Auteur Topic: Staatbosbeheer gebied  (gelezen 2326 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Staatbosbeheer gebied
« Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2012, 17:08:13 »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2012, 17:08:13 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #34 Gepost op: 2 februari 2012, 12:25:12 »
, een bordje om aan te geven dat je er niet mag komen naar mijn idee wel. Maar dan ook erop toezien en streng straffen als iemand zich daar niet aan houdt. En naar mijn idee begint dat met de opvoeding van kinderen.
Ik hoop het niet, dat streng straffen, want dan kunnen we niet meer naar de sinteranlage ed  :D :D :'(

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #33 Gepost op: 2 februari 2012, 12:03:24 »
Mee eens. Dieren kunnen niet zelf een hekje om zichzelf heen bouwen, daar dienen wij voor te waken.
Helaas zijn er nog steeds genoeg mensen die alleen maar met zichzelf bezig zijn en overal lak aan hebben. Of je nu prikkeldraad neer zet of niet, die walsen toch wel overal overheen. In die zin ben ik het wel met Henk eens, prikkeldraad heeft geen zin, een bordje om aan te geven dat je er niet mag komen naar mijn idee wel. Maar dan ook erop toezien en streng straffen als iemand zich daar niet aan houdt. En naar mijn idee begint dat met de opvoeding van kinderen.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #32 Gepost op: 2 februari 2012, 11:51:09 »
Dus wat ik wil zeggen, dieren passen zich snel aan. Het is de mens die alles verpest, overal bordjes neerzetten met verboden toegang. Let wel dit zijn de mooiste plekjes, en iedereen met gezond verstand kan zelf wel bedenken dat hij de dieren niet moet onnodig moet verstoren.

Dat zal jij doen, dat zal Rik (Polvora) doen, dat zal ik ook doen maar er zullen er nog genoeg zijn die bij het betreden van kwetsbare gebieden niet zo zachtzinnig omgaan met de daar aanwezige flora en fauna.

Van Rik is me wel duidelijk dat hij bij het benaderen van de bevers zo min mogelijk hun omgeving zal verstoren. Blijf er wel bij dat er gebieden moeten zijn voor dieren waar de mens niet mag komen, dan is een verbodsbord hoe dan ook noodzakelijk. Wij hebben als mens al genoeg ruimte ingepikt, het lijkt me dat dieren in de natuur ook recht hebben op een plekje waar ze zo min mogelijk blootstaan aan menselijke invloeden.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #31 Gepost op: 2 februari 2012, 11:12:05 »
Dieren en mensen gaan goed samen zolang je er niet achteraan jaagt. Ik geef al heel lang les op vrachtwagens motorfiets en auto en de eerste lessen worden op een heel groot verkeersoefenterrein gehouden (met asfalt over een afstand van meer dan 10 KM dus groot gebied) Naast het asfalt is gras, slootjes en kleine bosje (zeg maar wat verwilderd) Nou stikt het hier van het wild (fazanten, konijnen, ed) daarnaast komen er veel weidevogels en watervogels om hun jongen te krijgen. En ondanks de drukte op het terrein van allerlei voertuigen trekken die dieren zich niets van ons aan. Mooi voorbeeld was vorig voorjaar toen een wulp zijn nest een halve meter van een doorgaande rijbaan had gemaakt in het weekend en toen `s maandags de hel losbrak met tientallen verschillende voertuigen met het bijbehorende lawaai (zelfs rupsvoertuigen) heeft het beest zich daar niets van aangetrokken en (rustig) zijn eieren gelegd en uitgebroed. Dus wat ik wil zeggen, dieren passen zich snel aan. Het is de mens die alles verpest, overal bordjes neerzetten met verboden toegang. Let wel dit zijn de mooiste plekjes, en iedereen met gezond verstand kan zelf wel bedenken dat hij de dieren niet moet onnodig moet verstoren. Ik kan hier nog uren over doortypen, neem nou alle prikkeldraad of schrikdraad, is dat diervriendelijk. Maak die afscheidingen dmv een slootje, houd koeien tegen maar het wild komt er wel over. Ik wil niemand provoceren, maar we leven momenteel niet meer zelf maar worden geleefd door de regels. En onze regering en andere instanties worden  ook nog vet betaald om de hele dag nieuwe onzinnige regels te bedenken. Ik stop er mee. Er zal best wat losgemaakt zijn inmiddels....

Offline Polvora

• Senior Member
  • **
  • Pentax for life!
« Reactie #30 Gepost op: 1 februari 2012, 20:54:22 »
Schuilhutten zijn er niets voor niets, die hebben als doel dat je niets verstoord en toch je mooie plaatje kan schieten... Menig al dan niet bekend, beroepsmatige fotograaf maakt gebruik van de gebieden, met toestemming, waar je normaal gesproken niet in mag.  Als klein manneke ging ik in dit gebied mee om (broed)vogels te tellen, met toestemming van toen nog Natuurmonumenten.

Sinds vorig jaar heb ik ontdekt dat hier dus ook Bevers zitten, op de desbetreffende plek is geen burcht,  die is vermoed ik 50 meter verder. Daar kan je zeker en gelukkig maar ook, niet bijkomen. De borden staan standaard om de zoveel meter, het is toeval dat de Bevers daar hun materiaal vandaan halen... Dit soort fotografie is ook nodig om de schoonheid van het beetje wild wat we nog hebben weer te geven en mensen bewust te maken wat het belang is van bescherming, instandhouding. Als ik iet zeker wat dat een echt goede foto uit kan komen begin ik er niet eens aan. Natuurbescherming is tegenwordig het ondergeschoven kindje. Stteds minder mensen hechten er waarde aan. Bleker is maar wat blij dat ie eindelijk die groene jongens is een lesje kan leren. Alles wat slecht is voor de het beetje wild en natuur wat we hier hebben zit in deze man, schande!

Maar goed, ik ga is een keertje op een mooie avond vanaf een 'legale' plek is rustig waarneming met een verrekijker wat er gaande is... Eventueel daarna contact met de beheerder zoeken of de boel laten rusten, verstoren doe ik zeker niet!
K-5 8 t/m 500mm

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 1 februari 2012, 15:47:57 »
Wat een merkwaardige 'discussie'.  ::) Waarom een verbod oprekken? Als je op de snelweg niet mag fietsen, ga je toch ook niet proberen/vragen of dat zo af en toe eens mag? Gebieden zijn niet voor niets niet vrij toegankelijk voor mensen. Er zijn plaatsen genoeg waar je wél heen mag. Wat een gezeur. 't Mag niet, leg je erbij neer en zoek een andere plek. Moet je misschien meer moeite voor doen, maar so be it. Als je écht zo graag die bijzondere foto wilt schieten, dan heb je dat er voor over.
K-5 en wat lenzen

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #28 Gepost op: 1 februari 2012, 15:28:44 »
Nooit geschoten is altijd mis .. 
Er zijn zat gebieden die onder voorwaarde wel te betreden zijn maar waar gewaakt wordt voor massa toerisme.
Die gebieden zijn gesloten .... mits...

Iets verder kijken / vragen kan soms deuren openen die anders " terecht" gesloten blijven.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 1 februari 2012, 15:25:40 »
met uitkijk op het water waar de bevers vandaan zouden moeten komen

Dat is heel wat anders als met de lens voor de uitgang van de beverburcht (als dat zo heet) gaan liggen tot ze naar buiten komen.

Daarnaast is het ook nog zo dat als Rik niet met de natuur begaan was hij de vraag niet gesteld had, maar er allang zat met zijn camera.

En dierentuinen zijn een noodzaak voor de educatie van onze kinderen......heeft ook helemaal niks met de natuur te maken.

Henk

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #26 Gepost op: 1 februari 2012, 15:14:30 »
We kunnen natuurlijk vervallen in stropop-redeneringen maar dat gaat voorbij aan het punt dat dieren ook recht hebben op een habitat en als er gebieden zijn waar je niet mag komen het wat ver gaat om zo'n gebied wel te betreden omdat je een mooi plaatje wil schieten.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2012, 14:16:41 »
Echte natuur begint met het stoppen van dierentuinen.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2012, 14:11:39 »
natuur in nederland .. ik blijf der een beetje om grinniken.

Laten we nu niet direct met 3-tand en fakkel de baricades op klimmen mensen.
Denk dat de standpunten duidelijk zijn.

Het moge duidelijk zijn dat de schoonheid van de "natuur"  altijd een fotograaf zal aantrekken...

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2012, 14:02:20 »
Ik denk dat 'natuur' in NL ook berust op aannames....waar is er nou echt natuur hier?
Alles is door de mens gecreëerd....
En onderschat de veerkracht van de natuur niet....

Dat is een andere discussie, dat betekent nog niet dat de schaarse plekken waar dieren rust kunnen vinden en huisvesting hebben zomaar betreden dienen te worden door de mens die toch al het grootste gedeelte van de natuur heeft opgeslokt.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2012, 13:57:04 »
Dat is meer gebaseerd op aannames

Ik denk dat 'natuur' in NL ook berust op aannames....waar is er nou echt natuur hier?
Alles is door de mens gecreëerd....
En onderschat de veerkracht van de natuur niet....

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2012, 12:39:13 »
Die borden staan er niet om de dieren rust te geven weet ik uit ervaring. Ze krijgen meer subsidie voor zo'n gebied en voeren dit dus zo veel mogelijk in. Gebeurd hier in de buurt ook steeds meer. Om meer geld van de belastingbetaler op te halen zorgen ze dat je er niet meer in mag.

Dat is meer gebaseerd op aannames, meestal staan die borden omdat het gaat om kwetsbare natuur. Als het zoals hier gaat om een beverburcht lijkt het me terecht dat daar een bord staat om het gebied niet te betreden. Er zijn genoeg andere plekken die je wel mag betreden en waar je diersoorten kan aantreffen. Een mooie foto is ondergeschikt aan het in standhouden van het kleine beetje natuur dat we nog hebben in Nederland.

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2012, 12:25:12 »
Jan op die manier, Lennart, kun je malaise ook benadeen.

En misschien is dat ook wel nodig...gezien het kabinetsbeleid ten aanzien van Natuurbeheer en - gebieden.
Ik ben het dan ook hoofdzakelijk eens met wat meneer R. schrijft.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2012, 12:19:49 »
Die borden staan er niet om de dieren rust te geven weet ik uit ervaring. Ze krijgen meer subsidie voor zo'n gebied en voeren dit dus zo veel mogelijk in. Gebeurd hier in de buurt ook steeds meer. Om meer geld van de belastingbetaler op te halen zorgen ze dat je er niet meer in mag.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2012, 12:09:31 »
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, Eric. Helemaal mee eens! Dan die foto's maar niet maken.
K-5 en wat lenzen

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2012, 08:52:30 »
Is het nou heel gek als ik zeg dat je bij een verboden toegangbord niet gaat proberen de regels wat op te rekken? Meestal staan die borden daar omdat dieren een rustgebied hebben of omdat er kwetsbare natuur aanwezig is. Dieren hebben al een steeds beperkter gebied (bedankt Henk Bleker) om te rusten, jagen, leven, als je de regels gaat oprekken door toegang te verkrijgen tot een verboden gebied wordt die situatie er niet beter op. Nu kan het best zijn dat je toestemming krijgt om daar foto's te maken maar in dat geval rekt de beheerder de regels op terwijl het verbod in feite gewoon nog steeds geldig is.

Wat is er belangrijker? Een mooie foto of dieren die in rust kunnen leven in een steeds beperkter wordende natuur?

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2012, 22:42:45 »
Zou ik eigenlijk ook aan de boswachter hier moeten vragen  :D Hij heeft al zo'n hekel aan me  ;D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2012, 22:41:08 »
Het één sluit het ander niet uit, Edzo...

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2012, 22:23:55 »
Of warme kleding meenemen voor op de boot. Die zullen het komende dagen wel koud gaan krijgen.........

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2012, 22:02:54 »
Dat laatste dacht ik ook aan...
Flesje wodka of jenever mee als smeergeld helpt misschien wel...

Groeten,
Ruurd

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2012, 21:59:25 »
Als je ruimte ziet voor een groeps uitje ..  geef dat aan op het forum .. mogelijk zijn er meer geintreseerde  ;)

:D :D
goed meegedacht.
Hoeveel mensen gaan er in jouw schuilhutje??  ;)
Met de te verwachten temperaturen van -10 is dat best warm zo met zijn allen op elkaar. Nog een voordeel naast de gezelligheid.

Je kan ook bij die mensen op de woonboot op de koffie gaan........

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2012, 20:48:02 »
Als je ruimte ziet voor een groeps uitje ..  geef dat aan op het forum .. mogelijk zijn er meer geintreseerde  ;)