Er is ook nog het kleine flitsertje Pentax AF160Sa die is niet meer instelbaar en geeft volgens mij dan altijd de volle flitskracht, maar die is dan weer niet zo heel sterk met richtgetal 16, dus dat werkt eigenlijk altijd wel goed (denk ik). Helaas ook geen draaikop dus enkel recht vooruit, maar dan wel weer ietsje hoger dan het lensje.
Even op mijn K-5 gezet.

Het is een flits in deze rij:
http://www.bdimitrov.de/kmp/flashes/non-TTL/index.html
Weegt 100 gram en er gaan 2 AA batterijen in, met eneloops dus zo'n beetje 160 gram (of ietsje minder, heb geen weegschaaltje).
De truck is dus om even te kijken hoeveel licht je nodig hebt en met welke instellingen het werkt. Ik kan een prima fasepicture maken in de gangkast (echt helemaal donker dus) met iso80, f4 en 1/180ste (iets minder relevant, want met 1/60ste was de foto hetzelfde). De camera weet dat er een flitser op de schoen zit zodra je deze aanzet en gaat niet verder dan 1/180ste (maar volgens mij zou de Q nog verder kunnen, althans met de interne fliser).
Voor de No 1 lens, de portretlens is f4 zo'n beetje de optimale stand voor wat betrefd scherpte, dus daar kan deze flitser je van dienst zijn.
Nog eens naar gekeken, maar de toegevoegde waarde wat betrefd flitskracht t.o.v. de ingebouwde flitser van de K-5 is er niet, want die is krachtiger dan deze. De Q heeft natuurlijk een veel kleiner flitsertje.