Auteur Topic: De D600 is een feit!  (gelezen 6796 keer)

kdj4

• Gast
Re: De D600 is een feit!
« Reactie #45 Gepost op: 23 november 2012, 18:10:45 »
sorry ik bedoel dit rijtje  ;)

Pentax K5 + grip | Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC | DA 16-45 F4 ED | Sigma 50 F2.8 DG Macro | DA 55-300 F4-5.6 ED | Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro | Manfrotto 144/141 |

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #45 Gepost op: 23 november 2012, 18:10:45 »

kdj4

• Gast
Re:De D600 is een feit!
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2012, 18:06:26 »
Nu de lenzen nog. ;-)

Groeten,
J@@P

Ik zie in jou rijtje hier onder ook meer lezen die het niet hebben dan wel en dat op de een Weather sealed body, tja  ;)

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
« Reactie #43 Gepost op: 28 september 2012, 14:36:18 »
Je hebt een goed punt, Berend! Maar toch...... het zou me niets verbazen als hij idd vreselijk goed zal blijken te zijn in de high iso, zie namelijk hiervoor ook de (wel erg snelle....) test bij dxomark. Ik zou zeggen: hup Pentax!

Groet,

Wytze

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 28 september 2012, 11:54:03 »
Als ik eerlijk moet zijn ben ik niet heel erg onder de indruk op basis van deze foto's (in RAW).
De ruisprestaties zijn op het niveau van de D700, met de D600 heb je natuurlijk het resolutie voordeel.
Alleen zie ik dat niet terug in deze test: de output van de D700 is scherper.
Ik vermoed dat de focus niet goed ligt dus deze test is niet representatief.....

Goede high iso-prestaties is leuk maar hoe hoger de waarde des te meer werkruimte je inlevert in de nabewerking.
Het is handig dat het kan maar ik vermijd het liever daarnaast zijn de meeste mensen ook te kritisch wat betreft high iso prestaties.
Een gemiddeld computerscherm is supergedetailleerd in weergave waardoor ieder mini kleurverschil/korrel zichtbaar is + de kijkafstand is in de meeste gevallen klein.
Als je bijv. een print maakt van dezelfde opname 90x60 300 dpi en de kijkafstand vergroot dan zal de ruis in veel mindere mate zichtbaar zijn.

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #41 Gepost op: 27 september 2012, 22:52:51 »
Forummers,

Om te beginnen: mijn grootste allergie én ergernis bij digitale camera's is de ruis. Ik kan er gewoon niet tegen. Het was een reden om als K10-bezitter de K7 over te slaan en vanwege de goede 'ruisprestaties' wel te happen in de K5. En die keuze is een goede geweest. Mijn K5 presteert uitstekend bij hoge iso waarden. Maar dan komt nu ineens die D600....

Op Dpreview staat nu een 'studio scene comparison' voor jpeg. Een aardig instrumentje om camera's - dus nu ook de D600 - te vergelijken met andere camera's. Dus heb ik even de K5 naast de D600 geplaatst en de isowaarden opgevoerd. Allemachtig: afgaand op dit testje ben ik onder de indruk van de D600. Het lijkt er op dat op iso 3200 en zelfs op 6400 nog nauwelijks sprake is van enige ruis terwijl bij deze waarden de K5 toch al voor een 'korrel' zorgt. Maar goed, misschien dat een vergelijking van twee camera's met zulke verschillende sensormaten uiteindelijk niet helemaal zuiver is.

Groet,

Wytze

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 20 september 2012, 16:17:42 »
Ik heb onlangs de D7000 (zelfde AF als d600) een tijdje te leen gehad en ik moet zeggen dat de AF niet veel onderdoet aan de D700 (zelfde AF als d800).
Het grootste verschil zit hem in de lichtmeting zo nu en dan waren de foto's teveel over of onderbelicht.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 20 september 2012, 16:04:08 »
De prijs is al onder de 2000 euro gedoken + voorradig!!

Tsja de D800 is tegenwoordig ook overal op voorraad. De aankoophouse van het begin is over en nu is door de crisis de knip weer op veel plaatsen dicht. Ik ben even op de stand van Nikon geweest en wat gekletst met een paar mensen bij de lange lenzen en daar was niemand te vinden voor een D600. Ze vonden het AF-systeem ver onder de maat.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 20 september 2012, 15:54:56 »
Nette score maar hoe zich dit vertaald naar de praktijk vind ik belangrijker.
De prijs is al onder de 2000 euro gedoken + voorradig!!

http://www.fotolooman.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_looman.tpl&category_id=48&product_id=648&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=29

RonHendriks

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 20 september 2012, 15:29:22 »
Dat ziet er heel degelijk uit. Een sprong van een lichtstop zo'n beetje met de K-5. Echt top spul.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #36 Gepost op: 20 september 2012, 14:59:46 »
http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Nikon-D600-sets-high-bar-for-sensor-image-quality/Measurement

Op het niveau van de D800 qua beeldkwaliteit. Ben nog steeds niet kapot van de functionaliteit maar toch wel een camera die ik ga aanschaffen als de prijs wat geconsolideerd is. Nikon heeft met de  D4, D800 en D600 in beeldkwaliteit een nieuwe benchmark neergezet.

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #35 Gepost op: 13 september 2012, 11:22:40 »
En niet te vergeten de BTW verhoging in oktober!

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 13 september 2012, 11:18:25 »
Het is zo te zien wel een prima camera en hij is inderdaad wat duurder dan voorspelt maar het zijn dan ook retailprijzen.
4 jaar geleden had de D700 een retailprijs van $2999 de D800 had ook eenzelfde retailprijs bij introductie.
Na 2 jaar tijd lag de prijs van de D700 al op €2000 en tussendoor waren er ook nog cashback acties.
In tussen is de D800 ook al €500 gezakt dus ik acht de kans groot dat de D600 zeker nog gaat zakken tot €1700 in een half jaar tijd.
Nog een belangrijke factor is wat Canon gaat doen de 7D II zou zomaar een aps-h sensor kunnen krijgen of de 5d II blijft in productie.

Als je op zoek bent naar een mooie FF (die goedkoper is dan een K-5 II) dan zou ik de 2ehands markt van de D700 in de gaten houden  ;)

newmikey2

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 13 september 2012, 11:15:10 »
Ik zit eigenlijk nog te wachten tot dit inzinkt:
"No AF micro-adjust function (D800 allows micro-adjustment in +/-20-step increments)"

maar zie nu al net zoveel lawaai op de Nikon forums als we op de Pentax forums gezien hebben :D Dit ontbreekt, de prijs is $500 hoger dan verwacht etc. etc.

Maar goed, all said and done, voor diegenen die ècht fullframe willen is dit een aantrekkelijke mogelijkheid van een gedegen merk dus waarom niet de overstap wagen? Wel een andere prijsnivo dan de K5-II (en helemaal vergeleken met de K5) - met zo'n 40% hogere startprijs is dit toch géén natuurlijke overstap.

Ik blijf bij mijn uitgesproken voorkeur voor APS-C en daar kan de K5-II niet anders dan een winnaar zijn (en voorlopig blijven) aangezien de directe uitdager natuurlijk de D7000 is en blijft.

Tegen de tijd dat mijn huidige K5 aftands wordt, zullen er al weer tig nieuwe modellen van alle merken zijn, dus dan kijken we weer verder - voor de komende (minstens) twee jaar voorzie ik géén kitwijzigingen in mijn rugzak. Wil ook eigenlijk géén nieuw glaswerk meer erbij - ik zit aan mijn maximale draagkracht zowel fysiek als financieel ;) Heb ook nu aan den lijve ervaren sinds ik ook richting 300mm "gedekt" ben hoe vaak (of beter gezegd hoe zelden) ik daarnaar grijp dus uitbreiding ligt niet voor de hand.

newmikey2

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 13 september 2012, 10:37:13 »
Op het AFF heeft iemand deze link geplaatst:
http://erickimphotography.com/blog/2012/03/10-tips-on-how-to-cure-yourself-of-gas-gear-acquisition-syndrome/
lees dat maar eens goed door mensen  :)
Met als uitschieter: "Realize that you will never be satisfied"

+1 op je betoog, Henk!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 13 september 2012, 10:31:20 »
Niet het koopje waar iedereen op speculeerde met een prijs onder de 1500 euro. Wel een mooie camera.

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #30 Gepost op: 13 september 2012, 09:32:37 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #29 Gepost op: 20 juni 2012, 09:42:43 »
Dat is het gevolg van het gedrag wat ontstaat door dit soort fora en de snelle economie Berend.
Kijk hier eens hoe g@il er gereageerd wordt op een nieuwe Pentax...of ander merk.
En zo gaat het op al andere fora ook....en we maken elkaar steeds gekker.
Als je dit hebt kan je dit beter maken...etc etc.
Fabrikanten springen er wel op in hoor...die willen verdienen...marge maken is het enige wat voor hun telt.

Terwijl je met een K100 bij wijze van spreken ook héle mooie foto's kan maken.
Ik durf gerust te stellen dat 99% van de leden helemaal geen andere body of lens nodig heeft.
Toch doen we het .....
Waarom?
Omdat we het leuk vinden
Omdat we bang zijn dat we er 'niet bij horen' met onze kitlens bijv.
Omdat we denken dat we dan beter gaan fotograferen
Omdat we wat we maar genoeg horen én lezen op internet op den duur als waar opslaan in ons brein

En dit feit maakt dat een digitale camera minstens zo'n slechte investering is als een auto.
Op het moment dat je de (virtuele) winkel uitloopt ben je op zijn minst 30% van de aanschafwaarde kwijt  :)

http://erickimphotography.com/blog/2012/03/10-tips-on-how-to-cure-yourself-of-gas-gear-acquisition-syndrome/
lees dat maar eens goed door mensen  :)

Henk
Mee eens Henk! Een goed verhaal trouwens, en een duidelijke, eerlijke spiegel die voorgehouden wordt. Zo zit de mens van nature gewoon in elkaar. Als je maar genoeg in je hoofd prent dat je iets nodig hebt, dan kán je absoluut niet zonder...   :dash1:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

jjw

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2012, 14:31:46 »
Als je naar de nummering kijkt dan is het niet logisch dat de D600 als FF instap model wordt gepositioneerd. Hoe lager het eerste cijfer hoe hoger de plaats op de ladder. De D800 zit onder de D700 en dan zou een D600 dus boven de D700 moeten zitten.
Als het toch een "instapper" wordt begrijp is dus helemaal niks meer van de codering.

grtz, Andre

De D800 is het nieuwe model en zit dus boven de D700...Het is dus wel degelijk logisch dat de D600 de instapper in de fullframe lijn zou zijn, onder de D700. (die waarschijnlijk binnenkort wel uit de schappen zal verdwijnen). Zoals hierboven uitgelegd wordt het verschil gemaakt in 10, 100 of 1000-tallen. De D3 is inderdaad een 'lager'/kleiner getal dan de D800 en staat daardoor hoger op de ladder. Binnen de 10/100/1000-tallen is het echter precies omgekeerd. Zo staat de D4 ook boven de D3. Zie hier het probleem ontstaan. Doordat er binnen de 10/100/1000 tallen wordt doorgenummerd kom je uiteindelijk in botsing met het 10-voudige daarboven terwijl dat een lagere klasse in. Het nemen van kleinere stappen zou al wat helpen, maar dat gaat alleen op als je niet meer dan 3 klasses hebt, of bereid bent om bijvoorbeeld tot 5 nullen te gebruiken in je nummering. Dan kom je pas na een generatie of 100 in de problemen.

- D1, D2, D3, D4, D5...
- D100, D110, D120, D130...
- D1000, D1100, D1200, D1300...
- D10000, D11000 D12000 D13000 etc. etc.

Probleem is ook dat men bijvoorbeeld besluit een nieuwe FF lijn te introduceren nadat er in de APS-C lijn al een zelfde soort nummering is gebruikt.

Genoeg over naamgeving nu ;)

jjw

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2012, 14:20:40 »
Het is inderdaad onduidelijk, de codering wordt volgens mij omgegooid.
DXXX= FX/Pro-line
DXXXX= DX/consumer-line

Daar komt de komende tijd wel meer duidelijkheid in denk ik.
Volgens nikonrumors komen er nog 3 releases dit jaar:
- D600
- D7100/D400
- D5200

Alle fabrikanten maken een potje van de nummering/naamgeving. Dit komt omdat ze allemaal dezelfde fout maken. Ze kiezen nummers en maken daar 10- 100- of 1000-tallen van om de verschillende camera-klassen aan te duiden. Voor een opvolgend model springen ze dan meestal een 10- 100- of 1000-tal verder. Bijvoorbeeld D700, D800. Het probleem hierbij is natuurlijk dat je binnen de korste keren door bijvoorbeeld je 100-tallen heen bent. Want wat moet je dan na de D900? een D1000? Dat kan dus niet want dan zit je ineens in de nummering van je budget/instaplijn. Het gevolg is dat om de zoveel tijd de volledige nummering weer wordt omgegooid. Binnen 5 jaar is er vervolgens geen pijl meer op te trekken welke camera nou in welke klasse zat/zit, tenzij je het wereldje aandachtig volgt.

De enige die het een beetje lijkt te begrijpen is Canon (ook niet door de gehele lijn). Kies één naam voor één type/klasse camera en voeg daar steeds aan toe welke editie het is. 5D, 5D mark II, 5D mark III. Daar kun je eindeloos mee door gaan, consumenten weten zo om wat voor klasse camera het gaat en welke versie het is.

Dit is volgens mij ook de enige juiste manier om het te doen. Maar alle fabrikanten lijken domweg steeds maar weer een naam of nummer te kiezen zonder vooruit te kijken. Pentax: K10, K20, K7, K5. Allen waren destijds het topmodel APS-C. Na de K20 zou je een K30 verwachten, in plaats daarvan is de opvolger 'K7' en komt er twee jaar later een K30 uit die in een totaal andere klasse valt. De K7, K5, naamgeving is ook geen lang leven beschoren. Na K3 en K1 loop je vast, want wat komt er dan? een K0 of een K-(min)1? De enige optie is om dan maar weer de andere kant op te gaan nummeren, dus K9, K11, K13, of weer iets totaal anders te bedenken. Kortom...allemaal niet zo handig ;)

Je kan hier en daar ook wel zien dat men problemen voorziet doordat de sprongen minder groot worden. Bijvoorbeeld bij Nikon, D5000, D5100, D5200. Dan kan je iets langer doorgaan voordat je in het vaarwater van de 7000-serie komt. Nou goed, het is ook allemaal niet zo extreem belangrijk, maar fabrikanten zouden er wel eens iets beter over na kunnen denken  :D

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2012, 12:04:03 »
Mooie stelling Henk!

Alhoewel tikje off-topic, toch even een reactie ;)

Ja, ik ben het met je eens dat dat voor 95% de fotograaf de foto bepaald en daarom de apparatuur ondergeschikt is..

Nee, ik ben het niet met je eens, juist omdat ik geen 'prof' ben heb ik alle hulp nodig die ik maar kan krijgen. Dat wil zeggen steeds betere AF, snelle bursts, slimme lichtmeting, enz. enz.

En één ding is duidelijk: per generatie worden camera's nog steeds beter en beter. Of je het geld er voor over hebt is een andere discussie. Voor een groot aantal mensen, inclusief mezelf, is gear freak zijn ook een (deel van de) hobby... Hoeft niet, mag wel...

Daarom ben ik het ook niet eens met je opmerking richting fabrikanten: die hebben mi maar één taak: steeds betere camera's tegen steeds lagere prijzen! En dat doen ze goed. Ik denk dat een camera met de jou genoemde K100 specs nu echt wel goedkoper te krijgen is dan toen bij de introductie. Wil je het nieuwste van het nieuwste (een eigen keus) dan betaal je daar uiteraard voor...

Dat is het gevolg van het gedrag wat ontstaat door dit soort fora en de snelle economie Berend.
Kijk hier eens hoe g@il er gereageerd wordt op een nieuwe Pentax...of ander merk.
En zo gaat het op al andere fora ook....en we maken elkaar steeds gekker.
Als je dit hebt kan je dit beter maken...etc etc.
Fabrikanten springen er wel op in hoor...die willen verdienen...marge maken is het enige wat voor hun telt.

Terwijl je met een K100 bij wijze van spreken ook héle mooie foto's kan maken.
Ik durf gerust te stellen dat 99% van de leden helemaal geen andere body of lens nodig heeft.
Toch doen we het .....
Waarom?
Omdat we het leuk vinden
Omdat we bang zijn dat we er 'niet bij horen' met onze kitlens bijv.
Omdat we denken dat we dan beter gaan fotograferen
Omdat we wat we maar genoeg horen én lezen op internet op den duur als waar opslaan in ons brein

En dit feit maakt dat een digitale camera minstens zo'n slechte investering is als een auto.
Op het moment dat je de (virtuele) winkel uitloopt ben je op zijn minst 30% van de aanschafwaarde kwijt  :)

lees dat maar eens goed door mensen  :)

Henk
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2012, 11:48:16 »
Als je naar de nummering kijkt dan is het niet logisch dat de D600 als FF instap model wordt gepositioneerd. Hoe lager het eerste cijfer hoe hoger de plaats op de ladder. De D800 zit onder de D700 en dan zou een D600 dus boven de D700 moeten zitten.
Als het toch een "instapper" wordt begrijp is dus helemaal niks meer van de codering.

grtz, Andre

Het is inderdaad onduidelijk, de codering wordt volgens mij omgegooid.
DXXX= FX/Pro-line
DXXXX= DX/consumer-line

Daar komt de komende tijd wel meer duidelijkheid in denk ik.
Volgens nikonrumors komen er nog 3 releases dit jaar:
- D600
- D7100/D400
- D5200

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2012, 10:59:54 »

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2012, 10:52:29 »
@ JJW: Grote kans dat het om een sony sensor gaat, waarschijnlijk een aangepaste versie die gebruikt wordt/werd in de D3x, A900 en A850.
Ik hoop dat Pentax ook met een FF komt dan is er wat meer keuze op de markt.

In de K5 zit dezelfde sensor als in de D7000 en ik dacht de Sony A550. Iedere fabrikant gebruikt natuurlijk eigen software waardoor de resultaten lichtjes kunnen verschillen. Ik heb overigens ergens gelezen dat Pentax de sensor pas 6 maandan na Nikon en Sony mag gebruiken cq uitbrengenen dat levert natuurlijk wel een flinke achterstand op. Ik schat de kans redelijk groot dat Pentax uiteindelijk een camera uitbrengt met dezelfde 24MP fullframe sensor die nu door Sony en Nkon wordt gebruikt.
Zou mooi zijn om die op Photokina aan te kondigen en start van levering in december  :)
grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2012, 03:42:55 »
featurerijke D600????

Jullie weten er echt meer dingen over dan ik, tot nu toe hoor ik alleen maar over dingen dat die mist.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2012, 23:05:38 »
@ Henk: Yes ik snap het ook wel we worden van alle kanten beïnvloed door marketing en mond-tot-mond reclame etc. etc.
Je wil niet weten hoe diep dit geworteld is in deze economie, ik heb hier studieboeken op de plank liggen met de meest diepgaande onderwerpen in algemene economische, socio-logische, psychologische en marketingzin.
Met deze kennis ga je dingen zien hoe ze werkelijk zijn en eerlijk gezegd zie je ook hoe bekrompen en betrekkelijk deze wereld in elkaar steekt.
Het is inderdaad een snel wereldje maar dit kan zo niet doorgaan, dat blijkt.....

@ JJW: Grote kans dat het om een sony sensor gaat, waarschijnlijk een aangepaste versie die gebruikt wordt/werd in de D3x, A900 en A850.
Ik hoop dat Pentax ook met een FF komt dan is er wat meer keuze op de markt.
Het is alleen een hele opgave als je meteen moet opboksen tegen een featurerijke D600.
Pentax zou dan echt met totaal iets anders moeten komen lijkt mij, om een ander segment aan te boren.

WR is inderdaad (weer) een marketingkenmerk van Pentax, dat was ook mijn reden om een Pentax te kopen.
Nikon, Canon, Sony en Olympus zijn hier meer bescheiden in terwijl ze wel degelijk WR hebben.
De objectieven van Nikon die de laatste 2 jaar zijn uitgebracht zijn bijna allemaal WR.
Bij een aantal objectieven is het alleen onduidelijk of het alleen om een rubber bij de lensvatting gaat en/of de naden v/h objectief zijn gesealed.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook bij een paar Sigma lenzen, de 120-300 OS die ik heb zou volgens het persbericht van Sigma beschikken over rubberafdichtingen.
Het gekke is alleen dat er geen rubber zit bij de vatting..........waardoor WR eigenlijk nutteloos en kostenopdrijvend is, zeer merkwaardig..