Auteur Topic: vanavond een beetje voor schut gestaan,  (gelezen 14503 keer)

Offline Peter Marinus

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
Re:vanavond een beetje voor schut gestaan,
« Reactie #27 Gepost op: 2 december 2011, 14:58:49 »
Peter,
Wie het laatst lacht, weet je wel...
Kom op, ik begrijp je gevoel, maar laat je er niet door meeslepen.
Hoe lang hebben die anderen hun camera al en hoelang jij?

Ja, toch?

Groeten,
Ruurd
Hallo naamgenoot,
Ik weet niet wat uw vakgebied is maar neem van mij aan dat ervaring 95% uitmaakt wat het resultaat is, en daar gaat het toch om…
Ik ben ook ’n opa met een K5 en een kast vol “oud” Pentax glas, en heb een paar weken terug ook een workshop gegeven bij de plaatselijke fotoclub. (Ik geef al jaren geen gastcolleges meer maar toevallig hadden een paar leden wat Makro opnamen gezien, nog gemaakt met de K10D op A3+ en waren daar zeer van onder de indruk.). Meer dan de helft had inderdaad een Full Frame camera en niemand kende de kleine Pentax K5 waarmee ik via een kabel op een grote HDMI TV soepel liet zien hoe je de instellingen snel kunt aanpassen via het mooie beeldmenu. Dat je ook de camera bij snelle reeksen het beeld automatisch horizontaal kunt laten zetten en o.a. liet zien dat je alsnog een JPG opnamen even op kunt slaan als DNG RAW geloofden de meesten hun eigen ogen niet meer. Met andere woorden als ik nog Pentax dealer was geweest had ik goede zaken gedaan. Nu maak ik trouwens in Parijs met een heel kleine Sony 5N (Is dat niet de sensor van de K5?) eindelijk buik perspectief foto’s zonder dat iemand dat in de gaten heeft, en mijn Pentax glas past er keurig op. (Zelf autofocus met de mooie 2.8 zoomlens van mijn ME-F…) Het gaat tenslotte toch om het resultaat en de fun..) ;D
Mvg, Peter Marinus

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 2 december 2011, 14:58:49 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #26 Gepost op: 2 december 2011, 14:38:40 »
is
Volgens de handleiding (pag 123) FPS-priority. Dat is de instelling die je bedoelt, Stefan?
Bedankt dat is hem inderdaad.
Je kan dan instellen hoe continiues AF reageert, je kan de voorkeur geven voor accuraat of snelheid.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 2 december 2011, 14:17:47 »
Volgens de handleiding (pag 123) FPS-priority. Dat is de instelling die je bedoelt, Stefan?
K-5 en wat lenzen

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 2 december 2011, 13:04:38 »
f/5.6 dacht ik zelfs
Bij de K5 hebben ze de opening groter gemaakt

Dit heb ik zo even snel kunnen vinden.
Pentax 11 point AF system have 9 cross type (f2.8 sic) and 2 on the outside vertical af sensor (f5.6).

Los daarvan hoop ik dat de AF-module in de volgende camera een stuk geavanceerder is dan die we nu hebben in de K-5.
De module is gewoon goed en van deze tijd, niks meer aan veranderen zal ik zeggen.
Ze moeten de AF software gaan aanpassen, voornamelijk het tracking gebeuren is een echt zwakte punt.

Voor deze situatie moet je de camera op contineus AF zetten en in de custom menu de AF veranderen van Focus naar Speed of zoiets dergelijk, weet de preciese benaaming niet beteknis zal op hetzelfde neer komen.
« Laatst bewerkt op: 2 december 2011, 13:23:33 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2 december 2011, 12:03:39 »
Peter,
Wie het laatst lacht, weet je wel...
Kom op, ik begrijp je gevoel, maar laat je er niet door meeslepen.
Hoe lang hebben die anderen hun camera al en hoelang jij?

Ja, toch?

Groeten,
Ruurd

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2 december 2011, 12:01:56 »
Ik kan me het gevoel ook wel voorstellen ..... En dan, met een Hasselblad of een Leitz zou het ook niet gelukt zijn, zijn dat dan ook mindere camera's?

Dat is helemaal waar! En natuurlijk heb je nooit graag dat er smalend over jouw of je spullen gedaan wordt, dat is geen fijn gevoel.

Maar ik denk wel dat dat ook komt hoe ín het algemeen iedereen 'zijn' merk de hemel in prijst en andere merken af doet als 'minderwaardig'
En dan bedoel ik niet dat jij  gedaan zou hebben Peter, maar ik bedoel dat in het algemeen.
Lees hier vaak maar eens wat men over Nikon, Canon of welk merk dan ook schrijft, terwijl ik denk...ieder merk heeft zijn sterkere en mindere punten/eigenschappen en ieder persoon kiest hetgeen waarvan hij/zij denkt dat het beste bij hem/haar past.
Maar door die algemene tendens van je eigen merk als beter te beschouwen krijg je ook dit soort 'leedvermaak' .

Nogmaals, dit is absoluut niet persoonlijk en/of op jouw gericht Peter, het is meer iets waar ik al veel langer van denk dat het onnodig is om op een minderwaardige manier over een ander merk te praten.

Henk

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 2 december 2011, 12:01:10 »
Ik maak er ook geen drama van, maar in eerste instantie wilde het niet lukken, dan sta je te klooien onwetend wat er nu met je camera aan de hand is want zelfs normaal afdrukken wilde soms niet, dus denk je de camera is kapot, dan komt opeens een ander clublid met een Pentax naar je toe en die blijkt dezefde problemen te hebben, tja dan valt het op en ben je aan de beurt.
Ze vinden ons 2 toch al een buitenbeentje en  vreemd" omdat wij voor Pentax gekozen hebben, als je dan uitlegt wat bij mij de reden was ( ik had Pentax glaswerk uit  de erfenis van mijn vader gekregen) dan veranderd hun mening.

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2011, 11:17:00 »
Daar gaat het ook niet om, natuurlijk was het gewoon een grap/studeer oefening om dit soort situaties te proberen. maar het ging mij om het feit dat het met beide andere merken wel goed gaat en met een Pentax niet en dat wij daar toch al in de minderheid zijn en nu het  " lachertje" van de avond waren en dan baal je behoorlijk van.

Gr Peter
Ik kom af en toe wel eens echte professionele fotografen tegen bij sportwedstrijden en er heeft nog nooit iemand energie gestoken in het uitlachen van mij of een andere fotograaf. Daar hoef je je dus echt niks van aan te trekken, want enkel sukkels doen zoiets. We maken allemaal wel eens iets mee wat de een beter kan dan de ander. Al is je apparatuur nog zo goed, als er gejuicht wordt naar de andere kant dan heb je tevreden te zijn met de achterkant en staat die ander (met de wel/niet betere camera) wel aan de goede kant.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2011, 10:34:45 »
Ik kan me het gevoel ook wel voorstellen maar ik ben zelf niet zo snel onder de indruk van apparaatjes die perfect in staat zijn om (voor mij) zinloze kunstjes uit te halen, ik doel dan bv. op video in het algemeen, waterpassen of rare flitssynchronisaties. En dan, met een Hasselblad of een Leitz zou het ook niet gelukt zijn, zijn dat dan ook mindere camera's?
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2011, 10:13:54 »
Tja Peter, ik kan me voorstellen hoe je je gevoeld hebt! Je bent een kleintje als merk en je krijgt het idee dat nu ook bevestigd wordt waarom. Terwijl wij dat natuurlijk niet vinden, maar daar heb je in zo'n groep dan even niets aan. Ben wel benieuwd of er een "oplossing" voor is. En dat je het verder niet vaak zal gebruiken dit aan dit niets af.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2011, 10:02:31 »
Gebruik maken van een beperking in de constructie voor een geinig effectje dat je in de praktijk nooit gebruikt lijkt me ook een beetje tijdverspilling.

Daar gaat het ook niet om, natuurlijk was het gewoon een grap/studeer oefening om dit soort situaties te proberen. maar het ging mij om het feit dat het met beide andere merken wel goed gaat en met een Pentax niet en dat wij daar toch al in de minderheid zijn en nu het  " lachertje" van de avond waren en dan baal je behoorlijk van.

Gr Peter

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2011, 06:07:27 »
Nou je kunt dan wel raden wat wij te horen kregen van de Canon en Nikon boys, het enigste verweer dat ik had was van laten we eens nu met ISO 4800 foto's zonder flits maken en dan kijken of jullie nog lachen.
gr peter 
Gebruik maken van een beperking in de constructie voor een geinig effectje dat je in de praktijk nooit gebruikt lijkt me ook een beetje tijdverspilling.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2 december 2011, 01:13:56 »
Ik kan me een beetje van de frustratie wel voorstellen. Je bent uitgelachen, want jij hebt iets wat de andere nooit zouden kopen en zij kunnen wel zo'n mislukt "net geen sportfoto"-plaatje schieten en jij niet. Een geruststelling is er in het feit dat die andere deze setting waarschijnlijk nooit meer nodig hebben of zullen gebruiken. Er zijn veel dingen die wel of beter kunnen met de K-5 en daar mag je dan nog eens het mooiste uit gaan halen. Voor party-fotografie, waar dit wellicht nog wel voor bruikbaar is met het 2de sluitergordijn zul je merken dat dat ook met de K-5 prima zal gaan. Zodra het ingewikkelder wordt is het ook de kunst van de fotograaf die het verschil zal gaan maken.

Los daarvan hoop ik dat de AF-module in de volgende camera een stuk geavanceerder is dan die we nu hebben in de K-5.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #14 Gepost op: 2 december 2011, 00:42:23 »
Maar HOE donker was het nou?

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Buksbeest

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2 december 2011, 00:12:14 »
Daar kan ik inkomen!
Desondanks, zou mijn keuze toch zijn geweest gewoon handfocus te gebruiken. Donker of niet. AF werkte kennelijk niet (snel genoeg).
Camera verder wel op M (ipv half-automaat)? Dit kan ook schelen in tijd (ivm lichtmeting).

En anders gewoon geen bewegingde dingen meer fotograferen met slecht licht  :D

rekel59

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2 december 2011, 00:10:30 »
dat zou gekund hebben ware het niet dat de man die steeds opsprong dat net steeds op de zelfde plek deed en zich dus 1 met verplaatste. dan zou ik met misschien wel diafragma 8 of zo moeten hebben gebruiken, moet eerlek zeggen dat heb ik niet geprobeerd, maar het viel mij op dat ik het idee had dat als de flits niet op de camera zit het scherpstellen sneller gaat.
Dit moet ik toch nog eens gaan testen, ben er nu even een beetje zat van en klaar mee.

Ik denk dat je bedoelt dat de man niet steeds op dezelfde plaats opsprong. Ja, dan wordt mf wel lastig denk ik.
Zelf heb ik nooit gemerkt dat het meetraster van de flits vertraging geeft. Je drukt de ontspanknop in en het raster verschijnt direct.
Lijkt me goed om eens te testen. Ik snap dat je er even klaar mee bent, want zoiets is wel erg vervelend. Bij de anderen werkt het en bij jou niet.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 2 december 2011, 00:02:14 »
Ongeacht de camera of mogelijkheden, is het niet veel sneller om manuele focus te gebruiken hierbij?
dat zou gekund hebben ware het niet dat de man die steeds opsprong dat net steeds op de zelfde plek deed en zich dus 1 met verplaatste. dan zou ik met misschien wel diafragma 8 of zo moeten hebben gebruiken, moet eerlek zeggen dat heb ik niet geprobeerd, maar het viel mij op dat ik het idee had dat als de flits niet op de camera zit het scherpstellen sneller gaat.
Dit moet ik toch nog eens gaan testen, ben er nu even een beetje zat van en klaar mee.

rekel59

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2011, 23:57:08 »
Ook goedenavond!

Ik gebruik het centrale scherpstelpunt en het raster van mijn Metz flitser.
Maar ik heb met de K-5 nog geen rondspringende mensen geprobeerd te fotograferen  :D :D

jjw

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2011, 23:49:35 »
Probleem is in hoofdzaak dat de AF-punten in de module van Pentax slechts een lichtgevoeligheid van f4 hebben terwijl in Canon/Nikon f2.8 wordt gebruikt. Dus bij weinig licht ga je juist het verschil merken.

f/5.6 dacht ik zelfs

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2011, 23:47:25 »
Sja, ik gebruik ook de 35/2.4 als lens op de K5, maar heb nog nooit zeer snel bewegende objecten gefotografeerd in het donker.......

Hoe donker was het, vroeg ik al?

Als je focushelplicht gebruikt ben je natuurlijk per definitie langzaam, dus die zal je uit moeten schakelen...........

edit; heheheheheheh....... ik zie dat we nogal met een clubje over het fenomeen praten........ goedenavond allen...........
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

rekel59

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2011, 23:46:58 »
Tja...het blijft gewoon een feit dat Pentax niet de beste is op het gebied van autofocus, dat is al wel langer bekend toch?
Canon en Nikon zijn hier gewoon beter en sneller (van wat ik altijd hoor).

Dat sneller scherpstellen van Canon kan ik beamen. Zelfs met een wat minder lichtsterk objectief als de Canon 10-22 of 17-85 is een 20/30/40 en 50D razendsnel.

René

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2011, 23:42:59 »
Probleem is in hoofdzaak dat de AF-punten in de module van Pentax slechts een lichtgevoeligheid van f4 hebben terwijl in Canon/Nikon f2.8 wordt gebruikt. Dus bij weinig licht ga je juist het verschil merken.

jjw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2011, 23:35:02 »
Ongeacht de camera of mogelijkheden, is het niet veel sneller om manuele focus te gebruiken hierbij?

Waarschijnlijk kan je dit helemaal niet goed zien door de zoeker en dit hoeft zeker niet sneller te zijn.

Tja...het blijft gewoon een feit dat Pentax niet de beste is op het gebied van autofocus, dat is al wel langer bekend toch?
Canon en Nikon zijn hier gewoon beter en sneller (van wat ik altijd hoor).

Ik sta er zelf soms van te kijken bij hoe weinig licht m'n K5 nog scherp kan stellen. Erg snel gaat dit alleen niet altijd.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2011, 23:17:06 »
Je hebt wel de laatste firmware geïnstalleerd neem ik aan?

Met  een lichtsterke lens zou je geen probleem moeten hebben.

Dus: welke lens gebruikte je, en hoe donker was het? Cameraflits?
Ja ik heb versie 1.11 dus de laatste, en als objectief de DA 35 2.4

gr peter

Buksbeest

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2011, 23:14:41 »