Auteur Topic: Verschil Tamron - Pentax  (gelezen 2798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

miranda1710

  • Gast
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2008, 23:22:40 »
Dank je wel voor je reacties jack! Ik ga er nog eens even heel goed over na denken!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2008, 23:22:40 »

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2008, 23:10:49 »
Citaat
Ik woon in Apeldoorn. Volgens mij nog wel een eindje van Brielle. Jeetje je zet me wel aan het denken  :)(is goed hoor!). Zo had ik het nog niet bekeken. Het leek me wel makkelijk om tijdens zo'n vakantie maar 1 lens bij me te hebben en niet steeds te hoeven wisselen.........Het gaat me nog niet eens zo zeer om de groothoek (is niet geweldig op deze lenzen) en om de supertele (wel handig natuurlijk voor het geval dat....). Eigenlijk meer het gemak van het niet hoeven te wisselen. Maar ja moet ik daar dan ruim 400 euro voor uit gaan geven. Das even de vraag nu.
Misschien moet ik dan gaan kijken naar combinatie. 1 tele en 1 beetje algemeen bereik tot 100mm of zo........ Bijvoorbeeld de Sigma 18-125mm F3.5-5.6 en dan bijvoorbeeld een 80-320 (welk merk is dit?) erbij voor de tele.

Ik heb nog heel wat denkwerk te doen geloof ik.

Het is niet mijn bedoeling je te beinvloeden maar ik zou het jammer vinden als je de verkeerde keus zou maken.

De 80-320 is ook een Pentaxlens. Iets eenvoudig van uitvoering en daardoor redelijk betaalbaar met een redelijk resultaat.

Hier vind je wat resultaten van deze lens.
http://www.pbase.com/jackschouten/image/49339276

En er is er nu een te koop op Ebay
http://cgi.ebay.com/Pentax-AutoFocus-80mm-320mm-f4-5-5-6-zoom-lens_W0QQitemZ300201978777QQihZ020QQcategoryZ79000QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jack

« Laatst bewerkt op: 29 februari 2008, 23:12:37 door JMS-fotografie »
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

miranda1710

  • Gast
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2008, 22:49:31 »
Ik woon in Apeldoorn. Volgens mij nog wel een eindje van Brielle. Jeetje je zet me wel aan het denken  :)(is goed hoor!). Zo had ik het nog niet bekeken. Het leek me wel makkelijk om tijdens zo'n vakantie maar 1 lens bij me te hebben en niet steeds te hoeven wisselen.........Het gaat me nog niet eens zo zeer om de groothoek (is niet geweldig op deze lenzen) en om de supertele (wel handig natuurlijk voor het geval dat....). Eigenlijk meer het gemak van het niet hoeven te wisselen. Maar ja moet ik daar dan ruim 400 euro voor uit gaan geven. Das even de vraag nu.
Misschien moet ik dan gaan kijken naar combinatie. 1 tele en 1 beetje algemeen bereik tot 100mm of zo........ Bijvoorbeeld de Sigma 18-125mm F3.5-5.6 en dan bijvoorbeeld een 80-320 (welk merk is dit?) erbij voor de tele.

Ik heb nog heel wat denkwerk te doen geloof ik.

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2008, 22:10:23 »
Absoluut geen rare vraag maar SDM wordt toegepast in de nieuwe DA* lensen. Daarbij zit de motor die de AF van de lens aanstuurd in de lens en niet in de camera. De K10D de K110D super en de nieuwe K20D en K200D ondersteunen deze lensen. Het grote voordeel is dat je ze bijna niet hoort. Daarnaast zijn deze DA* lensen ook van bijzondere kwaliteit zoals de oude A* en FA* lensen.


Ik ben zelf niet in Azie geweest maar heb wel de mekkong afgetrokken van zuid Cambodja door Laos tot de Chinese grens en ik heb daarbij nauwelijks een (super) tele nodig gehad. Dat in tegenstelling tot Borneo waar ik wel veel gebruik heb gemaakt van mijn telelensen. Het verschil zat hem in het feit dat in Borneo vbeel wild zit wat je alleen met tele kan fotograferen. In cambodja en Laos bijna niet. De overeenkomst tussen deze landen is echter wel dat je veel landschappen etc.. fotografeer.

Bali heeft ook niet zoveel extreem wild waardoor tele noodzakelijk is dacht ik. Wellicht heb je dus niet zo vaak een tele nodig. Denk er goed over na. Welke lensen heb je nu al in je bezit?

Jack

edit: sorry ik zie het al kitlens en de 50-200.

En een K100D Super dus ook voor de SDM lensen!

En prima reisset denk ik vraag me af of je de extra 100 mm gaat missen.

Woon je ver van Brielle? Anders kan je een keer mijn 80-320 gebruiken. Om te kijken of dat wat is deze is redelijk geprijst op het Internet te vinden.

« Laatst bewerkt op: 29 februari 2008, 22:14:39 door JMS-fotografie »
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

miranda1710

  • Gast
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2008, 21:46:19 »
Citaat
Miranda,

 Mag ik je vragen waarop deze keuze is gebaseerd?

Hoi Jack,

Ik ga dit jaar op vakantie naar Bali. Daarom wil ik graag een lens met dit bereik en zo weinig mogelijk wisselen van lens. Dus een travellens zeg maar. Maar ik wil kwalitatief wel een goede. Vandaar mn keus op een van deze twee en niet de 18-200 van TAMRON bijvoorbeeld.

En dan misschien een rare vraag maar ik heb er nog niet zo heel veel verstand van. Wat betekent SDM?
Voor de toekomst heb ik in ieder geval me oog al wel laten vallen op de 16-50. Ik zal ook eens even kijken naar de 55-300. Klinkt ook erg interessant.


Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2008, 17:41:56 »
Miranda,

De pentax objectieven worden in samenwerking met Tamron gemaakt. Je hebt je keuze laten vallen op de 18-250. Mag ik je vragen waarop deze keuze is gebaseerd? Ik zal je mijn vraag even toelichten. Objectieven met zo'n groot zoombereik hebben altijd (veel) nadelen. Vertekening lichtgevoeligheid etc.. Als travellens wil je vaak niet al te veel in je camera back meenemen dus is zo'n objectief een uitkomst. In alle andere situaties wissel ik liever objectieven. Een ander nadeel van dit objectief is dat het geen SDM ondersteund als je een K10D hebt og ooit naar een K10D of K20D wilt groeien is SDM echt super en de 16-50 en 50-135 zijn prima lensen. Wetende dat er ook een 60-250  met (f4.0 over het hele bereik) uitkomt met SDM is dat (nog wat meer opzij leggen) een hele goede optie.

Jack

Nabrander: Het nieuwe 55-300 objectief is ook lichtsterker (4 -5.8) op tele
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2008, 17:45:38 door JMS-fotografie »
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2008, 15:50:41 »
Miranda,
in dit draadje is ook de nodige discussie op dit forum over die twee lenzen te vinden: pentax 18-250

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2008, 15:28:28 »
Miranda,

Als ik even google op "review pentax 18-250" en "review tamron 18-250" krijg ik behoorlijk wat info. Wat voor informatie zoek je verder nog?

Beide lenzen hebben plussen en minnen. Wat ik meestal doe, is een tabel maken met de aspecten en dan opzoeken hoe daar in reviews over geoordeeld wordt.

Zijn de lenzen kwalitatief ongeveer gelijkwaardig, dan is de vraag hoeveel heb je voor het Pentax logo over.

Eén troost: voor wat ik heb gelezen kan je met beide lenzen niet fout gaan...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

miranda1710

  • Gast
Verschil Tamron - Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2008, 15:04:07 »
Over een week of 3/4 ga ik een nieuwe lens aanschaffen. Ik twijfel alleen nog heel erg tussen de volgende twee. Wie kan me helpen met het maken van mn keuze......

Tamron AF 18-250/3.5-6.3 IF Di-II LD € 409,-
of
Pentax DA 18-250 F 3.5-6.3 ED AL (IF) € 455,-

Wat is het daadwerkelijke verschil tussen beide lenzen behalve de prijs?