Wat Ruurd zegt klopt, de leercurve van deze lenzen word vaak onderschat.
Er komt wat techniek bij kijken, pas je deze niet toe dan zijn de resultaten ook niet goed.
Het vervelende van deze lenzen, althans dat vind ik, is dat je heel veel beeld vastlegd met weinig details.
Dank, meneer Beerend

Jij zegt precies wat ik bedoel:
Met groothoek werken in zijn algemeen is leren:
=> omgaan met belichtingsvlakken
=> én met het absoluut waterpas houden van de camera
=> én dan toch nog de goede belichting meten en instellen.
Want als je bijvoorbeeld - wat heel vaak fout wordt gedaan - te veel lucht in beeld plaatst, meet de camera heel veel lucht in het beeld
en maakt de rest van het beeld te donker.
Maar jij moet wél jouw camera waterpas houden om geen vertekening te krijgen.
En dat is bij Ultra-groothoek, d.w.z. <16 mm APS-c resp. 24 mm Kleinbeeld, verdomde lastig.
Ja, ja, ik weet het: Daar zijn trucjes voor, enz. enz. enz.
Kortom: Geen gezeik alsjeblieft. Ik ken al die trucjes ook en ik heb absoluut geen zin om die hier in dit topic uit te gaan leggen. :nocheer: Leer dat eerst maar eens met een paar losse primes van een paar tientjes op MP.
Neem een 24mm of een 28 mm, een 35 mm (is mogelijk wat duurder) en een doodgewone 1,7/50.
Leer daarmee lichtmeten en al het overige en als je dát beheerst en weet wat je wél en vooral níet moet doen, ga dan over op ultra-groothoeken.
Stel dat je deze 3 of 4 primes zou kopen, dan kost je dat een slordige 100 €€.
Dat is weinig, terwijl alle mogelijke zooms die je op het oog hebt een vermogen kosten, dat je zegt niet te hebben.
Dan bespaar je een vermogen minus ca.100 €€.
En daar koop je een Gossen Lunsix 3 (ca. € 150 - 200) voor en hou je nog geld over.
Dan leer je:
=> om te gaan met een goede, semi-professionele belichtingsmeter;
=> om te gaan met handmatig scherpstellen
=> om te gaan met primes
=> om te gaan met groothoek
En het kost je een hoop minder.
Bovendien kom je met minder mislukte opnamen thuis, omdat je de lat wat minder hoog heb gelegd. :cheer:
Eh...ja,
- ik heb voor FF, m'n LX en MX dus, een ultra-groothoek.
- ik heb in de LX en MX ook TTL-meting...
- als ik met de K10D, de LX, de MX of zelfs de Hasselblad op stap ben, heb ik mijn Gossen-meter ook bij me.
- met die combinatie krijg ik prima resultaten, omdat ik wéét hoe ik er mee moet omgaan.
En nee:
Ik heb geen Gossen
Lunsix 3 maar een Profisix. Maar dat maakt voor het werken geen fl.....r uit.
Je hoeft ook (nog) niet pro te zijn om zo'n meter te hebben en er mee te leren werken.
Wederom:
Aan jou de keuze.
Die kán en wíl ik niet voor jou maken.
Maar ik zou het wel weten.
Groeten,
Ruurd