en het maakt het leven indd een stuk eenvoudiger.

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2013, 14:28:29 »
Heb net het boekje "De mooiste foto van de wereld" van de Volkskrant gelezen. Prachtig, staat vol met persoonlijke foto's met de verhalen erbij, prachtig, ontroerend, grappig, mooi....

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2013, 14:03:46 »
30 Jaar geleden werd ons eerste kindje geboren, meteen na (normale zwangerschap) in het ziekenhuis en geopereerd, paar dagen later nog eens.
6 dagen in het ziekenhuis in een couveuse gelegen, ik had totaal geen besef om foto's te nemen.
Gelukkig heeft een verpleegkundige 2 polaroids genomen, die 2 foto's en de herinnering is het enigste wat we nog van haar hebben. :(
Dus die foto's waren het meer dan waard om gemaakt te worden.
Tijdens dat soort gebeurtenissen ga je meestal door een rollercoaster van emoties en dan staat foto's maken meestal niet op je activiteiten lijstje. Je hebt dan geluk als er iemand is die net wat verder weg staat en daar nog wel aan denkt zodat je later iets tastbaars hebt om de herinnering te ondersteunen. Zo'n foto heeft voor een buitenstaander waarschijnlijk geen waarde maar voor degene die het aangaat des te meer.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2013, 12:45:58 »
Gelukkig heeft een verpleegkundige 2 polaroids genomen, die 2 foto's en de herinnering is het enigste wat we nog van haar hebben. :(

Tsja dat is een treurig en mooi herinneringsmoment. Twee foto's met echte waarde!

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2013, 12:11:44 »
Dat is ook zo Andre.

30 Jaar geleden werd ons eerste kindje geboren, meteen na (normale zwangerschap) in het ziekenhuis en geopereerd, paar dagen later nog eens.
6 dagen in het ziekenhuis in een couveuse gelegen, ik had totaal geen besef om foto's te nemen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2013, 11:32:13 »
Albert, Edzo en Mharda hebben het allemaal heel mooi verwoord.
Een onderdeel van de hobby is zoals Albert noemt het vastleggen van momenten, heel vaak voor en in de familie. Als je die je later via een foto terug ziet dan komen er weer allerlei herinneringen naar boven. Met die moderne telefoons maakt tegenwoordig iedereen foto's van de baby of tijdens de bruiloft. Ik heb echter ook regelmatig of verzoek foto's gemaakt tijdens een begrafenis. Door de emoties tijdens die periode zien of merken ze een heleboel zaken niet op. Ze zijn dan blij als ze later als alles weer zijn normale gang gaat die foto's rustig bekijken en dan allerlei dingen zien die toen "gemist" hebben.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2013, 11:19:14 »
Zolang er nog gedrukte media zijn, is er behoefte aan goede fotografie. Die discussie over amateur versus prof, vind ik onzinnig. Als je goed bent, verdien je geld.

Voor mij de insteek van Edzo en Albert: het is een hobby, en daar beleef ik plezier aan. Ik *wil* niet eens betaald worden, ik wil uitsluitend plezier maken. En soms anderen met een mooie foto blij maken ;) En natuurlijk ben ik trots wanneer ik aardige opmerkingen op mijn foto's krijg, of er één ergens wordt geplaatst: niets menselijks is mij vreemd ;)

+1 Ik sluit me hier helemaal bij aan, mooi verwoord!

K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline Scheepsspotter

• Senior Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2013, 10:40:13 »
Klopt ! ;C
En Vesseltracker ( de concurent ).
Waar mijn nickname bij staat .............. ;D
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2013, 10:13:58 »
Ik maak in de hoofdzaak mijn foto's voor de diverse websites.
En er gaan geregeld wat foto's via de mail naar de desbetrefende eigenaren.
Deze mogen de aangeboden foto's (800x600) gebruiken voor prive ( Bureaublad) doeleinden.
Daar krijg ik ( af en toe )  wat voor.
Voor mij is het enkel maar voor de oefening en de ontvanger is blij .
en plaats je je foto's ook wel eens bij marinetraffic scheepsspotter ??
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2013, 10:11:16 »
Zolang er nog gedrukte media zijn, is er behoefte aan goede fotografie. Die discussie over amateur versus prof, vind ik onzinnig. Als je goed bent, verdien je geld.

Voor mij de insteek van Edzo en Albert: het is een hobby, en daar beleef ik plezier aan. Ik *wil* niet eens betaald worden, ik wil uitsluitend plezier maken. En soms anderen met een mooie foto blij maken ;) En natuurlijk ben ik trots wanneer ik aardige opmerkingen op mijn foto's krijg, of er één ergens wordt geplaatst: niets menselijks is mij vreemd ;)

+1, ja dit is waar het er bij mij ook om gaat!
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2013, 18:38:24 »
Mooi verwoord..

De vergelijking met 'een voetballer' vind ik ook mooi. Je hebt in de fotografie ook een Messi en een Ronaldo, maar ook 'de rechtsback van FC Balophetdak 8'. Daartussen heb je ook Eredivisiespelers die het erg leuk doen. Ik kijk vaak op internet omdat ik van mooie foto's houd, maar stiekem ook om het met mezelf te vergelijken. Er zijn nog genoeg mensen die het beter doen dan ik. Die hebben meer geluk met het 'moment' en zijn op de juiste plaats. Ik heb vaak dat ik dieren prachtig fotografeer, maar dat ze op dat moment niet doen wat je wil (dat is de natuur). Daar moet je geluk mee hebben of heel lang wachten (voor een hobby doe je dat niet tijdens een vakantie). Vaak heb ik ook net te weinig bereik met mijn 300mm of komt de AF net te kort bij te veel actie. Dan baal ik wel.   

Ik hoor ook wel vaak dat ik mijn foto's kan verkopen. Ik vind het zelf te veel moeite. Als ik er meer dan een paar tientjes mee zou kunnen verdienen en m'n hobby ermee zou kunnen financieren dan is het een ander verhaal. Voor mij is het een ontspanning naast mijn werk (financiële zekerheid).
Ik wil wel over een paar jaar een keer exposeren.

Je hebt ook gelijk met het netwerken. Mensen die actief gebruik maken van netwerken (sites) krijgen meer 'likes'. Niet omdat hun foto's mooi zijn, maar meer het principe: 'You scratch my back and I'll scratch yours'.

Wat je zegt: het kost veel tijd je foto's te verkopen ("aan de man/vrouw te brengen") en veel tijd om iedereens rug te krassen. Dan ook nog mooie foto's maken......
Pffffff......dan verdien je per uur nog niet eens genoeg om aan het eind van de week fatsoenlijk je boterhammen te kunnen kopen.

En wat je zegt: je moet ook geluk hebben. "Juiste moment op de juiste plaats". En ik sta vaak wel op de juiste plaats, maar niet op het juiste moment  :-\.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2013, 18:29:42 »

Mee eens Harry. We hebben met onze fotoclub de "Jeugd Vakantie Vreugd" (sorry voor de enigzins "Nazi achtige" naam  ;), heb hem ook niet verzonnen) foto's gemaakt.
Erg leuk, helemaal voor niets, maar wel erg dankbaar werk. En je leert er zelf ook weer van.

Offline Scheepsspotter

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2013, 14:19:43 »
Ik maak in de hoofdzaak mijn foto's voor de diverse websites.
En er gaan geregeld wat foto's via de mail naar de desbetrefende eigenaren.
Deze mogen de aangeboden foto's (800x600) gebruiken voor prive ( Bureaublad) doeleinden.
Daar krijg ik ( af en toe )  wat voor.
Voor mij is het enkel maar voor de oefening en de ontvanger is blij .
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:48:58 »
Ik kwam laatst van die afgedrukte foto's tegen van twintig jaar geleden en dacht verrek hahaha das geestig, herinnering aan een bepaald moment op een bepaalde plaats en vooral een kiekje , niets bijzonders. Nu met wat ervaring en meer aandacht voor compositie en.d. Wil ik vooral mooie foto's maken van m'n dochtertje in de hoop dat ze later denkt bij terugzien verrek hahaha das geestig.
Fotografie is iets waar ik samen met m'n vader, ook een enthousiast veel plezier aan beleef en vastleggen van vooral dieren (macro) en urban is wat ons trekt. Dit ondanks alles wat we zien wellicht is plat gefotografeerd. Maar vastleggen van m'n gezin haalt me terug naar plaatsen in diverse landen en roept vele mooie herinneringen op en nu ook nog in digitale kwaliteit, vooral blijven fotograferen dus.  ; ;D

Serpiente

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:16:58 »
Het is natuurlijk de vraag of je de foto maakt voor jezelf, voor anderen of om er waardering voor te krijgen.
Zelfde als met voetbal. Ook niet iedere voetballer wordt een goede voetballer en komt ergens bovendrijven. Moet die dan stoppen met zijn hobby?

Ik vind zelf de hobby leuk, combinatie van techniek (hoog  "gimmick gehalte" wat met name mannen ook aanspreekt  ;)) en mezelf kunnen verbeteren.
Het is dan leuk als iemand de foto leuk vindt en nog leuker als er mensen helemaal van onder de indruk zijn. Dat is dan de uitdaging.
Maar "opvallen met foto's", nee, die tijd is geweest ben ik bang. Kijk maar hoeveel mensen op Flickr, 500px, jAlbum, Picase, etc, etc, etc, etc, etc staan.
En laten we wel wezen, daar "koop" je vaak ook stemmen door zeer actief ook op anderen te stemmen en daar commentaar bij te zetten.
Een dagtaak naar mijn idee om én foto's te maken en je "sociale netwerk" te onderhouden.

Conclusie:
Als je foto's maakt alleen om er geld mee te verdienen, dan zou ik zeggen: acuut stoppen.
Als je foto's maakt om waardering te krijgen: veel tijd hebben om je netwerk te onderhouden.
Als je foto's maakt omdat je het gewoon leuk vindt: dan is je leven een stuk eenvoudiger  ;).
Mooi verwoord..

De vergelijking met 'een voetballer' vind ik ook mooi. Je hebt in de fotografie ook een Messi en een Ronaldo, maar ook 'de rechtsback van FC Balophetdak 8'. Daartussen heb je ook Eredivisiespelers die het erg leuk doen. Ik kijk vaak op internet omdat ik van mooie foto's houd, maar stiekem ook om het met mezelf te vergelijken. Er zijn nog genoeg mensen die het beter doen dan ik. Die hebben meer geluk met het 'moment' en zijn op de juiste plaats. Ik heb vaak dat ik dieren prachtig fotografeer, maar dat ze op dat moment niet doen wat je wil (dat is de natuur). Daar moet je geluk mee hebben of heel lang wachten (voor een hobby doe je dat niet tijdens een vakantie). Vaak heb ik ook net te weinig bereik met mijn 300mm of komt de AF net te kort bij te veel actie. Dan baal ik wel.   

Ik hoor ook wel vaak dat ik mijn foto's kan verkopen. Ik vind het zelf te veel moeite. Als ik er meer dan een paar tientjes mee zou kunnen verdienen en m'n hobby ermee zou kunnen financieren dan is het een ander verhaal. Voor mij is het een ontspanning naast mijn werk (financiële zekerheid).
Ik wil wel over een paar jaar een keer exposeren.

Je hebt ook gelijk met het netwerken. Mensen die actief gebruik maken van netwerken (sites) krijgen meer 'likes'. Niet omdat hun foto's mooi zijn, maar meer het principe: 'You scratch my back and I'll scratch yours'.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:09:02 »

Ook ben ik minder genegen om foto's te maken van mensen die het geen barst uitmaakt of ik ze maak.

Goeie Ron!
Hier ben ik een jaartje geleden ook selectief mee begonnen.
Ik stuur mijn sportfoto's altijd naar de groep deelnemers. Van sommigen hoor je nooit wat, anderen zijn er blij mee en geven een compliment. Weer anderen bleken, ook na waarschuwing, deze foto's commercieel te gebruiken. Indien deze personen nu bij mij in beeld komen blijkt mijn sluiter opvallend vaak te haperen.... :evil:
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2013, 09:37:21 »
Deze foto van Trent Parke verraste mij absoluut en was het waard om te maken:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=33837.0 (klik op de eerste link)
Zo lang er artiesten zijn die foto's en kunst maken die mij boeit, ontroert, verrast, etc is het de moeite waard!
En die zullen er altijd zijn!