Auteur Topic: zuid africa  (gelezen 2792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: zuid africa
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2008, 21:48:51 »
Paar jaar geleden in Kenia op vakantie geweest. Lichtsterkte van de lens is beiangrijker dan het bereik. 300mm met max f4.5 liefst minder. De meeste roofdieren zijn namelijk in de schemer actief en overdag is de zon vaag sowieso te fel.
Belangrijk is of je in de parken van de paden af mag. Als dat mag dan heb je meer aan een groothoek lens  ;) Dan rij je namelijk over de staarten van de leeuwen  ;D

Statief in een auto is onhandig. Neem een bonenzak o.i.d. mee waarmee je op de rand van het dak kan fotograferen.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2008, 21:49:50 door Mayflower »
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: zuid africa
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2008, 21:48:51 »

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: zuid africa
« Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2008, 14:57:17 »
Niki,

Hierbij een voorbeeld van de kwaliteit van de SMC Pentax 80-320. Deze foto heb ik in Borneo genomen staand in een bewegende boot dus er iets bewegingsonscherpte zichtbaar.

ISO is aardig opgeschroeft om met deze snelheid en diafragma te kunnen fotograferen onder de bomen.



Pentax *istD
SMC Pentax FA 80-320
1/250 5.6 iso 800

Jack
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2008, 14:57:50 door JMS-fotografie »
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: zuid africa
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2008, 19:46:20 »
Citaat
Hmm, m'n topografische kennis laat me in de steek:
Veldhoven/Geldrop -> Zuid Afrika en dan Dubai op de terugweg aandoen? Dat ligt volgens mij niet helemaal op de route...

Maarreh, als ik jou was zou ik op zoek gaan naar de BIGMA voor die € 1000. Tweedehands moet dit te doen zijn voordat je vertrekt.

Tweedehands? 170-500 staat voor 755 euro bij Konijn, de 50-500 voor 1049. Nieuwprijzen...

Mijn alternatief: DA* 300mm voor 829 met eventueel een teleconverter. Ik schat de kwaliteit hoger in, maar met het nadeel dat het geen zoom is. Wel een F4 lens!
NB: heb geen ervaring dus de kwaliteitsinschatting is echt wat er staat: een schatting...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: zuid africa
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2008, 19:08:35 »
Niki,

Ik heb diverse reizen door Afrika gemaakt. Je wilt altijd meer zoom hebben dan dat je op het moment voor handen hebt. Realiseer je dat wildsafari's altijd 's morgens vroeg of 's avonds laat zijn. Tenzij je je hele dure lensen kan permiteren zal je dus snel in de hogere ISO waarden en dus meer ruis terecht gaan komen. Om dit te beperken wil je wellicht werken met snelheden van 1/125 of 1/250 wat uit een rijdende of stilstaande auto (waarvan de mototr draaid) verdomt lastig is. Neem dus in ieder geval een goed (eenbenig) statief mee.

Ik heb zowel ervaring met de goedkope 80-320 van Pentax. Dit is geen super lens maar wel licht en met een redelijk bereik. Daarnaast de Sigma 170-500, veel zwaarder lastiger te hanteren en absoluut statief nodig.

Al met al mijn advies, zoek een redelijk lichte lens die makkelijk en stabiel is waarmee goed uit de hand te schieten is voor de snelle actie. Heb je meer tijd dan ga je je grote geschut op statief inzetten.

Good luck!

Jack Schouten
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

edwindev

  • Gast
Re: zuid africa
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2008, 18:08:21 »
Citaat
bovendien doen we op de terugweg ook dubai aan
dus een van die palmeilanden zullen we ook gaan fotograferen.
en ja het budget...
altijd moeilijk want ja als je iets moois wilt schieten kost dat soms geld.
in zijn totaliteit ongeveer zo'n 1000 euro.
Hmm, m'n topografische kennis laat me in de steek:
Veldhoven/Geldrop -> Zuid Afrika en dan Dubai op de terugweg aandoen? Dat ligt volgens mij niet helemaal op de route...

Maarreh, als ik jou was zou ik op zoek gaan naar de BIGMA voor die € 1000. Tweedehands moet dit te doen zijn voordat je vertrekt.

niki1978

  • Gast
Re: zuid africa
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2008, 17:43:01 »
hallo

wij gaan in september op vakantie een maand lang.
het gaat ons vooral om de vele dieren,maar natuurlijk ook de mooie uitzichten die afrika heeft bijv vanaf de tafelberg.
maar ook de mooie vogels en bloemen en planten zullen we willen fotograferen. alles wat hier niet te zien is en daar wel.
bovendien doen we op de terugweg ook dubai aan
dus een van die palmeilanden zullen we ook gaan fotograferen.
en ja het budget...
altijd moeilijk want ja als je iets moois wilt schieten kost dat soms geld.
in zijn totaliteit ongeveer zo'n 1000 euro.


edwindev

  • Gast
Re: zuid africa
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2008, 17:06:29 »
Citaat
Ik ga er even vanuit dat je ook een geen oneindig budget ter beschikking hebt, dus als je kan aangeven wat je maximaal wilt/kan besteden helpt dat ook.
;-)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: zuid africa
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2008, 10:48:46 »
Hi Niki,
ben het met Edwin eens dat de BIGMA (Sigma 50-500) een prima lens is als je de safari parken ingaat. je kan dan die 70-300 thuis laten.
Maar zoals wimem al zegt het is geen geen probleem om je een koffer vol lenzen aan te praten, zodat je daar een extra drager voor moet inhuren  :D
Geef even aan wat voor jou de belangrijkste onderwerpen in de reis zullen zijn. Ik ga er even vanuit dat je ook GEEN oneindig budget ter beschikking hebt, dus als je kan aangeven wat je maximaal wilt/kan besteden helpt dat ook. Er zitten hier genoeg mensen die ook de 2de hands markt een beetje kennen.
Wanneer gaat de grote reis ongeveer beginnen?

grtz, Andre

[size=9]edit : oeps typefoutje, bedankt Edwin[/size]
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2008, 17:22:56 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

wimem

  • Gast
Re: zuid africa
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2008, 23:14:42 »
De grote vraag is hier niet wat WIJ willen maar waar ga JIJ voor?
Zuid Afrika is erg groot en divers, ga je voor de natuur of voor de makro?
Ga jij voor de beestjes of voor de diamant mijnen bijvoorbeeld; waar ligt JOUW interesse? Reken er maar op dat wij jouw koffer vol krijgen, wij hoeven hem niet te dragen! Wij zullen tzt wel jouw platen bewonderen en beoordelen!  :-)  Begrijp me goed; wij willen best helpen maar dan wel goed! WAAR LIGGEN JOUW INTERESSE's ?
Als wij moeten sturen komt het niet goed met jouw foto's!
     ----                                                        ------

edwindev

  • Gast
Re: zuid africa
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2008, 13:38:37 »
Als je het je kunt veroorloven, dan zou ik zeker de Sigma 50-500 (BIGMA) meenemen. Daar kan je in Afrika veel profijt van hebben als je wild gaat fotograferen. Verder zal een monopod denk ik wel eens handig kunnen zijn. En natuurlijk meer dan genoeg geheugen meenemen.

niki1978

  • Gast
zuid africa
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2008, 09:19:46 »
goede morgen

zijn er mensen op dit forum die mijn kunnen helpen met wat ik mee moet nemen op vakantie naar zuid africa kwa foto appratuur natuurlijk
 ;D natuurlijk zijn die er

ik heb nu pentax k10d
een sigma 70-300 dg apo
en een pentax 18-55

het gaat voor mijn vooral om de lenzen daar onder vind ik de moelijkheden in
waar ik aan zit of zat te denken zijn
een macro lens maar welke ???
een tele lens 50-500,170-500 of een teleconverter dit is wat ik het aller lastigste vind

en misschien vergeet ik nog dingen die hoor ik dan ook graag van jullie
alle tips zijn welkom

alvast bedankt voor de moeite