Auteur Topic: Idee om Pentax / Pentax Forum op de kaart te zetten  (gelezen 3975 keer)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Idee om Pentax / Pentax Forum op de kaart te zetten
« Reactie #50 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:39:16 »
Het mooiste zou zijn als de uitvoering en het initiatief van Pentax NL afkomen. Men kan er naar verwijzen op de site en in de gedrukte documentatie bij een nieuwe camera. De daadwerkelijke ondersteuning en vulling van de "spots" kan dan komen van de gebruikers en dan met name van beide pentax-fora.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #50 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:39:16 »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #49 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:18:07 »
Andere ideeën dan of het idee gewoon maar laten voor wat het is?

Hé hé, ideeën kosten tijd hè! Er zijn velen op vakantie (ook onder de mods) en zoals in het begin al gezegd: Keulen en Aken zijn Rome is ook niet op één dag gebouwd!
We zitten voor mij gewoon te brainstormen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #48 Gepost op: 4 augustus 2013, 22:24:48 »
Hey Edzo,
Ik ben benieuwd en zal je idee blijven volgen als je het verder uit gaat werken.
Zoals ik al aangaf ik ga niet voor verdere versnippering, misschien kijken wat al bestaat en verder aanvullen en of samenwerken.

Met vriendelijke groet,
Albert

Bedankt Albert. Dat is ook mijn idee, versnippering heeft geen zin. Het moet iets toevoegen wat er niet is en wat leuk is om aan mee te doen.
Echter heeft dat alleen zin als het breed gedragen wordt door Pentax fotografen. Als blijkt dat dit niet het geval is, dan heeft het opzetten daarvan dus ook totaal geen zin.
Daar ziet het nu echter wel een beetje naar uit gezien de reacties.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #47 Gepost op: 4 augustus 2013, 22:17:24 »
Hey Edzo,
Ik ben benieuwd en zal je idee blijven volgen als je het verder uit gaat werken.
Zoals ik al aangaf ik ga niet voor verdere versnippering, misschien kijken wat al bestaat en verder aanvullen en of samenwerken.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #46 Gepost op: 4 augustus 2013, 20:05:46 »
Ik heb nikon spots eens bekeken maar vond het een beetje: leuke plekjes kijken in Nederland.
Voor een pentax site zou ik toch wel wat meer willen uitstralen., meer onderscheiden.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #45 Gepost op: 4 augustus 2013, 19:47:49 »
Andere ideeën dan of het idee gewoon maar laten voor wat het is?

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:05:38 »
Daarnaast vind ik persoonlijk wel dat google earth beter werkt dan die nikon spots, aangezien die erg onoverzichtelijk is.

Vraag me af hoeveel fotografen hier gebruik van maken, ik heb nog nooit op nikon-spots of google-earth gekeken voor fotolocaties  ::)
Bijna overal valt tegenwoordig wel wat te fotograferen dus hoeveel meerwaarde heeft het?

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #43 Gepost op: 4 augustus 2013, 16:25:53 »
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo veel van deze discussie. Fora specifiek op PENTAX zijn er al, PPG bestaat al, FLICKR groep bestaat al...

+1

Ik begrijp er ook niet veel van, vind het een beetje soort van "bewijsdrift" naar de 'buitenwereld' toe...
De "rest" heeft het en nu moet Pentax ook.....Laat ze dat dan bij Pentax/Ricoh zelf regelen zou ik denken of zijn er aandelen mee te behalen?? ;) ;)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #42 Gepost op: 4 augustus 2013, 16:24:34 »
Na het hele topic gelezen te hebben, is het niet een idee om een database te koppelen aan een kaart? Bijvoorbeeld hoe google earth dat doet als je inzoomt je daar veel foto's ziet, maar dan alleen mooie foto's door pentaxians.

@ Robbie .....

Een beetje zoals Nikon Spots bedoel je ......

::)  :surrender:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #41 Gepost op: 4 augustus 2013, 15:53:50 »
"Holland& Belgium seen by Pentaxians" prima maar "Holland& Belgium through a Pentax lens" nee want dan sluit je andere lenzen uit.
Foto's uit Nederland en België prima maar een soort toeristisch online boekje moet het ook niet worden denk ik.
Juist datgene waar Pentax anders in is moet je denk ik laten zien.
De meerwaarde van een Pentax, het net even anders zijn dat is wat zo'n Gallery of wat het ook moge worden interessant maakt.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #40 Gepost op: 4 augustus 2013, 15:16:30 »
Het samenvoegen van beide fora is denk ik een utopie en die discussie moeten we maar niet aangaan om de emoties links en rechts weer niet teveel op te laten lopen.
Om wat voor duistere reden dan ook gaat dat niet vliegen en moeten we maar zo laten.

Waar ik zelf aan zat te denken is iets wat beide fora overstijgt, maar toch voor de leden van beide fora iets toevoegt om aan "deel te nemen".
Dus:
- Geen forum, die hebben we al twee.
- Geen PPG, die hebben we al en daar kun je in principe alle je foto's in kwijt.
- Geen Flickr, ook dat hebben we al.
- Foto's plaatsen kan al op beide fora dus is ook geen toegevoegde waarde.

Ik zat dus te denken aan iets wat met Pentax én met Nederland te maken heeft, dan wel met Pentax en Nederland én België.
Dat gecombineerd met het idee Nikon Spots zou wellicht iets kunnen zijn wat leden van beide fora aanspreekt.

Nederland is een land dat jaarlijks door veel buitenlanders wordt bezocht en waar veel mooie dingen op de foto te zetten zijn.
Dus zou dit genoeg "internet-publiek" op moeten kunnen leveren als Nederlandse Pentax fotografen samenwerken om een "toeristisch plaatje" van Nederland op internet te zetten.
Een soort project, opeens heel anders foto's maken dan je wellicht nu doet.
En dus geen website met allerlei "wervende teksten" maar puur alleen foto's van Nederland, met plaatsvermelding en wellicht een link naar een bepaalde website.
Indeling op provincie of regio.

Dus "Holland seen by Pentaxians". Of "Holland through a Pentax lens".
Of zoiets.

Wellicht kun je naast Ricoh-Pentax ook zelfs toeristische locaties als sponsor krijgen, mits je van hun locatie maar een aantal foto's op de website zet?
Ik denk aan pretparken, VVV's, bedenk het maar.......

We zijn zojuist terug van een wandeling door de Boswachterij Dorst en we hebben gister een fietstocht gemaakt door de Bommelerwaard.
Dan zie je toch weer hoe mooi Nederland eigenlijk is buiten de gangbare "hotspots".

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #39 Gepost op: 4 augustus 2013, 13:24:24 »
Op zich een heel goed idee en kan best verder uitgewerkt worden denk ik.
Puur op Nederland gericht is een mooie insteek, maar wel een belemmering voor de deelnemers, in het buitenland genomen foto´s kunnen dan niet geplaatst worden. Wel vast rekening mee houden. (niet met mij, misschien kom ik wel weer eens terug  :))

Er zijn minstens 2 opties :
1 Iemand neemt het touw en begint te trekken, hij is dan de eigenaar van het touw met een hoop helpers.
2 We nemen als Pentax collectief het touw en gaan aan de gang, maar dan moet er wel een collectief zijn om Pentax te overtuigen in te stappen. Met 2 fora´s die, overlappende leden hebben, maar functioneel en praktisch geheel afzonderlijk van elkaar opereren is er niet echt sprake van een collectief. In geval van een Pentax collectief zal er eerst vastgesteld moeten worden wat het collectief moet worden/zijn.

Persoonlijk pleit ik voor een vergaande samenwerking van beide fora, ik weet niet wat er in het verleden gebeurt is en daar heb ik ook geen behoefte aan dat te weten. Maar met versnipperde groepjes op 2 fora, Flickr, FB en dergelijk zal het veel moeite kosten om Pentax warm te krijgen er tijd of geld in te steken.
Heeft mijn inziens ook weinig nut voor de deelnemers van al die groepjes.

Ideaal voor zoiets : beide fora samenvoegen of delen, de kleine groepjes aanschrijven en warm maken en dan met honderden Pentax liefhebbers als 1 team Nederland en de wereld veroveren.

EDIT : Ik zie het verhaal van Mharda nu ik dit net klaar heb, dat had ik ook in gedachten, als je zoiets wilt doen moet je het groot doen en niet verder versnipperen. Ik heb het totaal anders opgeschreven maar de intentie is hetzelfde  ::)

Met vriendelijke groet,
Albert

« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2013, 13:32:26 door Albert »
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #38 Gepost op: 4 augustus 2013, 13:14:33 »
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo veel van deze discussie. Fora specifiek op PENTAX zijn er al, PPG bestaat al, FLICKR groep bestaat al...

Het steunen van PENTAX is een sympathiek idee, maar op deze manier zie ik geen enkele meerwaarde: alleen meer van hetzelfde. Dat heeft dat andere forum al een keer gedaan, waardoor de PENTAX community alleen maar meer verdeeld is geworden.

Bezint eer gij begint!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #37 Gepost op: 4 augustus 2013, 11:08:26 »
Ik denk dat het inderdaad een soort Nederlandse PPG moet worden maar wel met meer dan alleen Nederlandse hotspots.
Volgens mij meer een expositie van echt goede foto's die met een Pentax gemaakt zijn met b.v. een afdeling voor foto's gemaakt met digitale lenzen en een met foto's gemaakt met oude analoge lenzen, omgekeerde lenzen enz...
Dan laat je ook zien wat er met een Pentax allemaal mogelijk is.

Goed idee! Juist het gebruik van de K-mount lenzen (oud of nieuw) is iets wat Pentax onderscheid ten opzichte van Nikon en Canon!
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #36 Gepost op: 4 augustus 2013, 10:48:27 »
waarom niet Pentax betrekken bij
een nieuwe andere opzet.
's kijken of Pentax klientvriendelijk is
geworden.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #35 Gepost op: 4 augustus 2013, 09:38:10 »
Ik denk dat het inderdaad een soort Nederlandse PPG moet worden maar wel met meer dan alleen Nederlandse hotspots.
Volgens mij meer een expositie van echt goede foto's die met een Pentax gemaakt zijn met b.v. een afdeling voor foto's gemaakt met digitale lenzen en een met foto's gemaakt met oude analoge lenzen, omgekeerde lenzen enz...
Dan laat je ook zien wat er met een Pentax allemaal mogelijk is.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #34 Gepost op: 4 augustus 2013, 08:41:53 »
Zal het andere forum er wel bij betrekken, maar wel het innatief hier houden.

Als dit gevoel de boventoon gaat voeren dan zal het niet gaan lukken.

Pentax is één merk.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Skin

• Senior Member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 4 augustus 2013, 01:34:59 »
Zal het andere forum er wel bij betrekken, maar wel het innatief hier houden.
Camera's: Pentax w80, Pentax k30
Lenzen: DA 18-55mm all wr (Groene rand)
Da 50-200mm all wr (Groene rand)
Sigma 70-200 f2. 8 apo ex dg os
Tamron sp af17-50 f2.8 xr ld aspherical (if)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #32 Gepost op: 3 augustus 2013, 22:02:46 »
Erg fijn dat bij terugkomst van een dagje fietsen er al zo veel reacties zijn  :dankk2: :toppie:

Blijkbaar leeft dit onderwerp wel, bij mij in ieder geval al langere tijd. Ik blijf het jammer vinden dat er twee fora zijn, in plaats van de handen ineen te slaan, maar die discussie moeten we beter maar laten.
Mijn idee is om Pentax, als toch één van de SLR merken van vroeger, eens wat meer "body" te geven, zowel voor Pentax gebruikers, mogelijke Pentax gebruikers, maar ook als "reclame voor het merk".

Hoe dat op te zetten is even de vraag, daar ben ik zelf ook nog niet aan uit. Wellicht is het een idee om dit via dit topic wat verder uit te werken qua ideeën en vervolgens een soort van "werkgroepje" op te zetten, die wellicht eens in contact treden met Pentax/Ricoh? Als topic-starter wil ik me wel kandidaat stellen als lid van dat werkgroepje.

Naar mijn idee zouden we niet in het vaarwater van beide fora (Pentax Forum en Pentaxian) moeten gaan roeien. Wellicht wel een website, maar geen forum daarin. Dat zou het derde Pentax forum in Nederland betekenen en dat schiet voor mijn gevoel niet op. Mee eens?

Voor mijn gevoel zou het meer een soort van "Nederlandse PPG" moeten zijn, met foto's van Nederlandse hotspots, informatie over Pentax / door Pentax. Eventueel met linkjes naar beide fora.
De foto's zouden dan met name over Nederland moeten gaan, zoals de Nikon Spots, dus van plaatsen in Nederland. dat trekt naar mijn idee toeristen aan en dus potentiële kopers van Pentax apparatuur.
Daar zit naar mijn idee voor Pentax dan ook het belang. Toeristen komen op die website en zien dus foto's van Nederland, gemaakt door Pentax fotografen.
De huidige Flickr groep kent helaas geen "sets" waar foto's in gerubriceerd kunnen worden, dus lijkt me geen basis voor dit idee. Wel is het leuk dat leden van beide fora daar lid van zijn.

OK, tot zover even. Ik hoor wel wat jullie hier van vinden en of het een idee is om deze "overwegingen/gedachtenspinsels" ook eens op het andere forum aan de orde te stellen?

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #31 Gepost op: 3 augustus 2013, 19:51:17 »
Lol, vergeten dat ik al sinds 2007 lid was deze flickr groep. :dash1: Gauw maar wat gepost.
Overigens wel een goed idee zo'n soort Nederlandse Pentax Gallery.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #30 Gepost op: 3 augustus 2013, 12:53:34 »
Leuke ideeën,  waar we zeker (ook als forumleiding) verder over na moeten denken.  Na de vakantietijd wellicht.  Ik lees dit forum momenteel op m'n vakantie adres, op mijn smartphone via een wel zeer brakke (hotspot) internet verbinding. Dus ff weinig  online... ;)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 3 augustus 2013, 12:15:58 »
Misschien is het dan zelfs raadzaam om voor de start al met deze mannen in overleg te gaan. Wie weet gaan ze zelfs actief meewerken.

+1 een soort van ondernemingsplan opstellen zou wel o.k. zijn en dan voorleggen aan Ricoh/Pentax Nederland.
Maar goed er moet wel animo voor zijn natuurlijk in de hele Nederlandse Pentax groep  om dit te realiseren.
Het mooiste zou zijn als alle koppen bijelkaar worden gestoken: pentaxforum.nl, pentaxian.nl en Pentax/Ricoh Nederland.
Dan heb je een mooie start wat betreft ledenaantal en activiteiten op het forum.

De vraag is natuurlijk of alle drie de partijen dit zouden willen?

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 3 augustus 2013, 12:10:07 »
Nog ter toevoeging, om het uitzonderlijke fotowerk ook een plekje te geven zou je een galerie aan kunnen maken waarin de foto's door een onafhankelijk panel beoordeeld worden.
Gezien het grote aantal vreemdgangers op dit forum zou dat ook best kunnen  ;)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #27 Gepost op: 3 augustus 2013, 12:05:57 »
Rome is ook niet in één dag gebouwd  ;)
.......

Als Ricoh/Pentax Nederland hier weet van krijgt zou het voor hun ongetwijfeld ook interessant zijn als promotie medium.
Wellicht dat je op termijn dan kunt samenwerken en wie weet wat daar dan uit zal rollen
Misschien is het dan zelfs raadzaam om voor de start al met deze mannen in overleg te gaan. Wie weet gaan ze zelfs actief meewerken.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2013, 12:03:55 »
Maar ook héél veel werk denk ik.

Rome is ook niet in één dag gebouwd  ;)

Je zou een beginnetje kunnen maken met een website + FrontPage, een mooie fotobrowser en een forum.
Op de FrontPage zet je Pentax nieuws neer, fotowedstrijden + uitslag, de meets, reviews etc.
De fotobrowser zou een grote verbetering zijn t.o.v. de huidige fora (pentaxforum.nl & pentaxian.nl), dan heb je alle recent geplaatste foto's in één overzicht.

Als er op termijn genoeg actieve leden zijn (stuk of 50) dan zou je het kunnen uitbreiden naar een gratis en betaald lidmaatschap.
Bij het betaalde lidmaatschap moet je natuurlijk extra's bieden zoals korting op de meets, een tijdschrift (digitaal of gedrukt) en/of een mooie app!
In die app zou je o.a. de fotospots kunnen zetten en natuurlijk al het andere.

Als Ricoh/Pentax Nederland hier weet van krijgt zou het voor hun ongetwijfeld ook interessant zijn als promotie medium.
Wellicht dat je op termijn dan kunt samenwerken en wie weet wat daar dan uit zal rollen