Auteur Topic: Dominicanen Klooster Zwolle  (gelezen 2508 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Dominicanen Klooster Zwolle
« Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2011, 18:00:55 »
Fraaie serie Berend! Vooral foto één vind ik geweldig!

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2011, 18:00:55 »

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2011, 23:49:22 »
Ik heb vanavond geprobeerd op een K10D zichtbaar te maken, wat er te zien is door de zoekerd van een K10D (m'n andere) én door de zoekerd van de LX.

Nou, als ik de beelden voor elkaar krijg van wat er door de zoekerd van K10D is te zien, dan plaats ik dat wel in een topic.

Dan snap je meteen, waarom ik graag FF heb.  Wat een verschil :o :o
En waar de prettiger omgang met scherptediepte nog eens bij komt. :dance:

Ruurd

X-Ray

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2011, 22:10:58 »
Die redenering kan zeer goed begijpen.
Ik haal bij lange na niet uit de K10D wat ik uit alle kleinbeeld camera's heb gehaald.
En ik ben zoveel energhie en tijd kwijt aan het leren beheersen van de K10d, dat de goeie zin me d'r echt van over gaat.
Ik ben veel te veel met de techniek bezig in plaats van met de inhoud. >:( >:( >:(  :'(

Ruurd

Ben ik 't helemaal mee eens. Heb daarom mijn K10D alweer verkocht, had 'm net 'n jaar en ben daarom op zoek naar een full frame ;-)
Raymond

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2011, 19:54:53 »
Citaat van: Berend
Dit is dan ook één van de redenen waarom ik voor FullFrame ben gegaan, voor het wijde werk heb ik nu de 12-24 EX.

Die redenering kan zeer goed begijpen.
Ik haal bij lange na niet uit de K10D wat ik uit alle kleinbeeld camera's heb gehaald.
En ik ben zoveel energhie en tijd kwijt aan het leren beheersen van de K10d, dat de goeie zin me d'r echt van over gaat.
Ik ben veel te veel met de techniek bezig in plaats van met de inhoud. >:( >:( >:(  :'(

Ruurd

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2011, 19:33:10 »
Mooie serie, Berend! Is dat klooster vrij toegankelijk? Er zit jammer genoeg geen EXIF in de foto's. Met welke lens heb je deze genomen?

PS. Volgens de info op Flickr zijn bovenstaande foto's gemaakt op 12 mei 2011 met een Pentax K5?  ???

De kerk is vrij toegankelijk en is trouwens net gerestaureerd.
Het klooster gedeelte is prive terrein maar ik ben naar binnen gelaten, foto's daarvan volgen nog!
De exif info is indd wel een beetje vreemd  :-\

@ Peter volledige symetrie kreeg ik niet voorelkaar op 16mm (24mm KB).
Dit is dan ook één van de redenen waarom ik voor FullFrame ben gegaan, voor het wijde werk heb ik nu de 12-24 EX.

Thx iedereen vd reacties!
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2011, 19:36:57 door Berend »

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2011, 20:17:28 »
Symmetrie heeft niets te doen met Tilt-shift lenzen. Ik heb al heel wat kerken gefotografeerd (meestal met de Sigma 10-20mm). Ik spreek dus uit ervaring. Symmetrie komt er op neer dat de lijnen zowel links als rechts identiek zijn. Op fotowedstrijden wordt hierop bijzonder streng gejureerd. Het uitpassen van het kader vraagt dan ook veel tijd in de voorbereiding van het maken van de foto.
Tilt-shift is een andere discussie. Deze lenzen zorgen ervoor dat je geen (of minder) last hebt van perspectiefvervorming.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik haal hier twee dingen door elkaar.

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2011, 20:13:08 »
Citaat
Dit soort foto is qua symmetrie met een standaard lens (geen tilt-shift) erg lastig te maken

Symmetrie heeft niets te doen met Tilt-shift lenzen. Ik heb al heel wat kerken gefotografeerd (meestal met de Sigma 10-20mm). Ik spreek dus uit ervaring. Symmetrie komt er op neer dat de lijnen zowel links als rechts identiek zijn. Op fotowedstrijden wordt hierop bijzonder streng gejureerd. Het uitpassen van het kader vraagt dan ook veel tijd in de voorbereiding van het maken van de foto.
Tilt-shift is een andere discussie. Deze lenzen zorgen ervoor dat je geen (of minder) last hebt van perspectiefvervorming.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2011, 20:05:40 »
...Er zit jammer genoeg geen EXIF in de foto's. Met welke lens heb je deze genomen?...

In de exif lees ik: smc PENTAX-DA* 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM

Knappe serie overigens. Dit soort foto is qua symmetrie met een standaard lens (geen tilt-shift) erg lastig te maken en deze voldoen prima.

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2011, 19:36:18 »
Mooie reeks. Het was perfect geweest als de symmetrie volledig in orde was. Dat is nu spijtig genoeg niet het geval.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2011, 19:11:14 »
Citaat van: lidy
Gek dat jou dat (altijdd?) zo stoort, Ruurd.

Dat heeft met mijn persoonsstructuur te maken:  De wens tot ordening van/in chaos.
Waadoor voor mij de rust in m'n bolletje terugkeert...

Groetjes,
Ruurd

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2011, 18:55:09 »
Mooie foto's, voorop gesteld, waarin het geren (=spits toelopen van de (zij)lijnen), zowel convergeren als het divergeren, mij irriteert bij het kijken.

Ik weet, dat het met de kleine zoekertjes van DSLR lastig te corigeren is, maar softwarematig gaat het heel goed.

Maar de sfeer in de kerk is zeeer goed vastgelegd.

Compliment..

Groeten,
Ruurd

Gek dat jou dat (altijdd?) zo stoort, Ruurd. Eerlijk gezegd, vind ik dat 't ook weleens iets extra's aan een foto kan geven. In deze serie stoort 't me in elk geval geenszins - in 2 en 4 is 't ook heel beperkt.

Mooie serie, Berend! Is dat klooster vrij toegankelijk? Er zit jammer genoeg geen EXIF in de foto's. Met welke lens heb je deze genomen?

PS. Volgens de info op Flickr zijn bovenstaande foto's gemaakt op 12 mei 2011 met een Pentax K5?  ???
K-5 en wat lenzen

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2011, 17:19:55 »
Mooie foto's, voorop gesteld, waarin het geren (=spits toelopen van de (zij)lijnen), zowel convergeren als het divergeren, mij irriteert bij het kijken.

Ik weet, dat het met de kleine zoekertjes van DSLR lastig te corigeren is, maar softwarematig gaat het heel goed.

Maar de sfeer in de kerk is zeeer goed vastgelegd.

Compliment..

Groeten,
Ruurd

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2011, 17:04:52 »
Een mooie serie waar je lang naar kan kijken vanwege de vele details.

Henk

newmikey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2011, 16:55:32 »
Schitterende shots met uitstekende techniek in zowel het schieten alsmede de nabewerking. Een plezier om naar te kijken qua kleur, compositie en scherpte.

bbwijdieks

• Gast
Dominicanen Klooster Zwolle
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2011, 16:51:20 »

I

II

III

IV

Een tijdje terug heb ik in Zwolle wat foto's gemaakt.
Één locatie daarvan was het Dominicanen Klooster.
Door de lastige lichtinval heb ik ervoor gekozen om exposure brackets te maken van respectievelijk -2.0 0,0 & +2.0.
Uiteraard heb ik een statief gebruikt en een draadontspanner de iso instelling stond op 80.