Auteur Topic: Welke lenzen te ontwikkelen? R&D bestedingen Pentax!  (gelezen 7115 keer)

MX_lover

• Gast
Re:Welke lenzen te ontwikkelen? R&D bestedingen Pentax!
« Reactie #83 Gepost op: 1 december 2011, 22:04:38 »
Over die SMS motor-lens problemen wereldwijd steeds meer ophef, zelfs petities om pentax te bewegen via firmware de camera's toch met al die kapotte lenzen te kunnen laten werken : http://www.petitiononline.com/593039/petition.html
Zelfs Hitler maakt zich er druk over op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=4B5nh--rNFM
Kortom geen nieuwe lenzen maar betere lenzen?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #83 Gepost op: 1 december 2011, 22:04:38 »

jjw

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 16 oktober 2011, 19:26:36 »
Allemaal mooie speculaties hoor en mooie poll + rapport, maar allemaal niet erg realistisch als je het mij vraagt. Ook al gaat het daar hier misschien niet om zoals Ruurd zegt.
Maar ik ga in deze met EricR mee, teveel mensen (ook hier) beseffen zich denk ik niet dat Pentax lenzen voor APS-C maakt en dat die fullframe er zeer zeer zeer waarschijnlijk nooit gaat komen. Naar mijn mening is dat met de huidige kwaliteit van de K-5 ook niet meer nodig. De markt is te klein en de trend is eerder naar kleiner en spiegelloos zoals we al hebben kunnen zien (ook bij andere merken).

Typische fullframe brandpuntsafstanden moet je daarom denk ik ook niet verwachten en bovenal moet je ze volgens mij ook helemaal niet willen op een APS-C DSLR. Zo is een 28-70 2.8 lekker lichtsterk, maar eigenlijk een beetje een raar bereik voor een standaardlens op APS-C.

Zoals ik het nu zie zou een logische uitbreiding zijn:
- Telelenzen, want daar ontbreekt het nu echt aan. Een zoom, zowel als een vast brandpunt. Hou het wel realistisch en bedenk dat Pentax het graag compact en handzaam wil houden anders past het niet meer bij hun filosofie. Ik denk dan aan een 200/250-400/500 F/5.6 en een 400 F/5.6

- Een kleine uitbreiding op de ltd. pancake lenzen. met 15,21,35,40,70 is die al behoorlijk compleet. Ik zie hier nog een goede mogelijkheid voor een 50/55mm. Wellicht dat de oude FA50 dan in de ltd. reeks op zou kunnen gaan wat betreft brandpuntsafstand. Verder zie ik nog een kleine mogelijkheid voor een 90mm/100mm op het randje van 'compact' en wat er mogelijk is. Het langste wat je nog in de ltd. reeks zou kunnen verwerken en dan met macro functionaliteit. Een 28mm zie ik niet zo snel komen, een 24mm nog veel minder.

- Ik verwacht geen enkele DFA lens meer, de focus is op APS-C, zelfs als de lens naar oud ontwerp fullframe geschikt is, dan zal hij niet onder de DFA benoeming worden uitgebracht.

- De FA limited reeks zou een logische uitbreiding kunnen gebruiken aan de onderkant, daar deze serie eigenlijk voor fullframe gemaakt was en dus relatief nogal 'tele' is op APS-C. een FA 20 1.8 limited zou mooi zijn.
- Het zou mij een mooie en logische stap lijken om de FA-limiteds licht te wijzigen en te re-labelen naar DA* lenzen. Zoals gezegd ligt de focus op APS-C camera's en lenzen en wil het merk dit ook duidelijk uitstralen. De (20), 31, 43, 77 zouden dan een nieuw jasje kunnen krijgen als DA*, met WR en Quickshift-focus. De beeldcirkel is dan misschien nog wel geschikt voor fullframe maar dit zal nergens meer te lezen zijn.

De verschillende lensklasses worden dan eigenlijk:
- Telelenzen, niet zo lichtsterk als de concurrentie, maar wel compact en licht. Ideaal om mee rond te lopen en aansluitend bij imago.
- Kitlenzen, superzooms en low-budget upgrades, spreekt voor zich. (18-55,50-200,17-70,18-125,)
- Low budget plastic-fantastic lenzen (24,35,60(nieuw),90(nieuw))hierboven niet genoemd maar erg in trek bij de andere merken volgens mij en de eerste stap met de DA35 2.4 is al gezet)
- De DA ltd. reeks. Hoge kwaliteit, staal, pancake of minstens zeer compact. De lenzen die het beste bij het Pentax outdoor, active, travel, compact imago passen. En voor mensen waarvoor WR, SDM en lage F/ minder belangrijk is. Zoals die nu is, met een mogelijke uitbreiding van 50/55 en 90/100, zeer onwaarschijnlijk 28mm.
- De DA* reeks. Net zo hoge bouwkwaliteit als de DA ltd. maar net even een stapje verder. Met WR, met SDM, met die paar stops extra lichtsterkte. Met in deze reeks geintegreerd de oude FA limiteds met een enkele uitbreiding aan de onderkant. 20mm 1.8.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #81 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:24:23 »
Ik weet het niet zeker maar ik meen me te herinneren dat ik op het grote forum wel eens heb gelzen dat Pentax nav de SDM problemen met de 16-50 en 50-135 een update/upgrade heeft uitgevoerd op hun SDM. Is dus geen echte SDM II maar zit waarschijnlijk in alle SDM lenzen die daarna zijn uitgebracht.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #80 Gepost op: 16 oktober 2011, 11:48:55 »
De DA*300 en de DA*60-250 zijn volgens mijn best populair, misschien niet zo op deze forum maar op de UK en de .com forum zijn er waarschijnlijk toch aardig wat.
En de verkoop van de DA17-70 is ook niet slecht, denk dat het weinig onder doet voor de DA*16-50, zeker nu die zo duur is.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 16 oktober 2011, 00:00:49 »
Bedankt Erik, je hebt zeker gelijk, was het nooit eerder tegen gekomen maar gelukkig lijkt het er een stuk minder te zijn met problemen.
Heb trouwens ook eentje met de DA17-70 gevonden maar die had wat vuile contacten  :D

De SDM motors werken op wrijving dus ze zullen hoe dan ook ooit een keer vervangen moeten worden als je de autofocus gebruik, ze zouden hier toch wel rekening mee hebben gehouden hoop ik?

Worden die andere lenzen niet gewoon een stuk minder verkocht? En wellicht ook minder intensief gebruikt áls ze gekocht zijn? Van Lamborghini's met pech lees ik ook nooit zoveel.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #78 Gepost op: 15 oktober 2011, 22:11:38 »
Bedankt Erik, je hebt zeker gelijk, was het nooit eerder tegen gekomen maar gelukkig lijkt het er een stuk minder te zijn met problemen.
Heb trouwens ook eentje met de DA17-70 gevonden maar die had wat vuile contacten  :D

De SDM motors werken op wrijving dus ze zullen hoe dan ook ooit een keer vervangen moeten worden als je de autofocus gebruik, ze zouden hier toch wel rekening mee hebben gehouden hoop ik?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #77 Gepost op: 15 oktober 2011, 22:00:19 »
Is de SDM die in de DA*16-50 gebruikt wordt anders dan in de DA*300?

Ik leest hier veel over kapotte SMD's maar gek genoeg zijn het bijna allemaal DA*16-50 en een paar DA*50-135 maar heb nooit problemen gehoord met de DA*55, DA*200, DA*300, DA*60-250 en de DA17-70 dus zouden die een andere SDM gebruiken of zal de SDM niet de oorzaak zijn van de problemen?

edit: Ben de DFA 55mm vergeten.

Volgens mij zijn er ook wel DA300's met SDM problemen, maar je hoort er aanzienlijk minder over dan bij de 16-50 en 50-135.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #76 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:01:46 »
Is de SDM die in de DA*16-50 gebruikt wordt anders dan in de DA*300?

Ik leest hier veel over kapotte SMD's maar gek genoeg zijn het bijna allemaal DA*16-50 en een paar DA*50-135 maar heb nooit problemen gehoord met de DA*55, DA*200, DA*300, DA*60-250 en de DA17-70 dus zouden die een andere SDM gebruiken of zal de SDM niet de oorzaak zijn van de problemen?

edit: Ben de DFA 55mm vergeten.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #75 Gepost op: 15 oktober 2011, 13:43:43 »
Een verbeterde SDM is zeker een plus, zelf noodzakelijk. Ik wil graag een DA*16-50 maar ik zie de 1 na de ander met kappote SDM dus ik blijf er lekker af. Bovendien is het huidige systeem veel te langzaam.

Anderzijds, Pentax positioneerde zich de laatste tijd als outdoor-brand. Ik denk dat er zat markt is als je de hele huidige lijn WR maakt.
Ik vraag me ook af hoe een consumerclass 100/120-400 F4-F5.6(6.3) met de IQ en bouwkwaliteit van de DA55-300 het op de markt zou doen (600-700 euro)?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2011, 13:52:23 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 15 oktober 2011, 12:10:40 »
Laat ze eerst maar eens aan PR werken en de omzet vergroten, R&D volgt dan vanzelf.

Dat is denk ik wel het allerbelangrijkste. Echter het systeem heeft ook een aantal belangrijke nieuwe lenzen nodig om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe gebruikers. Een goede telelens is er eentje, net als bv een lange macrolens. Nadeel is dat deze op de markt brengen nauwelijks rendabel is zolang de gebruikersgroep zo klein is. Een beetje het kip en ei verhaal.

Voor mij is die 135mm/f2.0 het belangrijkste ;D (o ja en SDM-II)

Serpiente

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 15 oktober 2011, 12:02:29 »
Goed werk! Een 24mm zou voor mij ook interessant zijn. Een >500mm ook :) Ik ben benieuwd wat er gaat komen!  ;D

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #72 Gepost op: 15 oktober 2011, 11:13:38 »
Way to go, Ron :)
We zien het wel, al denk ik dat ze het meeste al wel weten.

Laat ze eerst maar eens aan PR werken en de omzet vergroten, R&D volgt dan vanzelf.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

• Gast
Salon de la Photo in Parijs
« Reactie #71 Gepost op: 15 oktober 2011, 10:24:16 »
So I went to see the Salon de la Photo today and visited the Pentaxstand. To present the results on the survey over R and D spendings on new lenses that runs now for 4 months here on this forum.

I had a short meet with Yazid Belmadi, who is Responsable Communication for Frans Division. I handed him three hard copy's on the results for the poll. He said that he was very glad with this input from the Pentax userbase, since communication between Pentax and his customers is very important. The three copy's are going to Pentax France, Pentax Europe and Pentax Headquarters in Japan.

Yazid Belmadi with the report:

Yazid Belmadi adressing to us, PentaxForums.com readers and members:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N-YjsS4i4Ic[/youtube]

The only part missing in the pdf is the frontpage (wich is a printed picture):

Some small talk:
- The print on the invitation about a new product was a simple mistake.
- There will be no new product this year.
- There will be maybe something new in januari, but we don't have to worry about waiting untill PhotoKina.
- The Pentax camera division will not merge with the Ricoh cameradivision in the coming year.

Pentax is in France a big brand and you see a lot of users visiting the show. My guess is that 10 to 15 procent is Pentaxuser. There are also books about K-5 and K-r in French. There are brochures for all the products in French. There was also a stand for Pentax scoping.

I'll add some pictures when I get home on monday.

Here is the report:
https://dl.dropbox.com/u/20195454/print.pdf
The last page is in the report the first page with recommendations:

Recommendations on future development of new lenses for the Pentax K-mount:

One way to spend the R&D budget is to highest user group demand:

These are the most popular choices among the PentaxForums.com members:
1. DFA*1.4x Tele Converter. There is currently no TC available for Pentax digital camera.
2. SDM-II design with more reliabillity and faster Auto Focus and implementing them into the current SDM lenses and future new SDM lenses.
3. DA 24mm/f2.0 WR is the highest rated lens in the survey. There is some logic to it, since it is an old and good lens design and there is no other prime in the wide angle range that futures WR.
4. DA*85mm/f1.4 is the second lens to stand out in the survey. An expensive lens, but with the FA*85mm/f1.4 as a predecessor it is to be expected that there is a demand for such a great lens.
5. DA*135mm/f2.0 is the third lens to stand out in the survey. A fast tele lens that is good for concert, long lens portrait and sports (especially indoor sports arena's) to name a few. An expensive lens, but with some good prospects among the Pentax user base.

These five are among the readers of this forum favorite and there is a good reason to belief that they will be appreciated among current and future Pentax DSLR users worldwide to some extend. Having an updated and improved SDM-II version to make up for shortcomings of the current SDM (being the slowest part in AF-performance in current lenses on K-5) will be good for the Pentax brand. The other four are specialty choices, but adding three complete new lenses and a  TC to the Pentax digital lens line-up. Then there are 4 more points of attention to make to this survey.

6. There is some demand for a budget friendly longer reaching telezoom and DA 135-400mm/f4-5.6 WR is the choice in this section.
7. For wildlife there is a very strong reason to bring out a good and new lens (for current userbase, attraction off new users and preventing from loosing customers) but the DFA*500mm/f5.6 is short in votes to stand out in this survey. So no advice is coming out of this survey! Demand isn't very high in this survey, but missing in lens line-up wich gives it a high priority.
8. For both Limited lens series (DA Ltd and FA Ltd) are new lenses to be considered when there is room in Pentax lens line-up (look into wide-angle or long portrait) and sales of the current lenses in this series are profitable enough. Priority is low unless one off these series is becoming the new long portrait lens and having answers to this survey is good enough for Photokina in 2014.
9. A long macro lens is good for the Pentax brand since Pentax has a good name in this area. The DFA*200mm/f4 macro has a market for it's own. It is a lens for wich users even will buy a combo camera body with macrolens, attracting new users to the Pentax brand. It is not popular enough to stand out in this survey.

Ron Hendriks, The Netherlands: info@iamphotographer.nl

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #70 Gepost op: 25 juni 2011, 22:11:40 »
Mooi en onbereikbaar is waar wij allemaal van houden ;)
de DFA 100 WR is een mooi voorbeeld hoe het er uit kan zien en wat de prijs verschil dan is, ik vindt het nog wel mee vallen om eerlijk te zijn.
Ik will graag de FA limiteds kopen maar omdat ik de camera gebuikt op zo een manier dat quick-shift een flinke bonus is zal ik ze denk ik niet kopen... dus met een update naar DA of DFA ben ik ook al blij.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 25 juni 2011, 21:22:48 »
Maar dat is een limited  ;)

Ik ben er eigenlijk wel voor dat ze de FA limited een update gaan geven, misschien naar een DA* limited lijn dus met AW, SP coating SDM maar met de bouw kwaliteit van de limiteds, wel een dure serrie maar wel mooi.
Mooi en onbereikbaar is waar wij allemaal van houden ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #68 Gepost op: 25 juni 2011, 20:41:04 »
Er is ook al een 31mm ;).. Een DA* 30 F/1.4 zal niet veel goedkoper worden. Ik denk toch eerder aan een 28mm.
Maar dat is een limited  ;)

Ik ben er eigenlijk wel voor dat ze de FA limited een update gaan geven, misschien naar een DA* limited lijn dus met AW, SP coating SDM maar met de bouw kwaliteit van de limiteds, wel een dure serrie maar wel mooi.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #67 Gepost op: 25 juni 2011, 20:36:51 »
Een 24/28 mm ltd. pancake zou ook wel een mooie zijn. :)

Agreed, ik zie dat zeker zitten  :D

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Serpiente

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 25 juni 2011, 20:35:48 »
Er is al een 21mm ltd dus ik twijfel of er genoeg tussen zit tussen de 21mm en de 35mm...
Pentax moet gewoon met een DA*30 f/1.4 komen, punt uit  :evil:
Er is ook al een 31mm ;).. Een DA* 30 F/1.4 zal niet veel goedkoper worden. Ik denk toch eerder aan een 28mm.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #65 Gepost op: 25 juni 2011, 20:23:33 »
Er is al een 21mm ltd dus ik twijfel of er genoeg tussen zit tussen de 21mm en de 35mm...
Pentax moet gewoon met een DA*30 f/1.4 komen, punt uit  :evil:
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 25 juni 2011, 12:44:51 »
Tsja ik ga er toch vanuit, dat er nieuwe coatings en behuizing komt met een DC-motor en WR. Dat is meteen toch een heel ander lensje denk ik.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 23 juni 2011, 21:58:46 »
2e hands is een FA 24/2.0 300,- euro waard. Doet pentax het daarvoor? Geloof er niks van en anders is de concurrent de 2e handsmarkt waar het ding ook niet echt gewild is. Mooi onderzoek, twijfel aan de conclusies zelf  :). Mijn complimenten Ron.
Tsja ik ga er toch vanuit, dat er nieuwe coatings en behuizing komt met een DC-motor en WR. Dat is meteen toch een heel ander lensje denk ik.

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 23 juni 2011, 21:54:28 »
2e hands is een FA 24/2.0 300,- euro waard. Doet pentax het daarvoor? Geloof er niks van en anders is de concurrent de 2e handsmarkt waar het ding ook niet echt gewild is. Mooi onderzoek, twijfel aan de conclusies zelf  :). Mijn complimenten Ron.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #61 Gepost op: 23 juni 2011, 21:49:58 »
Star lenzen
1 - smc PENTAX DA Star 16-50mm F2.8 ED AL (IF) SDM
2 - smc PENTAX DA Star 200mm F2.8 ED (IF) SDM
3 - smc PENTAX DA Star 300mm F4 ED(IF) SDM
4 - smc PENTAX DA Star 50-135mm F2.8 ED (IF) SDM
5 - smc PENTAX DA Star 55mm F1.4 SDM
6 - smc PENTAX DA Star 60-250mm F4 ED (IF) SDM

DA
1 - smc PENTAX-DA 18-135mm F3.5-5.6ED AL [IF] DC WR
2 - smc PENTAX DA 35mm F2.4 AL
3 - smc PENTAX DA 18-55mm F3.5-5.6 AL WR
4 - smc PENTAX DA 50-200mm F4-5.6 ED WR
5 - smc PENTAX DA 10-17mm F3.5-4.5 ED (IF) Fish-Eye
6 - smc PENTAX DA 12-24mm F4.0 ED AL (IF)
7 - smc PENTAX DA 14mm F2.8
8 - smc PENTAX DA 16-45mm F4.0 ED AL
9 - smc PENTAX DA 17-70mm F4 AL (IF) SDM
10 - smc PENTAX DA 18-55mm F3.5-5.6 AL II
11 - smc PENTAX DA 50-200mm F4-5.6 ED
12 - smc PENTAX DA 55-300mm F4-5.8 ED

DA limited
1 - smc PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited
2 - smc PENTAX DA 21mm F3.2 AL Limited
3 - smc PENTAX DA 35mm F2.8 Macro Limited
4 - smc PENTAX DA 40mm F2.8 Limited
5 - smc PENTAX DA 70mm F2.4 Limited

DFA
1 - smc PENTAX D FA 645 25mm F4 AL (IF) SDM AW
2 - smc PENTAX D FA 645 55mm F2.8 AL (IF) SDM AW
3 - smc PENTAX D FA MACRO 100mm F2.8 WR
4 - smc PENTAX D FA 100mm F2.8 Macro
5 - smc PENTAX D FA 50mm F2.8 Macro

FA
1 - smc PENTAX FA 31mm F1.8 Limited
2 - smc PENTAX FA 43mm F1.9 Limited
3 - smc PENTAX FA 50mm F1.4
4 - smc PENTAX FA 77mm F1.8 Limited
Q
01 Standard Prime 8.5mm F1.9
02 Standard Zoom  5-15mm F2.8-4.5
03 Fish Eye 3.2mm F5.6 (vast)
04 Toy Lens Wide 6.3mm F7.1
05 Toy Lens Tele Photo 18mm F8

dus dat is 6 + 12 + 5 + 5 + 4 + 5 = 37
Niet slecht voor zo'n klein bedrijf en dan moeten de FA645 nog komen  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 22 juni 2011, 23:58:39 »
Citaat
Een DA* 24mm is op APS-C geen echte groothoek maar een breed standaardobjectief.

Strikt genomen is in Kleinbeeld 35 mm groothoek, 40 - 43 mm standaard v.w.b. de brandpuntsafstand en 50 - 55 mm standaard v.w.b. de beeldhoek.
In APS-c komt dat overeen met resp. 24 mm, 28 mm en 35 mm.

Ik zit vooral omhoog met de grotere beeldhoeken << 19 mm.
19 mm heb ik in een zoomobjectief (m'n enige) en op de beide kleinbeeld camera's voldoet dat.
Voor de K10D heb ik daarmee min of meer een equivalent voor de FF-28 mm.

Maar voor alles daaronder ???  :'( :'(

Met de kleinbeeld camera's begin ik bij 24/2,0 mm prime en de 3,5-4,5/19-35 mm zoom, 1½ tot 2½ stop minderr lichtsterk.
Áls ik al zou overgaan tot de aanschaf van een sterkere groothoek, en daarmee dus een Ultra groothoek, dan moet die geschikt zijn voor de beeldcirkel van Kleinbeeld, FF dus.

Kortom: ik volg alle diskussies hieromtrent, maar kom voorlopig nog niet tot een keuze.
De komst van een FF-DSLR zou voor mij het probleem oplossen.

Voorlopig houd ik mijn opties warm voor een 28/2,0 en een 35/2,0, zodat ik een helderder zoekerbeeld krijg in de K10D.

Groeten,
Ruurd

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #59 Gepost op: 22 juni 2011, 23:37:05 »
Mooie lijst Ron, meteen maar even gedownload in mijn PENTAXMANIA-map  :good: ;) :P

Citaat
It is great to have done such a survey although the multiple choice format limited this to what you find desirable.

I am highly disappointed there were no ultra-wide-angle choices in there, something that Pentax is severely lacking. Any or all of these would be excellent options:
- DA* 8-16mm F/4 - Would be 2K USD for that!
- DA* 11-16mm F/2.8 - This one can even be based on the Tokina since designs are often shared the other way around.

Ja, het super-groothoek-segment is idd nogal leeg. Aanvulling met een mooi lichtsterk vastbrandpunt DA* 2.8/11 mm zou het gat tussen de minder lichtsterke 12~24 en de DA* 2.8/14 mooi opvullen.

Een DA* 24mm is op APS-C geen echte groothoek maar een breed standaardobjectief.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR