Auteur Topic: Welke foto is het nog waard om te maken?  (gelezen 2937 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke foto is het nog waard om te maken?
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2013, 09:32:32 »
Zolang er nog gedrukte media zijn, is er behoefte aan goede fotografie. Die discussie over amateur versus prof, vind ik onzinnig. Als je goed bent, verdien je geld.

Voor mij de insteek van Edzo en Albert: het is een hobby, en daar beleef ik plezier aan. Ik *wil* niet eens betaald worden, ik wil uitsluitend plezier maken. En soms anderen met een mooie foto blij maken ;) En natuurlijk ben ik trots wanneer ik aardige opmerkingen op mijn foto's krijg, of er één ergens wordt geplaatst: niets menselijks is mij vreemd ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2013, 09:32:32 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2013, 00:07:22 »
ik doe het eigenlijk alleen maar voor de pentax forum dagjes  ;D ;D :afro:

:D :D

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2013, 00:05:46 »
ik doe het eigenlijk alleen maar voor de pentax forum dagjes  ;D ;D :afro:
google before you tweet
www.psajfotos.nl

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:32:34 »
Ik gok ook dat de meeste mensen foto's maken voor zichzelf omdat ze er lol in hebben.
Dat kun je dus prima blijven doen.
Als ik in Ron zijn schoenen zou staan, klopt het wel dat de vraag lastiger is.
Als je echt geld of erkenning wilt verdienen met je foto's heb je een uitdaging.
Goede vraag voor iedereen!

Nou heb recent nee gezegd tegen een opdracht. Of ik een rondje Nederland/België wilde rijden om 16 foto's te maken voor een belachelijk laag bedrag. Daar wil ik gewoonweg geen tijd meer instoppen.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:16:26 »
Mensen als mezelf (en vele van jullie) zijn de mensen die eigenlijk de beroepsfotograaf de das om doen.
We hebben allemaal een bepaalde specialiteit en maken erg mooie foto's. Een bedrijf kijk dus sneller even rond of ze toevallig
ergens een amateurfoto kunen kopen die de gewenste kwaliteit en beeld geeft voor een fractie van de prijs van een beroeps eropuit sturen.

Zelf zou ik als ik actief bezig ga best geld kunnen verdienen met de fotografie. Niet enorm veel maar toch een leuk extraatje.
Ik heb hier echter gewoon geen zin in. Ik maak foto's voor mezelf en om anderen te tonen. Ik ben dus
de persoon die bepaald hoe de foto moet worden en waar ik foto's van wil maken. Ik sla dus de meeste
opdrachten af.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:15:58 »
Ik gok ook dat de meeste mensen foto's maken voor zichzelf omdat ze er lol in hebben.
Dat kun je dus prima blijven doen.
Als ik in Ron zijn schoenen zou staan, klopt het wel dat de vraag lastiger is.
Als je echt geld of erkenning wilt verdienen met je foto's heb je een uitdaging.
Goede vraag voor iedereen!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:14:14 »
Albert: erg mooi verwoord!!

Inderdaad veel foto's worden gemaakt als "vastlegging / herinnering" en dat is goud waard. Dat vergeten we soms wel eens als we druk bezig zijn "het ultieme plaatje" te schieten.
Hoeveel foto's heb ik eigenlijk van mijn ouders bijvoorbeeld? Mijn moeder is 10 jaar geleden overleden en de oogst: ik kan de foto's van haar op één hand tellen. Bizar eigenlijk.
Foto's van hoe je omgeving eruit ziet. Maken we die? Ik kan me een project herinneren (is ook hier op forum eens aan de orde geweest) waarbij bepaalde plaatsen nu vastgelegd worden en over tijdje wederom.
Puur om de verandering te zien. "Briljante foto's"? Nee, ik denk het niet. Maar wel van historische waarde.
En wij maar steeds blijven proberen "DIE" ultieme foto te schieten die ons geld gaat opleveren?
De gemiddelde Aai-Foon gebruiker maakt eerder dat "ultieme plaatje" dan wij met onze tas vol met camera's en lenzen ben ik bang..........

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:05:16 »
Geld, prima als er iemand geld mee kan verdienen moet en mag hij dat vooral doen. Ik zal het niet zijn  :)

Voor mij zijn foto´s momenten en aangezien we snel aan momenten voorbij gaan moeten we momenten koesteren.
Ik heb eens een oude camera gevonden bij het opruimen van het huis van mijn schoonouders, zat nog een rolletje en dat heb ik laten ontwikkelen voor de lol en nieuwsgierigheid, stond ik er zelf ook nog duidelijk op, het had ongeveer 15-20 jaar in de camera gezeten, nou dan heb je wel een vreemd tijdsgevoel ineens.

Met foto´s kun je illusies of voorstellingen proberen te maken, voor mij een vorm van fantasie.
Ook is het middel voor het documenteren van diverse onderwerpen en wezens.
Delen van gevoelens zoals vakanties e.d.
Verder is het natuurlijk gewoon de "sport" om iets bepaalds op de foto te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2013, 23:03:23 »
Conclusie:
Als je foto's maakt alleen om er geld mee te verdienen, dan zou ik zeggen: acuut stoppen.
Als je foto's maakt om waardering te krijgen: veel tijd hebben om je netwerk te onderhouden.
Als je foto's maakt omdat je het gewoon leuk vindt: dan is je leven een stuk eenvoudiger  ;).

Ik investeer momenteel teveel energie in alle drie je genoemde punten. Daar moet ik dus wat selectiever in worden. De verschuiving zal naar de eerste (foto's met verkoopwaarde) en de laatste moeten (foto's waar ik vleugels van krijg bij de planning al).

Ook ben ik minder genegen om foto's te maken van mensen die het geen barst uitmaakt of ik ze maak.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2013, 22:59:23 »
Conclusie:
Als je foto's maakt alleen om er geld mee te verdienen, dan zou ik zeggen: acuut stoppen.
Als je foto's maakt om waardering te krijgen: veel tijd hebben om je netwerk te onderhouden.
Als je foto's maakt omdat je het gewoon leuk vindt: dan is je leven een stuk eenvoudiger  ;).

Als het alleen om geld gaat ... sterkte .... 
Als het ook om geld gaat ...  prioriteiten gaan stellen....

Maar het meest belangrijke punt is je laatste .... verlies de fun niet :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2013, 22:52:08 »
Het is natuurlijk de vraag of je de foto maakt voor jezelf, voor anderen of om er waardering voor te krijgen.
Zelfde als met voetbal. Ook niet iedere voetballer wordt een goede voetballer en komt ergens bovendrijven. Moet die dan stoppen met zijn hobby?

Ik vind zelf de hobby leuk, combinatie van techniek (hoog  "gimmick gehalte" wat met name mannen ook aanspreekt  ;)) en mezelf kunnen verbeteren.
Het is dan leuk als iemand de foto leuk vindt en nog leuker als er mensen helemaal van onder de indruk zijn. Dat is dan de uitdaging.
Maar "opvallen met foto's", nee, die tijd is geweest ben ik bang. Kijk maar hoeveel mensen op Flickr, 500px, jAlbum, Picase, etc, etc, etc, etc, etc staan.
En laten we wel wezen, daar "koop" je vaak ook stemmen door zeer actief ook op anderen te stemmen en daar commentaar bij te zetten.
Een dagtaak naar mijn idee om én foto's te maken en je "sociale netwerk" te onderhouden.

Conclusie:

Serpiente

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2013, 22:44:20 »
Geld verdienen met fotografie wordt moeilijk, maar waardering is er genoeg voor een goede foto. De houdbaarheid is misschien wat minder. Er komen zo veel goede foto's voorbij.
Ik maak de foto's in eerste instantie voor mezelf en om anderen te laten zien wat ik heb waargenomen (dieren). De waardering is wel extra motiverend.

RonHendriks

• Gast
Welke foto is het nog waard om te maken?
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2013, 21:47:51 »
De terugval in de verkoop van camera's en de verandering van de fotografie is al een tijd gaande, maar dit jaar is die toch ook wel heel vlug aan het veranderen. Foto's worden er zoveel gemaakt en zijn bijna alleen nog maar van waarde voor te tonen op internet en sociale media. De waarde van die triljoenen foto's is dan ook haast verwaarloosbaar aan het worden. Een mooie analyse hierover:

http://visualsciencelab.blogspot.nl/2013/08/has-bubble-burst-is-that-why-camera.html

De belangrijke vragen:
- What's left?
- Why photograph?
- What's my motivation?
- What story do I want to tell?

Iets wat mij van tijd tot tijd ook bezig houd. Als het enkel om het maken van beeld gaat is de uitdaging en de "beloning" nu eenmaal snel niet toereikend. Waarom zoveel tijd stoppen in een foto project als de waardering minimaal is en de medewerking nauwelijks het vernoemen waard is. Dan is de belangrijkste vraag heel eenvoudig, namelijk waarom wil ik die bepaalde foto hebben? Want als er niemand voor betaald of blijk geeft van waardering dan wordt die ook niet gemist als de foto niet gemaakt wordt! De uitdaging ligt er dan in het vinden en maken van een beeld dat mijzelf de bevrediging van al het gedane werk geeft.