Voor het project waaraan ik momenteel werk (de omlegging van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch) maak ik de laatste tijd heel wat foto's van de uitvoering. Deze worden gebruikt voor nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen. Nu krijg ik volgende week de gelegenheid om foto's te maken vanuit een helikopter tijdens een rondvlucht over het tracé. Ik vroeg me af wat daarvoor nu de meest ideale lens is. Vanuit de lucht heb je uiteraard een heel anders perspectief en ik wil dat optimaal benutten. Het punt is dat ik in de lucht eigenlijk praktisch geen gelegenheid heb om lenzen te wisselen. Dus ik wil één lens kiezen uit het volgende rijtje:
- Pentax DA 16-45
- Sigma 10-20
- Pentax DA 55-300
- Tamron 28-105
Zelf zit ik vooral aan de eerste te denken vanwege scherpte, redelijk wat groothoek voor de overzichtsfoto's en ook nog een klein beetje zoom. Primes laat ik even thuis, een beetje flexibel zijn qua zoombereik lijkt me wel handig en wijdhoekprimes heb ik sowieso niet. De Sigma lijkt ook interessant vanwege de grote hoek, maar ik vraag me af of 10mm in de lucht niet een beetje teveel van het goede is waardoor details op de grond gaan wegvallen. En 20mm is wel erg kort aan de bovenkant.
De 55-300 is ook mooi om close-ups vanuit de lucht te maken, maar ik denk dat ik dat niet ga doen, dus eigenlijk valt die al af.
De Tamron is wel een mooie cross-over, met redelijk wat zoom, maar misschien toch weer net te weinig groothoek.
Wat is wijs, ik denk dat ik het al weet en voor de 16-45 ga, maar als iemand ervaring heeft met fotograferen vanuit de lucht en praktische tips heeft, dan houd ik me warm aanbevolen, vandaar dit topic.
Groeten,
J@@P