Auteur Topic: Pentax motor zoom objectieven en de K...d  (gelezen 2602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Re: Pentax motor zoom objectieven en de K...d
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2008, 16:07:34 »
Eerlijk gezegd begrijp ik dit halfslachtige beleid ook niet van Pentax. Als je dan toch in je bajonet koppeling de contakten maakt voor deze powerzoom objectieven zorg er dan ook voor dat alle functionaliteit beschikbaar is. Of zeg het "powerzoom" idee vaarwel en ondersteun het in het geheel niet meer. Misschien laten ze de optie open om hier in de toekomst weer mee verder te gaan? Misschien was in 1992 de tijd er nog niet rijp voor? Wie het weet mag het zeggen.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax motor zoom objectieven en de K...d
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2008, 16:07:34 »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Pentax motor zoom objectieven en de K...d
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2008, 13:10:28 »
Koos, bedankt voor je reactie. In kort gezegd de lens krijgt wel prik maar alle special features werken niet. Jammer. Ik had liever gehad dat Pentax hier aandacht aan had besteed ipv in camera JPEG processing. Moet misschien eens een wensen lijstje opsturen, wie weet?
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Re: Pentax motor zoom objectieven en de K...d
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2008, 16:48:10 »
Zelf gebruik ik meerdere van mijn Powerzoom objectieven op mijn K10D.

Wat werkt wel:

- De Powerzoom. Dus gemotoriseerd zoomen.

Wat werkt niet:

- Image size tracting.
- De geheugen zoom standen (het kleine ronde knopje).
- Automatisch zoomen tijdens het belichten voor speciale effecten.


Kort gezegd. Alle funkties waarvoor je het extra schuifje & knopje voor op het objectief voor nodig hebt werken niet.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Pentax motor zoom objectieven en de K...d
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2008, 15:48:16 »
Toen ik mijn Pentax Z1 body kocht waren de motor zoom objectieven de laatste ontwikkeling. Zo was er b.v. image size tracking waarbij de afbeeldingsmaatstaf van een onderwerp gelijk gehouden werd. Handig bij b.v. sport evenementen waarbij je een bewegende sporter inbeeld wilt houden. De AF was nog wat gebrekkig en dus ook de motor zoom functie maar het wilde wel eens lukken.

Wat ik me afvraag is of deze functionaliteit van die objectieven nog werkt met de nieuwe camera's. Misschien dat ik dan nog eens op zoek ga naar de 100-300mm met motor zoom.

Bedankt, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.