Ben ik dan

Krien, als ik dit zo lees zou jij in eerste instantie goed uitkomen met de Pentax 50-200mm. Dit is, ruwweg, de bijpassende kitlens. Nieuw niet zo duur, en 2e hands nog veel goedkoper.
De meeste mensen hebben tot 200mm voldoende tele. Ga je echt vliegtuigspotten of vogeltjes schieten (met de camera

) dan ga je inderdaad al snel naar 400mm en hoger.
De kwalitatieve goede lenzen van 400mm en hoger zijn duur: erg duur.
Inderdaad staan er op marktplaats en op Ebay goedkope "teletoeters". Die zijn er in twee soorten: spiegellenzen en gewone lenzen. Voordeel van spiegel is dat ze veel kleiner en lichter zijn, nadeel dat de kwaliteit over het algemeen veel minder is. Of dat voor jou ook zo is kan je alleen maar uitproberen.
De grote gewone tele's (meestal 500mm, maar ook 600mm en 800mm worden aangeboden) hebben verschillende nadelen. Ten eerste is de kwaliteit vaak stukken minder dan een pentax/Sigma /Tamron lens. Ten tweede zijn het lenzen die met een adapter op je Pentax worden gezet. Alles is dan ook manual (ook diafragma) en natuurlijk geen AF (auto focus). En als laatste: de lichtsterkte is natuurlijk erg laag...
Het is natuurlijk zo dat je krijgt waarvoor je betaalt: een clonemerk van 100 euro zal echt niet hetzelfde bieden als een "echt" merk voor 1000 euro doet.
Kijk je niet blind op de mm's: de kans dat je met een dergelijke lens een goed (scherp) shot van een bewegend onderwerp maakt is veel kleiner dan hetzelfde shot met de 200mm AF lens...
Voor meer info over lichtsterkte en statieven verwijs ik toch graag even naar de FAQ's:
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1227681392In Alles over belichting worden ook meteen wat cijfers op de lens verklaard en in Alles over statieven zie je dat Andre een goede tip gaf. Zonder statief ga je geen scherpefoto's maken.
De genoemde lenzen zijn overigens zeker niet verkeerd. Ik weet alleen nog niet precies wat je nu wil fotograferen en hoeveel geld je daarvoor over hebt. Klinkt bot, maar is bepalend voor het advies.