Auteur Topic: Reparatie Carl Zeiss Jena 35-70 3.5-4.5  (gelezen 3359 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re: Reparatie Carl Zeiss Jena 35-70 3.5-4.5
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2008, 12:17:17 »
Weer een prachtige, leerzame reportage ondersteund met zeer mooie foto's. Klasse George!
Enne..@vvo...laat die objectieven maar dicht zitten als je niet weet waaraan je begint!   ::) ;)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2008, 12:17:17 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2008, 12:06:18 »
Citaat

Een zeiss uit de sigma-stal..is dat normaal?

De op deze lens versleten text was 'Lens made in Japan under license from VEB Carl Zeiss Jena'
Als je op die string 'googled' vind je nog meer lenzen uit de jaren tachtig, dit lensje schat ik van rond 1990.
Het optische ontwerp lijkt erg veel op de pentax smc-f 35-70, maar is niet hetzelfde.

Hoewel het de kortste dag van het jaar is, zal ik er eens wat plaatjes mee schieten, en vergelijken met een paar andere 35-70 zoompjes.

George

patrick91

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2008, 11:01:48 »
En natuurlijk ook een reaktie van de eigenaar!

Mooie reportage weer en duidelijke foto's! De oude eigenaar had hem nog gewoon zo gebruikt zei hij.. mooi verhaal :)

Een zeiss uit de sigma-stal..is dat normaal?

Leuk dat je hem weer aan de paat hebt gekregen, nu is de vraag die rest: is het nog wat dit lensje?

8-)

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2008, 09:19:53 »
George je bent een echte klasbak.
Als ik die foto's allemaal zie schroef ik geen objectief open. Veel te ingewikkeld.

Erg leuk dat je er weer leven in hebt gekregen.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2008, 09:14:06 »
George, jij bent een echte 'lensdokter' ;)
Knappe reportage en erg leerzaam. Thanks.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
Reparatie Carl Zeiss Jena 35-70 3.5-4.5
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2008, 00:02:31 »
Patrick91 had via PB mij verzocht eens te kijken of er nog wat te redden was aan dit zoomlensje.
De klacht was dat de bajonetvatting en diafragmaring los zaten.

Deze week is het lensje bij mij aangekomen.

Het lensje, een 'carl zeiss jena' 35-70 zoom, met de japanse export keur sticker, dus de herkomst is Japan en niet uit Jena.
1:

En de achterkant.
2:

Zo is er nog niets te zien, maar de diafragmaring klikt niet in op de diafragmastanden, en de bajonet zit inderdaad los.

Lens ingedrukt.
3:

Lens uitgerekt, het verschil is het beste zichtbaar bij de pijltjes.
4:

De achterkant was er zo af, het goede nieuws is dat met drie schroefjes vastzetten de lensspeling over was.
Het slechte nieuws is dat er roest zit bij de pijltjes, deze lens heeft een vochtige periode meegemaakt.
5:

Het herstellen van de diafragmaklickstops was ook vrij simpel, daar het kogeltje nog in de lens zat, en weer op het veertje gezet kon worden.
6:

De contactveertjes voor het doorgeven van de A positie waren ook wat gemangeld, maar waren nog wel terug te buigen.
Ook zijn op de foto extra contacten zichtbaar die niet in de pentax uitvoering gebruikt lijken te worden.
7:

Nadat  ik de lens weer in elkaar had gezet, leek die weer te werken, alleen dacht mijn K10D soms dat het een MF lens was,
Er zit dus ergens een slecht lenscontact.
Als het contact wel goed was, dan melde remote assistent dat de brandpunts afstand liep van 35 to 63mm, vreemd, iets mis met de zoomstandcontactjes ?

8:

Nee niet echt, alleen zag ik dat de stand 70mm niet gehaald werd, en dat was gegeven de slijtsporen op de contactstrip ooit wel zo geweest.
Als ik meteen beter had gekeken, dan had ik kunnen zien dat de zoomring brandpuntsindicatie iets voor de 35mm stand starte, en stopte iets voor de 70mm stand.
De zoomring is dus iets verschoven, dus de lens maakt optisch wel de hele slag van 35-70, maar de aan de zoomring gekoppelde contactveertjes legden een verschoven traject af.

Dus maar weer open die lens, maar nu moet er dieper gekeken worden.
Ziehier de verder geopende lens, en het is meteen duidelijk uit welke fabriek deze 'Zeiss' komt.
9:

Het onderdeeltje dat verbogen is.
10:

Het onderdeeltje teruggebogen, en teruggezet.
11:

Maar hoe is de lens in deze toestand geraakt ?
Waarschijnlijk is er een vrij groot en hard vuiltje aan de voorkant in het zoommechanisme gekomen, en heeft een vorige eigenaar door fanatiek heen en eer draaien aan de (geblokkeerde?) zoomring dit weer eruit gekregen.
Zie hier de kras die het mogelijk heeft achtergelaten.
12:

Morgen maar eens een paar testopnamen maken, het lenscontact probleem treed nog wel op, maar lijkt een stuk minder.
Als dit blijft is dit denk ik een ontwerp probleem, en niet een ontstaan gebrek.

George