Auteur Topic: Microfoon voor de K5  (gelezen 4580 keer)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Re:Microfoon voor de K5
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 22:12:06 »
Heeft iemand wat tips of ervaring met microfoons?

Ik zat er ook aan te denken om het geluid apart op tenemen met de hoop dat je dan meer kwaliteit hebt maar ik ben bang dat het syncen van het geluid best lastig is en hoe zit je met de bediening want om nu met geluid en filmen tegelijk bezig te zijn is best lastig...

Vroeger werden vooral sterk richtingsgevoelige microfoons aangeraden om zo weinig mogelijk camerageluiden (van videocassettes) mee te pikken. Dat argument vervalt natuurlijk als je geen bewegende onderdelen heb. Cardioid is dus oke - ook al omdat die vaak goedkoper zijn. Bij buitenopnamen moet je vooral zorgen voor een goede windkap.
Synchronisatie valt goed mee met digitale media. Zelf heb ik reeds enkele keren concerten gefilmd met 2 digitale camcorders (1 vast totaalbeeld en 1 bewegend voor close-ups). Achteraf monteren op de computer ging heel gemakkelijk omdat de lipsynchroniteit zelfs na 1 uur nog perfect was. Beide videosporen (of evt. extra geluidsspoor) kan je synchroniseren door te zoeken naar een frame waaraan je gemakkelijk een bepaald geluidsfragment kunt koppelen en ze dan gepast te verschuiven (moeilijker onder woorden te brengen dan realiseerbaar in de praktijk  :D).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Microfoon voor de K5
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 22:12:06 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Microfoon voor de K5
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 21:15:13 »
He nu de k5 en vindt de video toch wel leuk en focus pulling gaat me ook best wel aardig af al zeg ik het zelf, maar het geluid laat te wensen over dus ik zit te kijken naar een microfoon.

De Senheiser K6 ziet er mooi uit maar is ook wel prijzig, de andere merken zien er ook prima uit dus wat moet ik kiezen.
Ik wil wel een Super cardioid en mischien later ook nog een Lobar en een mic die meer omgevings geluid opvang (dus misschien is de K6 toch nog niet zo gek?)

Heeft iemand wat tips of ervaring met microfoons?

Ik zat er ook aan te denken om het geluid apart op tenemen met de hoop dat je dan meer kwaliteit hebt maar ik ben bang dat het syncen van het geluid best lastig is en hoe zit je met de bediening want om nu met geluid en filmen tegelijk bezig te zijn is best lastig...
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2011, 21:25:05 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ