Wat betreft de lens zou ik denken aan de 18-135. Voldoende bereik en je hoeft zo weinig mogelijk te wisselen. En stofdicht.
Hangt ook lijkt mij af of het een "platte" of "glooiende" woestijn is. Bij een glooiende heb je voor mijn gevoel weinig aan echt tele bereik.
Je zou kunnen overwegen om er dan nog naast de 18-135 mm de 55-300 WR bij te kopen. Die combi heb ik nu ook voor vakanties staan.
Bij een grijsverloop schroeffilter heb je als nadeel dat je altijd de horizon in het midden hebt. Dat lijkt me op enig moment zeker voor een woestijn erg saai worden qua compositie.
Wellicht handiger is om dan een setje filter te kopen met filterhouder, zodat je het filter kunt schuiven. Wellicht iets duurder, maar wel veel flexibeler, je kunt het namelijk op iedere lens gebruiken (met goede adapters). Daarnaast de vraag of je met een kamelen rit überhaupt iets aan een grijsverloopfilter gaat hebben. Statief op kameel opzetten lijkt me niet echt handig, of je moet acrobaat van beroep zijn ;C :angel: :evil:. Oplossing kan dan beter zijn om belichtingstrapjes te schieten. Mits zon volop en iets hogere ISO zitten je sluitertijden nog goed. Achteraf samenvoegen als HDR en je lost je contrast probleem ook eenvoudig en goedkoper op. Minder gesjouw op vakantie

Een goed polafilter zou ik zeker aan denken. Geen tientjes ding, maar goede (B+W Käsemann of zo).