Auteur Topic: Lenzen spotgoedkoop in USA  (gelezen 3699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

admin

  • Gast
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2008, 07:45:46 »
Citaat
[Ik ben niet bang om in het buitenland te kopen, maar wil bewust dergelijke zaken in leven houden. Zou, in mijn ogen, een saaie bedoening worden als dit soort zaken er niet meer waren...  :) Helemaal mee eens.

Samen tegen de marktontwikkelingen in... sterkte  :-?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2008, 07:45:46 »

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2008, 11:20:57 »
Hallo,
Ik was laatst in zon echte ouderwetse fotozaak. Voor het eerst in die zaak  gewoon om eens te informeren wat een digitale camera kost die op gelijke hoogte staat met mijn oude analoge nikon f60 met kitlens ( die was weggehaald dus ik moest wel) Na 10 minuten komen zij uit op een nikon van 1300 euro en vragen ze of ik hem nu al wil kopen. Daar moet ik een aantal weken voor werken dus dat beslis ik niet op het oordeel van iemand die er zijn brood mee verdient. Er zijn gewoon niet zo veel echte goede zaken meer. Kijk eens in de audiowereld. Van mooie stereo systemen is alles omgeslagen naar het dolby-surround gebeuren.  Gisteren mijn pentax 50-135 besteld niet in de VS maat toch wel bij een internetzaak. Weese gegroet, Eduard

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2008, 09:29:46 »
Toch even een reactie. Ik ben het in eens om de detail handel een kans te gunnen en had ik de spullen een voor een gekocht dan had ik dat zeker gedaan. Nu ik echter alles in een keer ging aanschaffen en het verschil 1100 Euro was. Tja, ik moet er ook voor werken en het was voor mij te veel geld om te laten liggen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bert V.

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 906
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2008, 18:43:34 »
[Ik ben niet bang om in het buitenland te kopen, maar wil bewust dergelijke zaken in leven houden. Zou, in mijn ogen, een saaie bedoening worden als dit soort zaken er niet meer waren...
[/quote]

 :) Helemaal mee eens.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2008, 16:22:45 »
Ik heb andere ervaringen: toen ik een Bob achtige foto uitrusting wilde kopen ben ik bij twee fotozaken geweest. Bij de eerste ben ik "wel aardig" geholpen, maar toen ik om een offerte voor een totaal vroeg, kwam men niet verder dan vertellen wat de prijs van de body was ...

Bij de tweede vroeg men een week om een goede offerte te kunnen maken. Ik heb aangegeven dat ik wel wat, maar niet te veel meer wilde betalen dan internet prijzen... Kreeg een keurige offerte en men was tov broer Konijn een paar procent duurder. Dan koop ik graag bij mij in de buurt. Enthousiaste mensen, kennis van zaken, willen ook wel eens dingen bestellen zodat ik kan vergelijken, service enz...
Voorbeeld: ik dacht dat ik stof op mijn sensor had, maar dat bleek onder mijn zoeker of matglas te zitten. Even praten in de winkel, camera meenemen, wordt schoongemaakt (stof weggeblazen) en presto... Natuurlijk was het geen grote ingreep, maar voor mij erg prettig dat iemand dat even meteen oploste...

Lenzen, statief, camera, dat zijn allemaal dingen waarvoor ik eerst langs mijn fotozaak ga... Ik betaal nooit de laagste prijs, zeker niet vergeleken met USA, maar wel altijd redelijk.
Sommige zaken koop ik daar niet: tassen vind ik daar veel te duur, en sommige grapjes op internet (slave flitsertje, 2e hands TC bij Keh) tja.. dat hebben ze niet...
Ik ben niet bang om in het buitenland te kopen, maar wil bewust dergelijke zaken in leven houden. Zou, in mijn ogen, een saaie bedoening worden als dit soort zaken er niet meer waren...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2008, 16:02:19 »
Ik begrijp de reactie van Eduard. Het is wel zuur om zo je business te verliezen. Ikzelf heb meerdere malen bij mijn lokale fotohandel aangegeven dat ik van plan was een volledige uitrusting aan te schaffen en of ze me op de hoogte wilden houden als e.e.a. beschikbaar was. Ik heb nog geen een keer wat van ze terug gehoord. Tja dan voel ik me niet echt verplicht om daar dan ook wat te gaan kopen.

Service is zeker wat waard maar dan moet die er natuurlijk wel zijn. Ervaringen met andere apparatuur is toch dat alles opgestuurd wordt en vervolgens moet je ook afwachten wat er gebeurd.

Het blijft een afweging die voor iedereen anders uitvalt. Maar de huidige dollar koers is toch niet te negeren. Ook dit zal op termijn wel weer over gaan.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

admin

  • Gast
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2008, 14:57:32 »
Voor mij is het de 100 euro voor een lens wel waard want ik kom wel vaker in Chicago. Ik kijk hem ter plekke goed na en mocht er straks iets mee zijn sta ik binnen een paar maanden weer op hun stoep. Maar eerlijk gezecht ben ik nog nooit teruggeweest met een lens... wel een keer met een kamera. Maar dat is ook een veel complexer apparaat dan een lens.

Maar het ging hier om kopen in het buitenland tegen een gunstige koers en dan laten opsturen. Daarvoor moet het prijsverschil groot zijn en ik zou met ze bellen. Zodat ze zelf even in de doos kijken voor ze hem opsturen. Mischien dat ik voor forumleden wat kan regelen met mijn contact in Chicago.... even over nadenken of ik dat wel wil :-)
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2008, 15:11:19 door admin »

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2008, 14:44:59 »
Hallo,
Ik denk toch het risico op een eventueel defect zwaarder weegt als het prijsverschil voor bijvoorbeeld een 50-135 smc slechts 90 euro bedraagt. Die lens heeft een ingebouwde motor, die doet moeilijk en je kunt de handel retour sturen. Je moet er niet aan denken. De $ moet verder zakken tot het wel aantrekkelijk wordt. Misschien een keer de 540 flitser kopen dat scheelt meer als je de verkoopprijs hier in beschouwing neemt of samen met iemand anders er 2 kopen. Ook filters zijn misschien interessant moet nog even kijken wat ze daar kosten. Vooral die voor de 50-135  67mm dacht il zijn prijzig. Even wat overbodige info. Op het bedrijf hebben wij een lasersnijmachine daar zit ook een lens in, gewoon een glazen schijf 50mm doorsnee 10 mm dik voorzien van een speciale coating, het idee van een loep om de laserstraal te bundelen. Kost bij de leverancier van de machine 800euro, de collega kijkt op het doosje en belt na de fabrikant of groothandel waar dat ding vandaan komt. Gevolg we kopen ze voortaan voor de helft. De groeten eduard

admin

  • Gast
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2008, 13:23:27 »
Ben vanmorgen teruggekomen uit Chicago met een nieuwe Sigma 18-50 1:2.8 EX MACRO. Gekocht bij Central Camera downtown Chicago on Monroe and Wabash. Ik heb er 419 dollar voor betaald / 1.56 = 268 euro. Bij de douane 6.3% + 19% belasting = 68 euro bij elkaar 336 euro. Na wat struiner over het internet denk ik ongeveer 100 euro bespaard te hebben. Is dat het risico waard?

Ik had 200 dollar vrijstelling (150 euro officeel geloof ik) maar die ging op aan iPods voor de kids.

Wacht maar even, die dollar gaat nog verder zakken :-/
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2008, 13:29:18 door admin »

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2008, 21:49:30 »
Hallo,
Deze week met de douane gebeld. Die gaven voor objectieven een tarief van 6.7% Flitsers 3.2 of 3.7 % Porto bij BH in de vs 47,40 $ voor de 50-135 da smc.
Bdrag vrij van heffing is 22Euro
Wat is de handelsprijs?  De verkoper geeft toch gewoon aan wat er in het pakketje zet en wat de verkoopprijs is in de Vs en de douane zegt die lens kost 702.60 + 47,40 porto=750$ = 510? euro maal 1.067 maal 1.19=647 euro. Een 50-135 kost bij BH 749,95$ Met de koers van 20 maart kom je dan op 656.78 euro uit . Dus zon beetje 90 euro verschil met hier. Ik twijfel nog. De 540 flitser komt na een sommetje uit op 65 euro verschil, hier minder twijfel. Vroeger ken ik iemand die electronica onderdelen bestelde die liet gewoon een factuur met een lager bedrag bij het pakket voegen en de originele factuur kwam per briefpost. Niks btw. Maar dat kun je met zon objectief niet doen even googlen en ze weten wat het kost. Ik zal eens in singapore informeren. De groeten, Eduard

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2008, 11:41:22 »
De kosten kun je precies vinden bij de douane. Voor electronica zijn er geen extra invoerrechten (body, flitser ed.). Op objectieven wordt 6,3% invoerrechten geheven. Plus uiteraard 19%Btw. Ik dacht dat ongeveer 45Euro vrij is van alle heffingen. En als de de spullen zelf als bagage meeneemt is 175 euro vrij van heffingen.

Dus maximaal 25,3%. Dit wordt in principe geheven op de handelsprijs en niet op wat je ervoor betaald hebt!

Sterkte, Bob
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2008, 16:25:08 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2008, 06:56:35 »
Er zijn al verschillende threads waarin kopen in het buitenland is behandeld. Verzendkosten, ceditcard, invoerrechten enz.. Bovenstaande antwoord is dan ook verkeerd. Gezien het bedrag moet je rekenen op ongeveer 30% import/btw over lens plus verzendkosten.
Dat je in de praktijk geluk kan hebben, is geen argument om blind op te gokken...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Droyd

  • Gast
Re: Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2008, 00:40:42 »
reken op €40 verzendkosten + 19% BTW

samoerai

  • Gast
Lenzen spotgoedkoop in USA
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2008, 23:55:25 »
Heythere fooks,

Ik ben van plan een pentax DA 18-250 aan te schaffen (ja ik weet het, seen it bin there and sovoort), heb ook al goeie primes maar wil deze als "vakantielens" en dus zo goedkoop mogelijk.

In nederland kost hij minimaal 445 euri (konijnenberg), toen ik echt in de USA aan het snuffelen was op b.v. Amazon.com bleek hij daar te staan voor 449 us dollar, bij de huidige euro/dollar betekent dit
272 Euri en dat scheelt nogal, ook flitsers zijn daar echt goedkoop, b.v. de 360 van pentax voor 194 dollar (in euri is dat 116 eur) en die kost hier minimaal 209,-

Waar ik echter mee zit is dat ik nog nooit iets overseas heb gedaan qua internetshopping, wie heeft hier ervaring mee en kan mij geruststellen (of evt. waarschuwen voor beren op de weg)

Greetz

The M ster  8-)