Even voor mijn begrip van dit geheel:
stél dat ik in deze post een foto erbij wil plaatsen (van ouwe koeien bijvoorbeeld :angel: )
en die ergens van internet pluk, waarbij ik er overigens meest wel even op let dat het niet een foto is die van bijvoorbeeld iemand z'n flickr-account of z'n (fotografie of andere) site komt. Meest komt dit soort foto's van andere fora en dergelijke, de uiteindelijke exacte oorsprong van zo'n foto is moeilijk te achterhalen meest.
Zou ik dan éigenlijk met een exif reader moeten checken of er geen expliciet copyright op de foto zit ?
Het is toch tegenwoordig zo (denk even aan het hele 'meme' gebeuren) dat er honderdduizenden, zo niet miljoenen foto's, die zelden fotografische 'waarde' hebben, naar hartelust worden gekopieerd en geplaatst in fora of andere discussie/lol/etc. platforms, dat is toch niet iets waar 'men' denkt serieus iets tegen te kunnen doen ? Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat echte inbreuk op iemands copyright keihard moet worden aangepakt, maar de 'cijfers' hebben de realiteit inmiddels een beetje veranderd, er worden hede ten dage op een site als Flickr rond de 1200 - 2000 foto's per minuut geüpload..dat zijn er 2,3 miljoen per dag, hoe ga je serieus bijhouden of daar het e.e.a. op andere plekken wordt gebruikt om een verhaal op te leuken en is dat dan ook erg ? De foto wordt toch niet als print verkocht o.i.d. ?
Maar vind het zeker goed om bijv. wat richtlijnen op te stellen die ervoor zorgen dat de leden een idee hebben van wat wel en wat eventueel niet kan omdat het potentieel problemen kan opleveren voor het forum/de beheerder.
Gr. Sander