Allemaal mooie speculaties hoor en mooie poll + rapport, maar allemaal niet erg realistisch als je het mij vraagt. Ook al gaat het daar hier misschien niet om zoals Ruurd zegt.
Maar ik ga in deze met EricR mee, teveel mensen (ook hier) beseffen zich denk ik niet dat Pentax lenzen voor APS-C maakt en dat die fullframe er zeer zeer zeer waarschijnlijk nooit gaat komen. Naar mijn mening is dat met de huidige kwaliteit van de K-5 ook niet meer nodig. De markt is te klein en de trend is eerder naar kleiner en spiegelloos zoals we al hebben kunnen zien (ook bij andere merken).
Typische fullframe brandpuntsafstanden moet je daarom denk ik ook niet verwachten en bovenal moet je ze volgens mij ook helemaal niet willen op een APS-C DSLR. Zo is een 28-70 2.8 lekker lichtsterk, maar eigenlijk een beetje een raar bereik voor een standaardlens op APS-C.
Zoals ik het nu zie zou een logische uitbreiding zijn:
- Telelenzen, want daar ontbreekt het nu echt aan. Een zoom, zowel als een vast brandpunt. Hou het wel realistisch en bedenk dat Pentax het graag compact en handzaam wil houden anders past het niet meer bij hun filosofie. Ik denk dan aan een 200/250-400/500 F/5.6 en een 400 F/5.6
- Een kleine uitbreiding op de ltd. pancake lenzen. met 15,21,35,40,70 is die al behoorlijk compleet. Ik zie hier nog een goede mogelijkheid voor een 50/55mm. Wellicht dat de oude FA50 dan in de ltd. reeks op zou kunnen gaan wat betreft brandpuntsafstand. Verder zie ik nog een kleine mogelijkheid voor een 90mm/100mm op het randje van 'compact' en wat er mogelijk is. Het langste wat je nog in de ltd. reeks zou kunnen verwerken en dan met macro functionaliteit. Een 28mm zie ik niet zo snel komen, een 24mm nog veel minder.
- Ik verwacht geen enkele DFA lens meer, de focus is op APS-C, zelfs als de lens naar oud ontwerp fullframe geschikt is, dan zal hij niet onder de DFA benoeming worden uitgebracht.
- De FA limited reeks zou een logische uitbreiding kunnen gebruiken aan de onderkant, daar deze serie eigenlijk voor fullframe gemaakt was en dus relatief nogal 'tele' is op APS-C. een FA 20 1.8 limited zou mooi zijn.
- Het zou mij een mooie en logische stap lijken om de FA-limiteds licht te wijzigen en te re-labelen naar DA* lenzen. Zoals gezegd ligt de focus op APS-C camera's en lenzen en wil het merk dit ook duidelijk uitstralen. De (20), 31, 43, 77 zouden dan een nieuw jasje kunnen krijgen als DA*, met WR en Quickshift-focus. De beeldcirkel is dan misschien nog wel geschikt voor fullframe maar dit zal nergens meer te lezen zijn.
De verschillende lensklasses worden dan eigenlijk:
- Telelenzen, niet zo lichtsterk als de concurrentie, maar wel compact en licht. Ideaal om mee rond te lopen en aansluitend bij imago.
- Kitlenzen, superzooms en low-budget upgrades, spreekt voor zich. (18-55,50-200,17-70,18-125,)
- Low budget plastic-fantastic lenzen (24,35,60(nieuw),90(nieuw))hierboven niet genoemd maar erg in trek bij de andere merken volgens mij en de eerste stap met de DA35 2.4 is al gezet)
- De DA ltd. reeks. Hoge kwaliteit, staal, pancake of minstens zeer compact. De lenzen die het beste bij het Pentax outdoor, active, travel, compact imago passen. En voor mensen waarvoor WR, SDM en lage F/ minder belangrijk is. Zoals die nu is, met een mogelijke uitbreiding van 50/55 en 90/100, zeer onwaarschijnlijk 28mm.
- De DA* reeks. Net zo hoge bouwkwaliteit als de DA ltd. maar net even een stapje verder. Met WR, met SDM, met die paar stops extra lichtsterkte. Met in deze reeks geintegreerd de oude FA limiteds met een enkele uitbreiding aan de onderkant. 20mm 1.8.