Auteur Topic: welke macro lens bij bestaande set lenzen?  (gelezen 4498 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:welke macro lens bij bestaande set lenzen?
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2011, 17:06:43 »
Proficiat Esther en eel plezier ermee.
In Singapore zit wel een flinke en actieve Pentax gebruikers club. Ik weet niet of ze een eigen forum hebben, maar heb al regelmatig groepsfoto's van hun gezien op het grote pentax forum.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2011, 17:06:43 »

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2011, 15:54:22 »
Beste mensen,
Dank voor alle adviezen en goede raad.
Ik heb mijzelf net enorm verblijd met een mooie smc D FA macro 50mm 2.8!!
Ik ga oefenen en laat dan wel eens een foto zien,
Gr Esther

Super keuze..........geniet ervan!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

evv

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2011, 15:48:31 »
Beste mensen,
Dank voor alle adviezen en goede raad.
Ik heb mijzelf net enorm verblijd met een mooie smc D FA macro 50mm 2.8!!
Ik ga oefenen en laat dan wel eens een foto zien,
Gr Esther

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2011, 10:20:36 »
De discussie was gevoerd en afgerond dus ik heb gistere avond mijn commentaar verwijderd om het topic op te schonen hopelijk doet Ruurd en Jan het zelfde.

De discussie is dan al gevoerd maar toch  :good:

gnodde

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2011, 08:23:52 »
Nog wat info gevonden over macro-fotografie in het algemeen, en lenzen in het bijzonder:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/een_objectief_voor_macrofotografie_kiezen.asp

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2011, 16:05:45 »
Als ik op Kieskeurig.nl kijk zie ik dat de Pentax D-FA 100 mm f/2,8 Macro geschikt is voor full-frame en de nieuwe Pentax D-FA 100 mm f/2,8 Macro WR niet. Klopt dit?
beide zijn in principe de zelfde lens dus de WR versie werkt ook op 135formaat maar het heeft geen diafragma ring dus hou daar rekening mee.
Op de nieuwere film camera's van Pentax zal die het gewoon moeten doen.

Nog even wat meer informatie.
De WR versie heeft een nieuwe behuizing van aluminium en heeft WR sealing, heeft de nieuwe SP coating en ronde diafragma bladen de optische formule is het zelfde dus qua beeld zijn ze zo goed als identiek.
Ik heb gehoord dat het manueel focus ring heel fijn voelt, beetje zoals bij de oude MF lenzen.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2011, 15:03:15 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2011, 16:01:08 »
Ik vind dat hier een nogal vervelende discussie gaande is.
De discussie was gevoerd en afgerond dus ik heb gistere avond mijn commentaar verwijderd om het topic op te schonen hopelijk doet Ruurd en Jan het zelfde.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2011, 15:07:09 »
+1!

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2011, 14:44:40 »
Begrijp ik je goed: prijs je de Cosina aan ;) ??? ???

Niks mis met de Cosina en goedkoper dan de meeste andere macro-objectieven. Bouwkwaliteit is een stuk minder maar optisch een prima objectief.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2011, 14:19:03 »
Dáár gaan we weer!

Ik vind dat hier een nogal vervelende discussie gaande is. Ik heb nooit het idee dat Stefan hier met kwade bedoelingen aan het posten is. Hij probeert altijd te helpen. Misschien soms wat ijverig, maar dat bepaald degene voor wie de hulp bedoeld is. Het verhaal "afkaderen" (contaminatie) vind ik prima (om het simpel te houden), maar afkatten vind ik hier niet passen.
Een opmerking als "Ik loop al iets meer jaartjes mee dan jij met het aanvoelen, uitproberen en aanschaffen van camera's, met adviseren van camera's en noem maar op. En nou wil jij mij gaan vertellen... Ach man, hou toch op.." vind ik een beetje klinken als "snotneus houd je mond" klinken. Ik ben ondertussen gewend om met mensen van tussen de 18 en 65 op een gelijkwaardig niveau te communiceren. Als iemand mij op mijn jonge leeftijd wijst en dat ik het om die reden niet zou kunnen weten dan kan ik daar zeer slecht tegen.

Verschil van mening: prima, maar ieder in zijn waarde! En sommige ervaringen..... soms een grote korrel zout! En alles wat meer ervaring heeft is per definitie niet beter (alsof SR vor 65+ zou zijn uitgevonden ;)).

De Cosina 100 mm macro vind ik te lang, maar die geeft een mooie doortekening voor portretten. Dit objectief wordt door meerdere leden van het forum gebruikt.

..... of evt. 100 mm, bijv. de Cosina/Vivitar/Soligor (Het zijn alle drie dezelfde !)

Groetjes,
Ruurd

Begrijp ik je goed: prijs je de Cosina aan ;) ??? ???

Serpiente

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2011, 13:58:56 »
Ik vind dat hier een nogal vervelende discussie gaande is. Ik heb nooit het idee dat Stefan hier met kwade bedoelingen aan het posten is. Hij probeert altijd te helpen. Misschien soms wat ijverig, maar dat bepaald degene voor wie de hulp bedoeld is. Het verhaal "afkaderen" (contaminatie) vind ik prima (om het simpel te houden), maar afkatten vind ik hier niet passen.
Een opmerking als "Ik loop al iets meer jaartjes mee dan jij met het aanvoelen, uitproberen en aanschaffen van camera's, met adviseren van camera's en noem maar op. En nou wil jij mij gaan vertellen... Ach man, hou toch op.." vind ik een beetje klinken als "snotneus houd je mond" klinken. Ik ben ondertussen gewend om met mensen van tussen de 18 en 65 op een gelijkwaardig niveau te communiceren. Als iemand mij op mijn jonge leeftijd wijst en dat ik het om die reden niet zou kunnen weten dan kan ik daar zeer slecht tegen.

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2011, 13:35:03 »
Als ik op Kieskeurig.nl kijk zie ik dat de Pentax D-FA 100 mm f/2,8 Macro geschikt is voor full-frame en de nieuwe Pentax D-FA 100 mm f/2,8 Macro WR niet. Klopt dit?
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2011, 23:18:00 »
Zullen we met dit oeverloos gezwam ophouden?
Dit is geen dialoog, maar een tweezijdige monoloog.
Daar heb ik geen zin.

Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2011, 22:11:16 »
Ik pak meestal de Nikon D80 en nu de D90 en om eerlijk te zijn zit er wil verschil tussen maar voor mij niet zo groot verschil dat het balans helemaal anders ligt dan met de K10D.
Het kan aan mijn liggen?

Ja.

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2011, 22:09:42 »
@ Stefan: Jan slaat de spijker op zijn kop.
Met een review weet ik niet, hoe de camera in de hand ligt en niet hoe de lens in de hand ligt. Laat staan de combinatie van beide.

Een camera en een lens zijn als vouwen: Die moet je in de ogen kijken, die moet je aanvoelen en die moeten goed in de hand liggen.
Vrouwen kies ik ook niet alleen maar van een plaatje op internet.

Jij wil mensen laten kijken door een lens met een bepaalde vatting en die gaan vegelijken op een camera met een heel andere beeldkwaliteit en karakter. Jij presteert het dus, om een objectief, bedoeld op een Pentax camera, waavan jij de Pentax-KWALITEIT en het PENTAX-KARAKTER wilt zien, voelen enz. gaan uit proberen op een camera met een heel ander karakter zoals bijvoorbeeld Nikon of Canon. Beide zijn prima camera's, maar leveren een heel ander beeld op.
 Of probeer jij een VW golf uit en koopt een Trabant? Isook een auto, heeft 4 wielen, een voorruit, stuuirwiel en nog wat overeenkomsten. Tóch is ie anders

Als jou dat allemaal niets uitmaakt, snap ik niet dat jij hier op het PENTAX-forum de forumruimte zit te vullen.

Ik loop al iets meer jaartjes mee dan jij met het aanvoelen, uitproberen en aanschaffen van camera's, met adviseren van camera's en noem maar op. En nou wil jij mij gaan vertellen... Ach man, hou toch op..
Je opmerking slaat in mijn ogen als een tang op een varken en dan nóg moet de tang goed in de hand liggen...

Ruurd

@ Jan: +1

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 22:16:22 door asplx »

gnodde

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2011, 16:31:23 »
Esther,
Om je nog even een idee te geven van de invloed van diverse brandpuntsafstanden op portretten: kijk eens hier.
De eerste foto is gemaakt met 170mm, de tweede met 55mm en de derde met 107,5mm.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2011, 16:20:13 »
@ Esther:

Een macro-objectief stelt jou ook in staat, om je model dichter te benaderen dan gebruikelijk is met een objectief met een vergelijkbare brandpuntsafstand.
Nog een tip uit de professionele praktijk:
Op de Hasselblad die ik ook gebruik, wordt heel vaak een wat langere brandpuntsafstand toegepast in combinatie met een tussenring.
Ik hoop op korte temijn op de K10D dit ook toe te gaan passen met enkele objectieven. (Panagor 2,8/90 macro; SMC Pentax 2,8/100; SMC Pentax 3,5/135; 2,8/135 Tamron, allemaal kleinbeeld objectieven dus!)

Groetjes,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2011, 16:04:26 »
Citaat
Maar de meeste winkels hebben nu ook een internet winkel als ze daar veel een lens verkopen dan houden ze hem ook op voorraad, ik zie niet goed waarom je per se in de winkel zelf moet kopen maar dat is een andere discussie en daar is al een topic over dus om het nu hier ook weer over te hebben...

Ik weet niet hoe jou dat lukt, Stefan,
Maar IK heb in een webshop of op internet nog nooooooit iets kunnen beetpakken en uitproberen.
ook niet ter plekke kunnen vergelijken.
Misschien gaat het daar wel om.  >:(

Citaat
En meestal met Sigma of Tamron lens pak je een Nikon showroom camera dan heb je ook een aardig goed idee hoe de lens is.
Ik heb er in ieder geval gelukkig geen problemen mee.  Smiley

Ik wel: De optieken kunnen dan wel het zelfde zijn, maar - en dat is nou net essentieel bij digitaal - de CAMERA"s niet en hum firmware ook niet.
Kortom: Je vergelijkt appels met kokosnoten, en ja, dan sta je voor aap

Dan KUNNEN de resultaten niet eens gelijk zijn en DUS ook niet vergelijkbaar.
Dat jij daar geen problemen mee hebt, moet jij weten.
Ik vind dan je hele verhaal geconverseer op interplanetair niveau en het is niet verantwoord om een ander daar mee op te zadelen.

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 16:11:51 door asplx »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2011, 15:48:38 »
ik heb t idee dat 90-100 mm te ver is voor portretten, je moet dan iig wel afstand hebben, hoe doe je dat binnenshuis dan bv?
Gewoon een foto maken?
Maar je focus dan veel meer op het gezicht.

Zoiets deze bijvoorbeeld.
Gedaan met DA*50-135 zo rond de 103mm op f/2.8 maar heb er nog een stukje vanaf gecropt, ze zat aan de andere kant van de tafel... een meter of 1,5 van me vandaan.
http://fc00.deviantart.net/fs70/f/2010/115/a/e/Concentration_by_Anvh.jpg

Maar 70mm is inderdaad een stuk beter binnenshuis, geef je meer ruimte om het zo maar te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 15:56:09 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

evv

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2011, 15:37:10 »
dank voor al jullie reacties. Ik ben aan het klooien met de brandpuntafstand omdat dit (voorlopig) mijn enige echt lichtgevoelige lens gaat worden. daardoor wil ik m graag multi functioneel kunnen gebruiken. ik heb t idee dat 90-100 mm te ver is voor portretten, je moet dan iig wel afstand hebben, hoe doe je dat binnenshuis dan bv? ik dacht zelf dat ik met een 70mm een mooi compromis zou hebben, tussen de minimale afstand voor macro en de afstand nodig voor portretten? en dan kom ik al googlend de 70/77mm pentax limited edition weer tegen.......dat is natuurlijk helemaal mooi! ik denk rustig even verder....

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2011, 14:46:26 »
Stefan,

1: Je haalt op de een of andere manier evv aan, terwijl de tekst van mij afkomstig is.

2: je snapt mijn intentie niet: Op het moment, dat meer mensen in dewinkel zelf kopen, zal de levrancier eerde bwereid zijn en ruimer asoriment op voorraad te nemen en zal ook de schare Pentax-koper weer groeien.
Het is een vicieuze cirkel, zowel naar onder als naar boven.

Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2011, 14:30:09 »
ik heb me ingelezen op alle soorten en maten, maar ik twijfel of ik niet mijn 16-45 zou kunnen gebruiken als portretlens en dan een 70, 90 of 100, 105mm macro zal kopen, of toch een 50mm macro en mijn 16-45 voor andere doeleinden?
Ik ga mee met de rest, je kan de 16-45 voor portret gebruiken als jij dat een geschikte lens vind, de meeste kiezen toch voor de iets langere lenzen tussen de 50 en 135mm zoals eerder is aangegeven.
Je hebt de 50-200mm die kan je daar voor goed gebruiken.

Is de winst van een lichtscherpere (bv) 50mm macro groot in vergelijking met mijn 45mm op 4.0 in het dagelijkse gebruik?
Het verschil tussen f/2.8 en f/4 is 1 stop.
Dat beteken dat je de helft van de ISO waarde kan gebruiken dus ISO 800 in plaats van 1600 of ISO 100 inplaats van 200.
Of
Je kan een sneller sluiter tijd gebruiken bij die wordt de tijd ook gehalveerd. dus in plaats van 1/60 zal je 1/120 moeten gebruiken met f/2.8.

hopelijk kan je het een beetje volgen ^^;
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 02:07:32 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2011, 14:04:16 »
Een nadeel van een macro voor portretten kan zijn dat ze wel erg scherp en gedetaileerd zijn. Niet iedereen wil dat elk rimpeltje of pukkeltje er zo goed op komen.   

Maar dat is software-matig weer goed te "verhelpen".

Jan.

Serpiente

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2011, 13:52:32 »
Ik zie dat ze in Singapore woont/verblijft. ;) Den Bosch is dan wel een eind weg. ;)

Het is inderdaad belangrijk wat je er mee gaat doen. Schuwe onderwerpen hebben meer afstand nodig (dus meer mm). Dan kom je al snel op 90 t/m 105mm. Volgens mij hebben ze allemaal F2.8. Bij portretten wel handig, maar bij echte macro ga je al snel boven de F11.
Bij portretten is het echt heel persoonlijk wat je mooi vindt. Ik vind persoonlijk dat je tussen de 50 en 135 hele mooie portretten kan maken. Zelfs met mijn 300mm ziet het er niet verkeerd uit, alleen moet je zo ver staan.  ;) Een nadeel van een macro voor portretten kan zijn dat ze wel erg scherp en gedetaileerd zijn. Niet iedereen wil dat elk rimpeltje of pukkeltje er zo goed op komen.   

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2011, 10:47:32 »
Hallo Esther,
Allereerst vanaf deze plaats welkom op het forum.

De antwoorden van John heb ik nog niet gelezen, die van Jan kan ik me goed voorstellen hem kennende en dit lezende.

Een lastige vraag stel je. Lastig hierom, omdat ik geen flauw idee heb hoe jij met macro-opnames omgaat en hoe jij met portret-opnames omgaat.

De ideale portretlens heeft in APS-c  - het sensorformaat van jouw camera - een brandpuntsafstand van 55 tot ca. 70 mm.
Voor macro-opnames zijn beide brandpunts-afstanden verkrijgbaar, waarvan ik de 70 mm qua eigenschappen niet ken.

Voor portretten op de K10D gebruik ik de 2,0/55 mm van Pentax, maar dat is geen macro-objectief.
En voor macro gebruik ik voorlopig alleen maar de 90 mm macro van Panagor. Persoonlijk vind ik die brandpuntsafstand op de K10D te lang voor portret-foto's. En dat om een aantal redenen. De enorme scherpte van dít objectief  is er één van.
De Cosina 100 mm macro vind ik te lang, maar die geeft een mooie doortekening voor portretten. Dit objectief wordt door meerdere leden van het forum gebruikt.

Tot nu toe ben ik geen mensen tegen gekomen, die een 70 mm prime-objectief hebben en al helemaal geen macro. En nu loop je tegen het internet-fenomeen aan: Doordat alles het goekoopst gerkocht moet worden, - waarom ook niet? - heeft vrijwel geen enkele gewone winkel zo'n 70 mm op voorraad, die op Pentax past.

Dit waren even de portret-overwegingen.
Nu de macro: Hoe langer de brandpuntsdafstand, des te groter wordt je afstand tot je onderwerp. Dat betekent meer ruimte voor het uitlichten - omdat je minder last hebt van je eigen schaduw! - en des te minderje dieren en diertjes in hun beweging stoort en afschrikt.
Dan is 90 mm iets langer dan de meer ideale 70 mm (die moeilijker verkrijgbar is...) of evt. 100 mm, bijv. de Cosina/Vivitar/Soligor (Het zijn alle drie dezelfde !)

Meer zinnigs kan ik je er op dit moment niet over zeggen.

Ik wens je sterkte en ook veel plezier bij het maken van je keuze.

Groetjes,
Ruurd

PS: Op zondag 20 maart a.s. is er weer een meeting van het forum. Deze keer in 's-Hertogenbosch.
Als je kans ziet om daar heen te komen, dan kun je rustig vragen om verschillende lenzen uit  te proberen.
Grijp je kans...

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 10:56:23 door asplx »