Een complexe vraag waar geen eenduidig antwoord op is.
Bij mij thuis en ook in de familie is er altijd al gefotografeerd, we hebben hier kasten vol liggen met albums en dia's uit het analoge tijdperk allemaal voor thuisgebruik gemaakt.
Je bladert door iemand zijn historie of leven en ziet momenten waar iemand gelukkig was, de dingen die iemand gedaan en gezien heeft of de dingen die de maker mooi vond.
Het is eigenlijk niet te beschrijven wat je ziet want het is zo divers en bijna bij elke foto zit een verhaal, je kunt er zoveel dingen uit opmaken wat natuurlijk heel bijzonder is.
De
emotionele waarde is hoog, het is een stuk nalatenschap (
legacy) bij deze albums uit familiekringen en het is ook gewoon leuk en boeiend om die dingen door te bladeren.
Daarbovenop geven die albums ook wat tastbaars, dit gevoel krijg ik persoonlijk niet bij een foto uitvergroot op een monitor.
Nog een mooi voorbeeld is een kennis die laatst bij ons langs kwam, haar moeder was een tijdje terug overleden.
Bij het leegruimen van de woning kwam ze een doos tegen vol met foto's van haar ouders die in Nederlands-Indië gewoond hebben.
Ze was ontroerd met wat ze zag: haar ouders in klassieke kleding, familie, vrienden de landschappen etc. ze had deze foto's nog nooit gezien.
Naast de emotionele waarde kunnen de foto's na verloop van tijd ook
historische waarde krijgen als ze goed bewaard worden.
Ik maak zelf ieder jaar ook een album waar iedereen thuis doorheen kan bladeren (iedereen vind het mooi :afro: ) en daar blader ik ook graag doorheen.
Voor mij is het ook een naslagwerkje om weer ideeën en inspiratie uit te halen.
Het heeft voor mij dus ook een
educatieve waarde om mezelf te (blijven) verbeteren of om het de volgende keer anders te doen.
Ik denk dat de eerste 2 genoemden de grootste waarden zijn in de fotografie waar we allemaal onbewust dan wel op een bepaalde manier bewust van zijn.
Je kunt ook de filosofische kant op gaan maar daar heb je een bepaalde mind-set voor nodig die je moet ontwikkelen, je beperken tot dat ene wat jij ziet en dat proberen uit te beelden op een begrijpelijke manier.
Vooral dat laatste is ontzettend moeilijk en slechtst enkelen zijn daartoe in staat, als je het kunt dan wordt je er beroemd door en hebben je foto's een hoge
geldwaarde.
Geld verdienen met foto's is leuk je inkomen ermee verdienen is lastig dit is alleen weggelegd voor een klein select kringetje.
Het rijtje van Edzo vind ik wel leuk:
Als je foto's maakt alleen om er geld mee te verdienen, dan zou ik zeggen: acuut stoppen.
Als je foto's maakt om waardering te krijgen: veel tijd hebben om je netwerk te onderhouden.
Als je foto's maakt omdat je het gewoon leuk vindt: dan is je leven een stuk eenvoudiger
.
Dat eerste doe ik niet, het tweede enigszins wel alleen wil ik mij er niet toe verplichten om elke dag achter het kastje te hangen om mensen te liken en te faven.
Ik ben altijd wel een beetje kritisch (sorry) dus ik hou er ook niet zo van om korte berichtjes te plaatsen zonder de foto echt goed bekeken te hebben alleen maar om meer reacties te krijgen op mijn foto's.
No hard feelings tegen de mensen die dit wel leuk vinden om te doen, ieder zijn invulling van de hobby, want dat respecteer ik.
Het laatst genoemde overheerst bij mij en het maakt het leven indd een stuk eenvoudiger.