Auteur Topic: 2 Lantaarntjes  (gelezen 644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:2 Lantaarntjes
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2011, 15:47:37 »
Ik ga in grote lijnen met peter mee, natuurlijk zou het mooi geweest zijn als de rechter er punt gaaf scherp op zou staan, maar echt storen doet het me nu ook weer niet.
Ik vind het een bijzonder moment, daarom mijn complimenten
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:2 Lantaarntjes
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2011, 15:47:37 »

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:2 Lantaarntjes
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2011, 14:10:33 »
Nog even en Chris bereikt v.w.b. de macro's het niveau van oud-forumlid Rense (bv: klikkerdeklik)  :cooll:

Jan.

zo zeg, daar zitten juweeltjes bij!! Hmm...227 foto's...nog even doorschieten maar  :D

@PeterL en Marlies:
tja, natuurlijk hebben jullie gelijk wat betreft scherpte en onscherpte, ik had ze ook graag beide helemaal scherp gehad dat is natuurlijk heel gaaf. Het is altijd een beetje een compromis wat je sluiten moet met het oog op de belichtingsdriehoek. Schroef je de iso op zodat je het diafragma kunt verkleinen voor meer scherpte-diepte? Of krijg je dan een scherpe foto met te veel ruis? Toch het diafragma maar wat open houden voor genoeg licht en een lage iso met dus wat onscherpte als gevolg maar wel mooi weinig ruis? Ik vind dat vaak erg lastig hoor bij macro's! Bewolkt weer boven de f/11 met iso 500/640 krijg je toch al heel gauw een sluiterijd onder de 1/100 -> voor mij bijna niet zonder statief te schieten. Daarbij komt dat ik de SR volgens mij niet kan gebruiken op de Tokina, ik kan óf 85mm óf 100mm invoeren als brandpuntsafstand, maar ik moet dat verschil nog eens wetenschappelijk onderzoeken of die 5mm verschil zoveel uitmaakt, ik heb hem vooralsnog 'uit' staan als ik met de Tokina in de weer ga...  8) Vaak vergeet ik ook dat er nog een flitser op het toestel zit waar je wat mee kunt expirimenteren.

Ik was in ieder geval heel blij dat beide koppies scherp waren, bedankt voor de complimenten  :)

grt,

Chris.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 15:42:08 door chrizz »

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

gnodde

  • Gast
Re:2 Lantaarntjes
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2011, 13:06:15 »
Nog even en Chris bereikt v.w.b. de macro's het niveau van oud-forumlid Rense (bv: klikkerdeklik)  :cooll:

Jan.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 13:09:27 door gnodde »

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:2 Lantaarntjes
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2011, 08:44:16 »
Ik kan me helemaal bij peter aansluiten.
Maar mooi vind ik de foto wel.

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:2 Lantaarntjes
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2011, 22:51:52 »
Ook dit is 'n fraaie, Chris.
Niet alleen technisch helemaal in orde (tenminste wat mij betreft), maar daarnaast ook qua inrichting van de compo 'n hele fraaie plaat.

Wat mij heel erg aanspreekt is dat de kopjes/oogjes van de beide lantaarntjes er met 'n prima scherpte opstaan terwijl de relatief krappe DoF zorgt voor 'n langzaam weglopende scherpte over het achterlichaam. Dit zorgt voor de nodige diepte in de plaat.
Wat m'n blik 'n beetje in verwarring brengt is dat het achterlichaam van het rechter exemplaar onscherp is. Dit maakt de plaat 'n beetje "druk" en ik zou daarom persoonlijk liever hebben gezien dat het rechter lantaarntje er in z'n geheel wat scherper opgestaan zou hebben.
Niet als kritiek bedoeld, maar meer als "wat doet de plaat met mij".
Gr.  Peter



Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
2 Lantaarntjes
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2011, 22:30:30 »
De andere fraaie (vind ik althans) foto van de Lantaarntjes in de tuin bij mijn ouders.

grt,

Chris.


www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |