Auteur Topic: Sigma,  (gelezen 2942 keer)

asplx

• Gast
Re:Sigma,
« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2010, 06:19:20 »
Op zich is de Foveon sensor een van de mooiste, juist omdat die qua opbouw overeenkomt met film: in 3 kleurenlagen. De kleurendiodes liggen dus niet naast elkaar zoals bij de andere gebuikelijke sensors.
En dat leidt tot zeer mooie kleurweergave, een Pentax waardig.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2010, 06:19:20 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2010, 20:02:22 »
Ik las dat ze ook bezig zijn met een Full Frame variant...

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2010, 19:41:19 »
Een droomcamera, als je alleen naar de beeldtechniek kijkt. De prijs zal echter zeer hoog zijn en het verleden leert ons dat de Sigma camera's soms op andere gebieden zaken in te halen hebben op de concurrentie zoals ergonomie, JPEG engine kwaliteit (de eerste Sigma's konden alleen maar RAW produceren), ruisonderdrukking, handligging en gewicht etc. etc.

Uit verschillende bronnen blijkt dat de SD1 gepositioneerd word in het prijs segment van de Eos 7D [en dus ook de K-5, +/- 1,5x zo duur dan de SD15]
In februari word hij op de markt gebracht in de gaten houden dus  :)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2010, 19:09:24 »
Is zeker interessant, maar door het systeem zal de hoeveelheid ruis zeker in het rood (die ligt onderop) wel behoorlijk hoger zijn dan bij andere camera's.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

newmikey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2010, 10:39:13 »
Ja maar effectief blijft hier maar 15 miljoen van over. De sensor werkt iets anders van andere, ze tellen elke R, elke G en elke B apart mee in de 46 miljoen :)

De sensor bestaat uit drie lagen, elk met 15 miljoen pixels, waarbij elke laag slechts gevoelig is voor één kleur. Er zit géén antialiasing filter vóór de sensor als gevolg van deze constructie, waardoor het resulterende bestand "scherpere" pixels overhoudt. USM is daarom ook géén vast onderdeel van het ontwikkelen van een RAW bestand zoals dat bij alle andere camera's het geval is. Net zoals bij Canon, Nikon, Sony etc. is ook de Pentax camera voorzien van een sensor van het type Bayer waardoor naasliggende pixels geevolueerd moeten worden met omliggende om zo een benadering van de juiste kleur te krijgen. De Foveon chip in de Sigma's hoeft dat deel van het proces niet te doorlopen. Eén enkele pixel heeft meteen de juiste RGB waarde zonder dat deze beinvloed wordt door zijn buren.

Hoewel je de megapixels niet één op één kan vergelijken, gaat met er over het algemeen vanuit dat het detail, de scherpte en de kleuren van een beeld gemaakt met de Foveon chip, ongeveer de eigenschappen heeft van een Bayer chip met twee keer het aantal megapixels als de Foveon.

Zo leverde de Foveon chip in de SD14 en SD15 ondanks zijn 4.6 MP (x3)  beelden af die qua kleur en scherpte vergelijkbaar waren met een 9MP chip in meer traditionele camera's zoals onze Pentaxen.

Als, en ik benadruk àls, die vergelijking ook voor deze nieuwe chip in de SD1 zou opgaan, zou je kunnen verwachten dat de beeldkwaliteit van de Sigma op het nivo van een 30MP Bayer camera ligt! Uiteraard zal het niet zo eenvoudig liggen, maar de Sigma zal ongetwijfeld meer detail en scherpte hebben dan een 14.6MP Bayer sensor zoals die in de K20D of K-7 zit en hoogstwaarschijnlijk ook meer dan die van de K-5.

Een droomcamera, als je alleen naar de beeldtechniek kijkt. De prijs zal echter zeer hoog zijn en het verleden leert ons dat de Sigma camera's soms op andere gebieden zaken in te halen hebben op de concurrentie zoals ergonomie, JPEG engine kwaliteit (de eerste Sigma's konden alleen maar RAW produceren), ruisonderdrukking, handligging en gewicht etc. etc.

Een camera is méér dan alleen de sensor, dat heeft Pentax wel bewezen. Toch is de Sigma onwaarschijnlijk interessant.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2010, 09:41:59 »
Wel lekker veel knopjes erop , iets voor PentaxDonkey..
:rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2:
Hij is goed!

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2010, 08:18:14 »
Wel lekker veel knopjes erop , iets voor PentaxDonkey..
« Laatst bewerkt op: 23 september 2010, 08:21:38 door Oki »
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Serpiente

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2010, 18:52:39 »
Het was iets met dat de R, G en B bovenop elkaar gestapeld zitten. Daardoor vangt elke individuele pixel ook alle kleuren op en hoeft hij niet te interpoleren ofzo.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2010, 17:12:18 »
Dan is er ook nog de SD1 camera met 46 mp!

Ja maar effectief blijft hier maar 15 miljoen van over. De sensor werkt iets anders van andere, ze tellen elke R, elke G en elke B apart mee in de 46 miljoen :)
Verliefd op de K-1

Serpiente

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2010, 16:48:20 »
Dan kan je zeker alleen Sigma lenzen gebruiken? ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2010, 14:21:02 »
Heel apart,ik had er nog niet wat van gelezen, die Sigma dslr s
met zo n aparte sensor!
Die SD1 is wel pas in het 2e kwart 2011 verkrijgbaar.
Ga me er zeker in verdiepen.

Ik had ergens gelezen dat hij vanaf februari leverbaar is, de camera word in dezelfde prijsklasse als de eos 7d geplaatst.
Dit toestel ga ik dus wel in de gaten houden!

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2010, 13:51:21 »
Heel apart,ik had er nog niet wat van gelezen, die Sigma dslr s
met zo n aparte sensor!
Die SD1 is wel pas in het 2e kwart 2011 verkrijgbaar.
Ga me er zeker in verdiepen.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2010, 13:57:55 door Oki »
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2010, 13:00:23 »
Zou die "Bugma" er nu ook voor Pentax en Sony komen, nu er OS in zit?

bbwijdieks

• Gast
Re:Sigma SD1 46 Megapixel
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2010, 17:57:00 »
Wow interessant die SD1 camera  ???
Nog een + punt zo te zien gaat sigma zijn EX lenzen ook weather sealen!

Edit: Ze hebben ook een mooie website gelanceerd vd SD1:
http://www.sigma-sd.com/SD1/
« Laatst bewerkt op: 21 september 2010, 18:22:19 door Berend »

Offline Johan

• Super Pentaxian
Sigma,
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2010, 17:03:05 »
Is ook goed bezig. De 120-300mm F2.8 heeft nu ook al OS. en de 150mm Macro. Dan is er ook nog de SD1 camera met 46 mp!

de camera;
http://www.dpreview.com/news/1009/10092129sigmasd1.asp

de lenzen;

http://www.dpreview.com/news/1009/10092117sigma100300.asp

http://www.dpreview.com/news/1009/10092118sigma150os.asp