Het Nederlandstalig Pentaxforum
Algemeen => De Stamtafel => Topic gestart door: Sentinel op 6 september 2011, 01:09:51
-
Hallo mensen,
Nou het is zover, we moeten (of is het willen??) een nieuwe auto. We rijden nu een 11 jaar oude v40 diesel. In 5 jaar tijd 100.000Km mee gereden en heeft ons maar 1x in de steek gelaten. Er staat nu 265.000Km op de teller en er zit best wel wat onderhoud aan te komen.
Nu ben ik zeer tevreden over Volvo. Het kost wat maar heb je ook wat. Zodoende ben ik bezig om mij te focussen op een gebruikte v50 (2.0L diesel). Hij zal uit 2006/2007 komen met max 160.000Km op de teller.
Zijn er hier mensen met een v50. Hoe bevalt die en misschien wel het belangrijkste, wat doet het onderhoud (wat kost het) en als je een 2.0L diesel hebt, wat is het verbruik?
Ik ben natuurlijk ook al bezig om dingen op te zoeken op internet, maar dat is allemaal zo onpersoonlijk. Het Pentax forum is veel vriendelijker en hopelijk en stuk wijzer ;)
Alvast bedankt heren en dames
-
Ik ben ook een Volvo-rijder, weliswaar met een ander model. Ik ben tevreden over mijn Volvo. De service bij de dealer is goed. Echter Volvo-onderhoud is redelijk prijzig. Ik reed voorheen met Ford en vond dat dit merk toch goedkoper is voor onderhoud. Mijn advies: een V50 is OK, echter pin je niet vast op dit model en overweeg zeker andere merken, bvb Ford Mondeo,...
En kijk ook eens hier: http://www.volvo-forum.nl/ (http://www.volvo-forum.nl/)
-
Welk en hoeveel onderhoud zit er aan te komen?
Meestal is het goedkoper om door te rijden bij regulier onderhoud.
Banden, remmen, dynamo, distributie krijg je bij alle auto's.
Je weet nu wat je hebt. Krijg je bv radiateur, cilinderkop, homokineten etc. Wordt het wat anders.
Kijk eens naar een Audi die uit de lease komt.
Heeft klasse en is zeer betrouwbaar.
Heb twee Avant's met ca 300000 km zonder problemen.
Kijk trouwens eens goed naar het omslagpunt. De nieuwe benzinemotoren komen steeds gunstiger uit.
Gr marc
-
Ik rijd een V50 uit februari 2008 (lease auto). Ik gebruik gemiddeld zo'n 5,6 liter per 100km (dagelijks 101 km heen en dezelfde afstand weer terug, voornamelijk snelweg, en af en toe een zakelijke trip naar Duitsland, prive geen km's).
Een perfecte wagen, ik heb in 110.000km één keer een gebarsten turboslang gehad en verder geen extra onderhoud, op de 20.000km beurtenj na dan. De V50 2.0D gaat echt als de brandweer (hij trekt sneller op dan mijn eigen wagen, en dat is een 2.4 liter automaat Volvo, maar wel een paar jaar ouder).
Mijn volgende gaat echter geen Volvo worden. Ik heb met mijn prive auto toen hij 3 jaar oud was en 30.000km een kapotte boordcomputer gehad en toen was de Volvo reactie: jammer, geen garantie, mag ik € 1.000,- vangen voor een nieuwe?
Kortom, nooit meer een Volvo voor mij. Over een maand of 5 komt er dus een 2de handsje te koop bij mijn lease maatschappij: "van een oud mannetje geweest" :D :D :D
-
Dat je met een V40 diesel zo weinig problemen hebt is echt een uitzondering. Zeker de oudere PSA diesels (1.9 TD en 1.9D) waren bepaald geen toonbeelden van betrouwbaarheid en verfijndheid. De 2.0D in de V50 is stukken beter en als je zuinig wilt rijden is de 1.6D ook een prima alternatief, wat minder pk's maar nog altijd voldoende koppel om lekker te kunnen rijden. Bij Volvo betaal je voor de V50 over het algemeen wel wat meer dan bij andere merken qua onderdelen. Op de een of andere manier is het toch een beetje een premium model in dit segment. Wat mij als Volvo-fan van de V50 vooral tegenvalt is de binnenruimte. Ik heb ook twee Volvo gereden en die reed ik juist vanwege de ruimte. De V50 is eigenlijk een beetje Volvo-onwaardig als het gaat om de naam van ruime wagens. Op zich ook weer niet zo heel vreemd als je bedenkt dat de V50 en de Ford Focus hetzelfde onderstel delen (wat overigens voor de rijeigenschappen een zeer dikke plus is).
Afgezien van bovenstaande overwegingen vind ik persoonlijk de V50 een erg geslaagd en tijdloos model, juist ook vanwege het minimalistische interieur.
En als je iets gaat aanschaffen, vraag dan altijd of men het een probleem vind dat je een aankoopkeuring door een onafhankelijk bedrijf laat doen. Als men dat niet wil geeft dat te denken.
Succes met je verdere oriëntatie!
Groeten,
J@@P
-
@Sunshine-nl: tja, ik begrijp dat je het moeilijk hebt met die 1000 Euro die ze je lichter gemaakt hebben. Echter aan zulke praktijken zijn alle merken schuldig. Zelf heb ik ook zo'n ervaringen met defecten aan mijn auto die eigenlijk niet hadden mogen voorkomen en waarvoor ik volledig zelf kon opdraaien. Voor alle duidelijkheid - ik ben een rustige chauffeur en respecteer alle onderhoudsintervallen:
- 1999: BMW: 90.000km, scheur in cylinderkop. Kosten 2250 Euro.
- 2004: Ford : 70.000 km, vervangen van airco compressor: kosten 1.000 Euro.
- 2011: Volvo: 80.000 km, vervangen van de hydrolische kleppenstoters (20 stuks !!!!): kosten 1500 Euro.
Niet leuk, ...maar het spreekwoord zegt: 'koken kost geld'.
-
Tsja dan heb ik met al mijn auto's toch wel redelijk veel geluk. Ford bedrijfswagens (Transit gehad 5 1/2 jaar en nu alweer 3 1/2 jaar Transit Connect) zonder problemen. Smart gehad prive 5 jaar zonder problemen en nu een Suzuki Alto is nu 6 1/2 jaar oud zonder enige kosten. Al die auto's wel nieuw gekocht.
Ik denk dat als je kijkt naar je gebruik en de ruimte die nodig is je wellicht in de komende 6 jaar goedkoper kunt rijden in een nu nieuw aan te schaffen auto.
Bedenk dat als zo'n auto 1 eurocent per kilometer goedkoper is in die 6 jaar (120.000 km) een Pentax K-5 er gratis bij over schiet.
-
Echter aan zulke praktijken zijn alle merken schuldig.
Je hebt tot op zekere hoogte gelijk, maar aan de andere kant mag je van een premium merk verwachten dat de onderdelen toch 10 jaar meegaan. Hadden ze voorgesteld dat ik na 3 jaar 1/3 van de kosten van het onderdeel en het arbeidsloon moet betalen, dan doen ze het netjes. Zeker gezien het aantal kilometers. Ik vind de premium die ik betaal voor een 'merk' niet erg als er dan ook een premium service tegenover staat. En het kan echt anders, mijn Suzuki garage 20 jaar terug b.v. ging anders met zulke zaken om.
Als je als consument dit erop aan laat komen krijg je bij de rechter gelijk, de garantie houdt niet op na het verstrijken van de termijn, maar het beginnen van een rechtszaak kost meer geld, en je auto kun je ook niet even 'hangende de zaak' een paar jaar aan de kant laten staan. Maar ik voel me toch bekocht, en ze zijn dus een klant kwijt.
Wat mij als Volvo-fan van de V50 vooral tegenvalt is de binnenruimte. Ik heb ook twee Volvo gereden en die reed ik juist vanwege de ruimte. De V50 is eigenlijk een beetje Volvo-onwaardig als het gaat om de naam van ruime wagens.
Mee eens, de Volvo staat op de onderplaat van de Focus, zeker de beenruimte achterin (ik ben 1,92m) valt behoorlijk tegen. Een euvel dat b.v. de Audi A4 ook heeft (zeker het oude model).
Lars
-
@Esfix; Er zit aardig wat (extra) onderhoud aan te komen. Zoals de schokbrekers, distributie, apk, banden, remmen. Verder zit er een raar geluid in de voorkant van de auto, verschillende mensen hebben gekeken maar niks kunnen vinden (niet het gebruikelijke in ieder geval). Verder zit er een raar geluid in de motor. Ik wil liever niet wachten tot dat hij kapot loopt en overhaast een andere moet kopen
@ron; Wij verwachten aankomende jaren een kleine uitbreiding in het aantal personen. Daarnaast verwacht ik dat wij wel een hond blijven houden en heb hem liever niet op de achterbank. Door dat alles blijf ik het liefst een station rijden, en het geld is er gewoon niet voor om een nieuwe te kopen.
@J@@P; De diesel van volvo staan over het algemeen wel bekend als kilometers vreters. Zover ik weet zijn het niet de door jou genoemde motoren (1.9D en 1.9TD) niet het probleem, maar de versnellingsbak. En als dat PSA motoren zijn is Volvo er nog niet van afgestapt, de nieuwe motoren zijn ook van PSA namelijk.
@iedereen;
Ik heb vandaag een rondje gereden in een Volvo 2.0D. Hoewel hij heerlijk reed kreeg ik er toch niet echt een hele grote 'smile' van op mijn gezicht. Ik weet niet waardoor dit kwam want hij reed super. Misschien kwam het gewoon door de garage waar ik was.
Zoals gezegd reed hij top. Heerlijk snel en rustig. Wel vond ik het rij geluid tegenvallen, dit was toch wel nadrukkelijk aanwezig. Zoals hierboven ook al is gezegd valt te ruimte achterin erg tegen. De kofferbak is vergelijkbaar met de v40, maar de passagiers achterin moeten niet al te groot zijn. Dit geeft zeker een punt tot nadenken. Ik ga morgen nog naar een Volvo specialist in Zaltbommel en zal daar nog even kijken en voelen.
Hoewel het niet mijn voorkeur heeft maar wel die van mijn vriendin is Renault op de short-list komen te staan. We hebben vandaag een mooie Laguna gezien met een 2.0, 175pk sterke motor. Hij zat heerlijk en was erg luxe uitgerust. Dit geeft stof tot nadenken!
Allemaal bedankt voor het reageren, maar ga rustig door!
-
@J@@P; De diesel van volvo staan over het algemeen wel bekend als kilometers vreters. Zover ik weet zijn het niet de door jou genoemde motoren (1.9D en 1.9TD) niet het probleem, maar de versnellingsbak. En als dat PSA motoren zijn is Volvo er nog niet van afgestapt, de nieuwe motoren zijn ook van PSA namelijk.
@iedereen;
Hoewel het niet mijn voorkeur heeft maar wel die van mijn vriendin is Renault op de short-list komen te staan. We hebben vandaag een mooie Laguna gezien met een 2.0, 175pk sterke motor. Hij zat heerlijk en was erg luxe uitgerust. Dit geeft stof tot nadenken!
Die bakken waren inderdaad ook niet echt geweldig, nee, maar de motoren ook echt niet. Maar goed, PSA maakt inmiddels ook betere spullen dus dat Volvo daar blijft shoppen is op zich niet per definitie verkeerd.
Maar welk modeljaar Laguna heb je op het oog. Ik heb zelf een Laguna modeljaar 2001 gereden, dus het vorige model, maar die zijn technisch gezien echt een ramp. Niet eens zozeer motorisch, maar vooral qua elektronica. Ik heb 'm ook niet zo heel lang gehad...
Groeten,
J@@P
-
Misschien is het wel vloeken in de kerk, maar heb je wel eens aan een Skoda gedacht? Zeker de Businessline modellen met 2.0 TDI motor komen goed uit de reviews.
Jan.
-
Waarom vloeken in de kerk? Dat zit in dit geval echt tussen de oren. Ik heb twee Volvo gereden en een Skoda, en ben nu serieus naar weer een Skoda aan het kijken. OK, Skoda is een prijsvechter, je krijgt wel veel waar voor je geld. Een een Octavia is een stuk ruimer dan een V50. Dus wat dat betreft: meer voor minder. Qua 2.0 TDI heb je ook vertrouwde techniek. Dus ik kan me wel bij Jan aansluiten.
Groeten,
J@@P
-
Vroeger altijd een Volvo willen hebben en eigenlijk nog wel, maar dan wel een echte Volvo en niet met zo´n PSA motor.
Overigens een paar maanden een Renault gehad, die wil ik nog niet meer voor niets hebben :evil: wat een ellende gehad met de elektronica.
Nu ongeveer 6 jaar dezelfde Transit bus uit 2002 en er 160.000 km mee gereden, er staat nu 290.000 op de teller. De motor begint nu een beetje ingereden te worden.
De onderdelen zijn wat duurder hier in Portugal, maar daar staat dan weer een Ford werkplaatstarief tegenover van 25 € per uur.
Kijk wat je een lekker gevoel geeft en lekker rijd, dan rondkijken wat de gangbare problemen en de kilometerkosten zijn, maar voor een paar cent per kilometer geeft lekker gevoel toch de doorslag.
Met vriendelijke rgoet,
Albert
-
Als er één merk is waar in mijn vrienden- en kennissenkrijg problemen mee zijn, is het wel Renault. Dat kan natuurlijk helemaal toeval zijn en er zijn vast hele blije Renault-rijders maar voor mij is het merk een no-go.
-
Wat misschien niet zoveel mensen weten is dat deze Volvo V50 samen ontwikkeld is met de Ford Focus van die tijd ze delen hetzelfde onderstel. Volvo maakte in die tijd deel uit van het Ford concern. Ook de nieuwe S60 staat op het onderstel van de Ford Mondeo. Als je goed kijkt lijken deze auto's ook wel op elkaar. Het beste voorbeeld is de Focus ST, deze heeft de 5 cylinder 2.5 ltr turbo van Volvo onder de motorkap.
Ze maken dus gebruik van elkaars onderdelen. In die tijd hoefde Volvo dus niet te gaan shoppen bij PSA. De intentie van Ford was om Volvo in het hogere segment te positioneren, zoals Audi is voor Volkswagen. In die tijd behoorden Jaguar, Land Rover en Aston Martin ook tot de Ford groep, maar die zaten in het luxe segment. Helaas kwam toen de crisis en Ford was genoodzaakt om al deze merken te verkopen en Volvo over te doen aan 't chinese Geely. Hoe de toekomst eruit gaat zien zal zich moeten uitwijzen maar de huidige Volvo S50/60 hebben dus veel Ford genen.
Onlangs heb ik een zakentrip gemaakt naar duitsland in een huur V50 2.0D. Ik was verbaasd hoe sterk deze diesel is en ook hoe stil. Ik op zich geen Volvo fan maar over deze auto ben ik te spreken. Hij voelt groter aan dan dat hij is. Je koopt veel luxe met een behoorlijke vast waarde.
Wens je veel succes met je aankoop.
Raymond
-
[...] en er zijn vast hele blije Renault-rijders [...]
Ja, ik ben er een, met m'n Renault Modus: heerlijk autootje, tot nu toe (zo'n 40.000km) geen problemen.
Jan.
-
Ik rij al Volvo sinds begin 70 er jaren, kreeg van mijn toenmalige werkgever een Daf 55 combi en Daf (personenwagen afdeling) is later door Volvo overgenomen, ik ben met een tussenppos van 5 jaar (1 x Renault espace- 2 x Volkswagen sharan) steeds Volvo eigenaar geweest , rij nu een Volvo V70 D5 momentum met chiptuning, wat een fantastische auto.
ik ben Volvo blijven rijden omdat ik in 1986 met mijn toenmalige Volvo 740 een aanrijding heb gehad waarbij bij mij de hele voorkant incl de motor er voorweg is gereden door een vrachtwagen die mij geen voorrang verleende, en ik gewoon zonder problemen uit kon stappen en zelf niets mankeerde, dat had bij mij zo'n goed gevoel van veiligheid.
ik koop om de 3 jaar een andere en dan altijd de demo van de garage die ze op dat moment hebben.
gr Peter
-
Je kunt ook eens kijken of je een mooie Peugeot 406 HDi op de kop kunt tikken. Een heerlijke reisauto met een prima 2.0 diesel erin.
De 406 is niet meer zo duur in aanschaf en een aardig complete auto als je de versies uit 2004-2005 koopt. Dit is de laatste uitvoering van dit model. De opvolger de 407 pakt volgens de kenners lang zo goed niet uit dan de (uitontwikkelde) 406.
HDI diesels van PSA gaan toch wel 350.000 km mee minimaal.
-
Zo wat een reacties. Mannen en hun auto's ;)
Ik heb gisteren weer in Volvo V50 gereden. Wat valt die auto tegen. De motor en wegligging is top, niks op aan te merken. Wat mij erg tegenviel is dat er erg veel rijgeluid is. Zowel wind als de motor is redelijk te horen. Daarnaast vind ik hem iets te klein. Je kunt erg goed merken dat hij op het focus onderstel staat.
Er werd mij wel verteld dat als je het 'echte' volvo gevoel wilt hebben je eigenlijk een v70 met een 5 cilinder moet hebben.
Gisteren heb ik ook in een Laguna 2.0dci 175pk uit 2007 gereden. Dit was echt super. Heerlijke auto om te rijden, (natuurlijk) veel power, goed onderstel en stabiel in de bochten. Ik weet dat Renault niet erg goed in het nieuws is geweest met de Laguna. Dit waren echter de eerste modellen van pakweg 2001 tot halverwege 2005. Daarna zijn het erg stabiele auto geworden. Een goede vriend van mij zit dicht bij het vuur en heb het even nagevraagd. De Laguna's vanaf augustus 2005 (Phase 2 van het 2de model) hebben niet meer of duurder onderhoud en problemen als een ander merk uit gelijke klasse. Voordeel is dat hij dicht bij het vuur zit en ik goedkoop onderhoud heb aan deze auto.
Ik heb ook diverse andere automerken overwogen zoals Skoda, Toyota en Volkswagen. Maar deze auto's vallen met mijn eisen buiten het budget.
Met anderen merken zoals Citroën, en het door Klaas aangehaalde Peugeot heb ik niet in overweging genomen, ik heb op één of andere reden niks met die merken. Nissan en Opel zijn ook van die merken. Mijn mening is op niks gebaseerd en ik kan het niet onderbouwen.
-
HDI diesels van PSA gaan toch wel 350.000 km mee minimaal.
Dat is een citaat in de stijl van ' de gemiddelde man wordt 80 jaar oud' :evil:
Er zijn genoeg PSA diesels die geplaagd worden door mankementen. Geen enkele wagen biedt je garantie op jarenlang probleemloos rijden.
Wat de Laguna's betreft: ik heb 2 familileden die met een Laguna stationwagon rijden. Allebei zijn ze niet tevreden over de wagen. Vooral electrische problemen en vroegtijdige slijtage.
Skoda is zeker een alternatief. Kwalitatief goede degelijke wagens. En als een V50 binnen het budget ligt, moet een Octavia dat zeker zijn.
-
Nou dat valt tegen. Ik heb binnen een bepaalde cirkel om mijn postcode gezocht en kwam maar enkele Octavia's tegen. Deze voldeden geen aan mijn eisen. Soms te oud, soms te veel kilometer en andere een te kleine motor.
Maar een Laguna is heel erg afhankelijk van het jaartal. Het door mijn genoemde model is 'stabiel'. En het volgende geld voor elke auto: Je kunt een maandag morgen exemplaar treffen.
-
Soms moet je een auto op gevoel kopen.
Toch adviseer ik je een aankoopkeuring te laten verrichten door een onafhankelijk expert en niet door een handige vriend.
Zij kunnen vaak via een speciale databank gericht naar de zwakke plekken op zoek.
Let ook goed of de wagen niet omgekat is.
Als een aanbieding te mooi om waar te zijn is klopt dat trouwens ook erg vaak....
-
@ Efsix:
Dat klopt wat je zegt. Wat er te mooi uitziet is vaak ook te mooi.
Ik zit te twijfelen aan een Dekra keuring. Dit is onafhankelijk en je krijgt keurig een rapport. Verder heb ik niet zomaar een 'handige vriend'. Een hele goede maat van me werkt bij Renault deze heeft de auto al nagetrokken.
Hij is altijd keurig onderhouden door de dealer en er is niks vreemd mee geweest. Ik ga er morgen een uitgebreide proefrit mee maken even wat dingen uittesten en dan zullen we de uitslag wel bekend maken ;)
-
Het is hem geworden.
Gisteren een proefrit gemaakt met de auto en hij rijd super. Ik zal binnenkort een aantal mooie foto's maken en op dit forum neerzetten.
Ik wil iedereen bedanken voor het reageren en het mee denken!
-
Gefeliciteerd. Ik wens je jarenlang probleemloos rijdn toe. ;)
-
Goed dat je er uit bent. Hopelijk veel genieten :)
-
Succes met je keuze.
Schrijf over geruime tijd eens je ervaringen op.
mvg marc
-
Soms moet je een auto op gevoel kopen.
of op de kleur.... :-X
-
of op de kleur.... :-X
De kleur maakt niet uit, die van mij zijn na 6 maanden altijd grijs ??? ???
-
Volvo is dat niet de opvolger van daf?
Quirin
-
[quote of op de kleur.... :-X [/quote]
Dat deden we met de vorige, deze is kanarie/banaan geel. Ik ben blij dat dit een (metallic) grijze is.
En ik zal over een ruime tijd eens een kleine review geven.