Ik hou wel van die vierkante retrolook foto's jaren 70 ! Kan je dit eigenlijk ook met een dslr of systeemcamera zo recht uit het toestel ?
Mvg
Oli
Nee, een dslr of systeemcamera is er juist op gericht om de kwaliteit van de foto en de opgeslagen informatie zo hoog mogelijk en zo puur mogelijk te houden. Wat je ziet in deze foto's is dus veel effect en het toevoegen van effect doet een beetje serieuze fotograaf liever gecontroleerd zelf op een groot scherm dan dan hij overgeleverd is aan de standaard instellingen van een app en een klein schermpje van een smartphone. Beetje gechargeerd, maar ik bedoel vooral te zeggen dat je een dslr en qua bewerking juist op gericht is dat je dat later op een pc doet. Denk bijv. aan de mogelijkheid om in RAW formaat te schieten, pure, ruwe data, die je vervolgens geheel naar eigen inzicht kunt gebruiken voor verdere bewerking. Dat vind je bij mijn weten op geen enkele smartphone, maar juist wel op dslr's.
Neemt niet weg dat sommige spiegelreflex- of systeemcamera's wel wat ingebouwde effecten hebben, maar dat is niet de basis van zo'n apparaat. Mijn ervaring is dat je dat meer aantreft in compacts, maar die zijn dan ook meer bedoeld voor de point-and-shoot fotografie zoals je dat ook met een mobiel doet.
Groeten,
J@@P