Ik ben vrijwel zeker van plan om de sigma 12-24 aan te schaffen, ik heb al een 24-70 en deze sluit daar mooi op aan. Ik zou echter ook kunnen overwegen om voor een sigma 10-20 te gaan of een tamron 10-24 ipv een sigma 12-24, dat scheelt best wel wat geld en ze zijn ook 2de hands verkrijgbaar (de sigma).
De 12-24 heeft echter m'n voorkeur ivm betere testresultaten en fullframe (stel dat pentax ooit..). Ik geef tegenwoordig liever iets meer geld uit aan een lens waar ik dan ook lang plezier van heb ipv na een jaar weer wat anders te willen. Echter is deze lens ook zoveel beter als uit de testresultaten blijkt? De beperkte vervorming lijkt in ieder geval superieur te zijn.
Verder sluit deze lens beter aan bij mijn 24-70 en is die extra 4 milimeter handig om 'm ook als 'walkabout' lens te kunnen gebruiken. Anders moet ik steeds wisselen naar de 24-70 als ik net even geen groothoekfoto wil maken, waarbij de 24-70 dan alweer snel niet groothoek genoeg is (Achteraf is 24mm misschien niet zo'n handige overgang voor een APS-C sensor, maar ik ben erg tevreden met de kwaliteit van de 24-70) Kortom...eigenlijk heb ik m'n keuze al gemaakt voor de 12-24, maarja...twijfels twijfels...
De 10-20 lijkt niet echt een optie ivm de overgang naar de 24-70, zijn er mensen die dit niet als probleem ervaren? de tamron 10-24 zou dan nog een optie kunnen zijn. Geeft aansluiting en is nog meer groothoek ook, maar is de kwaliteit hiervan niet een stuk minder? Puur op test-kwaliteit afgaand zou ik zeggen de 12-24, maarr is dit juist? Misschien hebben mensen foto's ter vergelijking?