Het Nederlandstalig Pentaxforum
Fotohoek => Stedelijke omgeving, architectuur en urbex => Topic gestart door: asplx op 28 juni 2010, 02:35:36
-
Een jaar geleden kocht ik m'n K10D.
Rond die tijd werd een aantal panden rondom station Delft Delftsblauw geschilderd, waarmee werd aangegeven, dat ze binnen afzienbare tijd zouden worden gesloopt. Sommige toeristen snapten niets van de blauwe kleur. Een enkeling heb ik geattendeerd op de unieke opnames die ze konden maken.
Hieronder een aantal impressies...
#1:
(http://i45.tinypic.com/2pzijcz.jpg)
#2:
(http://i46.tinypic.com/2mxiv7t.jpg)
#3:
(http://i48.tinypic.com/25iun3r.jpg)
#4
(http://i45.tinypic.com/65691u.jpg)
#5:
(http://i50.tinypic.com/28u6a2d.jpg)
Dat is het voor vandaag.
Morgen volgt meer...
groeten,
Rruurd
-
Goed vastgelegd voor het nageslacht maar heb nog wel wat kritieken op de foto's zelf
#1 Zou sterker zijn zonder dat reepje fietsen op de achtergrond.
#2 Geeft aan dat je bij #1 meer gebouw had kunnen meepakken en daardoor de fietsen uit beeld had kunnen houden. #2 vind ik zelf te druk het blauwe gebouw verzuipt bijna in de omgeving. Lijkt ook wel of er een filter overheen gelegd is, doet nostalgisch aan maar vraag me af of dat de bedoeling is geweest. Uitgebeten lucht links kijkt ook niet prettig weg.
#3 Raak door de drukte het onderwerp kwijt als ik er vanuit ga dat nog steeds die blauwe gebouwen het onderwerp zijn. Ook hier weer een waas lijkt het.
#4 Nu wel alleen de gebouwen er bijna alleen op maar het kijkt nog steeds niet lekker weg door die waas.
#5 Had met prettigere kleuren de beste uit de reeks geweest. Alleen jammer van die out of focus prullenbak op de voorgrond.
-
Dank je Eric,
De waas komt in alle fotos door de beeldbewerking: rechtzetten en uitsnijden.
In de navolgende serie zal ik dat anders aan gaan pakken. Ik ben nu uitgegaan van de JPGs. Ik zal de volgende serie gaan bewerken van de DNGs.
Dank je voor je commentaar. Ik heb al eens aangegeven: In omgaan met is het bepaald geen LX...
Groeten,
Ruurd
-
2,3,4,5 zit inderdaad een rare waas over de foto's
foto 1, wat betreft kleur en scherpte de beste uit de serie. Hij zou het als tussen/detail-shot in een serie wel aardig doen. Als eerste foto weet ik niet waar ik hier naar kijk en ziet het er niet interessant uit.
foto 2 vind ik nog de beste omdat hier het gebouw het beste zichtbaar is, ik snap dat je vrijwel niet aan de fietsen ontkomt maar ik zou in ieder geval voor de witte reling gaan staan. Verder zou ik de foto links afsnijden tot en met de groene plant en het stationsgebouw, daar wordt de foto veel rustiger van en de aandacht komt meer op het gebouw te liggen.
foto 3, hier was ik meer achter de vrouw gaan staan, zodat ook duidelijk is dat ze het blauwe gebouw aan het fotograferen is. En zodat ook duidelijk is dat het in deze serie/foto om dat gebouw gaat en niet om de vrouw.
foto 4 is een aardige overzichtsfoto. Maar slechts puur vanuit het oogpunt van registratie, verder niets bijzonders en de details (en scherpte?) van het gebouw gaan verloren op deze afstand.
foto 5 vind ik de enige foto waar de fietsen niet storend zijn. Omdat hier duidelijk 'rijwielstalling' te lezen is, is het juist wel grappig. Alleen de kleuren, scherpte en belichting zijn hier niet lekker. Verder stoort de prullenbak en vind ik de dakrand van het gebouw te strak in het kader staan.
Eerlijk gezegd vind ik ook deze serie erg tegenvallen, ik ben benieuwd naar wat er morgen volgt. (en ben eigenlijk vooral benieuwd naar ingescande LX foto's!!! Aangezien je die denk ik beter onder de knie hebt :))
-
De waas komt in alle fotos door de beeldbewerking: rechtzetten en uitsnijden.
Mag ik vragen welke beeldbewerkingsoftware je gebruikt? Want die heeft het hier dan wel erg raar gedaan.
Groet
-
Dat mag je uiteraard vragen, JJW,
Op deze PC gebruik voorlopig nog IrfanView voor wat kleine bewerkingen en Shift-N voor rechtzetten.
De andere PC staat in de wachtrij om opgekrikt te worden en dan komt (eindelijk) PS er weer op...
Groeten,
Ruurd
-
dat verklaart een hoop
-
Ik denk, dat er over de individuele foto's al genoeg gezegd is. Maar de serie als geheel vormen toch een document, een stadsbeeld, dat straks verdwenen is. Daarom zijn deze foto's toch waardevol.
Jan.
-
Ik denk, dat er over de individuele foto's al genoeg gezegd is. Maar de serie als geheel vormen toch een document, een stadsbeeld, dat straks verdwenen is. Daarom zijn deze foto's toch waardevol.
Jan.
hier sluit ik mij graag bij aan.
-
Zo, dat gaat een lang antwoord worden, jjw.
Op dat plein was er - behalve op de rijstroken en de bus-perrons - geen enkele vierkante meter, waar géén fietsen stonden.
foto 2 vind ik no g de beste omdat hier het gebouw het beste zichtbaar is, ik snap dat je vrijwel niet aan de fietsen ontkomt maar ik zou in ieder geval voor de witte reling gaan staan. Verder zou ik de foto links afsnijden tot en met de groene plant en het stationsgebouw, daar wordt de foto veel rustiger van en de aandacht komt meer op het gebouw te liggen.
Als jij vóór de witte railing was gaan staan, had je in de krant gestaan als stuntman... Dat kon niet, omdat ook daar fietsen stonden, maar wel anderhalve meter lager.... Edit: Zelfs de Delftse studenten deden dat niet en dát wil wat zeggen... :evil:
Foto 3: Op dat moment niet aan gedacht; zou inderdaad beter zijn geweest. Ik was nog té zeer bezig met de techniek van de camera, om daar op te kunnen letten. Ik had de K10D pas enkele weken op dat moment.
Van de gehele situatie bestaat sinds enkele maanden niets meer. Op deze locatie wordt de spoortunnel door Delft aangelegd. Het huidge station blijft als gebouw bestaan, maar met een andere functie.
Dank voor je visie.
Groeten,
Ruurd
-
Alles is al gezegd. Toch is de serie an sich wel interessant, sowieso een leuk contrast met de andere gebouwen.
-
De waas komt in alle fotos door de beeldbewerking: rechtzetten en uitsnijden.
Die waas op de foto's komt doordat je de camera op 6500 K hebt staan. Als je de camera op AWB zet, krijg je mooie frisse kleuren.
-
Die waas op de foto's komt doordat je de camera op 6500 K hebt staan. Als je de camera op AWB zet, krijg je mooie frisse kleuren.
Jammer maar helaas... geconverseer op interplanetair niveau:
1: De camera staat pas een paar maanden op 6500 K
2: De onbewerkte foto's hebben de waas niet.
3: Als ik de camera op AWB zet, bepaalt de camera wat er gebeurt en niet ik.
Groeten,
Ruurd
-
Maar met of zonder waas moet je het er toch wel mee eens zijn dat de meeste foto's te druk zijn? Nu is het vrij lastig om gebouwen te isoleren als je een indruk wil geven van de laatste momenten van die gebouwen maar volgens mij waren er nog wel standpunten te vinden waarbij de gebouwen beter uitkomen dan ze nu doen. Een foto gezien vanaf de rand van het stationsgebouw was waarschijnlijker minder druk geweest.
-
Ik was een tijd terug in Delft en vond het vooral rommelig overkomen. Dat is iets wat ik wel deel met de andere toeristen. Niet heel perfect getoond hier. Voor mijn gevoel is 6000K voor een zonnige dag een betere instelling. Overigens zet ik hem op AWB en ga pas schuiven in de witbalans bij de ontwikkeling van de RAW. Zo heb je toch altijd zelf de touwtjes in handen.
-
Jammer maar helaas... geconverseer op interplanetair niveau:
1: De camera staat pas een paar maanden op 6500 K
2: De onbewerkte foto's hebben de waas niet.
3: Als ik de camera op AWB zet, bepaalt de camera wat er gebeurt en niet ik.
Ik heb twee foto's gedownload en Auto Kleurcorrectie toegepast. De kleurzweem verdween en er kwamen frisse kleuren tevoorschijn. Op zich is er niets mis mee dat de camera de kleurtemperatuur bepaalt. Dat doen Pentax camera's redelijk goed. Als je bewust kleuren wilt manipuleren, kun je beter in RAW fotograferen. Je digitale negatief blijft dan onaangetast en is later ook nog bruikbaar.
-
Maar met of zonder waas moet je het er toch wel mee eens zijn dat de meeste foto's te druk zijn? Nu is het vrij lastig om gebouwen te isoleren als je een indruk wil geven van de laatste momenten van die gebouwen maar volgens mij waren er nog wel standpunten te vinden waarbij de gebouwen beter uitkomen dan ze nu doen. Een foto gezien vanaf de rand van het stationsgebouw was waarschijnlijker minder druk geweest.
Wat Ron ook al aangeeft: Het stationsgebied is ontzettend rommelig. Bepaald geen visitekaarte voor de stad.
Ik zal ook overzichtsfoto's plaatsen, zodat je een betere indruk krijgt.
Deze bouwsels zijn al enkele maanden tegen de vlakte en ook van de sloop heb ik een aantel foto's gemaakt. Puur voor het totaal beeld.
Ik was een tijd terug in Delft en vond het vooral rommelig overkomen. Dat is iets wat ik wel deel met de andere toeristen. Niet heel perfect getoond hier.
Ron, je zegt het nog erg netjes: Het is en was een enorme puinhoop hier in Delft.
Voor mijn gevoel is 6000K voor een zonnige dag een betere instelling. Overigens zet ik hem op AWB en ga pas schuiven in de witbalans bij de ontwikkeling van de RAW. Zo heb je toch altijd zelf de touwtjes in handen.
De foto's zijn nog gemaakt met de instellingen, zoals ik de camera kocht. De betreffende dag was in zoverre zonnig, dat dat afwisselde met behoorlijke donderbuien. Het was behoorlijk bewolkt.
De WB heb pas een maand of 2 geleden verhoogd naar 6500 K.
De foto's in het Agnetapark heb ik met die instelling gemaakt, deze foto's niet.
Een ieder dank voor deze ontwikkelinshulp.
Alle foto's heb in DNG op de computerstaan, maar ik ben nog niet zover, dat ik daar al mee (be)werk.
Gaat wel komen.
Nogmaals: dank jullie wel
Ruurd
-
Wat Ron ook al aangeeft: Het stationsgebied is ontzettend rommelig. Bepaald geen visitekaarte voor de stad.
Ik zal ook overzichtsfoto's plaatsen, zodat je een betere indruk krijgt.
Deze bouwsels zijn al enkele maanden tegen de vlakte en ook van de sloop heb ik een aantel foto's gemaakt. Puur voor het totaal beeld.
Ruurd, dat het een puinhoop was en is weet ik zelf ook, kom daar nog wel eens als Hagenees. Maar als registratie van gebouwen die tijdelijk uitgevoerd zijn in de blauwe kleuren die Delft kenmerken had je misschien beter de omgeving wat minder er bij betrokken.
Zelf sla ik overigens gebouwen over als de omgeving echt te rommelig is maar in dit geval en gelet op het unieke tijdelijke karakter begrijp ik dat je graag die situatie nog wil vastleggen.
-
Ok...
-
..alles is al zo'n beetje gezegd.
Maar ik wil hier nog wel een persoonlijke noot aan toevoegen. Ik mis wat scherpte en/of dynamiek, maar ik vind het onderwerp en de serie schitterend!
Maar ze moeten vooral de gemeente Delft op hun flikker geven om dit te laten slopen. Doodzonde!
Maar goed, de foto's: ik zou ze veel meer en detail willen zie, zonder al die rommel er omheen. Maar dat is heel persoonlijk. Ik vind dit soort oude panden (blauw of niet) machtig interesant. Ga eens naar de voormalige DDR en je staat te kwijlen. Daarom zou ik persoonlijk wat andere beelden hebben gemaakt maar het is wél een serie!
Goed zo Ruurd? En waar ik nou écht op zit te wachten: foto's van jouw grote liefde: de LX!! Kun je daar eens iets van plaatsen? Je bent zó lyrsch voor dat onbetaalbare stuk kwaliteit!
-
Gaat ook komen, Kees.
Moet nog "even" wat reorganiseren....
Maar ook daar wordt aan gewerkt.
groeten,
Ruurd
-
Maar toch wel een leuk deze documentatie. Ik woonde in Delft tot '92... Toen was het statiosngebied ook al rommelig...maar de sloop rond de spoorzone is wel zeer rigoreus..laatst weer op weg naar Rotjeknorrie met de trein...je weet niet wat je ziet! Ja.. en ook bouwkunde is weg :'( :'(
ben benieuwd waar je nog mee komt, Ruurd!
Jan.
-
Trouwens,
Ik vond de eerste foto's uit mijn K200D ook te groenig. Heb bij de AWB de kleurinstellingen veranderd en zit nu uiteindelijk op AWB met correctie M1 (=Magenta +1) en schiet JPeg in Adobe RGB. Dit geeft voor de JPEG's lekker frisse kleuren.
Jan.
-
Trouwens,
Ik vond de eerste foto's uit mijn K200D ook te groenig. Heb bij de AWB de kleurinstellingen veranderd en zit nu uiteindelijk op AWB met correctie M1 (=Magenta +1) en schiet JPeg in Adobe RGB. Dit geeft voor de JPEG's lekker frisse kleuren.
Toen ik mijn K200D net had, heb ik de WB ook anders ingesteld. Toen vond ik dat alle kleuren verschoven en hadden de foto's ook een kleurzweem. Ik had nog een oude plugin, Colorwasher, en daar heb ik een aantal presets voor gemaakt. De preset die ik nu gebruik geeft redelijk neutrale kleuren die aan de koele kant zijn.
-
Trouwens,
Ik vond de eerste foto's uit mijn K200D ook te groenig. Heb bij de AWB de kleurinstellingen veranderd en zit nu uiteindelijk op AWB met correctie M1 (=Magenta +1) en schiet JPeg in Adobe RGB. Dit geeft voor de JPEG's lekker frisse kleuren.
Gisteren kwam ik dit tegen om een kleurzweem te verwijderen:
Soms heb je een kleurzweem in de foto's. Dit komt doordat de camera qua lichtmeting in de war kan raken bij een overheersende kleur. Of als je fotografeert bij kunstlicht. Je camera is er altijd op uit om je foto's op 18% grijs te af te stemmen. In moeilijke lichtomstandigheden kun je om die reden met een grijskaart fotograferen. Maar als je die niet bij de hand hebt kun je achteraf in Photoshop kleurzweem verwijderen met de volgende stappen.
1. Druk op F7 om layers te activeren
2. Gebruik de combinatie CTRL + J om de huidige laag te kopiëren. En ga daarna op de gekopieerde laag staan.
3. Gebruik de menuopties Filter --> Blur --> Average (photoshop berekent het gemiddelde van de kleuren in je foto)
4. Zet de eigenschappen van de laag op 'color' OF ‘HUE’ in plaats van het standaard 'normal'
5. Gebruik de toetsencombinatie CTRL + I (invert)
6. Zet de opacity van de laag tussen 5% en 10% (in plaats van 100%)
7. Gebruik de toetsencombinatie CTRL + E (merge down) om de lagen samen te voegen.
Voilá... kleurzweem verwijderd!
-
Dank voor de uitleg, Hythloday.
Maar mijn methode om dat werk te voorkomen is het juist instellen van de camera, zodat die goede opnames maakt.
Dat hoeft namelijk maar één keer en je spaart duizenden bewerkingen achteraf....
Groeten,
Ruurd
-
Dank voor de uitleg, Hythloday.
Maar mijn methode om dat werk te voorkomen is het juist instellen van de camera, zodat die goede opnames maakt.
Dat hoeft namelijk maar één keer en je spaart duizenden bewerkingen achteraf....
Groeten,
Ruurd
Maar waarom stel je de camera dan tegenwoordig in op 6500K? Nu is het bijstellen van de witbalans redelijk snel gebeurd maar mijn ervaring leert toch dat AWB in veel gevallen afdoende is en dan hoef je aan die instelling alvast niet meer te morrelen. Alleen in complexe lichtsituaties zal de AWB grote afwijkingen kunnen laten zien t.o.v. de werkelijke kleurtemperatuur maar dan kan je altijd terugvallen op handmatig de witbalans instellen op de camera voordat je de opname maakt.
-
Omdat ik die instelling zelden of nooit verander, Eric...
Tenzij er erg grote verschillen zullen gaan optreden, zoals bijvoorbeel kunstlicht.
En in het geval kunst licht qua sterkte niet voldoende is, heb ik flitsers...
En als je je flitstechniek beheerst, zal haast niemand last hebben van het afgaan van de flitser.
groeten,
Ruurd
-
Omdat ik die instelling zelden of nooit verander, Eric...
Tenzij er erg grote verschillen zullen gaan optreden, zoals bijvoorbeel kunstlicht.
En in het geval kunst licht qua sterkte niet voldoende is, heb ik flitsers...
En als je je flitstechniek beheerst, zal haast niemand last hebben van het afgaan van de flitser.
groeten,
Ruurd
Maar je hebt op voorhand al een instelling die zorgt voor een niet correcte opname. Corrigeerbaar maar het kost wel meer tijd dan corrigeren vanaf een witbalans die al grotendeels overeenkomt met de situatie bij het maken van de opname. Of schiet je altijd onder dezelfde omstandigheden, overdag en redelijk zonnig?
Afgaande op je geplaatste foto's heb je in ieder geval geen absoluut oog om kleurzwemen waar te nemen, anders had je die te blauwe foto's wel bijgewerkt lijkt me. Zelfs als die waas veroorzaakt is door de editor.
-
Maar waarom stel je de camera dan tegenwoordig in op 6500K? Nu is het bijstellen van de witbalans redelijk snel gebeurd maar mijn ervaring leert toch dat AWB in veel gevallen afdoende is en dan hoef je aan die instelling alvast niet meer te morrelen. Alleen in complexe lichtsituaties zal de AWB grote afwijkingen kunnen laten zien t.o.v. de werkelijke kleurtemperatuur maar dan kan je altijd terugvallen op handmatig de witbalans instellen op de camera voordat je de opname maakt.
De camera op 6500 K instellen is absoluut geen goede oplossing. AWB stelt meestal de goede kleurtemperatuur vast, maar in 99,9% van de gevallen is er een (soms hele licht) kleurzweem, is me duidelijk geworden na veel experimenteren gisteravond.
De K200D heeft de neiging om een lichte groenzweem te geven, waardoor de kleuren soms wat flets overkomen. Ik heb geprobeerd de AWB te beïnvloeden door AWB op M1 te zetten. De kleuren lijken dan frisser, maar er is een duidelijke magentazweem waarneembaar. Daarna heb een een plugin gebruikt, Colorwasher, waarmee kleurzwemen zijn te verwijderen. Daar had ik een vaste preset voor. Ik was goed te spreken over de kleuren, maar er zit een vaste kleurtemperatuur in die preset. Dus moet je voor elke serie een nieuwe preset maken, tenminste als de foto's op hetzelfde moment van de dag zijn gemaakt.
Toen zocht ik een oplossing die onafhankelijk van de kleurtemperatuur werkt en kwam ik eerdergenoemde oplossing tegen. Gisteravond heb ik die uitgeprobeerd op diverse foto's en de kleurzweem verdwijnt. Inmiddels heb ik ook een variant hierop. Met de plugin Smartcurves kun je in Photoshop Elements prima 18% grijs krijgen, zodat de kleurzweem ook verdwijnt.
-
Sinds mijn camera ingesteld staat op 5200 kelvin, ken ik helemaal geen kleurzwemen mee!
Alleen kunstlicht is wel eens wat lastig, maar dat is ook de enige situatie waar ik overschakel. Maar maak eigenlijk te weinig foto's onder die omstandigheden ;)
-
Sinds mijn camera ingesteld staat op 5200 kelvin, ken ik helemaal geen kleurzwemen mee!
Dat denk je.
-
Dat denk je.
Daar heb je gelijk in hoor! Onder sommige omstandigheden wel eens.
Ik werk regelmatig met kunstmatig licht (Flitsers, geen continu lampen). Daarom staat hij altijd op 5200K en dat klopt ook altijd. Soms voeg ik later iets geel toe, komt het wat warmer over.
Vrijwel alle tools met avarage werken voor mij te globaal. Zeker als je een goed gebruind model hebt, slaat deze compleet uit naar blauw! Daarom altijd 5200K (dan laat ik dus niet de camera mijn kleuren bepalen) en alle eventuele correcties gaan via de Adobe CR.
Hoewel de average tool wel prima werkt bij buitenfoto's (Natuur, stedelijk etc). Dus is zeker wel bruikbaar!
-
Daar heb je gelijk in hoor! Onder sommige omstandigheden wel eens.
Soms is een kleurzweem helemaal niet erg, integendeel.
Maar een lichte groenzweem op foto's met een strakblauwe lucht geeft wat "modderige" kleuren.
-
Maar je hebt op voorhand al een instelling die zorgt voor een niet correcte opname. Corrigeerbaar maar het kost wel meer tijd dan corrigeren vanaf een witbalans die al grotendeels overeenkomt met de situatie bij het maken van de opname. Of schiet je altijd onder dezelfde omstandigheden, overdag en redelijk zonnig?
Afgaande op je geplaatste foto's heb je in ieder geval geen absoluut oog om kleurzwemen waar te nemen, anders had je die te blauwe foto's wel bijgewerkt lijkt me. Zelfs als die waas veroorzaakt is door de editor.
Wat schijnt lezen toch moeilijk te zijn Eric.
De geplaatste foto's zijn van een jaar geleden....
terwijl de instelling van de kleurtemperatuur pak em beet van 2 maanden geleden is...
[cynischmodus]
als jij ook de handleiding van de K10D in twee avonden uitleest
en dit topic in dezelfde snelheid doet,
kun jij ook nooit gelezen hebben wat er werkelijk staat...
[/cynischmodus]
Groeten,
Ruurd
-
Wat schijnt lezen toch moeilijk te zijn Eric.
De geplaatste foto's zijn van een jaar geleden....
terwijl de instelling van de kleurtemperatuur pak em beet van 2 maanden geleden is...
[cynischmodus]
als jij ook de handleiding van de K10D in twee avonden uitleest
en dit topic in dezelfde snelheid doet,
kun jij ook nooit gelezen hebben wat er werkelijk staat...
[/cynischmodus]
Groeten,
Ruurd
Je legt zelf het verband terwijl ik dat dus niet gedaan heb. Had allang gelezen dat deze foto's geschoten waren toen je nog niet je camera op 6500K had ingesteld. Maar als je blijkbaar in de nabewerking nu kleurzwemen kan verwijderen die je onherroepelijk krijgt op 6500K zou je toch ook die kleurzweem gezien moeten hebben op de hier geplaatste foto's. Maakt dan verder niet uit of die waas veroorzaakt is door de editor die je gebruikt hebt om recht te zetten.
Welk recept heb je om kleurzwemen te verwijderen trouwens als je nu schiet op 6500K of schiet je gewoon alleen bij daglicht als het zonnetje schijnt?
-
Zie net pas dit topic, leuke serie van een voor mij erg herkenbaar gebied. Ik heb van '96 tot '02 in Delft gestudeerd dus het is een heel herkenbaar gebied voor me. Ben er nu al een tijd niet meer geweest, en ik zie dat het topic aangeeft dat de foto's van een jaar geleden zijn. Ben benieuwd of de panden inmiddels al weg zijn.
Groeten,
J@@P
-
Zie net pas dit topic, leuke serie van een voor mij erg herkenbaar gebied. Ik heb van '96 tot '02 in Delft gestudeerd dus het is een heel herkenbaar gebied voor me. Ben er nu al een tijd niet meer geweest, en ik zie dat het topic aangeeft dat de foto's van een jaar geleden zijn. Ben benieuwd of de panden inmiddels al weg zijn.
Groeten,
J@@P
Alles Helemaaaal weg, Jaap!
(behalve stationsgebouw, dan)
Jan.
-
Alles Helemaaaal weg, Jaap!
(behalve stationsgebouw, dan)
Jan.
Wordt vervolgd....
Er is nú al een achterstand van een jaar.... :evil:
Zijn er alleen nog maar panden gesloopt, tramrails verlegd, kabels en riolen aangepast....
Wat weg is aan panden: Bacinol, de Houttuinen, stationsplein en Van Leeuwenhoeksingel, inclusief alle panden van en rondom Serpo.
Kortom: Delft is een open stad...
Groeten,
Ruurd
-
Kortom: Delft is een open stad...
Eindhoven is ook al jaren een grote bouwput, het begint nu eindelijk wat te worden. Moet zeggen dat het 18 septemberplein nu wel mooi is geworden (Ron kan dit vast bevestigen :))