Y-cam even terug komend op die kleuren, ik ben ook niet zo te spreken over mijn beeldscherm komt op anderen beeldschermen er altijd anders uit te zien dan ik dacht
en daarom durf ik nooit zo snel foto`s online te plaatsen.
Om foto's correct te bewerken en te beoordelen heb je een gecalibreerd scherm nodig. Je kan dan je foto's gecontroleerd bewerken, en ze laten drukken met behulp van het zelfde profiel. De prints die je dan terug krijgt moeten dan qua kleuren, contrasten, helderheid, ...overeenkomen met die van je scherm.
En die print is eigenlijk de enige correcte drager om een foto te beoordelen. Een foto op verschillende schermen beoordelen gaat altijd verschillen geven omdat niet alle schermen (op dezelfde manier) gecalibreerd zijn.
Dat staat echter enigszins los van het correct belichten van je foto's. Over het algemeen doe je er goed aan om "naar rechts te belichten". Pas - indien nodig en/of gewenst - de sluitertijd (of belichtingscompensatie - of in mindere mate diaf of iso) zo aan dat je histogram opschuift tot tegen de rechterrand, zonder dat de hooglichten gaan uitbranden. Je behoudt dan de meeste informatie in je opname. Indien je zoals hier in foto's 1 en 3 niet tot tegen de rechterrand hebt belicht stel je vast dat je foto wat somber (onderbelicht) overkomt. In de nabewerking kan je dat nog rechttrekken door de niveaus goed te zetten (rechterslidertje tot tegne de voet van de berg van het histogram trekken): je foto's zullen er van opfrissen.
Daarom: doe de belichting ter plaatse zo correct mogelijk (werk met je histogram en niet met de foto op je cameraschermpje) en zorg voor nabewerking, bij voorkeur op een gecalibreerd scherm.
Allicht zijn de schermen van de meeste forumbezoekers niet gecalibreerd dus laat je daar evenwel niet door afschrikken