Ik begin nu toch weer te twijfelen tussen de Samsung EX1 en de Lumix (Leica) LX5. De Lumix kan tot max. 1/4000 ipv. 1/1500, heeft een custom WB (Samsung niet), heeft een losse oplader (bij Samsung moet je die los kopen), net iets mooier bereik met 24 – 90 mm (ipv. 24-72 mm van Samsung), hij is ruim 100g lichter, hij is compacter, de sensor is ietsje groter en je kan meer naar je eigen hand zetten (dat maakt hem iets ingewikkelder, maar dat is geen probleem).
Ook schijnt de LX5 minder shutter lag te hebben..
De LX5 is daarentegen wel op voorraad.
Dit zijn uiteindelijk ook de overwegingen geweest om voor de Lumix LX5 te gaan. Je kan op dat ding veel zelf aanpassen (zoals op een spiegelreflex). Je kunt de Fn knop verschillende functies geven. Ik heb de WB er onder geplaatst ipv. de creatieve effecten. Verder heeft hij een losse ISO knop en een wieltje aan de achterkant. Als je hem in de M stand zet kun je met het wieltje de sluitertijd regelen en wanneer je het wieltje indrukt gaat hij naar de tweede functie en kun je het diafragma aanpassen met hetzelfde wieltje (slim bedacht). Ook kun je bij de Auto ISO in het menu aangeven wat de maximale ISO is.

Naast de lens zit een schakelaartje om MF/AF Macro/AF te kiezen wat erg handig is als je snel even een macro wilt maken.

Ook kun je de AF costumizen. Je kunt meerdere punten kiezen, maar ook 1 AF-punt die je over het hele frame kunt verplaatsen (net als K5 live-view). Dit punt kun je groot en klein maken, zodat je ook precies kunt scherpstellen.
De camera is erg compact! Vergeleken met deze is de Samsung EX1 een reus! Het enige wat hem minder compact maakt dan de meeste platte compactcamera's dat is de lens die een stukje uitsteekt als hij uit staat. Het lijkt net een hele kleine meetzoeker met pancake lens.
Wat mij tot nu toe al opvalt is de snelle AF en de reactiesnelheid. Hij drukt veel sneller af dan de compactcamera's die ik gewend ben.

Je hebt dus geen irritante vertraging! Vergeleken met mijn K5 natuurlijk wel andere koek, maar de K5 is in live-view langzamer.
De beeldkwaliteit heb ik nog niet echt kunnen beoordelen. Op het scherm ziet het er goed uit, maar dat is niet altijd een goede indicatie.

Ik zal ze morgen eens op mijn PC bekijken.