Op de K20 en K7 kan je voor 20 verschillende lenzen de Back/front focus apart inregelen. De camera moet de lens wel electronisch kunnen herkennen ! Ik weet dat je via een hack de AF op de K10 ook kan bijstellen, maar die geldt dan voor ALLE lenzen.
Heb zelf calibratie gedaan voor DA*16-50 (-4), DA*50-135 (-5), DA*300 (0!) en Sigma 120-400 (-10). De tamron heb ik niet meegenomen, in macro doe ik dan toch alles handmatig.
grtz, Andre
Werkt ook op de andere kamera's volgens mijn... even uit testen wou ik zeggen maar eerst even op zoeken voor de zeker uit zal slim zijn.
www.pentaxuser.co.uk is voor 99% zeker de forum waar ik het heb gelezen.
Over de AF.
Je heb met twee toleranties te maken.
- 1ste is de de kamera
- 2de is de lens
Ze mogen beide een aantal punten af wijken van het ideaal maar soms heb je pech dat je twee uiterste treft bijvoorbeeld.
Kamera is -8 en de lens is ook -8 dan is het beeld helaas behoorlijk uit focus maar soms heb je het geluk dat je kamera -5 is en de lens +5 dan is het natuurlijk perfect!
@Bob zo te zien heeft je kamera AF een negatieve focus, volgens mijn doe je er beter aan om de komplete focus iets te verschuiven en daar de lenzen op aan te passen.
Sinds de Pentax lenzen behoorlijk in de min zijn zal een -5 mooi zijn om alles een beter gemiddelde te geven.
Trouwens voor de niet K7 schieters onder ons, het licht heeft invloed op de focus.
Kunst light bijvoorbeeld is geel relatief gezien met zonlicht dus als je alles perfect afstelt met kunstlicht zijn ze niet meer perfect met zon licht

De K7 heeft daar minder last van omdat die een extra sensor heeft die de AF afstelt op de licht soort (kleuren).
Als je niet begrijpt waarom is hier een korte uitleg.
De AF werkt door het licht te splitsen en samen te voegen door middel van een prisma's en dit is wat er gebeurd als we licht door een prisma laten gaan.

Hopelijk zeg dat genoeg.