Auteur Topic: NDSM-Werf  (gelezen 1346 keer)

bassie-86

• Gast
Re:NDSM-Werf
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2009, 14:21:55 »
ik snap dat het als die oplicht het dan te laat is, maar dan kun je gebruiken om je belichting aan te passen en de foto opnieuw te nemen?

bedankt voor de tip Dynamic Range die functie had ik nog helemaal niet door gehad!

ik heb weer wat om mee te gaan experimenteren  :) super bedankt!

ik zet vandaag nog paar foto`s online maar die waren allemaal al gemaakt voor de keer dat ik naar de ndsn-werf ging.

echt super bedankt

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2009, 14:21:55 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2009, 11:34:35 »
als ik het goed begrijp moet ik in me histogram eigenlijk teveel naar recht belichten, dat is eigenlijk richting overoverbelichting? maar nog geen overbelichting, omdat dan de hoog lichten uit branden?  De camera heeft toch ook zo`n soort functie dat dat aan geeft, rood knippert op de plekken die over belicht zijn en geel op de onderbelichte? is die functie in combinatie met het gebruik van je histogram een goede manier om je belichting te controleren?

Ik heb net me firmware update gedaan  ;D bedankt voor de tip Ron!!!

Die oplichting in het scherm van reeds gemaakte foto's (daar zit natuurlijk het knelpunt want je kunt niet meer terug) zijn een prima leermiddel om je zelf te trainen om het goed/beter te doen met je instellingen voor je de foto maakt. Als je last hebt van teveel hooglichten, dan kun je ook nog de Dynamic Range (DR-On iso200) aanzetten, dan heeft je camera net iets meer mogelijkheden om om te gaan met hooglichten die in je fotoveld zitten. Dat is bv zo met een raamlicht in een verder iets donkerder ruimte of lamplicht in je veld. Is overigens geen wondermiddel.

bassie-86

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2009, 09:45:19 »
als ik het goed begrijp moet ik in me histogram eigenlijk teveel naar recht belichten, dat is eigenlijk richting overoverbelichting? maar nog geen overbelichting, omdat dan de hoog lichten uit branden?  De camera heeft toch ook zo`n soort functie dat dat aan geeft, rood knippert op de plekken die over belicht zijn en geel op de onderbelichte? is die functie in combinatie met het gebruik van je histogram een goede manier om je belichting te controleren?

Ik heb net me firmware update gedaan  ;D bedankt voor de tip Ron!!!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2009, 20:17:22 »
Firmware update kun je hier vinden: http://www.pentax.de/de/Foto_Service_Downloads.php onderaan vind je de firmware updates. Er zit ook een handleiding bij hoe te installeren.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2009, 13:00:13 »
Y-cam even terug komend op die kleuren, ik ben ook niet zo te spreken over mijn beeldscherm komt op anderen beeldschermen er altijd anders uit te zien dan ik dacht :( en daarom durf ik nooit zo snel foto`s online te plaatsen.

Om foto's correct te bewerken en te beoordelen heb je een gecalibreerd scherm nodig. Je kan dan je foto's gecontroleerd bewerken, en ze laten drukken met behulp van het zelfde profiel. De prints die je dan terug krijgt moeten dan qua kleuren, contrasten, helderheid, ...overeenkomen met die van je scherm. En die print is eigenlijk de enige correcte drager  om een foto te beoordelen. Een foto op verschillende schermen beoordelen gaat altijd verschillen geven omdat niet alle schermen (op dezelfde manier) gecalibreerd zijn.

Dat staat echter enigszins los van het correct belichten van je foto's. Over het algemeen doe je er goed aan om "naar rechts te belichten". Pas - indien nodig  en/of  gewenst - de sluitertijd (of belichtingscompensatie -  of in mindere mate diaf of iso) zo aan dat je histogram opschuift tot tegen de rechterrand, zonder dat de hooglichten gaan uitbranden. Je behoudt dan de meeste informatie in je opname. Indien je zoals hier in foto's 1 en 3 niet tot tegen de rechterrand hebt belicht stel je vast dat je foto wat somber (onderbelicht) overkomt. In de nabewerking kan je dat nog rechttrekken door de niveaus goed te zetten (rechterslidertje tot tegne de voet van de berg van het histogram trekken): je foto's zullen er van opfrissen.

Daarom: doe de belichting ter plaatse zo correct mogelijk (werk met je histogram en niet met de foto op je cameraschermpje) en zorg voor nabewerking, bij voorkeur op een gecalibreerd scherm.

Allicht zijn de schermen van de meeste forumbezoekers niet gecalibreerd dus laat je daar evenwel niet door afschrikken
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 13:04:03 door y-cam »

bassie-86

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2009, 00:13:12 »
Aller eerst wil ik jullie bedanken voor de feedback, ik heb niemand in me directe omgeving die goed kritisch kan zijn  :( maar gelukkig heb ik de plek gevonden  :)

Het was inderdaad de groothoek (sigma 10-20 f4).

ron, van die firmware heb ik eigenlijk niet zo veel verstand moet ik eerlijk bekennen, heb je daar misschien wat tips voor? ik wil me graag ontwikkelen!

Y-cam even terug komend op die kleuren, ik ben ook niet zo te spreken over mijn beeldscherm komt op anderen beeldschermen er altijd anders uit te zien dan ik dacht :( en daarom durf ik nooit zo snel foto`s online te plaatsen.

echt heel erg bedankt voor tips, ik kan hier denk ik nog heel heel veel leren  :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2009, 21:44:45 »
Ik zag al wat flinke groothoek. 14mm, welke lens heb je er voor gebruikt? Overigens mag je de firmware van je camera nog eens upgraden. Welke bewerking heb je aan de foto's gedaan, want er lijkt niet zo heel veel vertekening of verkijk ik me erop?

De foto's. Je bent goed bezig met het zoeken naar de compositie die je wil hebben. Wat je er wel en niet in wil hebben. (ik heb de 14mm en dat is voor mij ook geen gesneden koek aangezien de halve wereld op je plaatje komt). Bij foto 1 is dat het beste gelukt denk ik. Bij de andere foto's kan aan de onderkant (foto 2 was beter in landscape denk ik; bij foto 3 voegt onder het muurtje niks meer toe; foto 4 zou ik het onderste stukje niet missen) iets af en je compo wordt iets sterker. Mooie strakke keuzes verder met een blauwe kleur als overheersende kleur.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2009, 21:41:58 »
Dag Sebastiaan,

Je bent duidelijk de groothoek aan het verkennen.

Van de compo's ben ik eigenlijk niet zo wild ... In foto's 1 en 4 wordt het beeld te veel gedomineerd door een te groot stuk van de muur, foto 3 is slordig gekaderd (wieken doorgesneden en heeft eigenlijk veel weg van een kiekje).

De beste vindt ik foto 2: een duidelijk onderwerp en mooie kleuren. Goed scherp ook.

Foto's 1 en 3 kunnen overigens nog wat opgehelderd worden (eenvoudig te doen via niveaus): je laat rechts van het histogram een gat liggen.

In het algemeen denk ik dat je op zo een site beter details kunt kiezen dan zulke grote plans te schieten.

Dit is mijn mening en is constructief bedoeld. Laat je daarom aub niet door mijn woorden ontgoochelen. Hier zitten genoeg goede fotografen die je een heel eind op weg kunnen helpen. Laat maar vlug nieuw materiaal zien.

bassie-86

• Gast
NDSM-Werf
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2009, 17:31:28 »
Hier een paar foto`s die ik op de NDSM-werf in Amsterdam heb gemaakt nog niet zo lang geleden, graag hoor ik wat jullie er van vinden!

Foto 1:

Foto 2:

foto 3:

Foto 4: