Het Nederlandstalig Pentaxforum
Hard- en software => Pentax Digitale Spiegelreflexcamera's => Topic gestart door: staal571 op 1 december 2011, 23:02:24
-
We hadden vanavond een workshop op de fotoclub en moesten met de flits op het 1e en daarna op het 2e gordijn proberen beweging ( bijvoorbeeld iemand sprong in de lucht) het vast te leggen.
Nou ik heb wat staan klooien, bij iedereen met Canon en Nikon camera's gaat het goed behalve bij mij met K5 en nog een clublid met een K5 wij stonden te klooien, het scherpstellen en afdrukken duurde veel te lang waardoor de persoon allang weer op zijn benen stond, en soms was het niet eens mogelijk om af te drukken dan had hij geen fix op het scherpstellen.
Nou je kunt dan wel raden wat wij te horen kregen van de Canon en Nikon boys, het enigste verweer dat ik had was van laten we eens nu met ISO 4800 foto's zonder flits maken en dan kijken of jullie nog lachen.
maar vreemd is het wel dat beide K5's slecht in iets mindere licht omstandigheden of in het schemer donker en met flits op de camera zowel flitsers van Pentax en Metz 48 AF scherpstellen.
gr peter
-
Je hebt wel de laatste firmware geïnstalleerd neem ik aan?
Met een lichtsterke lens zou je geen probleem moeten hebben.
Dus: welke lens gebruikte je, en hoe donker was het? Cameraflits?
-
Ongeacht de camera of mogelijkheden, is het niet veel sneller om manuele focus te gebruiken hierbij?
-
Je hebt wel de laatste firmware geïnstalleerd neem ik aan?
Met een lichtsterke lens zou je geen probleem moeten hebben.
Dus: welke lens gebruikte je, en hoe donker was het? Cameraflits?
Ja ik heb versie 1.11 dus de laatste, en als objectief de DA 35 2.4
gr peter
-
Ongeacht de camera of mogelijkheden, is het niet veel sneller om manuele focus te gebruiken hierbij?
Waarschijnlijk kan je dit helemaal niet goed zien door de zoeker en dit hoeft zeker niet sneller te zijn.
Tja...het blijft gewoon een feit dat Pentax niet de beste is op het gebied van autofocus, dat is al wel langer bekend toch?
Canon en Nikon zijn hier gewoon beter en sneller (van wat ik altijd hoor).
Ik sta er zelf soms van te kijken bij hoe weinig licht m'n K5 nog scherp kan stellen. Erg snel gaat dit alleen niet altijd.
-
Probleem is in hoofdzaak dat de AF-punten in de module van Pentax slechts een lichtgevoeligheid van f4 hebben terwijl in Canon/Nikon f2.8 wordt gebruikt. Dus bij weinig licht ga je juist het verschil merken.
-
Tja...het blijft gewoon een feit dat Pentax niet de beste is op het gebied van autofocus, dat is al wel langer bekend toch?
Canon en Nikon zijn hier gewoon beter en sneller (van wat ik altijd hoor).
Dat sneller scherpstellen van Canon kan ik beamen. Zelfs met een wat minder lichtsterk objectief als de Canon 10-22 of 17-85 is een 20/30/40 en 50D razendsnel.
René
-
Sja, ik gebruik ook de 35/2.4 als lens op de K5, maar heb nog nooit zeer snel bewegende objecten gefotografeerd in het donker.......
Hoe donker was het, vroeg ik al?
Als je focushelplicht gebruikt ben je natuurlijk per definitie langzaam, dus die zal je uit moeten schakelen...........
edit; heheheheheheh....... ik zie dat we nogal met een clubje over het fenomeen praten........ goedenavond allen...........
-
Probleem is in hoofdzaak dat de AF-punten in de module van Pentax slechts een lichtgevoeligheid van f4 hebben terwijl in Canon/Nikon f2.8 wordt gebruikt. Dus bij weinig licht ga je juist het verschil merken.
f/5.6 dacht ik zelfs
-
Ook goedenavond!
Ik gebruik het centrale scherpstelpunt en het raster van mijn Metz flitser.
Maar ik heb met de K-5 nog geen rondspringende mensen geprobeerd te fotograferen :D :D
-
Ongeacht de camera of mogelijkheden, is het niet veel sneller om manuele focus te gebruiken hierbij?
dat zou gekund hebben ware het niet dat de man die steeds opsprong dat net steeds op de zelfde plek deed en zich dus 1 met verplaatste. dan zou ik met misschien wel diafragma 8 of zo moeten hebben gebruiken, moet eerlek zeggen dat heb ik niet geprobeerd, maar het viel mij op dat ik het idee had dat als de flits niet op de camera zit het scherpstellen sneller gaat.
Dit moet ik toch nog eens gaan testen, ben er nu even een beetje zat van en klaar mee.
-
dat zou gekund hebben ware het niet dat de man die steeds opsprong dat net steeds op de zelfde plek deed en zich dus 1 met verplaatste. dan zou ik met misschien wel diafragma 8 of zo moeten hebben gebruiken, moet eerlek zeggen dat heb ik niet geprobeerd, maar het viel mij op dat ik het idee had dat als de flits niet op de camera zit het scherpstellen sneller gaat.
Dit moet ik toch nog eens gaan testen, ben er nu even een beetje zat van en klaar mee.
Ik denk dat je bedoelt dat de man niet steeds op dezelfde plaats opsprong. Ja, dan wordt mf wel lastig denk ik.
Zelf heb ik nooit gemerkt dat het meetraster van de flits vertraging geeft. Je drukt de ontspanknop in en het raster verschijnt direct.
Lijkt me goed om eens te testen. Ik snap dat je er even klaar mee bent, want zoiets is wel erg vervelend. Bij de anderen werkt het en bij jou niet.
-
Daar kan ik inkomen!
Desondanks, zou mijn keuze toch zijn geweest gewoon handfocus te gebruiken. Donker of niet. AF werkte kennelijk niet (snel genoeg).
Camera verder wel op M (ipv half-automaat)? Dit kan ook schelen in tijd (ivm lichtmeting).
En anders gewoon geen bewegingde dingen meer fotograferen met slecht licht :D
-
Maar HOE donker was het nou?
-
Ik kan me een beetje van de frustratie wel voorstellen. Je bent uitgelachen, want jij hebt iets wat de andere nooit zouden kopen en zij kunnen wel zo'n mislukt "net geen sportfoto"-plaatje schieten en jij niet. Een geruststelling is er in het feit dat die andere deze setting waarschijnlijk nooit meer nodig hebben of zullen gebruiken. Er zijn veel dingen die wel of beter kunnen met de K-5 en daar mag je dan nog eens het mooiste uit gaan halen. Voor party-fotografie, waar dit wellicht nog wel voor bruikbaar is met het 2de sluitergordijn zul je merken dat dat ook met de K-5 prima zal gaan. Zodra het ingewikkelder wordt is het ook de kunst van de fotograaf die het verschil zal gaan maken.
Los daarvan hoop ik dat de AF-module in de volgende camera een stuk geavanceerder is dan die we nu hebben in de K-5.
-
Nou je kunt dan wel raden wat wij te horen kregen van de Canon en Nikon boys, het enigste verweer dat ik had was van laten we eens nu met ISO 4800 foto's zonder flits maken en dan kijken of jullie nog lachen.
gr peter
Gebruik maken van een beperking in de constructie voor een geinig effectje dat je in de praktijk nooit gebruikt lijkt me ook een beetje tijdverspilling.
-
Gebruik maken van een beperking in de constructie voor een geinig effectje dat je in de praktijk nooit gebruikt lijkt me ook een beetje tijdverspilling.
Daar gaat het ook niet om, natuurlijk was het gewoon een grap/studeer oefening om dit soort situaties te proberen. maar het ging mij om het feit dat het met beide andere merken wel goed gaat en met een Pentax niet en dat wij daar toch al in de minderheid zijn en nu het " lachertje" van de avond waren en dan baal je behoorlijk van.
Gr Peter
-
Tja Peter, ik kan me voorstellen hoe je je gevoeld hebt! Je bent een kleintje als merk en je krijgt het idee dat nu ook bevestigd wordt waarom. Terwijl wij dat natuurlijk niet vinden, maar daar heb je in zo'n groep dan even niets aan. Ben wel benieuwd of er een "oplossing" voor is. En dat je het verder niet vaak zal gebruiken dit aan dit niets af.
-
Ik kan me het gevoel ook wel voorstellen maar ik ben zelf niet zo snel onder de indruk van apparaatjes die perfect in staat zijn om (voor mij) zinloze kunstjes uit te halen, ik doel dan bv. op video in het algemeen, waterpassen of rare flitssynchronisaties. En dan, met een Hasselblad of een Leitz zou het ook niet gelukt zijn, zijn dat dan ook mindere camera's?
-
Daar gaat het ook niet om, natuurlijk was het gewoon een grap/studeer oefening om dit soort situaties te proberen. maar het ging mij om het feit dat het met beide andere merken wel goed gaat en met een Pentax niet en dat wij daar toch al in de minderheid zijn en nu het " lachertje" van de avond waren en dan baal je behoorlijk van.
Gr Peter
Ik kom af en toe wel eens echte professionele fotografen tegen bij sportwedstrijden en er heeft nog nooit iemand energie gestoken in het uitlachen van mij of een andere fotograaf. Daar hoef je je dus echt niks van aan te trekken, want enkel sukkels doen zoiets. We maken allemaal wel eens iets mee wat de een beter kan dan de ander. Al is je apparatuur nog zo goed, als er gejuicht wordt naar de andere kant dan heb je tevreden te zijn met de achterkant en staat die ander (met de wel/niet betere camera) wel aan de goede kant.
-
Ik maak er ook geen drama van, maar in eerste instantie wilde het niet lukken, dan sta je te klooien onwetend wat er nu met je camera aan de hand is want zelfs normaal afdrukken wilde soms niet, dus denk je de camera is kapot, dan komt opeens een ander clublid met een Pentax naar je toe en die blijkt dezefde problemen te hebben, tja dan valt het op en ben je aan de beurt.
Ze vinden ons 2 toch al een buitenbeentje en vreemd" omdat wij voor Pentax gekozen hebben, als je dan uitlegt wat bij mij de reden was ( ik had Pentax glaswerk uit de erfenis van mijn vader gekregen) dan veranderd hun mening.
Gr Peter
-
Ik kan me het gevoel ook wel voorstellen ..... En dan, met een Hasselblad of een Leitz zou het ook niet gelukt zijn, zijn dat dan ook mindere camera's?
Dat is helemaal waar! En natuurlijk heb je nooit graag dat er smalend over jouw of je spullen gedaan wordt, dat is geen fijn gevoel.
Maar ik denk wel dat dat ook komt hoe ín het algemeen iedereen 'zijn' merk de hemel in prijst en andere merken af doet als 'minderwaardig'
En dan bedoel ik niet dat jij gedaan zou hebben Peter, maar ik bedoel dat in het algemeen.
Lees hier vaak maar eens wat men over Nikon, Canon of welk merk dan ook schrijft, terwijl ik denk...ieder merk heeft zijn sterkere en mindere punten/eigenschappen en ieder persoon kiest hetgeen waarvan hij/zij denkt dat het beste bij hem/haar past.
Maar door die algemene tendens van je eigen merk als beter te beschouwen krijg je ook dit soort 'leedvermaak' .
Nogmaals, dit is absoluut niet persoonlijk en/of op jouw gericht Peter, het is meer iets waar ik al veel langer van denk dat het onnodig is om op een minderwaardige manier over een ander merk te praten.
Henk
-
Peter,
Wie het laatst lacht, weet je wel...
Kom op, ik begrijp je gevoel, maar laat je er niet door meeslepen.
Hoe lang hebben die anderen hun camera al en hoelang jij?
Ja, toch?
Groeten,
Ruurd
-
f/5.6 dacht ik zelfs
Bij de K5 hebben ze de opening groter gemaakt
Dit heb ik zo even snel kunnen vinden.
Pentax 11 point AF system have 9 cross type (f2.8 sic) and 2 on the outside vertical af sensor (f5.6).
Los daarvan hoop ik dat de AF-module in de volgende camera een stuk geavanceerder is dan die we nu hebben in de K-5.
De module is gewoon goed en van deze tijd, niks meer aan veranderen zal ik zeggen.
Ze moeten de AF software gaan aanpassen, voornamelijk het tracking gebeuren is een echt zwakte punt.
Voor deze situatie moet je de camera op contineus AF zetten en in de custom menu de AF veranderen van Focus naar Speed of zoiets dergelijk, weet de preciese benaaming niet beteknis zal op hetzelfde neer komen.
-
Volgens de handleiding (pag 123) FPS-priority. Dat is de instelling die je bedoelt, Stefan?
-
is
Volgens de handleiding (pag 123) FPS-priority. Dat is de instelling die je bedoelt, Stefan?
Bedankt dat is hem inderdaad.
Je kan dan instellen hoe continiues AF reageert, je kan de voorkeur geven voor accuraat of snelheid.
-
Peter,
Wie het laatst lacht, weet je wel...
Kom op, ik begrijp je gevoel, maar laat je er niet door meeslepen.
Hoe lang hebben die anderen hun camera al en hoelang jij?
Ja, toch?
Groeten,
Ruurd
Hallo naamgenoot,
Ik weet niet wat uw vakgebied is maar neem van mij aan dat ervaring 95% uitmaakt wat het resultaat is, en daar gaat het toch om…
Ik ben ook ’n opa met een K5 en een kast vol “oud” Pentax glas, en heb een paar weken terug ook een workshop gegeven bij de plaatselijke fotoclub. (Ik geef al jaren geen gastcolleges meer maar toevallig hadden een paar leden wat Makro opnamen gezien, nog gemaakt met de K10D op A3+ en waren daar zeer van onder de indruk.). Meer dan de helft had inderdaad een Full Frame camera en niemand kende de kleine Pentax K5 waarmee ik via een kabel op een grote HDMI TV soepel liet zien hoe je de instellingen snel kunt aanpassen via het mooie beeldmenu. Dat je ook de camera bij snelle reeksen het beeld automatisch horizontaal kunt laten zetten en o.a. liet zien dat je alsnog een JPG opnamen even op kunt slaan als DNG RAW geloofden de meesten hun eigen ogen niet meer. Met andere woorden als ik nog Pentax dealer was geweest had ik goede zaken gedaan. Nu maak ik trouwens in Parijs met een heel kleine Sony 5N (Is dat niet de sensor van de K5?) eindelijk buik perspectief foto’s zonder dat iemand dat in de gaten heeft, en mijn Pentax glas past er keurig op. (Zelf autofocus met de mooie 2.8 zoomlens van mijn ME-F…) Het gaat tenslotte toch om het resultaat en de fun..) ;D
Mvg, Peter Marinus
-
Ik ben niet goed in flitsen op welk gordijn dan ook (we hebben rolgordijnen achter en een rolluik voor) en kom niet eens verder dan mijn k-5 pop-up flitsertje..;
niettemin, te kakken gezet worden waar je met verve je Pentax echt mee (en het beter) wilt laten doen is niet leuk, maar weet dan dat er troost is...
Ik weet dat er fotografen zijn die als enige kunst verheven hebben het op het juiste moment vastleggen van opspringende personen en allerlei soortgelijke flitsende situaties, maar... mensen portretteren, verstilde landschappen vastleggen, een mooie macro schieten, whatever.. blijven dan helemaal buiten beeld.
-
Ik ben niet goed in flitsen op welk gordijn dan ook (we hebben rolgordijnen achter en een rolluik voor) en kom niet eens verder dan mijn k-5 pop-up flitsertje..;
niettemin, te kakken gezet worden waar je met verve je Pentax echt mee (en het beter) wilt laten doen is niet leuk, maar weet dan dat er troost is...
Ik weet dat er fotografen zijn die als enige kunst verheven hebben het op het juiste moment vastleggen van opspringende personen en allerlei soortgelijke flitsende situaties, maar... mensen portretteren, verstilde landschappen vastleggen, een mooie macro schieten, whatever.. blijven dan helemaal buiten beeld.
:clap2:
Ruurd
-
Peter,
Wellicht de volgende workshop bij de fotoclub eens gaan fotograferen ZONDER flitser bij weinig licht. Met andere woorden: we gaan eens hoge ISO waarden gebruiken.
Kijken wie er dan lacht :D :D
Ik kan het me overigens wel voorstellen. Ik wordt ook altijd pissig als iemand negatief over Pentax doet >:(
Groet
Edzo
-
Nou, nee, ik wordt er niet pissig om.
Ik kijk zulke lui gewoon meewarig aan denk - soms hard op: "Ach, joh, je weet niet beter...."
Groeten,
Ruurd
-
En toch begrijp ik niet waar het fout ging... Volgens mij moet het gewoon kunnen. Mijn foto's van mountainbiken verschillen toch niet zo erg van sprongfoto's?
-
En toch begrijp ik niet waar het fout ging... Volgens mij moet het gewoon kunnen. Mijn foto's van mountainbiken verschillen toch niet zo erg van sprongfoto's?
Je had genoeg licht, ik denk dat het daar op spaak loopt.
-
Denk het niet... maar goed. Ik zal vanavond eens wat uit gaan proberen...
-
Je had genoeg licht, ik denk dat het daar op spaak loopt.
Dat worden mooie foto's :evil:
Sprongfoto's van FIETSEN en dat loopt SPAAK.... :rofl2:
-
Bedankt dat is hem inderdaad.
Je kan dan instellen hoe continiues AF reageert, je kan de voorkeur geven voor accuraat of snelheid.
Hoi Stefan
Ik heb op pagina 123 gekeken maar snap niet wat jullie bedoel waar ik dat kan instellen?
Gr peter
-
Ik had niet gekeken of daadwerkelijk die bladzijde was maar wat Lidy zei was wel goed.
Net even op m'n K5 gekeken ik heb hem wel in het engels staan maar ik denk dat je er wel uitkomt.
Je kan de optie vinden in tab 3 van het custom menu (C menu is oranje van kleur)
Je moet optie 15. AF.S Setting hebben.
1. Focus-priority (deze is focus accuraat)
2. Release-priority (deze is wat minder kritische met z'n focus)
Optie 2 is de snellere optie maar je kan iets minder scherpe foto's krijgen.
-
Ik had niet gekeken of daadwerkelijk die bladzijde was maar wat Lidy zei was wel goed.
Net even op m'n K5 gekeken ik heb hem wel in het engels staan maar ik denk dat je er wel uitkomt.
Je kan de optie vinden in tab 3 van het custom menu (C menu is oranje van kleur)
Je moet optie 15. AF.S Setting hebben.
1. Focus-priority (deze is focus accuraat)
2. Release-priority (deze is wat minder kritische met z'n focus)
Optie 2 is de snellere optie maar je kan iets minder scherpe foto's krijgen.
Kijk daar heb ik wat aan, duidelijk uitgelegd, ik heb het meteen aangepast en zal van de week eens in de schemerdonker proberen of dit inderdaad de oplossing is.
Stefan hartelijk dank voor je uitleg.
Gr peter
-
Heb je natuurlijk nog wel een "Spring-in-'t-veld" nodig als model... ;C
Ehhh...neee.. ik ben géén kandidaat. 8)
-
Kijk daar heb ik wat aan, duidelijk uitgelegd, ik heb het meteen aangepast en zal van de week eens in de schemerdonker proberen of dit inderdaad de oplossing is.
Stefan hartelijk dank voor je uitleg.
Gr peter
Ben heel benieuwd en dan kun je met een gerust hart terug naar de club!
Goeie tips trouwens, dáár is ons forum voor!
-
Heb je natuurlijk nog wel een "Spring-in-'t-veld" nodig als model... ;C
Ehhh...neee.. ik ben géén kandidaat. 8)
Ik ben de hele middag al aan het oefenen met onze Beagle, door een brokje op 1 meter hoog vast te houden en hem te laten springen maar hij is een beetje eigenwijs.
maar waarschijnlijk is hem 1 brokje te min, en moet het iets anders zijn.
Gr Peter
-
Ik ben de hele middag al aan het oefenen met onze Beagle, door een brokje op 1 meter hoog vast te houden en hem te laten springen maar hij is een beetje eigenwijs.
maar waarschijnlijk is hem 1 brokje te min, en moet het iets anders zijn.
Gr Peter
Niet te lang door oefenen, anders moet je er een SWA op gaan zetten!
-
Ik ben de hele middag al aan het oefenen met onze Beagle, door een brokje op 1 meter hoog vast te houden en hem te laten springen maar hij is een beetje eigenwijs.
maar waarschijnlijk is hem 1 brokje te min, en moet het iets anders zijn.
Gr Peter
Tja, jij een pracht camera en dat dier maar één armetierig brokje ??? >:(
Daar zou ik ook niet voor gaan als ik al kandidaaat was...
-
Al een zak pepernoten geprobeerd?
Wellicht dat die daar wel voor springt?
-
Ik ben de hele middag al aan het oefenen met onze Beagle, door een brokje op 1 meter hoog vast te houden en hem te laten springen maar hij is een beetje eigenwijs.
Als je mazzel hebt waait het vanavond een beetje flink, dan kun je nog wat oefenen op zwarte Pieten die van het dak flikkeren ;D
-
Hebben jullie wel goed gelezen het gaat hier niet om zo maar een hond maar een Beagle. Ik begrijp zijn frustratie want het zijn koppigaards. Dat is het minst wat je kan zeggen.
Trouwens ik kan het weten want ik heb er twee en voor die twee kan je nog wat superlatieven verzinnen ze zullen voor 99,99% toepasselijk zijn.
Veel succes met het jumpen.
Jonny
-
Als je mazzel hebt waait het vanavond een beetje flink, dan kun je nog wat oefenen op zwarte Pieten die van het dak flikkeren ;D
Ik had pech de straat verlichting was hier defect dus ik zag echt niets in het donker.
Gr Peter
-
Hebben jullie wel goed gelezen het gaat hier niet om zo maar een hond maar een Beagle. Ik begrijp zijn frustratie want het zijn koppigaards. Dat is het minst wat je kan zeggen.
Trouwens ik kan het weten want ik heb er twee en voor die twee kan je nog wat superlatieven verzinnen ze zullen voor 99,99% toepasselijk zijn.
Veel succes met het jumpen.
Jonny
Tjonge jonge 2 stuks.
Hier 2 foto's van onze Beagle de 1e toen ze nog jonger was en de 2e een paar jaar geleden, en ik weet het de foto is niet de ""beste" kwaliteit, maar is gemaakt door mijn vrouw met haar toenmalige Camera (tje)
Foto1 toen had ze weer eens geprobeerd iets eetbaars uit een prullebakje te halen
(http://i39.tinypic.com/2exlb3p.jpg)
Foto 2 Als een Pricess ging ze zitten op een stoel voor de foto, dat lukt me nu niet meer.
(http://i39.tinypic.com/igzyfb.jpg)
Gr peter
-
Ik had pech de straat verlichting was hier defect dus ik zag echt niets in het donker.
Gr Peter
Ook niet met een hoge ISO-instelling ???
-
Peter mooie hond.
Google eens op Youtube naar Beagle Escape. Dan zie je waartoe ze in staat zijn.
Voor de rest lieve en trouwe beesten.
Groeten Jonny
-
Peter mooie hond.
Google eens op Youtube naar Beagle Escape. Dan zie je waartoe ze in staat zijn.
Voor de rest lieve en trouwe beesten.
Groeten Jonny
Is dat een Beagle van jouw?, wat een slimmerik.
Dat zie ik onze Beagle niet doen, we hebben een huis (split level) met 4 trapjes van elk 6 treden, en geregeld weet ze opeens niet meer hoe ze een trap af moet komn en staat ze zogenaamd heel zielig te piepen. het is echt wat dat betreft geen held.
aan de andere kant gaan we elke avond bij ons aan de overkant naar het plantsoen en daar komen dan wisselend 5-10 honden bezitters/sters met hun honden en dan mogen ze een half uur los lopen en spelen en dan is ze nergens bang voor en als het er soms wat ruw aan toe gaat springt ze er zo tussen.
Gr Peter
-
aan de andere kant gaan we elke avond bij ons aan de overkant naar het plantsoen en daar komen dan wisselend 5-10 honden bezitters/sters met hun honden en dan mogen ze een half uur los lopen en spelen en dan is ze nergens bang voor en als het er soms wat ruw aan toe gaat springt ze er zo tussen.
Gr Peter
Sta je dáár in ieder geval niet voor schut ;)
-
Sta je dáár in ieder geval niet voor schut ;)
Dat klopt helemaal.
Gr Peter
-
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik heb pas nu wat rondgeneusd op dit forum.
Wat dat gedoe met die gordijnen betreft, moet dat eigenlijk wel?
Ik bedoel, de foto's van Philippe Halsman zijn schitterend en ik vermoed dat hij niet eens een gordijn in z'n camera had zitten, kijk maar eens hier: http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html (http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html)
-
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik heb pas nu wat rondgeneusd op dit forum.
Wat dat gedoe met die gordijnen betreft, moet dat eigenlijk wel?
Ik bedoel, de foto's van Philippe Halsman zijn schitterend en ik vermoed dat hij niet eens een gordijn in z'n camera had zitten, kijk maar eens hier: http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html (http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html)
Misschien doen wij het hier allemaal wel verkeerd, maar geef jij dan eens een "Jip en Janneke"" oplossing.
Gr peter
-
Misschien doen wij het hier allemaal wel verkeerd, maar geef jij dan eens een "Jip en Janneke"" oplossing.
Gr peter
Nee, nee, dat bedoelde ik niet!
Het moet gewoon ook 'anders' kunnen.
Als je ziet dat Halsman het met een in verhouding eenvoudige camera kon (dewelke is van geen belang), dan moet het ook kunnen met een 'moderne' camera maar dan 'eenvoudig' gebruikt.
Halsman deed het allemaal met het onderwerp en de (flits-) belichting.
Ik vermoed zelfs dat hij in bepaalde gevallen de sluiter gewoon liet openstaan en de belichting puur met de handbediende flits maakte in een donkere ruimte. Niet synchroniseren met de camera maar wel met het georkestreerde onderwerp.
Zijn grote voordeel was dat hij beschikte over een resem assistenten die, bijvoorbeeld die foto van Dali, een emmer water, een kat, een schildersezel en nog wat spullen, gelijktijdig met de sprong van Dali, het beeld in gooiden. Maar met een beetje fantasie kan daar wel een mouw aan gepast worden.
Ik heb destijds ergens een deel van de reeks opnames van die foto gezien, en inderdaad er zaten heel wat missers bij, maar zo is dat nu eenmaal...
Ik heb zeker geen pasklaar antwoordt, noch ben ik een tovenaar, maar ik heb wel geleerd te werken naar oplossing 'on the spot', ingegeven door de omstandigheden en het 'ogenblik'.
In alle eerlijkheid moet ik ook toegeven over veel 'spullen' te beschikken waaruit ik kan 'pikken' wat ik dan denk nodig te hebben (en een Transporter om alles mee te nemen). En dat zijn niet altijd dure spullen die de oplossing brengen: het is niet de eerste keer dat een stukje plakband of een eindje ijzerdraad dé redding waren! Trial and error tot bloedens toe, en heel veel fantasie!
Laat je niet verblinden door de beloftes van de technologie, zoek je eigen weg en leer werken met de beperkingen én de voordelen van jou systeem.
-
Laat je niet verblinden door de beloftes van de technologie, zoek je eigen weg en leer werken met de beperkingen én de voordelen van jou systeem.
Dát vindt ik nou een mooie gedachte!
zonder me met de rest van de discussie te willen bemoeien!
-
http://www.frankdoorhof.com/site/2011/12/the-secret-camera-revealed/ (http://www.frankdoorhof.com/site/2011/12/the-secret-camera-revealed/)
Sluit volgens mij aan op de discussie...
-
http://www.frankdoorhof.com/site/2011/12/the-secret-camera-revealed/ (http://www.frankdoorhof.com/site/2011/12/the-secret-camera-revealed/)
Sluit volgens mij aan op de discussie...
Ook erg mooi om te lezen! :)
-
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik heb pas nu wat rondgeneusd op dit forum.
Wat dat gedoe met die gordijnen betreft, moet dat eigenlijk wel?
Ik bedoel, de foto's van Philippe Halsman zijn schitterend en ik vermoed dat hij niet eens een gordijn in z'n camera had zitten, kijk maar eens hier: http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html (http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html)
Die heb waarschijnlijk een centraal sluiter in de lens zitten maar hij gebruikt daar wel puur het flits licht om alles te bevriezen, dat gaat je niet lukken met de sluiter zeker niet met midden formaat waar mee hij schiet.
Volgens mijn heeft een 645 lens voor pentax er ook eentje...
Maar dit is een ander soort flits techniek, met tweede gordijn wil je juist wel beweging in de foto hebben.
-
Als ik mij nog iets kan herinneren van in de lessen fototechniek op de academie, zo'n 30 jaar geleden, dan zou je het effect van de 2de sluiter ook kunnen bekomen door de camera op z'n kop te zetten, maar vertrouw m'n geheugen niet te veel, proberen dus....
-
Als ik mij nog iets kan herinneren van in de lessen fototechniek op de academie, zo'n 30 jaar geleden, dan zou je het effect van de 2de sluiter ook kunnen bekomen door de camera op z'n kop te zetten, maar vertrouw m'n geheugen niet te veel, proberen dus....
Tweede sluiter heeft te maken wanneer de flits af gaat.
Normaal gesproken gaat die bij het eerste gordijn af maar als die op de 2de staat in gesteld dan gaat de flits af net voor dat de tweede gordijn sluit.
Je kan hem op zijn kop houden maar dat maakt geen verschil ;)
hier is een voorbeeld.
(http://www.shortcourses.com/images/b4ch6/curtainsync.jpg)
Bovenste trein is eerste gordijn en de onderste op tweede gordijn.
-
zo hier word ik lekker wijzer van, van zulke discussies krijg ik weer zin om weer eens wat uit te proberen,ben echt een beginneling :-\ maar leer hier een hoop maar weer bedankt
gr peter,
ps zijn wel veel peter's hier ;C
-
ps zijn wel veel peter's hier ;C
En vergeet alle -te - gekke - Henkies niet... 8)
-
Terwijl ik onder mijn steen vandaan kruip op dit forum (druk druk en nog meer flauwe smoezen), lees ik dat ik al meer dan 120 dagen niets gepost heb.
Toch maar weer serieus aan de slag en zelfs enige maanden lid van onze plaatselijke fotoclub.
Dat gezegd hebbende, hebben wij ook een workshop in het vooruitzicht. En wel over het 2e gordijn. Om te voorkomen dat ik op dat moment voor schut sta, toch maar even opgezocht. Keurig gevonden in de k5 en op de camera flitser werkt het. Op de Metz 50 af-1 die ik erop heb merk ik er echter helemaal niets van.
De handleiding van de Metz geeft aan dat dat aangestuurd moet worden vanuit de camera.
Werkt het op die manier niet of doe ik iets verkeerd.
Charles (die beloofd niet meer in een flits weg te blijven)
-
Charles (die beloofd niet meer in een flits weg te blijven)
Houden we je aan :)
-
Even eens vlug naar gekeken met mijn Metz 58 AF-1.
Met de K-01 zijn er wel meer dingen die niet goed functioneren. Zoals HSS. Tweede gordijn niet werkend.
Met de K-5 krijg ik het tweede gordijn zo vlug ook niet werkend.
Kan aan de firmware liggen, want ik meen dat ik die wel eens gebruikt heb in het verleden. Zit nu firmware 4.0 op die net nieuw is.
-
In een vorige post van mij gaf ik ook al aan dat de AF bij weinig licht, bijv. 's nachts in de stad bij kunstlicht, niet goed werkt van de K5, welke lens ik ook gebruik. Mijn maat met een Sony schiet lekker door met AF terwijl ik zit te eikelen....
Dat is wel een beetje een teleurstelling...
Tussenoplossing voor mij, ik prefocus op iets Contrastrijks met min of meer dezelfde afstand en schiet dan. Ik doe straatfotografie, dus haarscherp hoeft van mij niet. Ik wil gewoon het shot.
-
Of gewoon straks de K5 II aanschaffen ;) :)
-
Mooi dat je weer actief wilt worden Charles, maar het verband met zo'n oud topic opgraven zie ik niet zo... :-\
Oja toch, de gordijnen die open en dicht gaan!!! :D
Gr, Carel
-
Tja het moest er weer een keer van komen natuurlijk. Maar om een nieuw topic te beginnen waar er nog ergens in de kelder van het forum nog wat over stond leek me logischer.
Inmiddels heb ik wel het tweede gordijn gevonden. Hoewel in de handleiding van de flits staat dat alles door de camera aangestuurd moet worden, blijk rear focus toch echt op de flitser in te stellen te zijn. Echter nu flitst hij 2 keer. Bij het openen en bij het sluiten.
Zo wordt het wel heel spannend maar niet echt de bedoeling denk ik.
Charles (die zelf geen kelder heeft)
-
Tja het moest er weer een keer van komen natuurlijk. Maar om een nieuw topic te beginnen waar er nog ergens in de kelder van het forum nog wat over stond leek me logischer.
Inmiddels heb ik wel het tweede gordijn gevonden. Hoewel in de handleiding van de flits staat dat alles door de camera aangestuurd moet worden, blijk rear focus toch echt op de flitser in te stellen te zijn. Echter nu flitst hij 2 keer. Bij het openen en bij het sluiten.
Zo wordt het wel heel spannend maar niet echt de bedoeling denk ik.
Charles (die zelf geen kelder heeft)
Volgens mij is die eerste flits er voor de lichtmeting en niet voor het licht. Ik zal mijn gebruiksaanwijzing ook eens opduikelen, want heb het in het verleden gebruikt.
-
Tussenoplossing voor mij, ik prefocus op iets Contrastrijks met min of meer dezelfde afstand en schiet dan. Ik doe straatfotografie, dus haarscherp hoeft van mij niet. Ik wil gewoon het shot.
Ik heb een aantal straatfotografen gezien die op MF werken en de lens dan hyperfocaal instellen, dan hoef je alleen maar te kaderen en af te drukken. Wellicht iets voor jou?
-
Thx voor de tip.
Is zeker wat voor mij, en doe het overdag ook wel. Maar 's nachts moet je met een groot diafragma werken en dan heb je nauwelijks een scherpe zone om in te werken. Maar het is waar, zone focussing is vele malen sneller dan AF, en leuker eigenlijk ook. Nadeel is natuurlijk dat je geen wazige achtergronden kan maken.
-
[
Ik heb een aantal straatfotografen gezien die op MF werken en de lens dan hyperfocaal instellen, dan hoef je alleen maar te kaderen en af te drukken. Wellicht iets voor jou?
Hmm...kun je uitleggen wat hiermee bedoeld wordt? "de lens hyperfocaal instellen?"
Thanks!
-
Zone focus is gebruikelijk voor traditionele straatfotografie: je stelt je lens in op een afstand waarvan je denkt dat je er je volgende foto mee gaat schieten en je diafragma op minstend f8, zo heb je flink wat speling met de scherpte. Natuurlijk is er nog steeds 1 echt focuspunt, maar wat daarbuiten valt, maar binnen de zone is nog steeds acceptabel scherp. Cartier Bresson heeft veel foto's (de meeste) waarop de focus niet op het onderwerp ligt.
Kertesz daarentegen stelde wel feilloos scherp.
Hyperfocaal wordt bij mijn weten niet (veel?) gebruikt.
-
Wat bij de AF ook kan helpen (heb ik op mijn 'langzame' K200D's ingesteld, waarmee ik toch prima avond-opnames maak): scherpstelpunt vastzetten op het middelste punt; dan weet je altijd waarop je scherpstelt. Werkt natuurlijk alleen maar voor AF-S (= niet-continue autofocus).
Jan.
-
Wat bij de AF ook kan helpen (heb ik op mijn 'langzame' K200D's ingesteld, waarmee ik toch prima avond-opnames maak): scherpstelpunt vastzetten op het middelste punt; dan weet je altijd waarop je scherpstelt. Werkt natuurlijk alleen maar voor AF-S (= niet-continue autofocus).
Jan.
Vastzetten van focuspunt is niet afhankelijk van AF-S of AF-C :)
-
Vastzetten van focuspunt is niet afhankelijk van AF-S of AF-C :)
Nee, maar wat ik bedoel, is dat je richt op datgene wat je scherp wilt hebben en dan kadert met half ingedrukte ontspanknop. dat werkt minder goed met AF-C. Dan moet je je onderwerp altijd in het midden hebben. De vraag is of je dat wilt...
Jan.
-
Volgens mij is die eerste flits er voor de lichtmeting en niet voor het licht. Ik zal mijn gebruiksaanwijzing ook eens opduikelen, want heb het in het verleden gebruikt.
Ik heb inmiddels ook op een ander forum van een niet nader te noemen (zeker niet) concurrent merk :) gelezen dat de eerste flits voor de lichtmeting zou zijn. Voor mijn gevoel flitst hij op het eerste gordijn ook
Vanavond ga ik het toch een keer na-checken. Wie weet is dat toch de oplossing.
Charles (die de gordijnen s'nachts echt dicht doet)
-
Nee, maar wat ik bedoel, is dat je richt op datgene wat je scherp wilt hebben en dan kadert met half ingedrukte ontspanknop. dat werkt minder goed met AF-C. Dan moet je je onderwerp altijd in het midden hebben. De vraag is of je dat wilt...
Ook niet (althans niet helemaal) waar. Je kan zelf een focuspunt selecteren...
-
Update: De eerste flits is een stuk zwakker dus wellicht toch een lichtmeting.
Charles (die het licht heeft gezien)
-
Update: De eerste flits is een stuk zwakker dus wellicht toch een lichtmeting.
Kopt inderdaad
P-TTL staat voor Pre-flash Through The Lens metering.
In het nederlands
voor-flits door de lens meeting.
Als je de flits op een andere stand zet dan P-TTL (als dat kan) dan krijg je die voor flits niet.
-
[
Hmm...kun je uitleggen wat hiermee bedoeld wordt? "de lens hyperfocaal instellen?"
Thanks!
Ben ik weer de gene voor technische uitleg?
Je focus in het beeld heeft een begin en een einde waar het scherp is, daarom krijg je vervaagde voor en achtergronden.
Met hyperfocal focus leg je het einde van de focus tegen het oneindig (de horizon) van het beeld aan waardoor je het meeste bereik vangt.
Met bijvoorbeeld 15mm op f/8 kan je wel op de boom aan de horizon focussen maar dat beteken dat groot deel van de dekking verloren gaat want verder dan oneindig (horizon) kan je niet scherper krijgen, wat je dan doet is de focus naar voren halen.
Voor 15mm en f/8 beteken dat je de focus op 1.5m kan zetten dan is alles tussen 0.8m en oneindig gewoon nog goed scherp en heb je dus de meeste dekking.
plaatje
(http://farm4.staticflickr.com/3303/4615880808_a8ec275246_o.jpg)
Het grijze gedeelte is wat scherp is.
1. zie je dat de berg niet scherp is, leuk vor protretten mooi wazig achtergrond bijvoorbeeld.
2. zit de focus op de berg maar... je ziet dat gedeelte van de focus over het oneindige heen gaat dat is dus je verlies.
3. is de focus naar voren gehaald voor maximale dekking, het einde van de focus ligt precies op oneindig nu.
-
Ben ik weer de gene voor technische uitleg?
Je klinkt verbaast ;C :evil:
maaare .. :dankk2:
-
Zeer zeker bedankt!!!
Supe rmooie uitleg met die plaatjes erbij.
Ik zal er nog wel een paar keer naar moeten kijken maar dan moet het kwartje toch wel vallen ;)
-
Het word eigenlijk alleen gebruikt met landschappen.
Als je f/8 kan gebruiken inplaats van f/22 dan is dat mooi want voorbij f/8 worden de lenzen namelijk minder scherp.
Je kan een lijst maken met hyperfocaal lengte, bij prime lenzen word vaak de scherpte diepte aan gegeven bij de afstand.
Heb je toevalig een prime lens?
Je ziet dan bij de focus afstand waar de scherptediepte begint en eindig, wat je dan doet is het streepje van het einde van de scherpte op het oneindig teken zetten.
Hier is een voorbeeld, nemen voor het gemak f/16, je zet dan het streepje links waar 16 staat op het oneindig teken, dan is alles van af daar (oneindig) tot het streep bij 16 rechts in focus/scherp.
(http://www.kenrockwell.com/pentax/35mm/lenses/images/50mm-f17-smc-m/D3S_4046-1200.jpg)
-
Het word eigenlijk alleen gebruikt met landschappen.
Als je f/8 kan gebruiken inplaats van f/22 dan is dat mooi want voorbij f/8 worden de lenzen namelijk minder scherp.
Je kan een lijst maken met hyperfocaal lengte, bij prime lenzen word vaak de scherpte diepte aan gegeven bij de afstand.
Heb je toevalig een prime lens?
Je ziet dan bij de focus afstand waar de scherptediepte begint en eindig, wat je dan doet is het streepje van het einde van de scherpte op het oneindig teken zetten.
Hier is een voorbeeld, nemen voor het gemak f/16, je zet dan het streepje links waar 16 staat op het oneindig teken, dan is alles van af daar (oneindig) tot het streep bij 16 rechts in focus/scherp.
(http://www.kenrockwell.com/pentax/35mm/lenses/images/50mm-f17-smc-m/D3S_4046-1200.jpg)
alleen met aps-c camera's werkt het toch net iets anders met die afstanden of vergis ik me (met oude analoge lenxzen?).
-
Werkt hetzelfde maar de waardes zijn anders om heel precies te zijn.
Verschil zit hem in de CoC (circle of confusion), dat komt omdat de kleinere aps-C sensor meer vergroot word voor het eindbeeld en daarom zie je eerder dat iets minder scherp is.
Zit zo een stop verschil tussen, dus gebruik je FF/film lens op APS-C dan zal je voor f/5.6 de waardes van f/4 moeten aanhouden (ongeveer).
Maar dat werd iets te ingewikkeld en verwarrend om uit te leggen.
Heb namelijk niet heel veel zin om CoC uit te leggen, dan ben ik nog wel even bezig voor iets wat weinig toevoeg.
-
Dank voor je heldere uitleg!
ik snapte hem altijd "zo'n beetje", nu denk ik helemaal.
Verder moet de "ervaring" denk ik nu nog leren hoe er dagelijks mee te werken, maar juist zo'n stukje achtergrond maakt dat ik het ook ga "doen".
Dank, Han
-
Het word eigenlijk alleen gebruikt met landschappen.
Als je f/8 kan gebruiken inplaats van f/22 dan is dat mooi want voorbij f/8 worden de lenzen namelijk minder scherp.
Je kan een lijst maken met hyperfocaal lengte, bij prime lenzen word vaak de scherpte diepte aan gegeven bij de afstand.
Heb je toevalig een prime lens?
Je ziet dan bij de focus afstand waar de scherptediepte begint en eindig, wat je dan doet is het streepje van het einde van de scherpte op het oneindig teken zetten.
Hier is een voorbeeld, nemen voor het gemak f/16, je zet dan het streepje links waar 16 staat op het oneindig teken, dan is alles van af daar (oneindig) tot het streep bij 16 rechts in focus/scherp.
(http://www.kenrockwell.com/pentax/35mm/lenses/images/50mm-f17-smc-m/D3S_4046-1200.jpg)
Tjee! Pff!
Ja, ik heb een prime....en hoe ik je uitleg nu opvat is dat het scherptegebied dan ligt tussen de (iets minder dan) 5 meter en oneindig?
Klopt dat? Heb ik het dan goed begrepen?
Wt een technische kennis zeg!
-
Dat kan heel goed kloppen.
De streepjes is het grijze vlak wat je in de tekening ziet.
Zoals Ron al aangaf is je scherpte diepte op APS-C (digitaal) anders dan op film, dus als je de lens op f/8 zet moet je de indicatie van 1 stop daaronder dus f/5.6 geruiken, dan klop het, met DA lenzen is dat niet het geval.
-
Kopt inderdaad
P-TTL staat voor Pre-flash Through The Lens metering.
In het nederlands
voor-flits door de lens meeting.
Als je de flits op een andere stand zet dan P-TTL (als dat kan) dan krijg je die voor flits niet.
Dat ga ik vanavond nog even proberen. In elk geval bedankt.
Charles (die graag experimenteert)
-
Om het topic een beetje compleet te maken kan ik toch wel blij melden dat ik uiteindelijk niet voor schut heb gestaan :)
Highspeed flitsen ging met het 2e gordijn.
Het resultiaat
(http://i252.photobucket.com/albums/hh4/Charlesweb/IMGP9783klein.jpg)
Charles (die het nooit druppelsgewijs doet)
-
Wow dat ziet der stoer uit indd 8)
-
Om het topic een beetje compleet te maken kan ik toch wel blij melden dat ik uiteindelijk niet voor schut heb gestaan :)
Highspeed flitsen ging met het 2e gordijn.
Het resultiaat
(http://i252.photobucket.com/albums/hh4/Charlesweb/IMGP9783klein.jpg)
Charles (die het nooit druppelsgewijs doet)
Een leuk begin en nu nog zo'n mooie zoals je ze op internet soms tegenkomt.
-
Beste Peter,
Heb een dergelijke ervaring ook eens bij een fotocursus gehad. Ik weet niet meer of het om 'gordijnflitsen' ging, maar toen we aan de slag gingen met belichting en het flitsen aan de orde kwam, vertelde de cursusleider dat ik toch wel op achterstand begon. Ik begreep haar niet, maar zij wees me op mijn pentaxflitser (540): een onhandig ding vergeleken met de Metzen waarmee door mijn medecursisten doorgaans werd gefotografeerd. En idd: het bleek bij het flitswerk dat de Metz-flitsers aanmerkelijk eenvoudiger te doorgronden waren dan mijn Pentax. Nog steeds heb ik om die reden een beetje spijt van de keuze voor de pentaxflitser. Aan de andere kant gebruik ik tegenwoordig met de K5 de flitser zo weinig dat met de Pentaxflitser te leven valt.
Groet,
Wytze
-
Om het topic een beetje compleet te maken kan ik toch wel blij melden dat ik uiteindelijk niet voor schut heb gestaan :)
Highspeed flitsen ging met het 2e gordijn.
Hierbij zie je alleen niet het effect van het tweede gordijn, het omgevings licht is te weinig alles wat je nu ziet is flits licht dus maakt niks uit of je nu 2de of 1ste gebruikt hier.
-
Heb een dergelijke ervaring ook eens bij een fotocursus gehad. Ik weet niet meer of het om 'gordijnflitsen' ging, maar toen we aan de slag gingen met belichting en het flitsen aan de orde kwam, vertelde de cursusleider dat ik toch wel op achterstand begon. Ik begreep haar niet, maar zij wees me op mijn pentaxflitser (540): een onhandig ding vergeleken met de Metzen waarmee door mijn medecursisten doorgaans werd gefotografeerd. En idd: het bleek bij het flitswerk dat de Metz-flitsers aanmerkelijk eenvoudiger te doorgronden waren dan mijn Pentax. Nog steeds heb ik om die reden een beetje spijt van de keuze voor de pentaxflitser. Aan de andere kant gebruik ik tegenwoordig met de K5 de flitser zo weinig dat met de Pentaxflitser te leven valt.
Groet,
Wytze
Hier wil ik meer van weten, wat is namelijk het probleem?
Vele op de forum vinden Pentax juist makkelijker werken dan de Metz...
-
Hier wil ik meer van weten, wat is namelijk het probleem?
Vele op de forum vinden Pentax juist makkelijker werken dan de Metz...
Het ligt er net aan waar je mee begint. Dat went en is vertrouwd.
Mijn vorige Metz 48 had ik vakkundig gesloopt (uit mijn handen laten stuiteren) en heb nu zijn nieuwere broertje de 50
Werkt hetzelfde en voor mij voldoende voor een redelijke prijs.
Charles (die niet bang is voor nieuwe dingen)
-
We hadden vanavond een workshop op de fotoclub en moesten met de flits op het 1e en daarna op het 2e gordijn proberen beweging ( bijvoorbeeld iemand sprong in de lucht) het vast te leggen.
Nou ik heb wat staan klooien, bij iedereen met Canon en Nikon camera's gaat het goed behalve bij mij met K5 en nog een clublid met een K5 wij stonden te klooien, het scherpstellen en afdrukken duurde veel te lang waardoor de persoon allang weer op zijn benen stond, en soms was het niet eens mogelijk om af te drukken dan had hij geen fix op het scherpstellen.
Nou je kunt dan wel raden wat wij te horen kregen van de Canon en Nikon boys, het enigste verweer dat ik had was van laten we eens nu met ISO 4800 foto's zonder flits maken en dan kijken of jullie nog lachen.
maar vreemd is het wel dat beide K5's slecht in iets mindere licht omstandigheden of in het schemer donker en met flits op de camera zowel flitsers van Pentax en Metz 48 AF scherpstellen.
gr peter
hoi Peter,
mosterd na de maaltijd deze reactie, maar ik had die problemen ook met Pentax niet alleen zoals jij ze exact omschrijft. maar ik wil best een wedstrijdje ruis en scherpte aangaan met mijn Nikon en jou Pentax ;-).
-
Hallo Peter,
Ik was benieuwd of de Nikon en Canon full frames zijn.
Deze hebben meer autofocus punten en kunnen sneller scherpstellen op meerdere vlakken.
Bij de Pentax k5II is e.e.a. al weer aanzienlijk verbeterd en is Pentax op het gebied van autofocus bij weinig licht nu de beste in zijn Klasse van apc camera's. Maar ik neem aan dat jullie fotoclubje toegevoegde waarde heeft en kun je met je maatjes de exif bestande uitlezen, wellicht dat hier nog een verklaring te vinden is. Er schijnen geruchten te zijn dat Pentax onder de vlag van Ricoh ook bezig is met een full frame. Oja. had je maatje ook een Metz flitser of een Pentax flitser.
Gr. Johannes (K10D)