Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Pentax Digitale Spiegelreflexcamera's => Topic gestart door: luwaniej1 op 29 november 2012, 10:37:50
-
Hallo!
Weet niet of het hier goed staat.. ik hoop van wel :)
ben nu al een aardige tijd bezig met (paarden) fotograferen. Nu gebruik ik bij rij-foto's (beweging) de sport stand..
bij portret, de portet stand. Maar ik vindt dat het tijd is om meer uit mijn pentax te halen.
Ik heb al het een en ander online gelezen over de ISO, de sluitertijd en de diafragma..
maar wanneer gebruik je nou precies welke stand?
Als ik bijv. sportfotos maak.. ga je dan aan de slag met de tv stand of juist de av of met nog een andere?
En hoe zit dat bij portret?
Nu las ik ook op internet dat wanneer je deze standen gebruikt je de RAW formaat kunt gaan gebruiken.
Hoe werk je daar dan precies mee?
Ik "werk" nu alleen met JPEG.. stop de sd kaart in pc.. importeer de foto's.. en doe na be werken in picassa. (bijsnijden, rechtmaken en het licht een beetje aanpassen)
ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen :)
Groetjes Leonie
-
eens een goed boek kopen?
los daarvan,
bij sport en dieren wil je vaak je sluitertijd controleren, dus Tv,
bij portret of waar je dingen wil isoleren op foto, waar je diafragma wil manipuleren dus Av.
maar een goed boek doet wonderen...
eentje die allround is.
chr
-
Staan ook hele aardige magazines bij de Bruna, AKO etc. over "alles wat je moet weten over het fotograferen met je DSLR" - voor pak 'm beet een tientje heb je dan een perfecte beginnerscursus die je ook nog eens mee kan nemen op pad om iets even na te slaan.
-
Er staan al wat nuttige tips, zoals boeken en cursussen, maar ook eens met iemand die hier verstand van heeft op pad gaan met de camera zodat je direct je vragen kwijt kan en je direct de zaken kunt uitproberen. Zo kun je ook eens bij een meet aansluiten (is ook nog gezellig maar kan vooral ook leerzaam zijn) Veel naar foto`s van anderen kijken en dan vooral ook naar de exif en veel met de camera experimenteren. Bv, pak eens een vast onderwerp en ga eens verschillende diafragma`s uitproberen en ook eens verschillende sluitertijden, als je naderhand je foto`s bekijkt zul je de verschillen ervaren en daar kun je dan weer op voortborduren.
-
Er staan al wat nuttige tips, zoals boeken en cursussen, maar ook eens met iemand die hier verstand van heeft op pad gaan met de camera zodat je direct je vragen kwijt kan en je direct de zaken kunt uitproberen. Zo kun je ook eens bij een meet aansluiten (is ook nog gezellig maar kan vooral ook leerzaam zijn) Veel naar foto`s van anderen kijken en dan vooral ook naar de exif en veel met de camera experimenteren. Bv, pak eens een vast onderwerp en ga eens verschillende diafragma`s uitproberen en ook eens verschillende sluitertijden, als je naderhand je foto`s bekijkt zul je de verschillen ervaren en daar kun je dan weer op voortborduren.
Hele dikke +1 .. ik ben dat gaan doen met een kaars ... erg interessant 8)
-
Kijk ook eens in het subforum FAQ en tutorials, bv:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11417.0 (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11417.0)
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11415.0 (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11415.0)
-
bedankt!
Ik heb zojuist mijn camera op RAW gezet en een paar fotos geschoten.. in het donker, in huis dus die foto's slaan nergens op maar ik wilde gewoon even kijken naar wat er ging gebeuren. Ik heb vervolgens de foto's op mijn pc gezet en geopend met picassa. Ik zag dat ze allemaal rond de 16mb waren. Ik deed een kleine bewerking en klikte op opslaan. picassa gaf aan dat deze opgeslagen zou worden als JPEG. en zag hem naar ong. 9 mb veranderen. Toen dacht ik bij me zelf.. waarom maak ik een RAW bestand als hij uit eindelijk wordt opgeslagen als JPEG en hij dus ook weer "kleiner" wordt? Wil iemand mij dit uitleggen? Groetjes Leonie
-
Beschouw een RAWbestand als de digitale tegenhanger van het ouderwetse negatief.
Even kort door de bocht:
Een RAW (bij jouw camera alleen PEF) is in principe geen foto maar rauwe en onbewerkte sensordata waarmee jij (dmv software als LR of Picasa en anders de camera zelf) uiteindelijk een foto creeert.
Jpg heeft een 8 bit kleurdiepte, een RAW heeft 12bit of hoger. Daardoor zijn de bestanden groter. Een JPG is dus een gecomprimeerd bestand dat minder data bevat dan het origineel, je gooit feitelijk informatie/data weg.
De meeste monitoren kunnen niet eens 12 of 14 bit weergeven, vandaar dat je naar jpg omzet. Wat is dan het voordeel van RAW, zou je zeggen? Dat voordeel zie je in de omzetting/bewerking, je kan namelijk veel meer en verder gaan in bv de belichting met een RAW dan met een JPG. Een onderbelichtte foto in jpg is ongeveer een halve stop op te lichten voordat de ruis echt storend word, bij een RAW is dat al 1,5-2 stops (3-4x zoveel). Ook bij uitgebeten hooglichten is er veel meer terug te halen en de witbalans zonder meer aan te passen (kleurzwemen, verkeerde WB, etc)
Ik meen wel dat picasa alleen jpg`s kan opslaan?
-
Psies...je kunt de data die op de sensor valt door het kleine computertje in de camera om laten zetten in een jpeg aan de hand van de voorgeprogrammeerde instellen van de fabrikant of helemaal zelf doen en het proces in eigen hand houden.
Zie hier voor een eenvoudige uitleg: http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/ (http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/)
Succes!
-
Je kunt bij jou in de buurt eens kijken of er niet een basiscursus fotografie wordt gegeven door een fotograaf, een creatief centrum of via een fotozaak. Dan heb je al wat meer basiskennis en van daaruit kun je weer prima verder werken aan je kennis.
-
Of zoals Henk zegt een keer mee gaan op één van onze "meets". Daar kunnen de aanwezige leden je wat leren en op weg helpen en kun je vaak ook eens een lens uitproberen voordat je hem zelf koopt.
Ik fotografeerde begin vorig jaar nog alleen in JPEG, tot ik ook tot de conclusie kwam dat er veel meer data in een RAW bestand zitten en je aan een JPEG bestand nog maar weinig kunt veranderen. Dit in tegenstelling tot een RAW bestand, waar je dus nog wel voldoende aan kunt sleutelen.
Voor wat betreft diafragma, sluitertijd en ISO is het vaak zelf eerst wat lezen en wat oefenen.
Plaats een aantal onderwerpen achter elkaar op een tafel, zet je camera op Av en ga eens met diafragma aan het schuiven. Zie dan met name wat diafragma doet voor je scherptediepte. Groter gaatje (kleine waarde dus bijvoorbeeld f/2.8 ) is minder scherptediepte, kleiner gaatje (grotere waarde, dus bijvoorbeeld f/16) geeft meer scherptediepte.
Hetzelfde door eens de straat op te gaan en eens de camera op Tv te zetten en bewegende onderwerpen te fotograferen. Bij 1/30 zie je vaak beweging en vanaf 1/250 zal dat minder worden.
Dat is in feite wat die sportstand op je camera doet. Die stelt snellere sluitertijd in en zet je diafragma dus groter (dus minder scherptediepte), of hij zet je ISO hoger (meer lichtgevoeligheid).
Daarmee zie je dus zelf het onderlinge verband tussen diafragma, sluitertijd en gevoeligheid (ISO).
-
nogmaals bedankt voor deze uitlegg(en)
Ik begrijp nu dat het dus wel degelijk zin heeft om het RAW te grbruiken.
Ik vindt het wel fijn dat ik het vertrouwde picassa gewoon kan blijven gebruiken voor nabewerking.
picassa slaat idd op als JPEG.
Kan je dus door bijv. de tv stand te gebruiken bij sport een betere foto krijgen dan met de sportstand zelf (mits goed ingesteld)
ik heb eigenlijk altijd veilig de automatische standen gebruikt omdat ik "bang" ben om niet het resultaat te krijgen wat ik wil. Ik hoop dat het weekend een beetje mooi weer is.. dan kan ik lekker oefenen.
die fotomeet lijkt me wel wat! word dat vanuit dit forum georganiseerd?
lijkt me heel leerzaam en ook leuk!
-
die fotomeet lijkt me wel wat! word dat vanuit dit forum georganiseerd?
lijkt me heel leerzaam en ook leuk!
Ja wordt gedaan vanuit de forumleden : http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=30.0 (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=30.0)
-
nogmaals bedankt voor deze uitlegg(en)
Ik begrijp nu dat het dus wel degelijk zin heeft om het RAW te grbruiken.
Ik vindt het wel fijn dat ik het vertrouwde picassa gewoon kan blijven gebruiken voor nabewerking.
picassa slaat idd op als JPEG.
Kan je dus door bijv. de tv stand te gebruiken bij sport een betere foto krijgen dan met de sportstand zelf (mits goed ingesteld)
ik heb eigenlijk altijd veilig de automatische standen gebruikt omdat ik "bang" ben om niet het resultaat te krijgen wat ik wil. Ik hoop dat het weekend een beetje mooi weer is.. dan kan ik lekker oefenen.
die fotomeet lijkt me wel wat! word dat vanuit dit forum georganiseerd?
lijkt me heel leerzaam en ook leuk!
De "Meets"vind je in het topic > "Waar naar toe vandaag" > http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=30.0 (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=30.0)
Goed in de gaten houden of het beetje in de buurt is en anders kun je wellicht met iemand carpoolen.
Tja, gewetensvraag of je met Tv een betere foto krijgt. Beetje ontwijkend antwoord: "dat hangt helemaal van de fotograaf af" ;).
In eerste instantie wellicht niet, maar als je op enig moment in de gaten hebt wat de camera doet en begrijpt wat welke instelling voor effect heeft, krijg je zeker betere foto's.
zoals gezegd stelt de sportstand een snellere sluitertijd in om bewegingsonscherpte te voorkomen. Hij zal dan diafragma of ISO aanpassen om toch een goed belichte foto te krijgen.
Dus wellicht minder scherptediepte. Dat voorkom je door zelf na te denken en camera niet te laten denken ;)
Dus stel je snellere sluitertijd in en kleiner diafragma (meet scherptediepte), maar dan moet je ISO wel omhoog omdat door sluitertijd en klein diafragma je te weinig licht op je sensor krijgt.
Hogere ISO geeft in principe meer "ruis" (korrelige foto), wat weer afhankelijk is van de camera die je gebruikt en de lichtomstandigheden.
Het blijft dus beetje "schipperen" en nadenken en uiteindelijk wordt dat ook een soort van automatisme.
Helemaal een uitdaging wordt het om alles op de M-stand te gaan doen. Dan stel je dus alles zelf in.
-
Nog even over RAW: ja, je hebt gelijk, uiteindelijk ga je naar een JPEG toe. Maar het punt is dat wanneer je je foto bewerkt (wat je nu in Picasa doet) je dat ‘beter’ met een RAW kan doen dan met een JPEG. Er zijn bepaalde dingen die je dan kan alsnog kan aanpassen zonder dat de kwaliteit van de foto achteruit gaat (een goed voorbeeld is alsnog een andere witbalans (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur)).
Als een JPEG uit je camera komt en je past wat aan en slaat weer op als JPEG dan is er altijd kwaliteitsverlies. Als je een RAW neemt, wat aanpast en opslaat als JPEG dan heb dat met zo weinig mogelijk verlies gedaan.
Maar: niet alle programma’s kunnen goed met RAW-files werken. Ik weet echt niet of Picasa dat goed kan. Eerder is Lightroom genoemd en dat is een geweldig programma maar kost ook wat. Bij de Pentax camera’s zit zit een CD met een programma die het ook kan maar niet veel mensen gebruiken die en ik kan me voorstellen dat dat programma op eerste gezicht nogal indrukwekkend kan zijn om je zoveel meer kan aanpassen dan met Picasa.
Blijf vooral vragen stellen: het is moeilijk om alles in een keer te begrijpen, door er mee bezig blijven kom je elke keer een stap verder!
-
After Shot Photo Pro is eveneens een goede RAW bewerker (het oorspronkelijke Bible programma) dat door Corel is omgebouwd tot een workflow programma met de nodige plug-ins.
Het heeft dezelfde functionaliteit als Lightroom, maar is iets goedkoper geloof ik.
Ik werk er met veel plezier mee, naast PaintShopPro.
-
Er bestaat zoiets als; hoe duurder mijn fototoestel en des te duurder mijn lenzen des te beter mijn foto's zullen zijn...
dit klopt dus helemaal niet hoor, je kan met de meest eenvoudige camera best héél mooie beelden maken.
Het gaat erom je camera helemaal te kennen, te weten wat hij doet en wat jij moet onder bepaalde omstandigheden (heel donkere omgeving of een zonnige dag op het strand).
Je kan dit maar op één manier leren en dat is door te oefenen, oefenen en oefenen...
Hét grote voordeel van een digitale camera is dat je zoveel foto's kan maken als je wil omdat je nadien de foto's toch gewoon weer kan verwijderen.
Wat software betreft kan ik jou GIMP aanraden, het is net als het veel te dure Adobe Photoshop maar helemaal gratis. :good:
Succes!
-
Zo net in mijn lunch pauze even naar buiten gegaan om wat foto's te maken. Het was zo lekker zonnig.. tot mijn pauze begon.. weg zon :'(
Nu gebruik ik de zelfde batterijen als die ik voorheen in mijn ist dl gebruikte.. maar aan het einde van mijn pauze waren mijn batterijen gewoon al leeg!
Hoe kan dat? Is dat omdat ik nu in RAW fotograveer?
Ook me geheugenkaartje van 2gb was snel leeg... van 6.1 mp naar 10.1mp en dan ook is in raw.. scheelt een hoop haha. Voorheen kon ik zon 600 foto's op mijn kaartje kwijt.. en had ik met 2 kaartjes altijd genoeg.
Gelukkig van de week al een 8 gb erbij besteld.. dus dan heb ik bij elkaar 12gb.
Ik heb ook nog een set batterijen besteld (een 3e set) maar als ze na een half uur al leeg zijn heb ik aan 3 sets ook niet echt veel hahah iemand tips?
Ik heb net buiten een beetje met de AV stand gespeeld.. en eerst de ISO op 100 gezet en daarna op AUTO ben benieuwd of er nog wat bij zit..
-
raw neemt idd meer plaats op.
dat van die batterijen ligt aan je batterijen...
-
Kan de ISD al sdhc aan?
-
...batterijen gewoon al leeg!
Hoe kan dat? Is dat omdat ik nu in RAW fotograveer?
Nee
Ook me geheugenkaartje van 2gb was snel leeg... van 6.1 mp naar 10.1mp en dan ook is in raw.. scheelt een hoop haha. Voorheen kon ik zon 600 foto's op mijn kaartje kwijt.. en had ik met 2 kaartjes altijd genoeg.
Als je eerst 6.1 MP had was je camera verkeerd ingesteld - het maximaal aantal MP's verandert niet bij RAW.
Gelukkig van de week al een 8 gb erbij besteld.. dus dan heb ik bij elkaar 12gb.
Zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn.
Ik heb ook nog een set batterijen besteld (een 3e set) maar als ze na een half uur al leeg zijn heb ik aan 3 sets ook niet echt veel hahah iemand tips?
Als je gewone (NiCad) batterijen gebruikt is dat redelijk logisch, ja. Je kan het beste goede oplaadbare accu's gebruiken van het type NiMh liefst met een vermogen van 2000MaH of meer.
Ik heb net buiten een beetje met de AV stand gespeeld.. en eerst de ISO op 100 gezet en daarna op AUTO ben benieuwd of er nog wat bij zit..
Wil absoluut niet "rottig" doen maar met de Av stand "spelen" gaat niks opleveren. Probeer eerst eens de handleiding door te lezen en een basisboek digitale fotografie (of zo'n magazine uit de krantenkiosk).
Het feit dat je pas bij de omschakeling naar RAW het volle aantal megapixels van je camera ging gebruiken zegt dat je je camera gewoon niet goed genoeg kent - doe daar iets aan!
Je zal het niet vaak van me horen aangezien ik een RAW fanaat ben, maar als je Picasa wilt gebruiken, je camera niet goed kent en géén idee hebt van beeldbewerken op de computer kan ik je alleen maar RAW afraden. Pentax staat bekend om zijn kwalitatief hoogwaardige JPEGs - begin bij het begin!
-
Kan de ISD al sdhc aan?
ja max. 2gb
-
ja max. 2gb
Da`s dus gewoon SD ;)
Maar je hebt nu een K200d, dus die 8 Gb is geen probleem.
-
Als je eerst 6.1 MP had was je camera verkeerd ingesteld - het maximaal aantal MP's verandert niet bij RAW.
dat snap ik ;) ik ben van canera veranderd.. van de ist dl naar de k200d
Wil absoluut niet "rottig" doen maar met de Av stand "spelen" gaat niks opleveren. Probeer eerst eens de handleiding door te lezen en een basisboek digitale fotografie (of zo'n magazine uit de krantenkiosk).
na jaren lang alleen de automatische standen gebruikt te hebben wil ik nu mijn cam beter leren kennen.. ben vd week in theorie al bezig geweest met de "AV-stand"
En nu heb ik dat in de praktijk gebruikt en door te "spelen"met de -2 tm +2 zie ik wat de camera doet en leer ik hem dus beter kennen.
Het feit dat je pas bij de omschakeling naar RAW het volle aantal megapixels van je camera ging gebruiken zegt dat je je camera gewoon niet goed genoeg kent - doe daar iets aan!
lees bovenstaande
Je zal het niet vaak van me horen aangezien ik een RAW fanaat ben, maar als je Picasa wilt gebruiken, je camera niet goed kent en géén idee hebt van beeldbewerken op de computer kan ik je alleen maar RAW afraden. Pentax staat bekend om zijn kwalitatief hoogwaardige JPEGs - begin bij het begin!
lees bovenstaande
-
Da`s dus gewoon SD ;)
Maar je hebt nu een K200d, dus die 8 Gb is geen probleem.
Vandaar dat ik nu de 8gb besteld hebt.. De ist dl trok dat niet..
ik hoop hem morgen binnen te krijgen.
-
na jaren lang alleen de automatische standen gebruikt te hebben wil ik nu mijn cam beter leren kennen.. ben vd week in theorie al bezig geweest met de "AV-stand"
En nu heb ik dat in de praktijk gebruikt en door te "spelen"met de -2 tm +2 zie ik wat de camera doet en leer ik hem dus beter kennen.
Dat je van camera veranderd ben, snap ik nu - vandaar de jump in MP's maar wat je hier boven schrijft heeft niets met de Av stand te maken - dit is exposure correction en die werkt in alle standen.
Je gebruikt die -2 tm +2 incidenteel om de automatische belichting van de camera iets bij te stellen in situaties waar deze in de war kan raken zoals in de sneeuw of bij een concert - niet voor normaal gebruik in 98% van de situaties.
-
Dat je van camera veranderd ben, snap ik nu - vandaar de jump in MP's maar wat je hier boven schrijft heeft niets met de Av stand te maken - dit is exposure correction en die werkt in alle standen.
Je gebruikt die -2 tm +2 incidenteel om de automatische belichting van de camera iets bij te stellen in situaties waar deze in de war kan raken zoals in de sneeuw of bij een concert - niet voor normaal gebruik in 98% van de situaties.
oke dan heb ik dat dus verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat dat het gene is wat je zelf regeld met AV, maar wat dan wel? Ik heb verder zitten kijken bij de knopjes en draaiknop maar kwam niks tegen wat ik zag verandere als ik er aan zat.. :schaam:
-
Zoiets dacht ik al ;) Geeft niks, we helpen je er wel doorheen!
Bij de Av stand bepaal jij het diafragma en de camera past dan automatisch de sluitertijd zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de Tv stand bepaal jij de sluitersnelheid en de camera past dan automatisch het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de TAv stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan automatisch de ISO gevoeligheid zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de P stand bepaalt de camera automatisch de sluitertijd en het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert. Je kunt één van beiden dan nog wijzigen waarbij de ander "mee verandert"
Bij de M stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan niets aan
Met de +/- knop kan je de automaat van de camera dan nog iets beinvloeden zodat deze met opzet iets overbelicht (sneeuw, witte of felle achtergronden etc.) of onderbelicht (opnamen in het bijna donker, opnamen tegen een donkere achtergrond etc.)
-
Zoiets dacht ik al ;) Geeft niks, we helpen je er wel doorheen!
Bij de Av stand bepaal jij het diafragma en de camera past dan automatisch de sluitertijd zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de Tv stand bepaal jij het sluitersnelheid en de camera past dan automatisch het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de TAv stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan automatisch de ISO gevoeligheid zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de P stand bepaalt de camera automatisch de sluitertijd en het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert. Je kunt één van beiden dan nog wijzigen waarbij de ander "mee verandert"
Bij de M stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan niets aan
Met de +/- knop kan je de automaat van de camera dan nog iets beinvloeden zodat deze met opzet iets overbelicht (sneeuw, witte of felle achtergronden etc.) of onderbelicht (opnamen in het bijna donker, opnamen tegen een donkere achtergrond etc.)
:dankk2: en met welke knop stel ik dan het diafragma in? ik heb namelijk overal een beetje aangezeten maar zag nergens het f getal veranderen :afro:
-
Met 1 van de wieltjes (e-dails)
-
Bladzij 92 van je handleiding:
(http://images58.fotki.com/v156/photos/6/737316/10304478/AV-vi.jpg)
-
Hey Luwaniej,
Ik vond in het begin het e-book van Laura Vink wel een heldere uitleg geven over scherptediepte/diafragma&sluitertijden.
Misschien dat het voor jou wat duidelijkheid geeft.
Je moet je alleen aanmelden maar dat kun je later altijd weer afmelden.
http://vinkacademy.nl/gratis-fotografie-ebook-alles-over-scherptediepte/ (http://vinkacademy.nl/gratis-fotografie-ebook-alles-over-scherptediepte/)
Groetjes, Monique
En o ja, de meetings zijn ook erg waardevol voor tips en tricks ;) Én, erg gezellig over het algemeen...
-
:dankk2: ik heb me gelijk aangemeld!
-
En o ja, de meetings zijn ook erg waardevol voor tips en tricks ;) Én, erg gezellig over het algemeen...
Als je met de meets mee gaan denk ik dat je een camera moet hebben met een goed shake reduction inderdaad ;) :)
Of een "laugh reduction".
-
hahaha die knop heb ik zien zitten :P
-
hahaha die knop heb ik zien zitten :P
Nee, wij helaas ook nog niet.......... :( 8)
-
Ik weet niet of onderstaande site al genoemd is, maar deze bevat veel nuttige en begrijpelijke basisinformatie en daarnaast veel tips voor instellingen bij bepaalde onderwerpen:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus (http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus)
-
Nu gebruik ik de zelfde batterijen als die ik voorheen in mijn ist dl gebruikte.. maar aan het einde van mijn pauze waren mijn batterijen gewoon al leeg!
Hoe kan dat? Is dat omdat ik nu in RAW fotograveer?
Nee, heeft niks met RAW te maken maar komt puur door de batterijen die jij gebruikt. ;)
Ik heb ook nog een set batterijen besteld (een 3e set) maar als ze na een half uur al leeg zijn heb ik aan 3 sets ook niet echt veel hahah iemand tips?
Jazeker, bestel meteen de beste batterijen die er op de markt te vinden zijn; Sanyo Eneloop (http://www.nkon.nl/4-aa-eneloop-batterijen-hr-3utgb.html)
en bestel gelijk dé allerbeste oplader mee (http://www.nkon.nl/maha-powerex-mh-c9000-charger-xyz.html).
Gegarandeerd ga je hiervan heel veel jaren plezier en gemak een beleven! :good: