Auteur Topic: Microfoon voor de K5  (gelezen 4559 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Microfoon voor de K5
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2011, 20:50:17 »
Heb hem binnen en het is zeker een mooi ding nu nog even en manier bedenken hoe hem te gaan gebruiken tijdens de shoot dit weekend, iemand een idee?

Zat te denken hem op de camera te zetten maar ben bang dat hij het geluid van de camera oppakt... nog even over nadenken dus.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2011, 20:50:17 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #26 Gepost op: 8 juni 2011, 00:14:16 »
Knoop door gehakt.
Het wordt geen mircofoon maar een recorder omdat ik in de K5 niet het vertrouwen hebt dat die het geluid goed zal opnemene, echt totaal niet naar mijn ervaringen...  :(

Het wordt geen zoom maar een olympus ls-11

Hier is trouwens een mooie site om recorders te vergelijken.
http://www.wingfieldaudio.com/

Correctie wordt een LS-5
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2011, 20:56:32 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2011, 20:26:13 »
Bedankt Hansli.
De eisen zaten ook al in het bericht waar het mee begon.  ;)

Ik heb de sensheiser vast gehouden en hij ziet er zeker mooi uit maar ik heb ook een rode ngt2 gezien en dat voelt ook wel goed aan, even de specificaties naast elkaar leggen want er zit nog wel een prijs verschil in, even kijken of het veel uitmaakt.

hier is een stukje van de discussie.
Citaat
To be specific, the Samson Zoom H2 has an EIN of -99dBu(A) which is abysmally high. The Zoom H4 is much better at -114dBu. The Olympus LS-10/11/5 are at -122dBu.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2011, 19:52:17 »
Welk ding van Olympus?
En wat is er tegen de zoom?

De Tascam is op dit moment misschien het beste apparaat in deze klasse, en hiervan kunnen de mic's gedraaid worden.
Vergis je niet in de kwaliteit van deze microfoons trouwens, die zijn erg goed, zoals ik al schreef kwalitatief te vergelijken met de Rodes en Sennheisers.

En natuurlijk nemen niet alle soorten mic's hetzelfde op, je praat alleen over een geluidsspoor om mee te syncen, en daarvoor is de interne mic van de K5 goed genoeg.

Als je aan echte richtmic's denkt zou ik bv. de Samson CO2 overwegen, maar deze hebben een phantoom-voeding nodig.

Wel verwarrend: eerst schrijf je dat je eisstelling niet zo hoog is, maar nu kom je toch met specifieke wensen.

Natuurlijk bedoel ik niet dat je de Sennheiser op de recorder gaat gebruiken, dat maakt voor de kwaliteit weinig uit, en is natuurlijk absoluut niet handig.

En nog iets: in principe zijn alle mic's rictmic's, de 1 alleen meer uitgesproken dan de andere. Echt rondom opnemende mic's hebben 2 ingebouwde diafragma's (het element dat het geluid oppikt) die samen worden gevoegd.
De zoom kan rondom opnemen, maar dan met 4 mic's, maar kan zoals gezegd ook gewoon stereo. Op de site van zoom wordt het mooi uitgelegd:

http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

Ik heb ergens opnames van Inge van Calkar die met een zoom gemaakt zijn, en dat klinkt heel erg direct.

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2011, 12:06:10 »
De microfoon in de K5 is een simpele electret,
Dus een shotgun pikt hetzelfde geluid op als een subcardioid bijvoorbeeld ?

Als je geld zat hebt koop je de Rode of een Sennheiser erbij, maar de zoom geeft veel betere gekuidskwaliteit.
Dat ligt niet aan de mic's, maar aan de relatief beperkte opnamekwaliteit van de K5: had ik al uitgelegd dat de opnamesterkte bepaald wordt door een limiter?
Wel leuk dat je jezelf tegen spreekt in de eerste twee zinnen  ;)
Dus het beste is een Sennheiser met een aparte recorder.
Na een discussie op de Engelse forum ben ik wat minder enthousiast over de Zoom dus het wordt waarschijnlijk een Olympus misschien...

De zoom is een highend opnameapparaat met mic's die net zo goed zijn als de Rodes en Sennheisers; eerst een micro kopen lijkt me niet verstandig, want als je een recorder hebt is 'ie overbodig geworden.
Ik wil een gerichter geluid hebben en dat krijg ik niet met een recorder. Ik wil gewoon wat ik in beeld ziet het geluid van oppikken en niet wat er achter me gebeurt. Daarom staat een mic als eerste op de lijst.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2011, 05:38:46 »
O trouwens ik heb deze, de Rode videomic en die vind ik ook best goed.

@Ron

Geile configuratie, de silver K5 met pancake en dan zo'n grote mic!

De zoom kan trouwens ook op deze manier op de camera gemonteerd worden!

Hansli
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2011, 05:43:20 door hansli »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2011, 05:24:45 »
De microfoon in de K5 is een simpele electret, maar pikt exact hetzelfde op als een Neumann van 3000 euro.

Als je geld zat hebt koop je de Rode of een Sennheiser erbij, maar de zoom geeft veel betere gekuidskwaliteit.
Dat ligt niet aan de mic's, maar aan de relatief beperkte opnamekwaliteit van de K5: had ik al uitgelegd dat de opnamesterkte bepaald wordt door een limiter?
Die zorgt ervoor dat als het geluid zacht is de opnamesterkte hoog is, en als het hardt wordt zet 'ie em zachter. en vice versa; dat gaat gepaard met een pompend effect, zeer onaangenaam en niet na te bewerken.
Het enige voordeel is dat je niet hoeft te syncen, verder alleen maar nadelen.

De zoom is een highend opnameapparaat met mic's die net zo goed zijn als de Rodes en Sennheisers; eerst een micro kopen lijkt me niet verstandig, want als je een recorder hebt is 'ie overbodig geworden.

Ikzelf zou trouwens eerder de Tascam kopen, die heeft mic's die gedraaid kunnen worden voor verschillende ruimtelijkheid...........

Even voor de duidelijkheid: ik heb de zoom zelf niet, maar heb er aardig wat opnames uit gehoord die een muziekvriend gemaakt heeft van zowel eigen werk als andermans: het klinkt gewoon geweldig, en pas op: ik ben zwaar audiofiel, met 70 kilo zware luidsprekers en een platenspeler die op een vrij aan de muur bevestigd plank staat.........

Met de zoom kun je overigens simpel 2 extra sporen opnemen, en die op het apparaat samenmixen tot 1 stereospoor, waarna je er weer 2 bij kunt opnemen, samenmixen, enzovoort tot in de eeuwigheid; the poor man's multitrack dus ...................

Hansli
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2011, 05:31:30 door hansli »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2011, 18:04:08 »
Klopt even kijken dan.
Zat in mijn hoofd dat het makkelijker was als het geluid bijna exact hetzelfde was, de microfoon in de K5 is natuurlijk heel anders dus pikt ook andere dingen op.

Op en een of andere manier heb ik het niet zo op Rode, ik weet niet waarom.... maar zoiets wil ik wel hebben om mee te beginnen, dan en mand of 2 daarna een recordtje erbij.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2011, 00:56:24 »
Nee joh, die slechte kwaliteit.
Alles zit toch bij elkaar dus kan het makkelijk door lussen toch. :)

Als het alleen is om het syncen te vereenvoudigen, maakt de kwaliteit toch niet veel uit.
En elk extra kabeltje/plugje/verbinding maakt het geheel gevoeliger voor storingen.

Jan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2011, 00:00:00 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2011, 23:52:02 »

Whatever you like, maar nodig heb je het niet

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2011, 19:16:00 »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2011, 02:57:21 »
iemand kwam daar met het goeie idee door met behulp van een Y kabel op de hoofd telefoon aansluiting een hoofd telefoon te plaatsen maar ook tegelijk door te linken naar de camera toe zodat je een simpele track heb bij de video die al in sync loop om het syncen makkelijker te maken.

Daar gebruik je toch de mic van de camera voor?
Die echt in sync hoor!

Hansli

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2011, 19:36:42 »
Bedankt voor de info Hans.

Ik had dit ook op de english forum geplaats en daar werd ook de Zoom H2 aanbevolen en iemand kwam daar met het goeie idee door met behulp van een Y kabel op de hoofd telefoon aansluiting een hoofd telefoon te plaatsen maar ook tegelijk door te linken naar de camera toe zodat je een simpele track heb bij de video die al in sync loop om het syncen makkelijker te maken.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2011, 11:39:25 »
Interessante info, Hans. :toppie:

Groeten,
Ruurd

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2011, 00:10:12 »
Kan je met de Zoom H2 ook 2 kanalen tegrlijk opnemen?
De zoom H2 heeft zelf microfoons maar er zit ook een micro foon aansluiting op en zal wel mooi zijn als die beide tergelijk kan gebruiken zonder te mixen.

De zoom heeft 4 microfoons, waarmee je een rondom-opname kunt maken, je krijgt dan 4 wav's die gemixt moeten worden, maar je kunt beter gewoon de 2 voormic's gebruiken. Je krijgt dan gewoon 2 wav's die same een stereo-opname zijn. Daar hoef je niks aan te mixen.
Het gebruik van externe mic's is beperkt tot gewone of electrets met batterij.
Volgens mij kun je er 2 kanalen bij opnemen, het wordt dan hetzelfde als de 4 mic's van de zoom gebruiken, maar dat wil je alleen voor heel speciale doeleinden.
De standaard 2 mic's zijn bovendien erg goed, een stel gelijkwaardige kost ongeveer hetzelfde als de zoom, en het wordt een ontieglijk gepruts met de snoertjes, want de aansluiting op de zoom is mini-jack-stereo.............

Gewoon de zoom gebruiken, en je krijgt een perfecte stereo-opname, mat een prachtige ruimtelijkheid.

Hansli

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2011, 20:27:33 »
Bedankt Hansli de Zoom H2 was me al aangeraden door iemand anders die dat is iets wat ik er waarschijnlijk binnen kort er bij zal kopen.
Eerst een maand of 2 lopen stoeien met de camera zelf en het filmen.

Kan je met de Zoom H2 ook 2 kanalen tegrlijk opnemen?
De zoom H2 heeft zelf microfoons maar er zit ook een micro foon aansluiting op en zal wel mooi zijn als die beide tergelijk kan gebruiken zonder te mixen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2011, 00:16:23 »
@Stefan

Als je op de K5 geen micro gebruikt, staat automatisch de interne aan, die kun je gebruiken om te syncen.

Voor de opname raadt ik je een Zoom H2 of een Tascam DR-07 Mark II aan.
Dat geluid wordt veel beter als wat je ooit uit de camera gaat halen, en het opnemen is een fluitje van een cent, geen geknoei met snoeren en stroomaansluitingen; aanzetten en opnemen. En ze werken met SD-kaartjes, dus je kunt meteen nabewerken.
De kwaliteit van beide is maximaal 96bit's, en dat is beter dan een gewone CD!
Het frequentiebereik is weliswaar niet absoluut recht, het zijn kleine mic's, maar vanaf 50 á 60 hertz is het perfect, dus eigenlijk nét niet goed genoeg voor een symfonieorkest, maar perfect voor een bandje, zolang het geen heavy-metal met 5-snarige bassen is.
In de nabewerking kun je trouwens nog aardig wat bijwerken, daarvoor gebruik je bijvoorbeeld Audacity.
Zo'n ding kan op een gewoon micro-statief, maar je kunt hem ook in de hand houden als je een wandelreportage wilt maken.
Prijzen liggen ergens rond 150 euro; plm. gelijk aan een goede stereomicrofoon, maar hier zitten hoogwaardige microfooningangen in, en dat heeft de K5 niet, net als geen volumeregeling in de opname overigens, dus ga je last krijgen van de matige limiter in de camera.

Beter kan volgens mij alleen als je een hoogwaardig mengpaneel en twee grote condensatormic's pakt, maar dan ben je inclusief statiefen en snoeren al gauw 7 á 800 euro verder, excl. opnameapparaat.

Hansli

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2011, 23:27:18 »
Kind ken de was doen.
Die leeftijd heb jij toch al gehad?
Bedankt voor de tip en helaas heb ik die tijd al gehad, ging wel te snel.
Ik bedenk me nu net dat ik ook de K10D kan gebruiken, het geluid dat die maakt moet wel goed hoorbaar zijn en ik kan de spiegel gebruiken voor de visuele timing  ;D

want daar schijnen ze toch wel iets van geluid te weten.
Denk je?
Ik weet nog niet eens of een een muziek winkel hier hebben... ja met muziek instrumenten maar dit is toch net even ietsje anders...

Neen : steeds het geluidsspoor van de beste van beide camcorders (op een statief achteraan in de zaal en eens middenin een feesttent) gebruikt.
Het geluid van de camcorder waarmee je rondloopt op of nabij het podium variëert trouwens te zeer in sterkte.
Klinkt logische  :)
Voor mij op dit moment iets te hoog gegrepen qua werk, dit is voor de lol waar ik het nu over heb dus het mag er amateuristische uit zien  maar ik wil wel net een stapje verder gaan dan de meeste youtube filmpjes ^^;
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 23:20:42 »
Bedankt Jazzer.
Cardioid leek me de beste combinatie als ik het zo las, best wel gericht geluid maar toch nog wel wat omgevings geluid wat die op pikt op de ahctergrond.
Had je bij de concerten het geluid apart opgenomen?

Neen : steeds het geluidsspoor van de beste van beide camcorders (op een statief achteraan in de zaal en eens middenin een feesttent) gebruikt.
Het geluid van de camcorder waarmee je rondloopt op of nabij het podium variëert trouwens te zeer in sterkte.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2011, 23:03:59 »
Voor extern op nemen of om meerdere microfoons te mixen kun je zo'n mengpaneel kopen voor een paar tientjes. Een goede microfoon heb je ook lang plezier van. Je kunt ook eens een muziekinstrumentenzaak binnenlopen, want daar schijnen ze toch wel iets van geluid te weten.

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 22:57:02 »
Citaat
Bedankt voor de info, had er nog niet zo over doorgedacht maar inderdaad wel slim.
Helaas moet ik alles alleen doen dus is het een beetje moeilijk  Brede lach

Dankzij al die slimme mensen van vroeger zijn we nu onder meer digitaal aan het herhalen, wat we vroeger analoog deden ;D

Tip:
Neem zo'n HAMA-film-klap,
zet een stokje tussen het bord en de klap,
trek het stokje weg met een touwetje op het moment dat je gaat filmen.

Kind ken de was doen.
Die leeftijd heb jij toch al gehad?

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 22:48:55 »
Daarvoor werd in de Cinema-wereld de filmklap gebruikt: Het bekende zwart/witte bord, met daarop aangegeven welke scene er daarna volgde.
Door beeld en geluid gelijktijdig te starten, kwamen de visuele- en de audio-klap ook gelijktijdig op het medium en kan er eenvoudig gesynct worden.
Bedankt voor de info, had er nog niet zo over doorgedacht maar inderdaad wel slim.
Helaas moet ik alles alleen doen dus is het een beetje moeilijk  :D

Bedankt Jazzer.
Cardioid leek me de beste combinatie als ik het zo las, best wel gericht geluid maar toch nog wel wat omgevings geluid wat die op pikt op de ahctergrond.
Een lobar lijk me handig voor interviews of als ik een langere lens gebruikt, en als je in een bos loopt of door een andere omgeving zal ik het geluid om me heen willen opvangen, maar deze opties zijn voor later, eerst een begin maken.

Had je bij de concerten het geluid apart opgenomen?
Gelukkig valt syncen wel mee en ik begrijp wat je bedoel.

@Buks.
Bedankt voor je reactie, ik zat zelf naar een segment daarboven te kijken, wil toch wel iets degelijks hebben om wat serieuze later mee aan de slag te gaan.
Ik vindt dit wel een mooie review, de Azden ziet er ook wel goed uit.
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/review_shotgun_mics.html
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Buksbeest

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 22:45:08 »
Tijd geleden zelf ook voor deze keuze gestaan.
Uiteindelijk een goedkope Cactus genomen, van Cameratools. De prijs was doorslaggevend.
Grappig was dat hij erg veel leek op een bepaalde Sennheizer. Na een korte inspectie bleek hij ook dezelfde onderdelen te hebben.
Waarschijnlijk zelfde fabriek, andere sticker.
Maar goed, voor € 50,- erg tevreden. Helder geluid en richting instelbaar.
Vooral ook lekker compact, wat weer mooi in lijn is met de K7/K5  ;)

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 22:31:27 »
Daarvoor werd in de Cinema-wereld de filmklap gebruikt: Het bekende zwart/witte bord, met daarop aangegeven welke scene er daarna volgde.
Door beeld en geluid gelijktijdig te starten, kwamen de visuele- en de audio-klap ook gelijktijdig op het medium en kan er eenvoudig gesynct worden.

Ruurd