Auteur Topic: Pentax i10 samples  (gelezen 1906 keer)

henkvanzuylen

• Gast
Re:Pentax i10 samples
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2011, 21:08:11 »
Heb je een punt, maar is dat erg dan? Het gaat er toch om wat je uiteindelijk uit de foto kan halen? Als iemand daar de tijd in wil steken dan is het toch mooi als dat een beter resultaat geeft uiteindelijk. Als je die tijd er niet in wil steken bij een P&S is dat ook wel begrijpelijk maar dan moet je dus ook genoegen nemen met de beperkingen van het ding en de mindere resultaten zonder nabewerking. Het argument 'moet gewoon goed zijn uit de camera' vind ik altijd een beetje raar, de foto's met je spiegelreflex worden vaak ook veel beter door zelfs de meest subtiele nabewerking. Dat is voor een P&S niet anders, waarom verwachten mensen daarbij ineens wel dat de foto's automatisch perfect zijn terwijl dus zelfs een veel duurdere DSLR dit ook niet uit zichzelf kan? (Dit laatste gaat niet perse over jullie maar in het algemeen over wat je vaak leest)

Klopt...maar ik bedoel dat de vergelijking dan scheef is...de ene laat foto's zo uit de camera zien...en die worden dan vergeleken met flink bewerkte foto's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2011, 21:08:11 »

jjw

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2011, 13:53:57 »
aha ok ik snap 't :) ik vind de styling in ieder geval wel leuk! Als ik 'm nu ergens voor een paar 10tjes kan bemachtigen, typisch zo'n camera om mee te nemen op een avond uit enzo.

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2011, 13:51:25 »
Ik zou 'm gewoon lekker terug brengen als dat nog kan, je bent er duidelijk niet tevreden mee en dat is prima te begrijpen. Terug met die hap dan, ipv er steeds weer achter komen dat het tegenvallende resultaten geeft.
Helaas, ik heb dat moeten kopen toen ik op de pentax site zat te bladeren en mijn vrouw zat mee te kijken  ;), dat is 1,5 jaar geleden. Deze is inmiddels voor dagelijks gebruik ingeruild voor een Olympus 310 en ik ben eigenlijk uit nieuwsgierigheid aan het proberen wat ik er van kan maken. Leermomentje zeg maar  :caffee:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

jjw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2011, 13:47:10 »
Ik zou 'm gewoon lekker terug brengen als dat nog kan, je bent er duidelijk niet tevreden mee en dat is prima te begrijpen. Terug met die hap dan, ipv er steeds weer achter komen dat het tegenvallende resultaten geeft.

Precies...dat is nou ook altijd het probleem wat ik heb als men met dat soort vergelijkingen aan komt dragen.

Heb je een punt, maar is dat erg dan? Het gaat er toch om wat je uiteindelijk uit de foto kan halen? Als iemand daar de tijd in wil steken dan is het toch mooi als dat een beter resultaat geeft uiteindelijk. Als je die tijd er niet in wil steken bij een P&S is dat ook wel begrijpelijk maar dan moet je dus ook genoegen nemen met de beperkingen van het ding en de mindere resultaten zonder nabewerking. Het argument 'moet gewoon goed zijn uit de camera' vind ik altijd een beetje raar, de foto's met je spiegelreflex worden vaak ook veel beter door zelfs de meest subtiele nabewerking. Dat is voor een P&S niet anders, waarom verwachten mensen daarbij ineens wel dat de foto's automatisch perfect zijn terwijl dus zelfs een veel duurdere DSLR dit ook niet uit zichzelf kan? (Dit laatste gaat niet perse over jullie maar in het algemeen over wat je vaak leest)
« Laatst bewerkt op: 11 november 2011, 13:52:37 door jjw »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2011, 08:20:26 »
Ik kan bij de Flickr verzameling niet zien wat er aan geknutseld is.

Precies...dat is nou ook altijd het probleem wat ik heb als men met dat soort vergelijkingen aan komt dragen.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2011, 08:07:29 »
Allereerst zou ik willen zeggen dat de i10 natuurlijk ook geen high-end compact is, met een prijs van 99 euro (konijnenberg) mag je hier ook niet teveel van verwachten natuurlijk. Dat kan dan wel eens tegenvallen als je van een reflex+lens a 1000 euro komt. Het is een handige broekzak snapshot camera. Hoogstaande plaatjes is zeker wel mogelijk maar daar zal je je best voor moeten doen en de zwakke punten van de camera voor uit de weg moeten gaan (tegenlicht, weinig licht, detailscherpte).
Toen deze op de markt kwam lag de prijs op ongeveer het dubbele. Het model is inmiddels uit productie en Konijn probeert op deze manier van de overtolige voorraad af te komen. High-End is het zeker niet maar voor die prijs, 12 mp en een Pentax logo had ik meer verwacht, zeker in vergelijking met de andere compacts van Pentax. Overigens heb ik het gevoel dat een lagere resolutie bij een kleine sensor een beter eindresultaat geeft, heeft te maken met de grootte van de pixels en pixeldichtiheid enzo.

- Bij 1 vind ik het niet gek dat de takken weggevreten worden, dit lukt je met een K5 al bijna niet zo vol tegen het licht in.
Dit is met de meeste camera's geen probleem, ik wacht de volgende vergelijkbare lucht af en dan komt deze boom weer langs.

- Fot0 4 is zoals je al aangeeft pseudo-macro, dus verwacht hier ook niet teveel van. Ziet er verder goed uit.
als de bankjes er nog staan komt deze ook opnieuw

Dat je er best wat moois mee kan is hier te zien: http://www.flickr.com/groups/optio_i-10/pool/
Deze voorbeelden komen zonder verdere bewerking uit de camera. Ik kan bij de Flickr verzameling niet zien wat er aan geknutseld is. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de prestaties bij voldoende licht aanzienlijk beter zijn.

Ik wacht even weer en tijd af en dan zal ik eens een vergelijking maken met de Lumix, gewoon voor de gein.
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2011, 16:13:06 »
Het lastige is dat zo'n camera natuurlijk nooit met het Pentax logo op de markt had mogen komen. Is gewoon dezelfde prullenzooi die Vivitar en huismekrcamera's ook brengen. Leuk voor kiekjes. Tsja foto's van minder dan 1 MB per stuk kunnen nooit heel veel detail herbergen.

jjw

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2011, 12:41:50 »
Allereerst zou ik willen zeggen dat de i10 natuurlijk ook geen high-end compact is, met een prijs van 99 euro (konijnenberg) mag je hier ook niet teveel van verwachten natuurlijk. Dat kan dan wel eens tegenvallen als je van een reflex+lens a 1000 euro komt. Het is een handige broekzak snapshot camera. Hoogstaande plaatjes is zeker wel mogelijk maar daar zal je je best voor moeten doen en de zwakke punten van de camera voor uit de weg moeten gaan (tegenlicht, weinig licht, detailscherpte).

Afgezien van dat:
- Bij 1 vind ik het niet gek dat de takken weggevreten worden, dit lukt je met een K5 al bijna niet zo vol tegen het licht in.
- Foto 3 vind ik helemaal zo gek nog niet? Die kleuren lijken me wel te kloppen.
- Fot0 4 is zoals je al aangeeft pseudo-macro, dus verwacht hier ook niet teveel van. Ziet er verder goed uit.

Je hebt gelijk hoor, het zijn zeker niet de beste platen en ik zou hier ook niet echt vrolijk van worden, maar dit is wel wat je kan verwachten voor nog geen 100 euro lijkt me? Het is daarnaast ook niet de beste compact die Pentax gemaakt heeft geloof ik. Dat je er best wat moois mee kan is hier te zien: http://www.flickr.com/groups/optio_i-10/pool/

Offline roeland

• Super Pentaxian
Pentax i10 samples
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2011, 12:21:38 »
op verzoek een paar knipjes van de i10 waarop duidelijk te zien zou moeten zijn waarom ik er niet zo gelukkig mee ben.

1: stralend blauwe lucht, prachtig weer en wat er overblijft is herfst. Let vooral op de opgevreten takjes tegen de lucht

2: een paar minuten later

3: omgehakte bomen zijn al niet vrolijk maar hier is alle levendigheid uitgeperst

4: van de pseudo macrostand wordt ik ook niet blij

Met mijn inmiddels 4 jaar oude Lumix krijg ik beter resultaat bij een lagere resolutie. Ik vrees dat Pentax iets te sportief is met de opslag en dat veel van de kwaliteit van de sensor verzuipt in de jpg compressie. Ik kan het niet precies uitrekenen maar 1152 opnamen bij 12 mp op een 4mb kaartje klinkt al wat verdacht. Wat me het meeste stoort is dat je niet op alle standen, alles kunt aanpassen. Er is zelfs niet één stand waar je alles op kunt aanpassen, er veranderen steeds opties en dat irriteert me. Ik heb inmiddels ontdekt dat er met wat trucs een stand is waarbij er nog maar iets van 450 opnamen op een 4mb kaartje gaan, daarmee ga ik nog eens wat experimenteren, mogelijk is het dan nog iets beter maar een foolproof P&S is dit zeker niet.
Wordt mogelijk vervolgd...
Ansel Adams