Auteur Topic: Melkweg  (gelezen 1029 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: Melkweg
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2016, 21:22:03 »
Ziet er inderdaad als een hele uitdaging uit, helemaal in het donker. Ik ben benieuwd hoe je bevindingen zullen zijn.

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2016, 21:22:03 »

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #9 Gepost op: 8 november 2016, 20:57:17 »
Nou, dat schijnt te moeten voor elke foto of elke sessie, dat ben ik even kwijt.
Maar, moet de camera om drie assen 360 graden draaien in een vloeiende beweging.
Niet helemaal vanzelfsprekend en ik moet nog zien hoe me dat afgaat.
De berichten hierover zijn wisselend waarmee het succesvol lukt en wat het mogelijk de mist in helpt...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 8 november 2016, 20:52:45 »
Dan biedt de astrotracer de mogelijkheid om met de lens die ik gebruikt heb, 3 tot 6 maal gevoeliger te fotograferen. Nu kon ik niet veel verder gaan dan een opname van 18 seconden. Waarom is het calibreren van het astrotracersysteem zo'n uitdaging?

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 8 november 2016, 13:06:01 »
De astrotracer moet de beweging van de sterren aan de hemel compenseren middels de 'vibratiereductie' (mooie term in het Nederlands).

Dat kan beperkt, maar hierdoor kun je wel langere sluitertijden gebruiken.
Met deze opname en lens had 1 of 2 minuten waarschijnlijk mogelijk geweest en dan zouden de sterren nog puntjes moeten blijven.

Het calibreren van het systeem is de uitdaging, als ik de kans heb gehad, ga ik dat zeker illustreren met resultaten.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2016, 21:24:44 »
OudjesEric en Alwin, ook jullie bedankt voor jullie reacties :).

@ OudjesEric: Ik had me nog niet verdiept in welke sterren ik hier precies op de foto had gezet, de heldere ster + lichte veeg eromheen was me al wel opgevallen maar ik wist tot nu toe nog niet wat het precies was. Maar zo te horen, waarschijnlijk een nevel. Wat de astrotracer functie op de K3II betreft: Wijst deze functie alleen aan waar welke sterren(beelden) staan of ben je dan ook in staat om deze sterren gedurende een wat langere tijd te volgen?

@ Alwin: In het echt was het echt schitterend, ondanks dat het daar ook echt veel zwart met een heleboel felle puntjes was. Op de foto zie je de Melkweg trouwens veel duidelijker dan dat je het met het blote oog kon zien. Maar ik ben het wel met je eens, het is geen foto om boven de bank te hangen (maar misschien wel ultra groot boven mijn bed, wat zal ik lekker slapen zeg ;) )

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2016, 20:20:16 »
Misschien kun je met een andere nabewerking nog wat kleur aan de foto meegeven. Ik vind de foto zoals hij nu is een beetje saai namelijk. Alhoewel ik direct aanneem dat het indrukwekkend is geweest om die foto te maken.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2016, 18:57:03 »
Dit is toch prima gelukt en die bomen geven een beetje diepte aan het geheel, wat vaak wel prettig is.
Volgens mij herken ik een 1/4 van de rechterrand, in het midden, de Andromedanevel, maar valt het me niet direct mee er meer van te maken.
Ik moet bij de 1e gelegenheid nog eens spelen met de Astrotracer functie van de K3II, dan is dit een prima onderwerp.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2016, 20:49:45 »
Dat die zwarte plekken zijn klopt helemaal EviZ. De Melkweg was die avond het beste recht naar boven te zien. Op alleen de Melkweg te fotograferen vond ik nogal kaal, dus heb ik de bosrand opgezocht.
Bedankt trouwens voor de link, ik ga nog eens wat met de schuifjes spelen :).

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2016, 19:33:56 »
Ik moest even twee keer kijken om te realiseren dat die rare zwarte plekken bomen waren  :angel:
Mooi, die sterrenhemel. Ik denk dat er met nabewerking nog wel iets meer uit te halen is.
Zie deze link met wat info daarover, bijna aan het eind van het artikel http://zoom.nl/artikel/cursussen/23544-hoe-fotografeer-je-de-melkweg.htmlhttp://zoom.nl/artikel/cursussen/23544-hoe-fotografeer-je-de-melkweg.html

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
Melkweg
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2016, 13:16:53 »
Afgelopen herfstvakantie ben ik een midweekje naar Vlieland geweest, 's nachts één van de donkerste plekjes van Nederland. Het geluk was met mij, we hadden de eerste nacht van ons verblijf daar een heldere hemel. Dat stelde mij in staat om onderstaande foto van een deel van de Melkweg te maken.

1.

De foto is gemaakt m.b.v. een Samyang 16mm F2.0 objectief. Ik heb de volgende instellingen gebruikt:
 - ISO 3200
 - diafragma F2
 - belichting 15 seconden

Groet,  Peter